Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Reserverna i B-laget sitter på avbytarbänken och knaprar Magnecyl för sina arma ben och giktbrutna fötter. En MB-3:a i flott lila-flake ihop med Den Rosa, nu avlämpad på Veloform för montering av styrlager och frisering av vevlagerhylsan.

5901CC76-AFB0-43E7-9296-C072652AAB1C.jpeg

Det blir mer sans och balans i prylarna den här gången än när Norrskensflamman var inne på samma klinik för samma operation i höstas.

I övrigt var det glädjande mycket rusch i butiken, det är verkligen högtryck på allt vad cykel heter nu när man inte har lov att okynnesflyga över halva klotet för att rasta av sig eller trängas på Friskis. (Vaddå ”Hur är ställt med dig själv?”? Att bygga cyklar för sitt eget höga nöjes skull är ädelt, medan andelslägenhet i Phuket bara är brackigt. Och det är jag som är smakdomare. Rosa är det nya rosa.)

Det återstår att se hur långt jag kommer i byggprocessen innan jag kör huvudet i väggen på någon restnoterad komponent. Det var tydligen rena turen att 1” gängat styrlager fanns hemma, det Anders beställer nu kan ha både en och sju månaders leveranstid. Men håll tummarna, framåt våren ska ni få se hur ett arschle kan sitta på två... tre... fem cyklar samtidigt.

Obs! Kan innehålla spår av ironi. Men man vet aldrig.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Åh min första hoj var en Bridgestone (CB2 tror jag), det sticker alltid lite i villHa-hjärtat när jag ser en. Obotlig nostalgiker.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med så mycket kunskap som finns här i tråden, är det någon som vågar sig på en jämförelse mellan dessa gamla Miyata och diverse andra jämnåriga cyklar? Vad jag kan bedöma så ser de i alla fall välbyggda ut för att vara serieproducerade, och jag kan i alla fall sällan skylla på mina cyklar när det inte blir så mycket cyklat som jag hade önskat. Om jag bara får ändan ur vagnen själv så följer cyklarna oftast med.

Men hur är det ex. med vikt och övrig karakteristik? Är de styva/svajiga jämfört med motsvarande samtida cyklar? Trötta bojsänken eller Rudolf Nurejev med de lätta Graningekängorna på? Ett japanskt överskottslager som dumpades över Sverige på 90-talet istället för att smältas ned till järnvägsräls?

Att jag själv har snöat in på Miyata är lika delar nostalgi - jag började cykla mtb just när högstadieskolornas cykelställ översvämmades av dessa cyklar, och bytte efter MYCKET katalogtummande min treväxlade Skeppshult pojkcykel mot en Elevation 2000 - och helt enkelt pga tillgänglighet. Om det hade drällt av smakliga begagnade MB-1:or och Stumjumpers idag så hade jag kunnat tänka mig sådana också, men om alternativet är en Crescent Action 15 så bygger jag hellre på en Miyata-ram.

Jag inser att en otydlig fråga inte förtjänar bättre än ett otydligt svar. Men som jag emellanåt får anledning att säga till min stackars hustru, "lyssna på vad jag menar, inte på vad jag säger".

Take it away, folks!

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med så mycket kunskap som finns här i tråden, är det någon som vågar sig på en jämförelse mellan dessa gamla Miyata och diverse andra jämnåriga cyklar? Vad jag kan bedöma så ser de i alla fall välbyggda ut för att vara serieproducerade, och jag kan i alla fall sällan skylla på mina cyklar när det inte blir så mycket cyklat som jag hade önskat. Om jag bara får ändan ur vagnen själv så följer cyklarna oftast med.

Men hur är det ex. med vikt och övrig karakteristik? Är de styva/svajiga jämfört med motsvarande samtida cyklar? Trötta bojsänken eller Rudolf Nurejev med de lätta Graningekängorna på? Ett japanskt överskottslager som dumpades över Sverige på 90-talet istället för att smältas ned till järnvägsräls?

Att jag själv har snöat in på Miyata är lika delar nostalgi - jag började cykla mtb just när högstadieskolornas cykelställ översvämmades av dessa cyklar, och bytte efter MYCKET katalogtummande min treväxlade Skeppshult pojkcykel mot en Elevation 2000 - och helt enkelt pga tillgänglighet. Om det hade drällt av smakliga begagnade MB-1:or och Stumjumpers idag så hade jag kunnat tänka mig sådana också, men om alternativet är en Crescent Action 15 så bygger jag hellre på en Miyata-ram.

Jag inser att en otydlig fråga inte förtjänar bättre än ett otydligt svar. Men som jag emellanåt får anledning att säga till stackars hustru, "lyssna på vad jag menar, inte på vad jag säger".

Take it away, folks!

