Visa din misär!

Visa din misär!
Mathias B sa:
Har varit ute och kört ett trevligt pass. Lägger ur backen när det kommer en kompis, men jag glömmer att handbromsen är dålig. Så jag står bredvid och ser bilen rulla ner i diket.

Mina strumpor är blöta och varenda människa ska ställa en massa frågor.

Nä va jobbigt? men som andra sagt det är en volvo så du kan säker köra därifrån bara du får lite hjälp upp? kanske en ny kofångare om man vill se proper ut?

Visa din misär!
Haha, en kompis jobbar med fiber och parkerade bilen vid ett hus, gick till baksidan i en minut och kom tillbaka - ingen bil. "Vafan, är den stulen... Jag har ju varit borta en minut!"
Kollade sedan nedför backen och såg bilen lååångt borta, dock ganska snyggt parkerad inne på en annan tomt utan större skador.

Visa din misär!
Denna tråden borde döpas om till "Hjärnor med för mycket testosteron och för lite riskbedömmande" :)
Ändå verkar folk vilja skriva i denna tråden som om det vore något positivt "titta hur jag gjorde!"

Senast ändrad:
Visa din misär!
Scott_Blackstone sa:
Denna tråden borde döpas om till "Hjärnor med för mycket testosteron och för lite riskbedömmande" :)
Ändå verkar folk vilja skriva i denna tråden som om det vore något positivt "titta hur jag gjorde!"

LöL. Försöker du starta en lördagstråd eller är du en döskalle?

Visa din misär!
Var ut på en cykleltur med EST för ett par månader sedan (redan där vet man att det kommer sluta illa) och lyckades såklart köra omkull, med svullen och ömmande handled som resultat. Gjorde en röntgen 23 augusti där jag fick veta att allt såg bra ut och att inget var brutet eller felställt. Fick antiinflammatoriska preparat utskrivna av läkare och blev hemskickad.

När läget inte förbättrats efter några veckor tog jag åter kontakt med VC där de hänvisade mig till sjukgymnast. Sjukgymnasten gav mig några övningar som gick ut på att jag skulle vinkla handleden i ytterlägen ett antal repetitioner om dagen i ett par veckor. När inget blivit bättre vid nästa besök, två och en halv vecka senare, så skickade han mig tillbaka till läkaren med rekommendationen att en ny röntgen skulle göras.

Läkaren gick på den linjen och remitterade mig tillbaka till röntgen där de nu, på dagen 8 veckor efter första röntgen, kunde fastställa att jag har en fraktur på båtbenet. Nu ska jag gå med gipsad hand/arm i 6-8 veckor och sedan ska en ny röntgen göras för att se om det läkt ordentligt. Har det inte gjort det så pratade läkaren om operation och om att ta en benbit från höftbenet och... (där någonstans slutade jag lyssna).

Det som suger mest i den här historien är att om de hittat frakturen vid första röntgen så hade det varit dags att ta av gipset nu.

2017-10-1909.54.12.jpg

Visa din misär!
mikipedia_ sa:
Bläää va tråkigt! Men hur missar man en fraktur från första början? Var det en stressad läkare på röntgen första gången?

Det är vanligt vid båtbensbrott att det inte syns på röntgen i början. Men läkarna känns lite okunniga, står till och med på vårdguiden om jag inte minns fel att man som standard får göra ett återbesök efter en vecka för ny röntgen vid misstänkt båtbensbrott.

(Jag trodde jag fick en sån fraktur för ett par veckor sedan men hade tur och klarade mig.)

Visa din misär!
Drog båtbenet för 4 år sen. Första röntgen såg man inget pga svullnaden. Andra röntgen gjordes efter en vecka då såg man inte heller nåt men misstanken var hög, nån dag senare gjorde jag magnetröntgen och då såg man det, ihop med 5 andra frakturer/mjukdelsskador..
3.5 månad med gips, ingen OP. Fortfarande besvär av det med ömhet och blir överanstängd. Sämre rörlighet men den beror nog mest på att jag gick med gips så länge och inte fick igång tummen ordentligt med träningen.

