Visa din mekplats!

Visa din mekplats!
Köpte en arbetsbänk från Tectake, fick hem den igår. Har jobbat på möbelsnickeri, jobbat med att montera ihop möbler, jobbar som konstruktör på Volvocars. Tog över två jävla timmar att få ihop skiten. Visste att det var en billig bänk, ~800 ink frakt. Ca 90 skruvar, med brickor och mutter.
Nästa gång låter jag polaren svetsa något åt mig.
IMG_20200205_221934.jpg

Visa din mekplats!
Köpte en arbetsbänk från Tectake, fick hem den igår. Har jobbat på möbelsnickeri, jobbat med att montera ihop möbler, jobbar som konstruktör på Volvocars. Tog över två jävla timmar att få ihop skiten. Visste att det var en billig bänk, ~800 ink frakt. Ca 90 skruvar, med brickor och mutter.

Ser ut att ha allt man behöver: cykel, flannelskjorta och en yxa!

Visa din mekplats!
Visa bilaga 401658

Jag hade en likadan i förrådet när jag bodde i lägenhet. Den var jobbig att montera, men det var inget mot hur horribelt den luktade. Vet inte vad de hade behandlat skivan med, men det tog säkert en månad innan lukten försvan

Visa din mekplats!
Visa bilaga 401658
Köpte en billig förvaringshylla och ett plåtskåp med samma problem. Det tog en halv evighet att skruva ihop. Sensmoral: Kolla hur grejorna ska monteras ihop innan du sparar några kronor på inköpet.

Visa din mekplats!
Bor i lägenhet så har inte så mkt utrymme men lyckades hyra ett extra förråd i källaren med kullerstensgolv och välvt tak. Inte optimalt men bättre än att meka i vardagsrummet. Fungerar även som vallabod under vintern.Visa bilaga 420138Visa bilaga 420139Visa bilaga 420142
Kullersten hade varit jobbigt men det där är ju gatsten som är betydligt jämnare och bekvämare att stå på. Du kan ju lägga en plastmatta ovanpå om du vill kunna hitta tappade småsaker.

Visa din mekplats!
Kullersten hade varit jobbigt men det där är ju gatsten som är betydligt jämnare och bekvämare att stå på. Du kan ju lägga en plastmatta ovanpå om du vill kunna hitta tappade småsaker.
Ja sant det är inte riktigt kuller, men ojämnare än vanliga stenplattor. Har tänkt på någon slags matta men det är rätt bra då vätska rinner rakt ner i marken. Dock skulle en matta göra det det lite mjukare. Vilken ska man välja tycker du?

Visa din mekplats!
Jag bor i lägenhet och använder balkongen som mekplats. Jag funderar nu på att skaffa en stadig arbetsbänk, främst för att kunna ha ett rejält skruvstycke på så jag kan vålda loss på fastrostade cykeldelar av olika slag.

Ytan bortanför balkongdörren är ca. 180*225 cm. Drygt 90 cm upp till fönsterbläcket. Jag tänker mig en bänk som är ca. 80 cm djup, antingen längs kortväggen (180 cm) eller mellan kortväggen och balkongdörren (225 cm).

Vid närmare eftertanke skulle det vara bra att kunna använda kortväggen för cykelförvaring. Om jag kan hänga upp cyklarna mot taket på kortväggen kan jag nog få in en 6-8 cyklar på bredden. Men det tar ju upp en del av utrymmet längs högerväggen, som var ett av alternativen för bänkplaceringen. Säg att cykelförvaringen bygger ut ca 70-80 cm från kortväggen. Då återstår ca. 145-155 cm längs högerväggen för arbetsbänk. Takhöjden är 240-250 cm.

Får fundera vidare på det här. Utrymme är alltid en bristvara. Jag tänker mig en rätt ekonomisk lösning. Ett skruvstycke (ca. 150 mm) för någon femhunka, ev. begagnat. Behöver man ha ett vridbart? Har spanat in ett för 669:- på Biltema.

Kanske bygga arbetsbänken själv med en rejäl stomme i trä. Behöver inte vara något fancy. Funderar på att se om jag kan hitta några europapallar, bygga i två plan, dels använda pall(ar) som arbetsyta, ev. med någon MDF-skiva eller liknande ovanpå, dels pall(ar) ca. 10 cm över golvet, för förvaring av verktygslådor mm. Komplettera med grova hörnstolpar mellan pallarna, samt korta ben, så att jag får upp det understa pallplanet en bit från golvet.

Tips och förslag mottages tacksamt.

IMG_3311.JPG

1716619669076.png

1716619203273.png

Visa din mekplats!
Det blir en extra dimension om bänken ska hålla emot att en hel cykel vrids runt en fastrostad sadelstolpe och liknande. KAN vara värt att ta sig till garage för dessa enstaka jobb.
Jag har en arbetsbänk i garaget enbart för skruvstäd. Allt annat gör jag i källaren. Det tar ju en hel del plats

Visa din mekplats!
Det blir en extra dimension om bänken ska hålla emot att en hel cykel vrids runt en fastrostad sadelstolpe och liknande. KAN vara värt att ta sig till garage för dessa enstaka jobb.
Jag har en arbetsbänk i garaget enbart för skruvstäd. Allt annat gör jag i källaren. Det tar ju en hel del plats
Helt klart behövs en stadig arbetsbänk för att klara den typen av jobb. Det går ju liksom inte att sätta ett 20 kg skruvstycke i en 10 mm spånskiva och hoppas att det ska hålla när man börjar dra och banka.