Nostalgi är nog det främsta argumentet för oss alla tror jag.
Välbyggda, ja! Speciellt stål och alu/stål varianterna. Dom står pall för all möjlig behandling. Sedan är det väldigt fina ramar att se på med sina limmade muffar och bultade bakgafflar.
(Ej helstålisarna) Elevation 2000 är en otroligt Clean cykel med sin färg, text och dx gruppen. Jag vårdar min ömt även om jag inte kan cykla på den eftersom att mina 2 meter inte lirar med 18” ram. Fru Edfeldt använder den ibland iaf.
Den ramen användes flitigt och blev med olika färgsättning
Elevation 2000, Terra runner, High runner, Path runner och sista året även On/off road runner. Skulle nog säga att den är överlägset vanligast att stöta på förutom Valley runner Alloy/Carbon. Vikten då... mkt riktigt, rena bojsänken. Väger som en nutida skeppshult och där snackar vi järn. Dom var aldrig lättast men inte heller tyngst... det var väl Crescent som var det va?😉😉

När skall vi samlas för ett unisont cyklande Miyata konvent?
Vilken grej om många kunde delta på en sådan tillställning.
Givetvis när pandemin inte längre är ett hot...

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Reserverna i B-laget sitter på avbytarbänken och knaprar Magnecyl för sina arma ben och giktbrutna fötter. En MB-3:a i flott lila-flake ihop med Den Rosa, nu avlämpad på Veloform för montering av styrlager och frisering av vevlagerhylsan.

Visa bilaga 466549

Det blir mer sans och balans i prylarna den här gången än när Norrskensflamman var inne på samma klinik för samma operation i höstas.

I övrigt var det glädjande mycket rusch i butiken, det är verkligen högtryck på allt vad cykel heter nu när man inte har lov att okynnesflyga över halva klotet för att rasta av sig eller trängas på Friskis. (Vaddå ”Hur är ställt med dig själv?”? Att bygga cyklar för sitt eget höga nöjes skull är ädelt, medan andelslägenhet i Phuket bara är brackigt. Och det är jag som är smakdomare. Rosa är det nya rosa.)

Det återstår att se hur långt jag kommer i byggprocessen innan jag kör huvudet i väggen på någon restnoterad komponent. Det var tydligen rena turen att 1” gängat styrlager fanns hemma, det Anders beställer nu kan ha både en och sju månaders leveranstid. Men håll tummarna, framåt våren ska ni få se hur ett arschle kan sitta på två... tre... fem cyklar samtidigt.

Obs! Kan innehålla spår av ironi. Men man vet aldrig.
Ah, såg på dem med förtjusning när jag var där igår!

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jag inser att en otydlig fråga inte förtjänar bättre än ett otydligt svar. Men som jag emellanåt får anledning att säga till min stackars hustru, "lyssna på vad jag menar, inte på vad jag säger".

Take it away, folks!
På min skola ansågs Miyata vara det absolut finaste som gick att äga. En några år äldre kille hade en regnbågsfärgad "Coyote". Men kung var han som hade Miyatan. Jag minns den som rosa. Minns att jag fick en liten föreläsning av ägaren om hur fin och exklusiv hans Miyata var. För mig var en Miyata något helt ouppnåligt. :)

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Kul att det är drag i tråden. Får bidra med en gammal Carbånhoj i brist på nytt för tillfället. Den var det andra Miyatavraket i min karriär 🤪. Var nog på denna jag lärde mig mecka som mest. Man lär ju av sina misstag 😉.
Nu nya projekt på g, känns som förråden börjar bli överfyllda ...igen. Sålde ändå två av mig orörda Miyator nyss (måste vara något gift det här).
Har en TripleCross och en 1000 som skall gås igenom och byggas om för att passa mig lite bättre (bilder kommer), två Monark minicykel och en Bridgestone X0-3. X0-3:an funderar jag på att behålla original men det kliar i fingrarna att gå all in på den... en fattigmans Rivendell på en av Hr Petersens tidigare skapelse.

20150830_181925.jpg

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Är det VO-skärmar det där? Har beställt såna från berlin men hajar inte tyska så har ingen aning om när skiten kommer. 😬 kul att se iaf, det är nog rätt mkt sådär min kommer se ut snart.
Gilles Berthoud-skärmar är det. 60mm i rostfritt stål. Riktigt stabila men tunga. Har en uppsättning till som samlar damm men har inte hittat rätt projekt ännu.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kul att det är drag i tråden. Får bidra med en gammal Carbånhoj i brist på nytt för tillfället. Den var det andra Miyatavraket i min karriär 🤪. Var nog på denna jag lärde mig mecka som mest. Man lär ju av sina misstag 😉.
Nu nya projekt på g, känns som förråden börjar bli överfyllda ...igen. Sålde ändå två av mig orörda Miyator nyss (måste vara något gift det här).
Har en TripleCross och en 1000 som skall gås igenom och byggas om för att passa mig lite bättre (bilder kommer), två Monark minicykel och en Bridgestone X0-3. X0-3:an funderar jag på att behålla original men det kliar i fingrarna att gå all in på den... en fattigmans Rivendell på en av Hr Petersens tidigare skapelse.

Visa bilaga 466729
Har du inte kvar den lila Quicken?

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Jo då 😁. Den lila är min frus och är kvar. Jag skall byta vevparti på den innan våren Det passar inte med nytt/modernt vevparti som den har nu. Har lovat henne en TripleCross också när det dyker upp en på lagom avstånd och i rätt storlek. Jag har en egen rosa QuickCross med, tror den blir arvegods till ungarna. Den är grymmt skön att cykla på. Sen renoverade jag en grön Quick i höstas men den sålde jag... blev inte med färgen. Tror de är postade tidigare i tråden 😁.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo då 😁. Den lila är min frus och är kvar. Jag skall byta vevparti på den innan våren Det passar inte med nytt/modernt vevparti som den har nu. Har lovat henne en TripleCross också när det dyker upp en på lagom avstånd och i rätt storlek. Jag har en egen rosa QuickCross med, tror den blir arvegods till ungarna. Den är grymmt skön att cykla på. Sen renoverade jag en grön Quick i höstas men den sålde jag... blev inte med färgen. Tror de är postade tidigare i tråden 😁.
Satt väl ett 500 parti på den orginaltrogen. Lär finnas på ebay.
Quick Cross är en lite dåldis. Alu och invärtes wire dragning🤩

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Satt väl ett 500 parti på den orginaltrogen. Lär finnas på ebay.
Quick Cross är en lite dåldis. Alu och invärtes wire dragning🤩
Stämmer att det satt 500 parti på Quicken enligt spec. Dock satt det ett 300 på frugans när jag köpte den men med silverfärgade klingor och inte svarta klingor som 300 brukar ha (lite bastard där). Har två 500 vevar i bra skick som ligger och väntar i samlingarna :cool:. Det tenderar att bli över prylar + att jag köpt ett par skrotcyklar med bra komponenter enbart för slakt...

QuickCrossen är som du säger lite av en dåldis och väl kanske inte fullt så poppis idag. På den tiden hi-tec ramkonstruktion. Tror de limmade ramarna har lite oförtjänt rykte om att gå sönder. Händer säkert men jag har inte sett några tendenser till muffsläpp på mina och ändå belastat hårt. Man får vara uppmärksam bara. TripleCrossen ligger mer i tiden nu med Graveltrenden (som jag hoppas blir kvar för det är en j-vla trevlig typ av cykling) och plats för lite bredare däck och dessutom som grädde på ...stålram.

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
20210128_122329-01.jpeg

Miyatan för 300 kronor. Inte toppskick direkt, lite ytrost samt avmattad yta på delar av kolfibern. Gillar den svarta plasttallricken på drevet. Intressant att man har installerat ett lås på minst 500gr på en kolfiberram.
Vet inte riktigt vad jag ska använda den till. Men jag gillar utseendet med barends, pakethållare och skärmar. Så det blir nog bara att gå igenom att så det fungerar.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 466833
Miyatan för 300 kronor. Inte toppskick direkt, lite ytrost samt avmattad yta på delar av kolfibern. Gillar den svarta plasttallricken på drevet. Intressant att man har installerat ett lås på minst 500gr på en kolfiberram.
Vet inte riktigt vad jag ska använda den till. Men jag gillar utseendet med barends, pakethållare och skärmar. Så det blir nog bara att gå igenom att så det fungerar.
Kedjeskyddet måste bort... annars tumme upp🤩🤩

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon som har koll på viktskillnaden mellan en Carbon och Alloy Valley Runner?

Såldes de med tillbehör som stöd, pakethållare och stänkskärmar i butik? På något sätt är det bakvänt att utrusta relativt high-end cyklar som om de vore för pendling.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
På något sätt är det bakvänt att utrusta relativt high-end cyklar som om de vore för pendling.
Bolt-on Mania är en grym sjukdom.
Det börjar med något litet och oskyldigt och innan man vet ordet av så står man där med skärmar, lås, pakethållare, barends, stöd, reflexer, lampor... Bara stingpinne som saknas! Och Brancale champinjonhjälm.

Skämt åsido, just Valley Runner vet jag inte men de On/Off som jag har rivit har haft skärmar, stöd, pakethållare, lås, reflexer... Jösses, jag måste gå och hämta en kopp kaffe bara jag tänker på det.

lloyd

Medlem
Visa din Miyata!
Den knep jag! Bytte bromsar, vajrar, kedja och sadel+stolpe och slängde på dubb fram. Perfekt som vintercykel nu (:
Nästa grej blir att försöka få av pedalerna, och eventuellt sätta dit nått styre med lite rise, Surly Sunrise hade varit perfekt, men det kostar ju mer än jag betalade för cykeln...
IMG_20210130_112954.jpg

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den knep jag! Bytte bromsar, vajrar, kedja och sadel+stolpe och slängde på dubb fram. Perfekt som vintercykel nu (:
Nästa grej blir att försöka få av pedalerna, och eventuellt sätta dit nått styre med lite rise, Surly Sunrise hade varit perfekt, men det kostar ju mer än jag betalade för cykeln...
Visa bilaga 467179
Härligt, bra kap! Ja, jag är också sugen på ett sunrise el liknande, men inte kunnat motivera mig än.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer