Visa din Miyata!
Just så!Att "bli som abens rödrännare" -innebär det att cykeln alltså vill bli cyklad på på riktigt och inte bara internet-cyklad?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Just så!Att "bli som abens rödrännare" -innebär det att cykeln alltså vill bli cyklad på på riktigt och inte bara internet-cyklad?
Jag har säkert fel, och är egentligen bara grinig och småsur, men lite så här funkar jag:Om alla skulle vara som han hade det varit outhärdligt men samtidigt gillar jag hans cykelfilosofi och att han vågar gå sin egen väg. Tycker det är kul och ofta intressanta att läsa hans texter.
Hans vilja att sälja dyra saker är lite väl mycket, där tycker jag samma, Herse jubileumcykel som motsvarar Miyata 1000 kostade $14 000 (!). Men mitt intryck är han bestämmer sig för vad han tycker är bäst och först efter det tar fram (svindyra) produkter och inte tvärtom, så att han är genuin på så sätt och inte bara ute efter attsälja dyra saker utan även det han själv tycker är riktigt bra.Jag har säkert fel, och är egentligen bara grinig och småsur, men lite så här funkar jag:
Jan Heine: Styrväska minskar luftmotståndet!
Jag: Ok, Janne vill sälja styrväskor.
Jan Heine: stänkskärmar leder inte till ökat luftmotstånd.
Jag: Så nu vill Jan kränga RH-märkta Honjoskärmar till dubbla priset.
Jan Heine: Svindyra RH-däck är det bästa sen skivat bröd!
Jag: Gravelking …
?
Usch.. finns fler som behöver bli rödrännare och inte bara hänga i klasar på garageväggarna?Att "bli som abens rödrännare" -innebär det att cykeln alltså vill bli cyklad på på riktigt och inte bara internet-cyklad?
Jag dööööööör av skratt, detta gjorde min kväll, geeee mig mer! ????Jag har säkert fel, och är egentligen bara grinig och småsur, men lite så här funkar jag:
Jan Heine: Styrväska minskar luftmotståndet!
Jag: Ok, Janne vill sälja styrväskor.
Jan Heine: stänkskärmar leder inte till ökat luftmotstånd.
Jag: Så nu vill Jan kränga RH-märkta Honjoskärmar till dubbla priset.
Jan Heine: Svindyra RH-däck är det bästa sen skivat bröd!
Jag: Gravelking …
?
Ventilen skiter jag i.Dessutom sitter loggan på bakdäcket fel och ventilen på bakhjulet pekar åt jag vet inte var. Sned ventil kan leda till punka.
Trist bara när den sneda ventilen gör så att slangen skavs sönder vid ventilfästet.Ventilen skiter jag i.
Jodå, more is more!Så, då har jag vänt på däcken. Känns skönt. Eller, egentligen inte, men jag hade inte klarat det i längden.
@aben Det är 54-559. Jag har varit ute och hojat nu på kvällen och tycker att de är för breda. De rullar betydligt sämre än mina Kenda graveldäck som satt på tidigare. De är snygga från sidan men inte mer. Mina Schwalbe Road Cruiser som sitter på Blackie är mycket bättre. De är 47 mm och bredare än så blir inte så fint, känner jag.
Aben är frestad… ?Ingen som plockat upp den lilla i Staffanstorp?
Den dagen, den sorgen!Trist bara när den sneda ventilen gör så att slangen skavs sönder vid ventilfästet.
Small trodde ni?Aben är frestad… ?
Nope, men om det dyker upp en 610 i 25" storlek igen får ni gärna hojta till, eller en stor Cross i stål.Aben är frestad… ?
Hur breda fälgar? Om du får möjlighet så mät gärna däcken, jag kommer nog satsa på ett par Big Apple men vet inte om jag skall gå på 55 eller 60 mm.Jodå, more is more!
Det fina med Rödrännarramen är att du får in bra breda däck, iaf i gaffeln.
För mig har RaceKing (och Maxxis Ardent Race/Ikon) blivit nån slags standard. Vad de mäter i verkliga livet vete spörs, men 26x2.20 är skönt att ha om man introducerar lite stök i sin i övrigt välordnade vardag.
Jag känner inte nån skillnad i grepp mellan de här och mina Road Cruiser i väta eller på stig. Ungefär samma mönster iofs. Det som är tydligt är att styrningen blir tyngre och cykeln inte lika lätt och kul att köra. Ännu roligare var den med 35 mm-däcken men då saknades det lite grepp i sand och lera. Ska leta upp ett par 40-559.Det fina med Rödrännarramen är att du får in bra breda däck, iaf i gaffeln.
För mig har RaceKing (och Maxxis Ardent Race/Ikon) blivit nån slags standard. Vad de mäter i verkliga livet vete spörs, men 26x2.20 är skönt att ha om man introducerar lite stök i sin i övrigt välordnade vardag.
Är det strl 66 på den du redan har?Nope, men om det dyker upp en 610 i 25" storlek igen får ni gärna hojta till, eller en stor Cross i stål.
YesÄr det strl 66 på den du redan har?
De mäter alla ca 55,5 mm på i25-fälgar, med små variationer förmodligen pga olika däcktryck.Hur breda fälgar? Om du får möjlighet så mät gärna däcken, jag kommer nog satsa på ett par Big Apple men vet inte om jag skall gå på 55 eller 60 mm.
Nope, men om det dyker upp en 610 i 25" storlek igen får ni gärna hojta till, eller en stor Cross i stål.
Är det strl 66 på den du redan har?
Jag som tycker att min 60 är stor…
Tycker det ser helt perfekt ut.Med original Arayafälgar sväller däcken ut på ett oskönt sätt.
Visa bilaga 558515
Nej, fy tusan, högst ostiligt. Men framförallt blev cykeln mycket tråkigare att använda. Stor skillnad att gå upp i bredd. Jag kan verkligen rekommendera smalare däck till dem som inte kört det på sina Runner-hojar. När jag satte på de där Kendadäcken blev det verkligen en helt annan cykel, till det bättre, och nu skedde samma förvandling till det sämre.Tycker det ser helt perfekt ut.
Överröret är relativt kort på den, tror inte det skiljer så mycket om ens något till storleken under så den egentliga skillnaden är mest att jag kan ha styret ganska högt utan att behöva ha en extra hög styrstam. Min bror som köpte cykeln ny är 5 cm längre än mig men inga problem med ståhöjden för min del.Jag som tycker att min 60 är stor…
Lika bra! Jag brukar lägga in ett gäng häftstift när jag byter däck. Blir det punka så blir det punka.Den dagen, den sorgen!
Jag tyckte att den gode @Peth glömde en smiley i sitt påpekande. Jag visste att ventilen satt snett och rättade till den nu ikväll. Men ska man anmärka får man göra det med glimten i ögat, annars blir det gärna kontraproduktivt.Lika bra! Jag brukar lägga in ett gäng häftstift när jag byter däck. Blir det punka så blir det punka.
Jag brukar dock inte lägga in några ömma tår i däcket...?
Ojdå, så du tolkade det som en anmärkning som krävde en smiley? Det var snarare en upplysning om att med en sån sned ventil så riskerar du att åka på punka rätt snart. I min bok kräver en sådan upplysning ingen smiley alls.Jag tyckte att den gode @Peth glömde en smiley i sitt påpekande. Jag visste att ventilen satt snett och rättade till den nu ikväll. Men ska man anmärka får man göra det med glimten i ögat, annars blir det gärna kontraproduktivt.
Japp, om någon precis erkänner att han har klantat sig och monterat något fel (jag är rätt klantig och klumpig och inte så duktig) så är det kanske inte så snyggt att komma med fler anmärkningar utan att visa att pekpinnarna är gjorda med glimten i ögat.Ojdå, så du tolkade det som en anmärkning som krävde en smiley? Det var snarare en upplysning om att med en sån sned ventil så riskerar du att åka på punka rätt snart. I min bok kräver en sådan upplysning ingen smiley alls.
Du ser ut att ha metallbromsarna iaf va?Det tror jag inte, min har fortfarande originalkomponenterna på, men som faktiskt funkar riktigt bra hur plastiga och sladdriga de än må vara :)
Berätta mer!Jag har dock bättre saker liggande, den är fortfarande under utprovande men jag har kommit en god bit på väg till vilken form jag vill ha den i. Och jag har nu två favoritcyklar, Runnern är kul att köra på.
Du har hökögon! Tog saker från lådan med avplockade delar och canti-bromsarna är nog deore tror jag men reglagen är 200GS och plastklädda, bakväxeln är Acera och inte heller original men resten är det tror jag, inklusive vajrar.Du ser ut att ha metallbromsarna iaf va?
På de få av mina byggen som inte har varit helt igenbeckade (Jätten från Gävle och Bjässen från Bosnäs) har bromshandtagen varit ganska ok. Jättens bakväxel fick också nytt liv bakpå frugans lilla lila SportRunner.
Berätta mer!
Då kanske du har ett par dth att avyttra…?Så, nu ska det förhoppningsvis snart bli roligt att cykla på Pralin igen! Som sagt, testa gärna smalare däck - ett jäkla lyft i känsla.
Visa bilaga 558546
Håller helt med om att däck är väldigt avgörande för cykelupplevelsen, men det är synd att generalisera som att smalare är bättre. Just dom där DTH-däcken du testat nyligen är kanske inte det roligaste som skapats, men de är helt okej upplever jag som kör dem på en "allväders-do-it-all-mtb-med-bockstyre" (som nog hade gjort sig i tråden förutom att det står något så osympatiskt som Specialized på ramen). Känslan mellan dom och smalare Pasela är ganska olika men jag tror inte jag skulle uttrycka mig som att Paselorna är bättre på så värst många sätt. Svårt att sätta ord på känslor kring däck...Så, nu ska det förhoppningsvis snart bli roligt att cykla på Pralin igen! Som sagt, testa gärna smalare däck - ett jäkla lyft i känsla.
Visa bilaga 558546
Jag tycker snarare att generaliseringen här på Happy är att bredare alltid är bättre. Därav uppmaningen att testa smalare. Jag lovar att det är värt det! Det har gått inflation i att rekommendera breda däck till alla typer av cykling - jag kör grus med 28:or (Panaracer Gravelking) och det funkar nästan alltid utmärkt. När jag måste ta mig mellan grusvägarna på asfalt är det en välsignelse.Håller helt med om att däck är väldigt avgörande för cykelupplevelsen, men det är synd att generalisera som att smalare är bättre. Just dom där DTH-däcken du testat nyligen är kanske inte det roligaste som skapats, men de är helt okej upplever jag som kör dem på en "allväders-do-it-all-mtb-med-bockstyre" (som nog hade gjort sig i tråden förutom att det står något så osympatiskt som Specialized på ramen). Känslan mellan dom och smalare Pasela är ganska olika men jag tror inte jag skulle uttrycka mig som att Paselorna är bättre på så värst många sätt. Svårt att sätta ord på känslor kring däck...
För min del lägger jag mindre fokus på "snabbheten" i däcken om det handlar om en cykel där sittställning osv gör att det ändå inte går så fort (som många Miyator i denna tråden exempelvis). Då blir fokus mer på komfort och mjukhet osv, och där tycker jag att DTH gör sig helt okej.
Kanske. Om jag inte sätter dem på Prunus som ändå ska säljas.Då kanske du har ett par dth att avyttra…?
Telefonera?Jag är intresserad av en liten dam Miyata.
16.5 får jag fundera på om den går att ha till nåt
Bra däck. Alldeles för breda, men bra. ?Apropå däckdiskussionen kan jag bara bidra med att Gravelking SK för 26er äntligen finns i lager igen, tror jag har suktat efter dem över ett år nu...min beställning går iväg inom ett par minuter:
Panaracer Gravelking SK TLC Folding Tire - 26x2.10 inch - black / brown
Panaracer ▶ A wide casing tire with more aggressive tread developed for hard gravel roads. ▶ Model: black / brownwww.bike24.com
Jag vet inte vad de heter men de jag sett till salu uppåt landet har varit dubbla raka TT (tror jag i alla fall). Ser ibland "dam racer" med rakt styre i andra märken också. Det var väl mer eller mindre standard på tidigt 90 tal med dubbla TT och ofta med bock. Crescent hade nån vit & rosa historia.Telefonera?
Visa bilaga 558552
En Mixte-ram hade ju annars varit kul...vad är det för modell du har i sikte?
Absolut. Ju bredare däck, desto långsammare känsla.. ?På däcksdiskussionen kan jag hålla med om att känslan är viktigare än den faktiska hastigheten. Så länge man inte Stravahetsar (skyldig till det ibland) så kan känslan av fart vara helt annan än faktisk fart.