Visa din lätta racer under 6kg

WP8 skrev:
-------------------------------------------------------
> kan tänka mig att sadel(lättaste antares),
> sadelstolpe (use Alien carbon) och styre (Zipp)
> gör en hel del, och eventuellt hjulen. X-treme
> är lätta men originalhjulen är mer än 1000
> gram lättare ändå.

Gissar att 1000g = 100g.
Om inte så vill jag gärna veta specen på originalhjulen.

//j

Rättat och klart. Originalhjulen är för övrigt till salu komplett med tuber på KoS. Varje hjul med ett litet sigill och signatur av hjulbyggaren.

fuchs: Några bra förslag? Kan lätta den med 60g om jag byter till 11-23 Recordkassett jag har liggandes. Vevparti och styre känns närmast att lätta annars.

Borde det inte finnas typ 200 gram att vinna bara på att fimpa den där medeltida styrlindan som alla verkar köra med? :-S

Nja om jag börjar kolla efter enstaka delar kommer jag räknar upp alla till slut :D

Vevparti vore ju Sram Red 2013 med andra klingor mkt lättare för ganska lite pengar. Vad är det för styre?

Hade med kameran under cykelrundan idag och tog några bilder. Väntar på lite delar och skulle egentligen redan vara under 4kg men allt dröjer i år och det har gjort att jag har tappat lusten på att bygga med resten just nu lite grann. Men förhoppningsvis är jag under 4kg innan nyår i alla fall.
Just nu ligger den på 4211g så som den är på bilderna.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Roligt och imponerande bygge Fuchs!

Men hur i hela världen ska du kunna banta över 200g på den där?!? Det kan ju inte gå utan att byta/modifiera en hel massa komponenter? Eller är det ny ram eller hjulpar på gång?

den är väl styv som vanligt, "isp"grejen har en del flex inbyggd och gaffeln dämpar fint den med. funkar bra för längre distanser.
hjulen och ramen är just dessa jag vill har. dock bli ramen ombyggd igen för att kunna tar upp bb30 lager. hjulen få lite mera trim i sig än de redan har. väntar på ngr dugast däck som de tillverkar för mig men börjar bli skeptiskt att jag nånsin få de då det redan har tagit 5månader. sen bli det massa mindre ombyggnader som tex trim av bromsarna och växeln osv. har bara inte riktig haft ork att står i verkstan när det är så fint ute hela tiden.

Hurlångtärettsnörefråga: Vad kostar det i runda slängar att bygga en hoj under 6 kg? Medelväg och lite bättre utan alltför mycket flex... och vad kostar säg sub 7,5 kg? Blir det dyrare och svårare bara för att jag behöver ram i storlek ca 61 cm?

ol__ skrev:
> Hurlångtärettsnörefråga: Vad kostar det i
> runda slängar att bygga en hoj under 6 kg?
> Medelväg och lite bättre utan alltför mycket
> flex... och vad kostar säg sub 7,5 kg? Blir det
> dyrare och svårare bara för att jag behöver ram
> i storlek ca 61 cm?

Tror det blir lite dyrare då inte många "enklare" superlight ramar kommer i 61 vad jag sett. En lätt ram plus gaffel är en förutsättning att få en enklare resa mot målet på sub6.

6.5 är kanske en mer "rimlig" målsättning för en cykel i stl. 61. Men allt beror ju på hur stor din plånbok är i slutändan :D

En arbetspolare har en cr1 pro i 61,som väger en bit under 6kg, har försökt få han att posta här utan framgång.
Men berk, praxis och dremeln är inblandade ;]

Ok. Jo, plånbok kommer man långt. Med mycket kunnande och egenverkstad (fuchs) kommer man ytterligare lite till :)

Jag har precis köpt budgetracer, och om jag finner det roligt blir det nog finare hoj om 1-2 år. Och då vill jag nog bygga själv, det är ju roligt och så får jag massa tid till att spekulera och internetshoppa. Kollar man lite tyska sidor verkar ju sub 20k för lite drygt 7kg inte omöjligt.

Jag har lagt runt 30k, men så är väldigt mycket begagnat och så med. Tror caad10an jag hade på 5,74kg innan låg på liknande pris.

fuchs skrev:
> Har hänt lite till på min hoj och nu har den
> 4109g :)

Cool! ...men vad har man den till? den är ju jätteolaglig! ;)

fuchs skrev:
> Har hänt lite till på min hoj och nu har den
> 4109g :)
>
>

Wow! Grym hoj!
Är det bara dom nya däcken eller något mera som gjort att du nu är under 4200g?
Hur många kardeler har du på vajrarna? ;)
// Larsa

Såg att du skrev lite om pedalerna på weightweenies.. Hur mycket oväder har de fått utstå? Jag är nyfiken men lite skeptisk till att de bara har glidlager. Men det kanske funkar?

Kedjestyraren fram, är den ny?

Grym cykel.

Kedjestyraren byggde jag i vintras- hade en annan innan men den var då 7g tyngre och ful.

Än har jag bara cyklat en gång genom riktig spöregn i ca 6mil med de nya pedaler men inte sett ngn särskild slitage. Även klossorna fungera bra och slits knappt när man går lite med de. inte alls samma sak som typ Aerolite där man få byta klossorna efter varannan vecka ifall man gå någon gång då och då.

larsaw skrev:
> fuchs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Är det bara dom nya däcken eller något mera som
> gjort att du nu är under 4200g?
> Hur många kardeler har du på vajrarna? ;)
> // Larsa

Vajrana är helt vanliga standard vajrar faktiskt. Har Powercordz på posten och ska bygga om både växeln och bromsarna så jag kan använda dessa. med detsamma lägger jag in vajern till bakbromsen i övre ramröret så att den kommer ut längst bak över kedjestagen. (just nu går den bara halvvägs genom ramen.
för att kommer från vikten från senaste upplägget till nuvarande har jag ändrat lite med vajrarna, byggd nya egna bromsklossor, satt på en egenbyggd carbondrev i cassetten (20tänders) och bytt till tufo < 195 däcken. Ska testa dessa och kolla hur de funkar. egentligen väntar jag på en större beställning från dugast men den har jag redan väntat på i fem månader och börjat ledsnar lite på de...

Som sagt det är en gammal bild från i vintras! Dessa pedaler har jag såld sedan i våras och har nu bara Ultralite Cirrus Ti pedaler.

fuchs skrev:
> snart är det dags för en ny tråd - Visa din
> lätta racer under 4kg :)
>
>

Ja det är onekligen sjukt lätt.

fuchs skrev:
> Olagligt? vad menar du med det?

Vilka säljer bra ringklockor i lätt kolfiber, eller är det att bygga själv som gäller? Hur får man en sjyst klang i dem? När jag försökt tenderar vibrationerna dö ut på nolltid. Ingen sustain alls :'-(. Men jag har ganska liten erfarenhet av att bygga i kolfiber dock.

Senast ändrad:
railrunner skrev:
> Cool! ...men vad har man den till? den är ju
> jätteolaglig! ;)

Plocka Strava KOM:s?

Den tråden ser vi fram emot:)
Sjukt snygg hoj du har.

fuchs skrev:
> snart är det dags för en ny tråd - Visa din
> lätta racer under 4kg :)
>
>

Lingon skrev:
> railrunner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cool! ...men vad har man den till? den är ju
> > jätteolaglig! ;)
>
> Plocka Strava KOM:s?

Lär kräva starka ben. Vad är lägsta växeln, 53/20?

Kompromisslösheten i fuchs hoj gillar jag.
Å andra sidan så är kanske singelklinga fram på en lvg en slags kompromiss ;-)

/K

Tillbaka
Topp