Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nu har jag inte SK utan SS plus, men måste säga att jag är galet nöjd med känslan i dem än så länge. Inte gått många mil så kan inte uttala mig om hållbarheten än.

Visa din Miyata!
Skämt åsido så tror jag Gravelking är fina däck. Jag hade nog dock valt slick-versionen, speciellt som det är 38-däck vi pratar om där man ändå inte får något grepp i lera lite oavsett mönster. På grus hjälper inte mönstret, mer än psykologiskt skulle jag vilja hävda. Bromsar man mycket i gräs och på bar jord/i lera hjälper mönstret kanske lite, likaså för drivgreppet i samma förutsättningar, men för kurvgrepp på grus sitter greppet i gummiblandningen och i den egna hjärnans förmåga till att lita på greppet.

Punkteringsskydd kostar känsla och rullmotstånd i min bok. Jag får för få punkteringar på mina suplesse-däck för att se värdet i sådant, och då backar jag aldrig för brötig cykling och spenderar en del tid på cykelbana vid "stadscykling". (Imorgon kör jag 15 mil Göteborg-Kållandsö och har nu garanterat jinxat mig själv till en punka - uppdaterar självklart tråden om så blir fallet!).

I övrigt tror jag att ungefär 50% av däckegenskaper sitter i cyklistens huvud. Tror man att man har grepp har man det, tror man att det rullar bra hittar man andra anledningar än däcken till sin låga snitthastighet. Mao bör man köpa däck man verkligen verkligen tror på - det borgar för att man köper fina däck (eller åtminstone lever i villfarelsen att de är bra).

Visa din Miyata!
Skämt åsido så tror jag Gravelking är fina däck. Jag hade nog dock valt slick-versionen, speciellt som det är 38-däck vi pratar om där man ändå inte får något grepp i lera lite oavsett mönster. På grus hjälper inte mönstret, mer än psykologiskt skulle jag vilja hävda. Bromsar man mycket i gräs och på bar jord/i lera hjälper mönstret kanske lite, likaså för drivgreppet i samma förutsättningar, men för kurvgrepp på grus sitter greppet i gummiblandningen och i den egna hjärnans förmåga till att lita på greppet.

Punkteringsskydd kostar känsla och rullmotstånd i min bok. Jag får för få punkteringar på mina suplesse-däck för att se värdet i sådant, och då backar jag aldrig för brötig cykling och spenderar en del tid på cykelbana vid "stadscykling". (Imorgon kör jag 15 mil Göteborg-Kållandsö och har nu garanterat jinxat mig själv till en punka - uppdaterar självklart tråden om så blir fallet!).

I övrigt tror jag att ungefär 50% av däckegenskaper sitter i cyklistens huvud. Tror man att man har grepp har man det, tror man att det rullar bra hittar man andra anledningar än däcken till sin låga snitthastighet. Mao bör man köpa däck man verkligen verkligen tror på - det borgar för att man köper fina däck (eller åtminstone lever i villfarelsen att de är bra).
Det låter som Barlow Pass…? ?

Visa din Miyata!
Finns bara ett undantag från det ovan: M****s D*H.

Visa din Miyata!
Det var kallt i morse strax före kl 06:00, bara sex grader, men jag och Sjutolvan drog på asfaltsäventyr i alla fall. Det blev till och med nån kilometer grusväg.

Ljusnan:
477664E8-69EC-4F16-ABE5-152933E33C6B.jpeg

Galvån:
63A46017-0D32-4CE7-88E3-EA6504B1C37F.jpeg

Visa din Miyata!
Finns bara ett undantag från det ovan: M****s D*H.
Det fanns en tid då världen var en bättre plats. Då DTH rullade med lätthet genom gruset. Då man kunde komma undan med ungefär 700 kr för ett par däck som såg fina ut. Då man glad i hågen slängde benet över sadeln och gav sig ut på ny-tjällossad grusväg i slutet av mars för att trampa 15 mil. Då det ännu inte såtts några frö om att de där tjusiga däcken kanske ändå var lite tröga...

Jag har sagt till Heine att han åtminstone får höra av sig till dig och säga tack för din gedigna lobbyverksamhet.?

Visa din Miyata!
Det fanns en tid då världen var en bättre plats. Då DTH rullade med lätthet genom gruset. Då man kunde komma undan med ungefär 700 kr för ett par däck som såg fina ut. Då man glad i hågen slängde benet över sadeln och gav sig ut på ny-tjällossad grusväg i slutet av mars för att trampa 15 mil. Då det ännu inte såtts några frö om att de där tjusiga däcken kanske ändå var lite tröga...

Jag har sagt till Heine att han åtminstone får höra av sig till dig och säga tack för din gedigna lobbyverksamhet.?
Det vore sannerligen på sin plats. Egentligen borde jag få rabatt på Veloform också! ?

Visa din Miyata!
Jag anser tvärtom att mönster har stor betydelse på grus. Åtminstone i jämförelse med helt släta däck, visserligen har jag vant mig nu och tycker de går ok men det är stor skillnad när jag sätter mig på den andra cykeln med mönster på däcken.

Visa din Miyata!
Det vore sannerligen på sin plats. Egentligen borde jag få rabatt på Veloform också! ?
Jag har aldrig varit i hans butik utan bara kollat på hemsidan men han verkar ha ganska mycket fina saker han säljer :)

Vid närmare eftertanke kanske det är tur att någon liknande butik inte finns här i närheten, för någon dag sedan var det nära att jag klickade hem ett SON-nav efter ha sett @LWB :s men som tur var tog de slut innan jag bestämt mig.

Visa din Miyata!
Jag anser tvärtom att mönster har stor betydelse på grus. Åtminstone i jämförelse med helt släta däck, visserligen har jag vant mig nu och tycker de går ok men det är stor skillnad när jag sätter mig på den andra cykeln med mönster på däcken.
Ett sätt som jag har fått det förklarat för mig är att på ett underlag där dobbar inte hade gjort något avtryck, där hade dobbar inte heller hjälpt.

För egen del blir det ganska ofta mjukare/jordigare vägar men inte full on lera. Senast jag pressade tusingen så fick jag släpp på framdäcket, men då kör jag ännu Schwalbe Marathon 35 mm på den och de har väl inga företräden mer än att de är svåra att slita ut.

Kanske mönstrat fram, där man har störst behov av grepp, och filmönstrat bak, där man (jag) vanligtvis lägger mesta vikten och mesta rullmotståndet?

Visa din Miyata!
Ett sätt som jag har fått det förklarat för mig är att på ett underlag där dobbar inte hade gjort något avtryck, där hade dobbar inte heller hjälpt.

För egen del blir det ganska ofta mjukare/jordigare vägar men inte full on lera. Senast jag pressade tusingen så fick jag släpp på framdäcket, men då kör jag ännu Schwalbe Marathon 35 mm på den och de har väl inga företräden mer än att de är svåra att slita ut.

Kanske mönstrat fram, där man har störst behov av grepp, och filmönstrat bak, där man (jag) vanligtvis lägger mesta vikten och mesta rullmotståndet?
Haha, jag gillar Marathon starkt, de är tunga och det är lite stridvagnskänsla över dem men de rullar lätt och tyst (mina främsta kriterier) och än har jag inte fått någon punktering på dem. Med Conti-slicksen på min 610 fick jag tre punkteringar på kort tid när de var nästan nya och de började kännas en aning vanskliga att ge sig ut på men, peppar, peppar nu har jag cyklat ett par hundra mil utan punktering så förtroendet har återställts.

Visa din Miyata!
Jag är sugen på att testa Gravelking SK 700x38c. Utan att gå in på religion och politik, vad tror vi om det?
Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html

Bäst i test blev Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng

För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 4,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.

En annan gravelkinganvändares subjektiva omdöme:
"SK är svårt trögrullat på allt annat än grusväg, fast de är hållbara."

Det är fan mycket placebo för pengarna!
Är det inte tvärtom?
Jag är också en punkteringsfri och nöjd användare av Jan Heines dyrGravelking-däck
Ingen punka ens på makadam
DSC_0976.jpg

Visa din Miyata!
Det var kallt i morse strax före kl 06:00, bara sex grader, men jag och Sjutolvan drog på asfaltsäventyr i alla fall. Det blev till och med nån kilometer grusväg.

Ljusnan:
Visa bilaga 570675

Galvån:
Visa bilaga 570676
Nu blev jag sugen på att färdigställa min...

* Lacka om gaffeln och ev kapa den en halv cm.. finns det någon som har färgkoden till Miyataröd eller vet någon spraylack i rätt kulör?

* Nya däck (25 mm skinwall som sitter på karbong- racerb kanske?)

* Nya vajerhöljen - frambromsen går inte tillbaka helt lätt ?

* Ta bort stöldskyddsdekalen

Visa din Miyata!
Nu blev jag sugen på att färdigställa min...

* Lacka om gaffeln och ev kapa den en halv cm.. finns det någon som har färgkoden till Miyataröd eller vet någon spraylack i rätt kulör?

* Nya däck (25 mm skinwall som sitter på karbong- racerb kanske?)

* Nya vajerhöljen - frambromsen går inte tillbaka helt lätt ?

* Ta bort stöldskyddsdekalen
Göre bara!

Visa din Miyata!
Jag väntade en halv jävla evighet på en 29,6-millimeters sadelstolpe som kom i dag, så nu struntar jag i att korkhandtagen inte behagat dyka upp än. Korkat, tänker ni, men tålamod är inte min starka sida. Det heller.

Ett uppochnedvänt styre fungerade inte - sittställningen blev mer aggressiv än Jimmie Åkesson när han ser en miljöpartist. Ergo: jag vände det ”rätt” igen.

Sadeln ska justeras ned lite grand i framkant, ja, jag vet det.

Med dessa brasklappar och halva undanflykter ur världen ger jag Miyatatråden: Mia!
CEF5075D-4612-40A1-A2A6-17ADA9DAD671.jpeg

A8DE8E20-27F9-40CF-B920-F846A2BAE849.jpeg

6E047A14-F0B1-4CB8-8565-0C24E3B081EE.jpeg
0D7A9287-58AE-47F4-B8A8-8228BC5D25A8.jpeg
A7253612-4CCD-4613-BE13-616F7A92FC1E.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Jag väntade en halv jävla evighet på en 29,6-millimeters sadelstolpe som kom i dag, så nu struntar jag i att korkhandtagen inte behagat dyka upp än. Korkat, tänker ni, men tålamod är inte min starka sida. Heller.

Ett uppochnedvänt styre fungerade inte - sittställningen blev mer aggressiv än Jimmie Åkesson när han ser en miljöpartist. Ergo: jag vände det ”rätt” igen.

Sadeln ska justeras ned lite grand i framkant, ja, jag vet det.

Med dessa brasklappar och halva undanflykter ur världen ger jag Miyatatråden: Mia!
Visa bilaga 570698
Visa bilaga 570700
Visa bilaga 570703Visa bilaga 570704Visa bilaga 570702
Den blev snygg! Lite lugnare stuk än på dina andra, är den tänkt åt någon annan?

Visa din Miyata!
Den blev snygg! Lite lugnare stuk än på dina andra, är den tänkt åt någon annan?
Tack aben! Den är till mig, ersätter Pralin som blev stulen så tragiskt. Jag ville ha en användbar vardagscykel utan att kompromissa för mycket med utseendet. Blev inspirerad av både @LWB och hans Trippelkryssare (tog jag rätt cykel nu - jag menar den röda med bakåtsvept styre och korkhandtag?) och av @n3wton och hans fina Specialized, som jag fick se bakifrån alldeles otroligt ofta i söndags.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
I vilka lägen upplever du den betydelsen? Jag är en sån där irrig själ med hets och stress som grundläge och har pga det kört en jäkla massa grusväg i "fullfart", dvs så jäkla fort mina ben bara orkar trampa. Visst kan det upplevas lite otrevligt i vissa kurvor med löst grus, men det gör det med mina stigdäck på mtbn också i de lägena.

Däremot när det kommer till mtb så är kantgrepp en helt annan sak, som i kombination med däck som inte viker sig i kurvorna är av extremt stor vikt. Detsamma gäller driv- och bromsgrepp, som skiljer sig flera dimensioner mellan "bra" däck och "dåliga" däck. De däck som är bra i en situation kan vara dåliga i en annan, och det krävs finess i däckval för att optimera sin upplevelse.

När det kommer till grus- och landsvägscyklar finns inte ovanstående parametrar med på önskelistan, utan där handlar det för min del om 1. "Känsla", 2. Rull och 3. Utseende. Livet är för kort för att cykla på dåliga däck så priset tas inte med i beaktning. Väder är därtill också helt oväsentligt eftersom man inte vattenplanar med cyklar och grepp på grus och asfalt förändras inte öht vid vått väglag i jämförelse med hur stigar förändras.

Visa din Miyata!
Har bråkat hela kvällen med det här styret. Någon som har eller vet om en väldigt kort 1” styrstam där man inte behöver ”trä” igenom styret utan har sådan modern öppning med två-fyra skruvar?

image.jpg

Visa din Miyata!
I vilka lägen upplever du den betydelsen? Jag är en sån där irrig själ med hets och stress som grundläge och har pga det kört en jäkla massa grusväg i "fullfart", dvs så jäkla fort mina ben bara orkar trampa. Visst kan det upplevas lite otrevligt i vissa kurvor med löst grus, men det gör det med mina stigdäck på mtbn också i de lägena.

Däremot när det kommer till mtb så är kantgrepp en helt annan sak, som i kombination med däck som inte viker sig i kurvorna är av extremt stor vikt. Detsamma gäller driv- och bromsgrepp, som skiljer sig flera dimensioner mellan "bra" däck och "dåliga" däck. De däck som är bra i en situation kan vara dåliga i en annan, och det krävs finess i däckval för att optimera sin upplevelse.

När det kommer till grus- och landsvägscyklar finns inte ovanstående parametrar med på önskelistan, utan där handlar det för min del om 1. "Känsla", 2. Rull och 3. Utseende. Livet är för kort för att cykla på dåliga däck så priset tas inte med i beaktning. Väder är därtill också helt oväsentligt eftersom man inte vattenplanar med cyklar och grepp på grus och asfalt förändras inte öht vid vått väglag i jämförelse med hur stigar förändras.
Den stora skillnaden jag upplevt är löst grus på hårt underlag, inte hela grussträngar utan lite mer sparsamt med lös grus vilket är det typiska här i torrt väder. Slicksen glider iväg i sidled utan att få tillbaka greppet men Marathondäcken som sitter på min andra släpper lite och får sedan fäste igen. Det här är i kurvor, rakt fram skiljer det säkert också men då behövs inte greppet i sidled på samma sätt.

Jag har bytt däck mellan cyklarna så det beror inte på dem. Dock inte värre än att jag nu vant mig och lärt känna Conti-slicksens begränsningar så det är inget jag tänker på när jag cyklar men när jag byter cykel märker jag skillnaden.

Visa din Miyata!
Frugan borta, barnen i säng så det blev lite halvfyllemek. Satte mina findäck (Vittoria Corsa Control) på Wolber Gentleman GTA (?) -fälgarna som är det enda kompletta hjulparet dvs samma fälg fram och bak. Sen har jag några Rigida, Wolber GTX osv.
På hjulen som de här däcken satt på innan satte jag mina Pirelli PZero Velo 4S, och på hjulparet där de satt hamnade ett par Schwalbe Ultremo ZX.
Påminn mig att rensa / sortera bland däcken...

Bilagor

• DSC_0134.JPG
    DSC_0134.JPG
    624.5 KB · Besök: 44
Visa din Miyata!
Har bråkat hela kvällen med det här styret. Någon som har eller vet om en väldigt kort 1” styrstam där man inte behöver ”trä” igenom styret utan har sådan modern öppning med två-fyra skruvar?

Visa bilaga 570709
Såvida du inte har stammen i ett skruvstäd, montera den i ramen, gärna med däck på så du har nåt att knipa fast med benen med. Fetta in öppningen, i stammen alltså, eller ta nåt annat...glidande medel...kanske en Force Intruder 3000 i ekonomipack från bike24.com...sen behöver du en grov mejsel, för öppningen, i stammen alltså, där du nu lätt bryter upp medan du för in styret, som vanligt, i öppningen i stammen. När det tar emot så försök att vrida styret i valfri riktning medan du trycker på. Svär gärna. Som Rocco Siffredi sa, it will go in.

Det jävlas lite för det mesta, det ska vara så för att du sen ska ge fan i att ändra styre.

Allt ovan gäller under förutsättning att dimensionen på styret passar i stammen och promillen startar med en nolla, det är ju fredag kväll och allt.

Visa din Miyata!
Just det! Tuppgöken menade jag. Blandade ihop den med Passrännaren (som jag vet att det inte är).
Det ska fan själv till att hålla ordning på hela kopplet. Trippelkryssar’n är TripleCross:en och Passrännar’n är den lila Pathrunner:n, min enda alu-hoj. Båda dessa väntar på nya hjul, sen kommer de att exponeras här de också.

Visa din Miyata!
Såvida du inte har stammen i ett skruvstäd, montera den i ramen, gärna med däck på så du har nåt att knipa fast med benen med. Fetta in öppningen, i stammen alltså, eller ta nåt annat...glidande medel...kanske en Force Intruder 3000 i ekonomipack från bike24.com...sen behöver du en grov mejsel, för öppningen, i stammen alltså, där du nu lätt bryter upp medan du för in styret, som vanligt, i öppningen i stammen. När det tar emot så försök att vrida styret i valfri riktning medan du trycker på. Svär gärna. Som Rocco Siffredi sa, it will go in.

Det jävlas lite för det mesta, det ska vara så för att du sen ska ge fan i att ändra styre.

Allt ovan gäller under förutsättning att dimensionen på styret passar i stammen och promillen startar med en nolla, det är ju fredag kväll och allt.

Helt riskfritt är det inte, så om det är en väldigt fin stam hade jag nog låtit bli att bända för mycket. Har knäckt både stam och bändande verktyg på det sättet.

Visa din Miyata!
Helt riskfritt är det inte, så om det är en väldigt fin stam hade jag nog låtit bli att bända för mycket. Har knäckt både stam och bändande verktyg på det sättet.

Ingen fin stam och inget fint styre men är rädd att försvaga stammen och göra fula djupa skåror i styret som agerar brottanvisning i framtiden. Men kanske bara ska köra hårdare.

Visa din Miyata!
Det där är ju klantigt. Själv har jag aldrig gjort det, men en annan användare som försmädligt nog också kallar sig @LWB gjorde det med en förvisso enkel men snygg och kort stam. Det sägs att han ännu 1,5 år senare våndas ibland.
993319DD-FE0A-4FBA-AA5E-6DDA167368D8.jpeg

Visa din Miyata!
Yup. Såg ut som en vanlig böj på degathlons hemsida men var tight som attan i verkligheten.

Så se upp med decathlon- styret om någon annan också tittat på det.
Såga av styret, gänga upp insidan av båda delar och sen gör en adapter så du kan dra ihop styret igen (efter att du satt fast det i stammen såklart).

Tar du mitt tips så finns olika val på uppföljning. Antingen bara i Fulmek tråden eller först i Fulmek och sen i misärtråden.

?

Visa din Miyata!
Haha, jag gillar Marathon starkt, de är tunga och det är lite stridvagnskänsla över dem men de rullar lätt och tyst (mina främsta kriterier) och än har jag inte fått någon punktering på dem. Med Conti-slicksen på min 610 fick jag tre punkteringar på kort tid när de var nästan nya och de började kännas en aning vanskliga att ge sig ut på men, peppar, peppar nu har jag cyklat ett par hundra mil utan punktering så förtroendet har återställts.
Jag har bra erfarenhet med Schwalbe Marathon Almotion. Gillas också av Alee Denham/Cycling About: "I’ve been blown away by the capability of the Almotion tyre. It’s the fastest touring tyre on the tarmac (even in the 2.00-2.15″ range) and it’s tough enough for the roughest dirt roads."

Visa din Miyata!
Jag har bra erfarenhet med Schwalbe Marathon Almotion. Gillas också av Alee Denham/Cycling About: "I’ve been blown away by the capability of the Almotion tyre. It’s the fastest touring tyre on the tarmac (even in the 2.00-2.15″ range) and it’s tough enough for the roughest dirt roads."
Det är ett däck jag gärna velat prova men de kostar lite för mycket, inte i jämförelse med Rene Herse och en del andra men dubbelt mot däck som Marathon och Big Apple.

Visa din Miyata!
Jag kör Road Cruiser på Blackie - ett alldeles utmärkt däck!

Visa din Miyata!
Jag kör Road Cruiser på Blackie - ett alldeles utmärkt däck!
Är det det här du menar?
Schwalbe Road Cruiser
Enl Schwalbe verkar de mest utmärka sig vad gäller färg och många olika strl
SchwalbeRoadCruiser.JPG

Åtminstone om man jmf med vad Schwalbe själva tycker om de tidigare nämnda Marathon Almotion
SchwalbeMarathonAlmotion.JPG

Eftersom jag instämmer med n3wton, åtminstone om däck, så hade jag valt schwalbedäck hade det blivit G-One Speed
SchwalbeGOneSpeed.JPG

eller, om det skulle räcka med 35mm, Conti GP Urban

Visa din Miyata!
Är det det här du menar?
Schwalbe Road Cruiser
Enl Schwalbe verkar de mest utmärka sig vad gäller färg och många olika strl
Visa bilaga 570832
Åtminstone om man jmf med vad Schwalbe själva tycker om de tidigare nämnda Marathon Almotion
Visa bilaga 570831

Eftersom jag instämmer med n3wton, åtminstone om däck, så hade jag valt schwalbedäck hade det blivit G-One Speed
Visa bilaga 570830
eller, om det skulle räcka med 35mm, Conti GP Urban
Val av däck beror väl på var man cyklar, hur osv? Jag letar grusvägar, gillar (moderata) stigar och trivs med däck som rullar bra på asfalt. För mig = Schwalbe Almotion.

Visa din Miyata!
Jag gör ett sista försök på mina ambitioner att en dag kunna slänga på ett par DTHs på min Valleyrunner.
Att antingen få instämma i kören om världens tråkigaste däck eller helt vända om att bli förespråkare för DTHs som världens bästa däck för en Valleyrunner.

Dilemmat är som följer. Jag har inga däck till min cykel. 0, zero, nada. Så jag MÅSTE få tag i nya däck (läs begagnade) . inte supersugen på att slänga ut 5-600/däck och utbudet annars på sjyssta 26" däck verkar rätt skralt. Ja jag erkänner jag är en sucker för Tanwall och utseendet går nog på detta bygga i första hand.

Så väldigt ödmjukt frågar jag er:

NR 1: har NÅGON något att sälja till mig. (såklart är DTHs drömmen) men NÅGOT?
NR 2: Tips på trevliga 26" i strl 2,0-2,3 ca. utseende viktigt . inget jättekralligt utan tänk asfalt/grusväg främst
NR 3: Ska jag lägga ner bygget?

Jag hoppas på högre makter och att en riddare på en skinande Miyata kan komma till min undsättning och erbjuda mig det vackraste som finns (DTHs)

Betalar så klart med valfri valuta inom rimliga gränser
Jag fick precis hem ett par dth 26x2.3, 250isch kr däcket från bikester, de är dock svarta..
En provokativ ping till @Kashmirsocialist

Nya hjul också! Och en full xt grupp i rätt nice skick, behöver bara en ram nu!
Bilder utan slang, jag var ivrig!

Bilagor

• 769D87FF-F3B8-4CA9-B8A2-664BD21FC4E5.jpeg
    769D87FF-F3B8-4CA9-B8A2-664BD21FC4E5.jpeg
    839.7 KB · Besök: 68
  • B6C2E0E3-9F71-4985-90CF-E4F23221421B.jpeg
    B6C2E0E3-9F71-4985-90CF-E4F23221421B.jpeg
    650.5 KB · Besök: 70
  • CBD4971B-FDCA-43B7-BF44-7FBEE322703C.jpeg
    CBD4971B-FDCA-43B7-BF44-7FBEE322703C.jpeg
    823.3 KB · Besök: 63
Tillbaka