Visa din manual (inte häftet, bakhjulstricket)

Dags att gräva i arkiven känner jag...
1597397994926.png

Nej det gör du inte, kan jag hitta den kan du också.
Kan du stegra på ”vanligt” vis?
Var väl skrivet lite i affekt, men min känsla är aldrig att jag hittar en punkt där jag har balans. Eller snarare att så fort jag inte är vid den och måste korrigera (vilket sker relativt fort) så blir jag som ett felinställt reglersystem och tappar antingen ner framhjulet eller kommer för långt bak och måste bromsa ner mig. Dvs har det väl börjat skita sig så lyckas jag aldrig rädda upp det igen..

Har ju kompisar som kan cykla hur långt som helst på bakhjulet, gärna extremt långsamt och mjukt. För egen del går det bättre ju snabbare jag kör, men det är sällan kontrollerat utan går till stor del på chans och jag håller balansen genom att korrigera (lyfta fronten) med varje tramptag vilket gör det hela onödigt ryckigt. Dvs varje tramptag gör att jag lyfter upp hjulet en bit, men sen börjar det ju falla igen så får jag ta ett nytt, osv. Måste väl lära mig jobba lite mer med mjuk broms antar jag.

Nu gled jag ju in på trampcykling, men antar att det är lite liknande i bägge fallen.. dvs jag hamnar aldrig "på" balanspunkten utan "runt omkring". Inser iofs att alla som kör på bakhjulet hela tiden gör balanskorrigeringar, det jag önskar är att jag/min kropp börjar göra dem tidigare så jag inte behöver göra så stora, då ju större korrigeringar man tvingas göra desto större risk är det att det blir för mycket.

Antar att det egentligen bara är att öva mer, och vissa har det mer naturligt än jag som mer är naturligt spattig. Om nån har en specifik övning för detta så tar jag tacksamt emot det. Snabba korta ljuck på plattmark? :-D

Var väl skrivet lite i affekt, men min känsla är aldrig att jag hittar en punkt där jag har balans. Eller snarare att så fort jag inte är vid den och måste korrigera (vilket sker relativt fort) så blir jag som ett felinställt reglersystem och tappar antingen ner framhjulet eller kommer för långt bak och måste bromsa ner mig. Dvs har det väl börjat skita sig så lyckas jag aldrig rädda upp det igen..

Har ju kompisar som kan cykla hur långt som helst på bakhjulet, gärna extremt långsamt och mjukt. För egen del går det bättre ju snabbare jag kör, men det är sällan kontrollerat utan går till stor del på chans och jag håller balansen genom att korrigera (lyfta fronten) med varje tramptag vilket gör det hela onödigt ryckigt. Dvs varje tramptag gör att jag lyfter upp hjulet en bit, men sen börjar det ju falla igen så får jag ta ett nytt, osv. Måste väl lära mig jobba lite mer med mjuk broms antar jag.

Nu gled jag ju in på trampcykling, men antar att det är lite liknande i bägge fallen.. dvs jag hamnar aldrig "på" balanspunkten utan "runt omkring". Inser iofs att alla som kör på bakhjulet hela tiden gör balanskorrigeringar, det jag önskar är att jag/min kropp börjar göra dem tidigare så jag inte behöver göra så stora, då ju större korrigeringar man tvingas göra desto större risk är det att det blir för mycket.

Antar att det egentligen bara är att öva mer, och vissa har det mer naturligt än jag som mer är naturligt spattig. Om nån har en specifik övning för detta så tar jag tacksamt emot det. Snabba korta ljuck på plattmark? :-D

Enkla svaret är såklart: öva öva öva.

Att kunna stega utan problem är en bra börjar, dock har man ju inte kroppen på samma ställe på cykeln som vi manual men skulle nog vilja säga att balanspunkten är ganska lik, men mest känslan att ligga där mellan för långt bak och att ”tappa” framhjulet och marken och att öva på att dutta på bromsen.
Något jag försöker med mer och mer nu är att stegra och göra manual utan broms, då måste man verkligen koncentrera sig på att ligga på balanspunkten. Man vill att den ska sitta som ett smäck för att kunna dra ännu mer nytta av det i skogen eller iaf ha kul med :)

Vet inte om du blir något klokare av detta men försök iaf att komma soppas högt upp varje gång att du åker ner med framhjulet pga. att du bromsar ner dig och inte att du inte har kommit tillräckligt högt upp. Då tvingar du dig till att använda bromsen heltiden och förhoppning vänjer dig vid att använda den och göra det mjukt :)

Jag bor i Partille och drar ofta ut på kvällarna och bara leker runt, vill du ses och lattja lite så säg till ??

Men gud vad avundsjuk jag blir. Hur gör ni? Jag tycker jag gör likadant men mitt framhjul lyfter knappt från marken. Blä!

Nu gjorde jag min mest ambitiösa video någonsin, ändå rätt kass, de flesta andra videos för hur man gör manual är mycket mycket bättre men denna är ju lite närmre verkligheten eller vad man nu ska säga ???

Jag är absolut inget proffs på detta, jag är bara ett kvitto på att man man övar tillräckligt så går det, det sista klippet i videon är från ikväll, jag tycker det är sjukt svårt att hålla en manual över ett gupp, så jag tänkte att jag ger mig inte innan jag klarar det så blir det ytterligare ett bevis på att det går. Försökte nog 40ggr innan jag kom på hur jag skulle göra, gällde att tajma själva guppet upp genom att räta ut benen samma sak ner för guppet.

Tillbaka
Topp