Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Längre runda för Blackie i dag. OBS: Termosen i flaskhållaren och mackor + pappmuggar buntbandade på pakethållaren.
48A0E340-7DD5-4A92-8BBD-7A27495976D2.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Ja men för helv… Berätta MEEER!!!
Ja ja, ok. Jag har fått upp min bästis Olle i sadeln igen. Vi gjorde i ordning hans Nishiki Continental för ett par veckor sedan och i dag tog vi en 33-kilometare runt gränstrakterna mellan Västra Götaland och Halland. Hans cykel gick förstås perfekt men jag fick omgående problem med framväxeln. Antagligen en inställningsfråga. Har också ett mystiskt glapp i bakhjulet trots att jag har justerat lagren. Ska kolla på’t om en stund.

Blackie uppförde sig annars exemplariskt. Nu är ju Olle och jag amatörer i ordets verkliga bemärkelse, men jag förvånades över hur liten skillnad det var nedför mellan hans 622- och mina 559-hjul. Blackie är snabbstyrd och kräver lite tillvänjning, men styret är verkligen oerhört trevligt, detta oaktat att jag tycker att det är väldigt vackert. Frambromsen är en noname-canti från 90-talet. Jämfört med mina Shimano BR-CX50 som sitter på Pralin så är den… helt värdelös. Måste byta ut den.

Visa din Miyata!
Häromdagen upptäckte jag att vevlagret var något för hårt spänt, hur konstigt som helst för jag justerar alltid så att jag känner ett minimalt glapp. Lätt åtgärdat men väldigt underligt när inget satt löst.
Jag fuskade och satte ett kapslat lager på Blackie. Originalet var tvärslut.

Visa din Miyata!
Blir snyggt det där!

Vad är det för storlek? 58 el 60? Kanske en synvilla, men ser ut som att den har den goofy geometri som återfinns på vissa modeller/vissa år med kortare topprör kontra sadelrör. Min 3X har ett sadelrör på 60 cm cc och ett toprör på knappt 56. Tänkte köra bock på den så småningom och tror det kommer passa långa ben och önskan om lite kortare reach. På tusingen som du har och som du tycker är lite "för lång" är det symmetrisk geo antar jag?
Min six ten va 67 *57. Riktigt smörig åkning.

Visa din Miyata!
Ja ja, ok. Jag har fått upp min bästis Olle i sadeln igen. Vi gjorde i ordning hans Nishiki Continental för ett par veckor sedan och i dag tog vi en 33-kilometare runt gränstrakterna mellan Västra Götaland och Halland. Hans cykel gick förstås perfekt men jag fick omgående problem med framväxeln. Antagligen en inställningsfråga. Har också ett mystiskt glapp i bakhjulet trots att jag har justerat lagren. Ska kolla på’t om en stund.

Blackie uppförde sig annars exemplariskt. Nu är ju Olle och jag amatörer i ordets verkliga bemärkelse, men jag förvånades över hur liten skillnad det var nedför mellan hans 622- och mina 559-hjul. Blackie är snabbstyrd och kräver lite tillvänjning, men styret är verkligen oerhört trevligt, detta oaktat att jag tycker att det är väldigt vackert. Frambromsen är en noname-canti från 90-talet. Jämfört med mina Shimano BR-CX50 som sitter på Pralin så är den… helt värdelös. Måste byta ut den.
Kul på så många plan: ”Upp i sadeln igen”, Nishiki Continental, Blackie… Grymt!

Har du blivit klok på glappet? Är det hjulaxeln, bodyn, kassetten?

Visa din Miyata!
Kul på så många plan: ”Upp i sadeln igen”, Nishiki Continental, Blackie… Grymt!

Har du blivit klok på glappet? Är det hjulaxeln, bodyn, kassetten?
Japp, mycket mysigt!

Ja, kom på det! När jag fettade in lagren i bakhjulet råkade jag sätta tillbaka axeln så att den sticker ut lite för mycket på högra sidan. Då når inte snabbkopplingen in till bakgaffeln tillräckligt utan spänner mest mot hjulaxeln.

Visa din Miyata!
En ödmjuk fråga: Var hittar jag nya kedjedrev till Blackie? Framväxelproblemen visade sig vara skeva drev. Vevpartiet är Shimano Exage LX från tidigt 90-tal med fem hål. Det har nog suttit Biopace från början.

Kan detta funka? Vad jag läser mig till ska mina vevar ha en bultcirkeldiameter på 110.

Visa din Miyata!
En ödmjuk fråga: Var hittar jag nya kedjedrev till Blackie? Framväxelproblemen visade sig vara skeva drev. Vevpartiet är Shimano Exage LX från tidigt 90-tal med fem hål. Det har nog suttit Biopace från början.
Standardsvaret: jag hade börjat på Veloform. Jag har nåt vagt minne av att ha hört/läst att TA:s klingor är prisvärda. Jag ska inte ta gift på det. Vad jag däremot vet är att de komponenter som jag har handlat direkt av Anders inte har kostat så vansinnigt mycket mer än när jag har handlat motsvarande ånlajn. Rulla dit och kolla!

Visa din Miyata!
Kan du köpa var som helst, mät bara bultcirkeldiametern (gissar på standard 110 mm). Men varför byta klingorna, när de enkelt kan riktas? Eller finns det andra skador/slitage som gör att du vill byta?

Visa din Miyata!
Kan du köpa var som helst, mät bara bultcirkeldiametern (gissar på standard 110 mm). Men varför byta klingorna, när de enkelt kan riktas? Eller finns det andra skador/slitage som gör att du vill byta?
De är lite slitna. Av nyfikenhet: Hur riktar du ett kedjedrev?

Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe
Nice bygge! Påminner om Greg Herbolds Miyata 1990.

Visa din Miyata!
Har haft mekdag i solen med @Skruff i dag. Görmysigt. Med gemensamma krafter lyckades vi göra färdigt hans fina Crescent 92307.
Visa bilaga 547737
Visa bilaga 547738

Och efteråt lade jag sista handen vid Blackie som nu är färdig. Tog en 15-kilometersrunda som blev väldigt gnisslig eftersom jag glömde att smörja den spritbadade kedjan. Kom hem och gjorde något åt det, plus att jag efterjusterade sadel, styre och bromsar.
Visa bilaga 547741Visa bilaga 547742Visa bilaga 547743Visa bilaga 547744
Riktigt tjusigt!

Visa din Miyata!
Kära tråden,

Har någon en styrstam att sälja till mig? Mind you, det är inte till en Miyata utan till min racer som @aben hittade på ett superbra namn till: Blå Måsen.

Styrstammen jag har i dag har för lång reach. Den är 110 mm och jag behöver ungefär 60-80 mm. Det är en quillstam, inte en modern variant. Den får inte vara svart och inte peka uppåt, annars är jag öppen för det mesta.

Visa din Miyata!
Kära tråden,

Har någon en styrstam att sälja till mig? Mind you, det är inte till en Miyata utan till min racer som @aben hittade på ett superbra namn till: Blå Måsen.

Styrstammen jag har i dag har för lång reach. Den är 110 mm och jag behöver ungefär 60-80 mm. Det är en quillstam, inte en modern variant. Den får inte vara svart och inte peka uppåt, annars är jag öppen för det mesta.

25,4 eller 26 mm klämma kan vara bra att speca :)

Visa din Miyata!
Kära tråden,

Jag köpte en cykel häromsistens med en lite... udda styrkombo. Kan undersöka längden på stammen om utseendet är till belåtenhet? Har för mig att måtten stämmer i övrigt.

Bilagor

• 20220316_102350.jpg
    20220316_102350.jpg
    1,002.4 KB · Besök: 76
Visa din Miyata!
Kära tråden,

Jag har nog någon SR-stam i den längden om du skulle vara intresserad av att byta, de är bra men ganska basic eller gammaldags (kopia av Cinellis 1A-stam) med mutter till klamman och inte gängat i aluminiumet och din Blå Måsen är nog lite väl fin cykel för de stammarna. Men jag kan ta någon bild och visa hur de ser ut.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag har nog någon SR-stam i den längden om du skulle vara intresserad av att byta, de är bra men ganska basic eller gammaldags (kopia av Cinellis 1A-stam) med mutter till klamman och inte gängat i aluminiumet och din Blå Måsen är nog lite väl fin cykel för de stammarna. Men jag kan ta någon bild och visa hur de ser ut.
Äsch, det går bra. Kan kolla stammen på Måsen om vi ska byta. Tror den är rätt fin.

Visa din Miyata!
Äsch, det går bra. Kan kolla stammen på Måsen om vi ska byta. Tror den är rätt fin.
60 mm lång (C-C), ser ut såhär:
fsUZPy9.jpg

Men jag vet inte om det är så lyckat, dels är den väl enkel för din cykel och dels är 60 mm för kort enligt mig för bockstyre. Min Miyata kändes också för lång med originalstammen så jag bytte till denna och fick lagom avstånd mellan styre och sadel men styrkänslan med den korta stammen blev helt kass, inte alls rolig att cykla på. Testade istället med originalstam, tror den är 110 mm, men sadeln längre fram och då föll alla bitar på sin plats, perfekt harmoni i allt och helt underbar att cykla på. Så mitt råd är absolut inte kortare stam än 80 mm och helst 100 mm och flytta fram sadeln istället.

Regn och blåst här idag, perfekt, mycket bättre än igår och jag är så sugen på att ge mig ut på långtur men har inte tid, måste arbeta med annat.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
60 mm lång (C-C), ser ut såhär:
fsUZPy9.jpg

Men jag vet inte om det är så lyckat, dels är den väl enkel för din cykel och dels är 60 mm för kort enligt mig för bockstyre. Min Miyata kändes också för lång med originalstammen så jag bytte till denna och fick lagom avstånd mellan styre och sadel men styrkänslan med den korta stammen blev helt kass, inte alls rolig att cykla på. Testade istället med originalstam, tror den är 110 mm, men sadeln längre fram och då föll alla bitar på sin plats, perfekt harmoni i allt och helt underbar att cykla på. Så mitt råd är absolut inte kortare stam än 80 mm och helst 100 mm och flytta fram sadeln istället.

Regn och blåst här idag, perfekt, mycket bättre än igår och jag är så sugen på att ge mig ut på långtur men har inte tid, måste arbeta med annat.
Jag har själv funderat på att flytta fram sadeln, men tycker att jag har en rätt bra benvinkel som den är nu. Tänk på att jag är 175 cm "lång" och har en 56-ram, så varje avsteg åt det längre hållet i geometrin blir lite jobbig.

Visa din Miyata!
Jag har själv funderat på att flytta fram sadeln, men tycker att jag har en rätt bra benvinkel som den är nu. Tänk på att jag är 175 cm "lång" och har en 56-ram, så varje avsteg åt det längre hållet i geometrin blir lite jobbig.
Att flytta fram sadeln gör att ramen upplevs som mindre, avståndet till vevpartiet blir kortare och man får höja sadelstolpen för att få samma avstånd. Enkelt gjort och jag hade absolut börjat med att prova det innan laboration med styrstamslängden.

Visa din Miyata!
Säkert! Men nu måste det bli begagnat, av kostnadsskäl.
Din gamla visdomstand långt där bak i munnen, när du köper den fina Nitto-stammen du egentligen vill ha:
Zombie.jpg

Den här köpte jag sist i 70mm, kände mig rätt lycklig över den för en inte alltför stor investering (slutsåld hos BC just nu dock):

Visa din Miyata!
Din gamla visdomstand långt där bak i munnen, när du köper den fina Nitto-stammen du egentligen vill ha:
Visa bilaga 548101
Den här köpte jag sist i 70mm, kände mig rätt lycklig över den för en inte alltför stor investering (slutsåld hos BC just nu dock):

En sån har jag också, bra grejor!

Nån som sitter på en uppsättning fina QR från Shimano eller SunTour?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 548101

Alltså, min känsla är att det skiljer väldigt lite mellan olika fabrikat av styrstammar. Är det inte ett slags märkesfetischism det handlar om, ändå?

De flesta är ju extremt lika varandra i både design, kvalitet och vikt.

Visa din Miyata!
Borde väl ligga i ”Saker du egentligen inte vågar fråga-tråden” men vad är QR?
Snabbfästen till hjulen. Miyatatråden är tråden där man egentligen vågar fråga det som man annars egentligen inte vågar fråga.

Alltså, min känsla är ändå att det skiljer väldigt lite mellan olika fabrikat av styrstammar. Är det inte ett slags märkesfetischism det handlar om, ändå?

De flesta är ju extremt lika varandra i både design, kvalitet och vikt.
Rent funktionellt är jag benägen att hålla med dig. Däremot noterar jag efter att ha finputsat div. icke-bling-grejer (ett par Sakae-stammar och ett par vevarmar) att man inte ska underskatta det arbete som krävs för snygg finish. Lite äpplen och päron, men lite sant ändå.

Samtidigt är det inte helt utan tillfredsställelse som jag ser Sakae-stammarna och inbillar mig att jag jävlarimej lurade systemet.

Visa din Miyata!
Snabbfästen till hjulen. Miyatatråden är tråden där man egentligen vågar fråga det som man annars egentligen inte vågar fråga.

Rent funktionellt är jag benägen att hålla med dig. Däremot noterar jag efter att ha finputsat div. icke-bling-grejer (ett par Sakae-stammar och ett par vevarmar) att man inte ska underskatta det arbete som krävs för snygg finish. Lite äpplen och päron, men lite sant ändå.

Samtidigt är det inte helt utan tillfredsställelse som jag ser Sakae-stammarna och inbillar mig att jag jävlarimej lurade systemet.
Snyggt, sista stycket är så sant!?

Visa din Miyata!
Cinelli 1A som har kopierats av flertalet tillverkare som SR ovan är den klassiska styrstammen, kom redan i början på sextiotalet: Jag gillar utformningen, rak, enkel och funktionell med genomgående skruv till klamman. Men den snedställda kilen för fästet i gaffelröret är mycket bättre än expanderkonan som var på originalstammarna.

52919323b6c1aa59d898120a24d30990f279338e-1800x1200.jpg

Visa din Miyata!
Cinelli 1A som har kopierats av flertalet tillverkare som SR ovan är den klassiska styrstammen, kom redan i början på sextiotalet: Jag gillar utformningen, rak, enkel och funktionell med genomgående skruv till klamman. Men den snedställda kilen för fästet i gaffelröret är mycket bättre än expanderkonan som var på originalstammarna.

52919323b6c1aa59d898120a24d30990f279338e-1800x1200.jpg
Japp. Jag kikade på den modellen på eBay när jag gjorde i ordning Felix (min röda 316) till dess jag bara: ”Vad fasen håller jag på med? Ska jag betala €50 extra för att det står Cinelli på? Glöm det.”.

Visa din Miyata!
Sådär, nu har jag fixat glappet i bakhjulet, riktat klingorna och beställt en ny cantibroms till framhjulet på Blackie. Några observationer:

- LX-naven måste vara de känsligaste i cyklingens historia. Vi pratar en millimeter mellan för hårt spända och glappiga.

- Efter att ha gnuggat bort tre kilo kopparpasta från drevbultarna anser jag att Bosse Bildoktorn borde åtalas för vilseledande av allmänhet.

- Shimano BR-CX50 finns inte i svart. För jävligt.

Visa din Miyata!
- LX-naven måste vara de känsligaste i cyklingens historia. Vi pratar en millimeter mellan för hårt spända och glappiga.
Jag har gett upp att försöka få naven helt perfekta och justerar så att jag har ett mycket litet glapp även efter att de är monterade på cykeln. Ett för hårt spänt lager förstörs på nolltid men ett litet glapp påverkar inte livslängden så mycket.

Tillbaka
Topp