Jag har haft tur som kunnat använda farsans välutrustade garage hittills till de lite grövre jobben, men samtidigt vill jag gärna inte vara beroende av det. Har tyvärr inget eget garage eller något bra källarutrymme att jobba i.

Jag känner att ett rejält skruvstäd nära till hands när jag behöver det nog ligger på prio ett-plats v.g. "verkstadsutrustning" och verktyg. Var hemma hos farsan igår och använde skruvstäd bl.a. för att få loss ett fastrostat styre, för att få loss en fastkilad kilbult ur en vevarm, att fästa ramen i medan jag tog bort fastrostade skärmar med huggmejsel, polygrip och vinkelslip, att rikta skärmstag med, att rikta skärmar med och som mothåll då jag bankade ut bucklor i skärmar.

Jag tror att man kan få en relativt bra förankring även för en arbetsbänk med relativt liten yta, särskilt om man ser till att ha en massa tunga verktyg i verktygslådor som barlast i nedre planet på bänken. Men bänken bör nog var så pass tung att man inte lyfter den hur som helst. Om jag kör på en bänk på kortsidan av balkongen kan jag nog även fästa den mot väggen i betongen. Värre på högersidan, där det bara är vek träpanel. Jag funderar även på om jag behöver 80 cm djup. Jag kollade just diskbänken hemma och den är bara 60 cm djup (och 90 hög). Det skulle förmodligen vara helt ok som mått för en arbetsbänk.

Kanske jag kan hitta någon kortare begagnad diskbänk som jag kunde bygga om till en arbetsbänk. Den jag har hemma är 200 cm lång, så det blir för långt. Dessutom skulle jag nog kunna klara mig med en ho, som skulle kunna vara bra att använda för smådelstvätt, men inget absolut krav. Just nu använder jag en diskbalja i plast samt mindre förvaringskärl inuti denna, bl.a plastbyttor för glass och sylt, på upp till 2 liter.

Addendum: Den här pjäsen (bänk + skruvstycke) vill de har 1500 kr för på Blocket. Som hittat. Stockholmspris. ?

1716625561278.png

Senast ändrad:
Visa din mekplats!
Får du tag på lastpallar för plåt så är de gjorda i typ 60x70 ohyvlat, lägg ihop sådana till bänkskiva, sedan 4 mm plywood ovanpå. Då har du en variant av bänken ovan.

Jag har gjort bänkskiva av dubbel byggplywood som jag limmat ihop. Ger ca 40 mm, mycket stabil bänkskiva. Vill du ha slätare yta byter du ena lagret till formplyfa, eller limmar på en 4 mm finplywood överst.

Underrede gjort av 45x45 med snedstreck på baksida och ena gaveln

Visa din mekplats!
Helt klart behövs en stadig arbetsbänk för att klara den typen av jobb. Det går ju liksom inte att sätta ett 20 kg skruvstycke i en 10 mm spånskiva och hoppas att det ska hålla när man börjar dra och banka.

Jag har haft tur som kunnat använda farsans välutrustade garage hittills till de lite grövre jobben, men samtidigt vill jag gärna inte vara beroende av det. Har tyvärr inget eget garage eller något bra källarutrymme att jobba i.

Jag känner att ett rejält skruvstäd nära till hands när jag behöver det nog ligger på prio ett-plats v.g. "verkstadsutrustning" och verktyg. Var hemma hos farsan igår och använde skruvstäd bl.a. för att få loss ett fastrostat styre, för att få loss en fastkilad kilbult ur en vevarm, att fästa ramen i medan jag tog bort fastrostade skärmar med huggmejsel, polygrip och vinkelslip, att rikta skärmstag med, att rikta skärmar med och som mothåll då jag bankade ut bucklor i skärmar.

Jag tror att man kan få en relativt bra förankring även för en arbetsbänk med relativt liten yta, särskilt om man ser till att ha en massa tunga verktyg i verktygslådor som barlast i nedre planet på bänken. Men bänken bör nog var så pass tung att man inte lyfter den hur som helst. Om jag kör på en bänk på kortsidan av balkongen kan jag nog även fästa den mot väggen i betongen. Värre på högersidan, där det bara är vek träpanel. Jag funderar även på om jag behöver 80 cm djup. Jag kollade just diskbänken hemma och den är bara 60 cm djup (och 90 hög). Det skulle förmodligen vara helt ok som mått för en arbetsbänk.

Kanske jag kan hitta någon kortare begagnad diskbänk som jag kunde bygga om till en arbetsbänk. Den jag har hemma är 200 cm lång, så det blir för långt. Dessutom skulle jag nog kunna klara mig med en ho, som skulle kunna vara bra att använda för smådelstvätt, men inget absolut krav. Just nu använder jag en diskbalja i plast samt mindre förvaringskärl inuti denna, bl.a plastbyttor för glass och sylt, på upp till 2 liter.

Addendum: Den här pjäsen (bänk + skruvstycke) vill de har 1500 kr för på Blocket. Som hittat. Stockholmspris. ?

Visa bilaga 701606
Fast världens största kapguide ingår. Värt 1500 men inget uppenbart val för lgh.

Å ena sidan är den enkla lösningen att ha bänken vägg till vägg så den inte kan rotera med men å andra sidan kanske man behöver flytta det.

Jag använder bara mitt en gång om året så har funderat på en mer flexibel lösning.

Senast ändrad:
Visa din mekplats!
Operation smådelstvätt på balkongen/cykelverkstan. Några små ergonomiska förbättringar sedan tidigare race, med bl.a. ett temporärt arbetsbord i form av ett gammalt sängbord. Återvinning av vätskor för framtida bruk.

IMG_3349.JPG

Visa din mekplats!
Tillbaka
Topp