Visa din Miyata!

SebbeK

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
God måndag!
Fråga: Bästa Miyata-dekalerna, vilka gör dom? Är det velocals som gäller eller finns andra? Jag tror att @Carl Edfeldt hållit på med såna en del va? Tips och tricks vore mkt välkommet.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
God måndag!
Fråga: Bästa Miyata-dekalerna, vilka gör dom? Är det velocals som gäller eller finns andra? Jag tror att @Carl Edfeldt hållit på med såna en del va? Tips och tricks vore mkt välkommet.
God måndag :)

Velocals och retrocals gäller för mig. Velocals har lite mer att välja på i Miyata väg. Tror min blåvita kostade runt 600 i dekaler och frakt

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Uppdatering från Mörkaste Småland, nu i vitt:
On/Off:en (och sannolikt övriga motsvarande modeller) sväljer med ok marginal ett Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2,3 där fram. Däremot tar samma däck emot där bak, om än aldrig så lite.

Det blir även fortsättningsvis dubbat fram och ordinarie Race King 2,2 i arschlet. :( Snart kommer väl våren...

...eventuellt med ett nytt Dirt Drop-bygge på cerise On/Off-ram. Stay tuned.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Uppdatering från Mörkaste Småland, nu i vitt:
On/Off:en (och sannolikt övriga motsvarande modeller) sväljer med ok marginal ett Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2,3 där fram. Däremot tar samma däck emot där bak, om än aldrig så lite.

Det blir även fortsättningsvis dubbat fram och ordinarie Race King 2,2 i arschlet. :( Snart kommer väl våren...

...eventuellt med ett nytt Dirt Drop-bygge på cerise On/Off-ram. Stay tuned.
Har han hittat en ny ram eller bygger man om befintlig?

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Trillade över en Miyata på Tradera. Priset känns väl en anings modigt dock? Inte aktuell för mig pga geografi.
Jo, det var lite väl dyrt för en On/Off. Även om den ser ut att vara i ok skick.
Oj, 2750kr? En femhundring kanske, max 750 kr. Men för den som letar efter en liten ram så...?

Vällovligt hur som helst @desmo med tips!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
5E8EF342-1C14-432F-A6FC-66C36C0984B1.jpeg

Tvättat av Valley Runnern hjälpligt, bytt vajrar och däck och gått igenom lagren, inget mer. Funkar finfint direkt men jag lär väl byta en del grejer ifall jag ska ha den som pendlare. Riktigt kul att få hoja lite (äntligen barmark!) och se den i dagsljus för första gången. (äntligen sol!)

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 465952
Tvättat av Valley Runnern hjälpligt, bytt vajrar och däck och gått igenom lagren, inget mer. Funkar finfint direkt men jag lär väl byta en del grejer ifall jag ska ha den som pendlare. Riktigt kul att få hoja lite (äntligen barmark!) och se den i dagsljus för första gången. (äntligen sol!)
Wow! Valley Runnern var riktigt läcker i svart. Skulle hellre ha den som pendlare än vilken ny "trekking/hybrid-cykel" som helst.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Here we go again.
BF2B3EA5-586A-4729-8AA1-E882239231C9.jpeg

Sadelstolpen var fast monterad på denna som på alla andra 1900-talare som uppfyller 1. ram i stål, 2. sadelstolpe i alu, 3. 25 år stillastående.

B26040A0-C834-4F8E-98C4-901C88D0AFC0.jpeg

När mossan och lavarna som täckte cykeln (och som först såg ut som elak rost) väl är avlägsnade så ser den i övrigt helt ok ut, inte minst invändigt. Samtliga komponenter var kex så det blir nytt eller bytt runtom. Det blir nog en blandning av sånt som jag har i lådorna (inte mycket), sånt som kan kannibaliseras från div andra cyklar i stallet och nytt, ffa sånt som är drop bar-specifikt, då jag inte har något sådant sedan tidigare. Hyfsat budget är målet, och inte nödvändigtvis 100% högprestanda utan mer testa dirt drop-konceptet.

37760C4F-0FF6-4605-8015-69DF2E08E0CF.jpeg

Givet Corona-läget så blir det sannolikt ett hyfsat långdraget bygge. Stay tuned.

Edit: konsten att hjälpa kemin på traven. Värme för att speeda upp reaktionen.
5DAB99C3-0EC1-4966-B5D6-DE19C2B69E57.jpeg

Senast ändrad:

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!
Here we go again.
Visa bilaga 465955

Sadelstolpen var fast monterad på denna som på alla andra 1900-talare som uppfyller 1. ram i stål, 2. sadelstolpe i alu, 3. 25 år stillastående.

Visa bilaga 465954

När mossan och lavarna som täckte cykeln (och som först såg ut som elak rost) väl är avlägsnade så ser den i övrigt helt ok ut, inte minst invändigt. Samtliga komponenter var kex så det blir nytt eller bytt runtom. Det blir nog en blandning av sånt som jag har i lådorna (inte mycket), sånt som kan kannibaliseras från div andra cyklar i stallet och nytt, ffa sånt som är drop bar-specifikt, då jag inte har något sådant sedan tidigare. Hyfsat budget är målet, och inte nödvändigtvis 100% högprestanda utan mer testa dirt drop-konceptet.

Visa bilaga 465956

Givet Corona-läget så blir det sannolikt ett hyfsat långdraget bygge. Stay tuned.