Hoppas du blir bra. De nya glasfiber"gipsen" äger ;)

Visa din misär!
mikipedia_ sa:
Bläää va tråkigt! Men hur missar man en fraktur från första början? Var det en stressad läkare på röntgen första gången?

Vet faktiskt inte, men som "H." skriver så tror jag att det kanske inte alltid syns. Eller så letade de inte tillräckligt noga, eller på fel ställe.
Jag kan dock tycka att jag borde ha blivit kallad till ett återbesök för uppföljning om det nu är så att de vet om att den typen av brott är svåra att upptäcka, men det är väl ett standardförfarande som tillhör det förflutna. Nu för tiden känns det nästan som om man själv ska berätta för läkaren vad man vill att de ska göra, annars blir man hemskickad med rekommendation om att käka Alvedon.

Visa din misär!
H. sa:
mikipedia_ sa:

Det är vanligt vid båtbensbrott att det inte syns på röntgen i början. Men läkarna känns lite okunniga, står till och med på vårdguiden om jag inte minns fel att man som standard får göra ett återbesök efter en vecka för ny röntgen vid misstänkt båtbensbrott.

(Jag trodde jag fick en sån fraktur för ett par veckor sedan men hade tur och klarade mig.)

Det hade ju varit bra om jag blivit återkallad, men de lämnade det helt till mig. Jag fick inte ens träffa en läkare vid andra kontakten, utan telefonsköterskan bokade in mig hos sjukgymnastikens drop-in direkt. Känns kanske som om det inte gick helt rätt till.

Visa din misär!
Raggamuffin sa:
Drog båtbenet för 4 år sen. Första röntgen såg man inget pga svullnaden. Andra röntgen gjordes efter en vecka då såg man inte heller nåt men misstanken var hög, nån dag senare gjorde jag magnetröntgen och då såg man det, ihop med 5 andra frakturer/mjukdelsskador..
3.5 månad med gips, ingen OP. Fortfarande besvär av det med ömhet och blir överanstängd. Sämre rörlighet men den beror nog mest på att jag gick med gips så länge och inte fick igång tummen ordentligt med träningen.

Vilket landsting tillhör du? Den där hanteringen låter ju som en dröm i jämförelse.
3,5 månader med gips låter dock inget vidare. Handkirurgen som jag fick träffa nu senast sa att de normalt rekommenderade att man var gipsad i 12 veckor vid den här typen av skador, men de ska som sagt göra en koll efter 6-8 veckor för att se om det läker rätt. Vad som händer därefter är ännu oklart.

Jo, "gipset" är oväntat smidigt och bekvämt faktiskt så det påverkar inte så mycket i de vardagliga bestyren. Det hade varit surt om jag hade varit tvungen att vara sjukskriven och gå hemma med klumphand i 8 veckor. ;)

Senast ändrad:
Visa din misär!
Bonzo du måste äta mera öl å chips då händer inte sånt här? å googla på tankgivare å annat viktigt istället. Prioritera liksom?
Nädå det är sjukt kasst å tråkigt detta för nu missar du vad vildsvinen har byggt på högen på söndag...

Visa din misär!
Bonzo sa:
Raggamuffin sa:

Vilket landsting tillhör du? Den där hanteringen låter ju som en dröm i jämförelse.
3,5 månader med gips låter dock inget vidare. Handkirurgen som jag fick träffa nu senast sa att de normalt rekommenderade att man var gipsad i 12 veckor vid den här typen av skador, men de ska som sagt göra en koll efter 6-8 veckor för att se om det läker rätt. Vad som händer därefter är ännu oklart.

Jo, "gipset" är oväntat smidigt och bekvämt faktiskt så det påverkar inte så mycket i de vardagliga bestyren. Det hade varit surt om jag hade varit tvungen att vara sjukskriven och gå hemma med klumphand i 8 veckor. ;)

Bor i centraleuropa - Skåne :)
Jag var hemma hela tiden. Fick ändrat gipset lite så jag kunde spela dator :D :P

Visa din misär!
Raggamuffin sa:
Bonzo sa:
Raggamuffin sa:

Bor i centraleuropa - Skåne :)
Jag var hemma hela tiden. Fick ändrat gipset lite så jag kunde spela dator :D :P

Det förklarar saken . Man har ju förstått av nyhetsrapporteringen att ni lever i ett lite mer civiliserat samhälle där nere. ;)
Jag spelar sällan dator, Allan däremot...

Visa din misär!
Tänkte först hur fan har du lyckats få in dem där tills jag insåg att det nog är läkaren som monterat :) Redan gått med gips ett tag misstänker jag.

Krya! Ser inte roligt ut.

Visa din misär!
Och där tog det äventyret slut:

Screenshot_20171025-165736.png

Trampar inte 20 mil om dagen med fullpackad cykel i den sidvinden. Skulle passerar halvvägs idag. Blir tåget hem i morgon istället. 150€ fattigare...

Visa din misär!
På tal om missat benbrott på röntgen så fick jag domen från ortopeden idag. 1 år, 4 månader och två dagar sedan en krasch som kostade mig ett nyckelben, fyra revben och en punkterad lunga, så får jag reda på att anledningen till att jag fortfarande har ont i axeln när jag lyfter tungt och gör vissa rörelser är att nyckelbenet inte är helt läkt. Röngen i februari och i september visade att benet var helt, men en datorvariant i oktober avslöjade att benet fortfarande inte är helt läkt längst ut vid axeln.
Har funderat nu under eftermiddagen och kvällen och kommit fram till att jag ska ställas i operationskö, för om det inte har läkt än så lär det aldrig göra det utan ingrepp. Så det är bara till att bryta upp, snygga till kanterna, stoppa in lite vävnad från höftbenskammen och skruva ihop skiten med en platta och hoppas att det läker bättre. Tyvärr finns det inget större hopp om att de kan flytta ut axeln till sin ursprungliga position och samtidigt fixa mitt sneda skulderblad, men de ska försöka göra det lite bättre iaf. Får se hur det blir. Långa köer till eftervård (men inte operation) gör att jag förmodligen får hela våren förstörd. Med lite tur kan jag köra utomhus lagom till Juni även om det såklart inte finns några garantier för det heller.

Visa din misär!
tinkerbell sa:
På tal om missat benbrott på röntgen så fick jag domen från ortopeden idag. 1 år, 4 månader och två dagar sedan en krasch som kostade mig ett nyckelben, fyra revben och en punkterad lunga, så får jag reda på att anledningen till att jag fortfarande har ont i axeln när jag lyfter tungt och gör vissa rörelser är att nyckelbenet inte är helt läkt. Röngen i februari och i september visade att benet var helt, men en datorvariant i oktober avslöjade att benet fortfarande inte är helt läkt längst ut vid axeln.
Har funderat nu under eftermiddagen och kvällen och kommit fram till att jag ska ställas i operationskö, för om det inte har läkt än så lär det aldrig göra det utan ingrepp. Så det är bara till att bryta upp, snygga till kanterna, stoppa in lite vävnad från höftbenskammen och skruva ihop skiten med en platta och hoppas att det läker bättre. Tyvärr finns det inget större hopp om att de kan flytta ut axeln till sin ursprungliga position och samtidigt fixa mitt sneda skulderblad, men de ska försöka göra det lite bättre iaf. Får se hur det blir. Långa köer till eftervård (men inte operation) gör att jag förmodligen får hela våren förstörd. Med lite tur kan jag köra utomhus lagom till Juni även om det såklart inte finns några garantier för det heller.

Ouch, det där låter en aning värre än min lilla frökenskada. Vi hoppas att allt flyter på och att du är tillbaka i sadeln framåt sommaren igen.

Själv är jag ca halvvägs till första återbesöket. Jag hoppas verkligen allt ser bra ut då, även om jag inte riktigt vågar räkna med det.

Visa din misär!
Inte fick man vara skadefri 2017 heller...

Det är lite svullet nu, efter ett enkelt fall på late night Orup i fredags. En hel kilometer lyckades jag köra, innan framhjulet gled in i en stubbe och det tog tvärstopp. Men tur i oturen så ramlade jag ju på samma sida som bäckenfrakturen och min lårbensfraktur. Det gäller ju att ta sönder en sida i taget ordentligt.....

IMG_0860.JPG

Senast ändrad:
Visa din misär!
Jeppe_E sa:

Det är lite svullet nu, efter ett enkelt fall på late night Orup i fredags. En hel kilometer lyckades jag köra, innan framhjulet gled in i en stubbe och det tog tvärstopp. Men tur i oturen så ramlade jag ju på samma sida som bäckenfrakturen och min lårbensfraktur. Det gäller ju att ta sönder en sida i taget ordentligt.....

Mtb -> knäskydd på.

Krya snabbt!

Visa din misär!
Bengt-re sa:
Jeppe_E sa:

Mtb -> knäskydd på.

Krya snabbt!

Knäskydd hade inte hjälpt i detta fallet (sic)... Jag landade på sidan/höften. Hela överbenet är sådär mysigt gummiaktigt nu.. Sjuk spänningsvärk första dygnet trots att det var lindat. Såg ut som förstemans ben ;)

Visa din misär!
Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Jeppe_E sa:

Mtb -> knäskydd på.

Krya snabbt!

Knäskydd hade inte hjälpt i detta fallet (sic)... Jag landade på sidan/höften. Hela överbenet är sådär mysigt gummiaktigt nu.. Sjuk spänningsvärk första dygnet trots att det var lindat. Såg ut som förstemans ben ;)

Usch... ?

Visa din misär!
hade tänkt fixa iordning cykeln inför helgens stigsmisk men när jag ska rengöra baknavet har skiten spruckit, blir ht i helgen verkar det som.

Bilagor

• IMG_1463.JPG
    IMG_1463.JPG
    218.7 KB · Besök: 84
Visa din misär!
Ingen missär i förhållande till vissa andra i tråden men väl obehag för både plånbok, kropp och ego.

Åkte lite tidigare från jobbet i fredags för att undvika att stöta på Macron och passade på att ta en tur i Hisingsparken samtidigt som det började regna. På en träramp var det halt och jag fick ett meterhögt fritt fall med hård landning. Förmodligen har jag spräckt både ett revben och min helt nya hjälm. Det hela kändes lite onödigt så det svider en del i egot också.

Men det är inte värre än att jag kan skratta åt min egen klantighet (fast inte för mycket för då gör det ont).

Visa din misär!
Först navhaveri på ett hjul och sedan lite hjälp att mörda ekrar på nästa hjul. Två framhjul åt fanders på en månad.

Klen missär iofs, men lite surt.

Bilagor

• 20171125_105346.jpg
    20171125_105346.jpg
    551.1 KB · Besök: 117
Visa din misär!
perzzon sa:
Nån som klippt dem?

Troligen sönderbända i cykelstället - hjulet var utlånat till en utomhuscykel som parkeras ute. Tre ekrar av och krokig fälg. Träligt när det blir så på bra hjul som hade haft många mil kvar i sig. Jaja...

Har beställt två nya framhjul nu iaf. Kan ju ta och plocka reservekrar och lagerkonorna från hjulet som reservdelar.

Visa din misär!
Någon behövde tydligen min hydrauliska frambroms bättre än jag gjort. Om cykeln heter det att jag har Shimano BL-M445 brakedisc. BR-T445 ser ut att vara samma grej?
Nu saknas bromshandtaget och oket, tillsammans med post-post adaptor för 180-skiva.
Vänstra gummihandtaget avskuret och växelreglaget endast lossat.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Brakastruten sa:
Någon behövde tydligen min hydrauliska frambroms bättre än jag gjort. Om cykeln heter det att jag har Shimano BL-M445 brakedisc. BR-T445 ser ut att vara samma grej?
Nu saknas bromshandtaget och oket, tillsammans med post-post adaptor för 180-skiva.
Vänstra gummihandtaget avskuret och växelreglaget endast lossat.

Trist! :-(

Komplett frambroms med handtag och ok, luftat och klart med belägg ca 22 Euro -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/BR-M395-BL-M396-Scheibenbremse-p39100/

Adapter 180 mm PM/PM ca 6 Euro -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/Disc-Brake-Adapter-for-180-mm-Rotors-p14595/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp