Visa din lätta racer under 6kg

Tyngre fram med Thomson styre och stam, lättare hjul, fortfarande under 6 kilo..

FeltF1RedD3.JPG

Kristoffer skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyngre fram med Thomson styre och stam, lättare
> hjul, fortfarande under 6 kilo..

Denna har jag missat. Riktigt snygg geometri. Racern racer liksom.

Visa din nya Montemagni nu Bang! ;)

Modell 2015. Bytt hjul, sadel, stolpe, stam, styre, kassett, smådelar. Vikt 5,6 kg. (kommentarer om vinklar och annat undanbedes :) - jag vet exakt hur jag vill ha dem :-))

Bilagor

• Cannondale_2016.jpeg
    Cannondale_2016.jpeg
    597.7 KB · Besök: 122
En annan som har samma växelreglagevinkel och det vet man ju vad det ledde till.

Bilagor

• 1516c7b52fa54a5b2187eb5fb58a0f30.jpg
    1516c7b52fa54a5b2187eb5fb58a0f30.jpg
    60.5 KB · Besök: 97
MarkKaiser; vi är bara avundsjuka på din cykel.

Men, faktum kvarstår iofs, det är inte OK vinklar... - att du vill ha det så o trivs med det, det kanske tom är helt nödvändigt för dig att ha det så, har i sammanhanget ingen som helst betydelse.

thomalin sa:
1-Fixa reglagevinkel
2-Fixa sadelvinkel/position
3-Banta mer vikt

1 - de varierar ... denna må vara lite väl 'upp' men jag ändrar dem beroende på behov, fktiskt.
2 - denna vinkel är perfekt för mig, har den på alla mina cyklar och har så haft sen sen 1984 när jag började bry mig om sånt, annars glider jag bara fram och. Sadelvinkel beror på ens ergonomi, inte på vad någon veluminati-wisser tycker. De flesta som har racer har sin sadel åt helskotta för mycket ner, vilket är alltid fel. Då kan kan aldrig vara i balans och man hänger på styret. Det ser man t.ex. aldrig i proffsklungan.
3 - håller med - men att t.ex. skaffa en sadel utan möjlighet till att ställa vinkeln, skippa ett flaskställ eller ha tubfälgar (största skillnaden) är inte ett alternativ just nu. Jag får fundera vidare.

Senast ändrad:
En liten ny teaserbild på min lätta hoj. Det har hänt lite sen sist, många delar är ombyggda och bytta igen, Nu kommer den landa på ca 3,7kg :) Jag väntar bara på mina nya hjul så bli den klar.

Vad är definitionen på "racer"? En fixie borde ju gå att göra lättare än en cykel med 2x11 tex. Antar att fixie är diskad från kategorin "racer" så var går gränsen?

eketjall sa:
Vad är definitionen på "racer"? En fixie borde ju gå att göra lättare än en cykel med 2x11 tex. Antar att fixie är diskad från kategorin "racer" så var går gränsen?

Frågan är ju högst befogad iom att det finns racer med singelklinga fram numera (från fabrik dvs). Det borde ju rimligtvis räknas, och kapa iaf... 100g? på cykeln?

AX3L sa:
eketjall sa:

Frågan är ju högst befogad iom att det finns racer med singelklinga fram numera (från fabrik dvs). Det borde ju rimligtvis räknas, och kapa iaf... 100g? på cykeln?
Ja, och tex en 2x5 med ramväxlar osv.

AX3L sa:
eketjall sa:

Tex allez sprint som är en alucykel för "criterium". Nu finns den med två klingor fram dock.

Jo det räknas som racer :) exakt vad som definieras är ju lite vagt, men det är inte svårt att säga att en fixie inte räknas som en Weight weenieracer.

En annan tänkte stanna på Sub 8kg "tjänstevikt" så detta är imponerande :)

Ja definitionen är ju lite luddig. Jag anser att min hoj är en racer fast jag bara har en klinga fram. Anpassad för det jag använder cykeln.
Det skulle inte funkar för vem som helst såklart och inte för vad som helst men det är inte meningen heller.

Priset är lite knepig eftersom jag har både byggd samt trimmad så mkt själv samt fått delar byggda av vänner. Skulle man har anlitat företag att bygga de särskilda delar hade det snabbt blivit väldigt dyrt.
Som den kommer vara nu är det kring 100000kr

Tillbaka
Topp