Visa bilaga 465979
Fin färg! 😍

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 465952
Den ramen är så otroligt snygg! Du har fått till det mkt bra!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Here we go again.
Visa bilaga 465955

Visa bilaga 465954

Visa bilaga 465956

Visa bilaga 465979
Vem har bråttom? Låt det ta tid! Min första Miyata var en rosa on/off -89, minnen 🤩

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!
Slänger snart upp lite bilder och progression från mitt Valley Runner bygge.
Svårt att hitta tid nu bara. Flytt till större hägrar och dessvärre blir cyklarna mer eller mindre sekundära.
Har tom ställt undan detta projekt på jobbet så jag kan skruva på ”arbetstid” 😍

Utgångsläget

22C018D7-EEC5-4DA2-8BE5-320952F6BEF6.jpeg

Påbörjad slakt och återuppbyggnad

9BC6774E-2EF2-45D8-9704-4F822E45C6EA.jpeg
Blir blandat nytt och gammalt i salig blandning.
1x7 eller 3x7, förmodligen det senare.
Vill ha en all around kompatibel vardagspendlare som kommer få dra vagn och bära div varor från dagis, skola, jobb och mataffär.
Nya froglegs från Tektro får tjäna stoppverkan med hjälp av enklare lvg reglage sittandes på en Surly Truck Stop Bar.
Detta ställer till det då jag ändå vill behålla retro-looken, styret är 31.8 i infästning.
Det skär sig lite tycker jag, men tror att en Velo Orange High Stack Stem kommer göra sig hyfsat ändå.
Äldre shimano friktions växelreglage sätter jag ovanpå styret tänker jag, får se om jag får till något vettigt eller om jag skrotar hela idén.

Den ska även lösa snällare, plana stigar längs med havet och stranden kring sommarstugan med packning i väskor och på framrack. Har ett ”pizzarack” från Specialized som jag får modda in.

Kommer säkert hojta till under byggets gång för råd, tips och inputs!
Tack för fantastisk tråd!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vem har bråttom? Låt det ta tid! Min första Miyata var en rosa on/off -89, minnen 🤩
👍
Själv har jag gått från Elevation 2000 som jag genom slarv fick stulen men som jag idag gärna hade haft kvar, till en hoper On/Off.

Jag såg en gång en Cheva hot rod där det stod skrivet ”Who the f*** was Henry Ford?”. När jag själv har byggt ihop min tolfte On/Off, var och en olika varianter av ”vaddå bryr sig, jag bara skruvar ihop nåt enkelt, det får bli vad det blir, och så kör jag” samtidigt som jag lägger alldeles för mycket möda på att få dem vem-bryr-sig-creddiga, så ska jag tatuera in ”Who the fork is Grant Petersen?” i pannan.

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den ramen är så otroligt snygg! Du har fått till det mkt bra!
Ja, trodde den var alldeles för stor men kändes riktigt bra idag. Sugen på att byta styre, bromsar, slänga på skärmar och racks etc men avvaktar tills jag fått köra ett tag. Lacken är kass förstås men väntar med det också tills utvärdering klar. Klart kul hoj iaf och till ett klart bra pris.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, trodde den var alldeles för stor men kändes riktigt bra idag. Sugen på att byta styre, bromsar, slänga på skärmar och racks etc men avvaktar tills jag fått köra ett tag. Lacken är kass förstås men väntar med det också tills utvärdering klar. Klart kul hoj iaf och till ett klart bra pris.
Hör av dig om du tycker den är för stor🤩

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Heh ja hade den inte känts så bra idag hade den varit din, du hade sannolikt gjort ett bättre jobb med den.
Det vet jag inte om jag hade, jag har förutsättningar att vara uppvuxen i en cykelverkstad samt att jag kände Tomas som tog in Miyata i Sverige. Det blir mkt nostalgi bara. Samtliga i denna tråd gör sjukt bra byggen av sina idéer, många ggr fränare än det jag gör. 🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så har jag ännu en sadelstolpe på mitt samvete. Vilket skitgöra, skönt att få det gjort men nu får det fanimej räcka med gamla vrak på ett tag:

F82033EA-531B-4087-8728-4A4A12DB5280.jpeg

Jag minns inte säkert men jag tror att det var Miyatas verkstadsmanual som föreskrev den här metoden för att torka ramen efter just en sån här kemisk operation. Eller kan det ha varit Sheldon Brown?:

8563B0F8-BD15-41B8-91DF-A0D1EEDE0355.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite smygstart på bygget av Den Rosa. Delar beställda hittills:
Deore T610 nav fram och bak,
Ryde Andra 40 fälgar, samma som till Norrskensflamman för att kunna flytta ffa dynamohjulet fram och tillbaka,
Paul Neo Retro canti fram,
Paul Touring canti bak.

Stora frågor nu är vilket (dirt drop-) styre samt broms- och växelreglage det ska bli. Hur är Gevenalle?

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite smygstart på bygget av Den Rosa. Delar beställda hittills:
Deore T610 nav fram och bak,
Ryde Andra 40 fälgar, samma som till Norrskensflamman för att kunna flytta ffa dynamohjulet fram och tillbaka,
Paul Neo Retro canti fram,
Paul Touring canti bak.

Stora frågor nu är vilket (dirt drop-) styre samt broms- och växelreglage det ska bli. Hur är Gevenalle?
Jag har Gevenalle på min pendlare, gillar det skarpt. Bra särskilt på vintern då du kan köra med tjocka vantar och tjonga i växlarna ändå. Gillar också de teoretiska möjligheten att gå mellan indexerat och friktionsväxel.

Själva växelreglaget är ju bara monterat på ett par lyxigare Tekro-bromsreglage, så har du testat sådana vet du vad du har att vänta.

desmo

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Denna ser riktigt fin ut i skicket. Frågan är bara vad "bud" kostar i slutet av dagen. Ser ut att vara i rätt storlek för mig, men på fel geografisk plats. Kanske någon annan som är intresserad?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer