Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nej, tacka vet jag oss välkalibrerade kloka män. ?

Helgen har inneburit smått men ack så viktigt pill och plock med Donna resp. Trippelkryssar’n. Om allt går enligt plan så kommer jag nämligen inom kort få besök av vanligtvis cykelburen ungdom, som nu dock anländer per automobil och därför kommer att låna cykel ur Stall LWB. Inför denna tilldragelse har Donna dels fått de fula M6:orna till cantibromsarna utbytta mot snygg-M6:or. Hörde jag någon säga välkalibrerad, antydande att vi (pluralis Miyatis) lägger vårt krut där det verkligen gör nytta?

Vidare har Donna fått låna finsadel från en av de andra cyklarna, en sadel med ”väsk-loops” för att vi ska kunna hänga på oss varsin sadelväska med förnödenheter till våra färder och irrfärder.

Ikväll gjorde jag även slag i saken och färgrensade Trippelkryssar’ns svartlackerade men lätt skavda alu-skärmar. Hittills visar nämligen väderprognosen regn den ena av våra två cykeldagar, varför jag tänker mig skärmförsedd tusing och 3X ena dagen och skärmlösa fetdäckare den andra. Resultatet då? Döm själva:

E156C842-7E0B-4B74-BF83-4CEFE0C0E511.jpeg

663848BA-BF1F-4BC4-8B00-CEC2BA955917.jpeg

Jag är själv mycket nöjd. Eftersom skärmarna redan har suttit på cykeln så var det en barnlek att montera dem jämfört med ”råa” GB-skärmar, och färgen släppte utan mycket motstånd alls. Skillnaden mellan skärmlöst och skärmat känns som en kostymklädd men västlös Charlie Watts som äntligen har fått på sig västen. Den ska bara sitta där. Han svänger även utan, men det blir inte riktigt bra förrän den kommer dit. Ja, där har ni den ovedersägliga kopplingen mellan Miyata och salig Charlie Watts.

Visa din Miyata!
Glad måndag Miyata-tråden!
Fick "klart" min on/off sent igårkväll, eller som den heter nu, Pink Lady. Min fru har en tendens att döpa alla cyklar på ett sådant vis att det blir psykiskt påfrestande att sälja de sen ...

Finns inget som får mig att ifrågasätta mina livsval så mycket som när stänkskärmar ska på! Möjligtvis värre att kränga ett vinterdäck på ett räserhjul, men det tänker jag inte ägna mig åt i år ?

Fick hjälp med smådelar som justerskruv från glada cykelhandlare runtom i stan, sen blev det lite metallslöjd när racket skulle på med, det var banne mig inte canti-kompatibelt någonstans som det stod i beskrivningen ... Nu ska ska det bara på med en korg (Tror det blir den från granit någon postade häromdagen, eller HM Home, de har en liknande!) och lite fortsatt växelskruvande.

IMG_1099.jpg

Visa din Miyata!
Cyklade Banvallsleden från Halmstad till Karlshamn i sin helhet. Otroligt fin led i de bitar som går på banvall, cirka tre fjärdedelar skulle jag uppskatta med vissa partier som längs sjön Åsnen och Mörrumsån helt fantastiska, bland de absolut finaste jag cyklat!

Skyltningen är inte helt fullständig och det är lätt att tappa bort sig framförallt i tätorter så en bra karta är bra, sen av någon anledning är det ett längre parti en bit öster om Halmstad där skyltarna visar till väg trots att banvallen går utmärkt att cykla på. Så jag fortsatte helt enkelt på banvallen tills den blev för svår, poängen är ju att cykla på banvall.

WVbn9Pu.jpg

En avstickare ut på Kullaberg där jag cyklade en del stig, riktigt fina sådana, och Himmelstorpsgården
Cv1QNSr.jpg

Skälderviken, var blåaste blått, synd att mobilkameran inte riktigt kunde fånga färgerna
sjc4a3b.jpg

Bjäre banvall, efter att tågen nu går i tunneln under Hallandsåsen har banvallen gjorts om till cykelled. En måsteväg att cykla på om man skall passera åsen här!
eXMJ3Py.jpg

På banvallsleden öster om Halmstad. Jag har kommit fram till packning bak klart är att föredra, surrar den bra och sedan kan jag glömma bort den och det känns nästan som att cykla utan. Skulle jag haft samma volym framtill hade det varit alldeles för motigt.
hjSpXcp.jpg

Sjön Bolmen där Malmö hämtar sitt dricksvatten
JQFCaWt.jpg

Varningsskylt för att fortsätta på banvallen: "Vi avråder dig bestämt .." - med en sådan skylt bara måste man fortsätta :)
OOeIRc4.jpg

Längs sjön Åsnen ...
ZPObhA6.jpg

OV5RBse.jpg

b7ylCgW.jpg

En sista rast med några hamburgare vid Vantalängan Brösarp, Österlen, innan de sista tio milen skulle cyklas i mörker och tät dimma. .
9DcKPRH.jpg
Otroligt inspirerande! När jag blir stor ska jag också cykla på riktigt, inte bara på internet.

Visa din Miyata!
Cyklade Banvallsleden från Halmstad till Karlshamn i sin helhet. Otroligt fin led i de bitar som går på banvall, cirka tre fjärdedelar skulle jag uppskatta med vissa partier som längs sjön Åsnen och Mörrumsån helt fantastiska, bland de absolut finaste jag cyklat!

Skyltningen är inte helt fullständig och det är lätt att tappa bort sig framförallt i tätorter så en bra karta är bra, sen av någon anledning är det ett längre parti en bit öster om Halmstad där skyltarna visar till väg trots att banvallen går utmärkt att cykla på. Så jag fortsatte helt enkelt på banvallen tills den blev för svår, poängen är ju att cykla på banvall.

WVbn9Pu.jpg

En avstickare ut på Kullaberg där jag cyklade en del stig, riktigt fina sådana, och Himmelstorpsgården
Cv1QNSr.jpg

Skälderviken, var blåaste blått, synd att mobilkameran inte riktigt kunde fånga färgerna
sjc4a3b.jpg

Bjäre banvall, efter att tågen nu går i tunneln under Hallandsåsen har banvallen gjorts om till cykelled. En måsteväg att cykla på om man skall passera åsen här!
eXMJ3Py.jpg

På banvallsleden öster om Halmstad. Jag har kommit fram till packning bak klart är att föredra, surrar den bra och sedan kan jag glömma bort den och det känns nästan som att cykla utan. Skulle jag haft samma volym framtill hade det varit alldeles för motigt.
hjSpXcp.jpg

Sjön Bolmen där Malmö hämtar sitt dricksvatten
JQFCaWt.jpg

Varningsskylt för att fortsätta på banvallen: "Vi avråder dig bestämt .." - med en sådan skylt bara måste man fortsätta :)
OOeIRc4.jpg

Längs sjön Åsnen ...
ZPObhA6.jpg

OV5RBse.jpg

b7ylCgW.jpg

En sista rast med några hamburgare vid Vantalängan Brösarp, Österlen, innan de sista tio milen skulle cyklas i mörker och tät dimma. .
9DcKPRH.jpg
Fantastiskt! Och med den sadeln! Jag blir både imponerad och inspirerad! Tack för att du delar med dig.

Lite lustigt med den där varningen om att träd kan falla omkull. Så är det ju jämt, i en skog som mår bra. Om ett träd blir säg 60-900 år (ja, så stort är spannet) men ramlar omkull på 3 sekunder ungefär, så ska det en helvetes otur till om man ska befinna sig just under det trädet.

Olyckor där träd faller på människor händer väl aldrig någonsin spontant, utan bara när människor ska fälla utan att veta hur man gör alternativt när de tar ner vindfällen och annat.

Att gå i skogen under storm är såklart en annan sak, då är risken för nedfallande grenar och annat mycket högre.

Visa din Miyata!
KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-OrangeContainer.jpeg

Jag blev klar med TieBreaker'n i helgen: satte dit XT M735 bak- och framväxel, och sedan en ny kedja (8-spd) som gjorde mest skillnad, svarta klingor med silvrig kedja är grejen. Bromsväxelhandtagen (DX) fick vara kvar eftersom de hade en snygg patina och XT-paret jag har är rätt solblekta med en mer marinblå nyans. Sen hittade jag en snutt bromshölje som räckte precis och dessutom passade perfekt till ramens grafik, passade även på att korta ner straddlewiren för att optimera bromsverkan. Sidostödet rykte också, det ska på dadbiken.

Bilagor

• KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-StraddlewireShortened.jpeg
    KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-StraddlewireShortened.jpeg
    741.1 KB · Besök: 52
  • KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-RD-M735.jpeg
    KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-RD-M735.jpeg
    901.2 KB · Besök: 59
  • KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-FD.jpeg
    KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-FD.jpeg
    909.1 KB · Besök: 56
  • KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-DS.jpeg
    KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-DS.jpeg
    1 MB · Besök: 55
Visa din Miyata!
Tålamodet att vänta med styrlinda tills Trippelkryssar’n hade fått några mil och några timmar dök visst aldrig upp. Därför rev jag fram mina två nedsaltade rullar Newbaum och skred till verket.

Första halvan avklarad:
BA8C277B-7BD0-417E-B86F-03B47903CA35.jpeg

En nyhet jämfört med tidigare wrap jobs var styrändsreglagen. Därför fick jag inte till den vanliga snygga och enkla början på lindningen utan fick göra ”twine” i båda ändar. Men skit samma, det blev hyfsat. Och lite schellack på det så sugar coatar man the good jesus ur the hela faderullan och så är alla happy:
E8E30A46-679C-4048-B1CE-7D377C9861D1.jpeg

Sådär, då finns det skjutsar till både mig och brorsan till helgen. De här båda spjuten ska vi nog klara oss på varesig det blir en enmilarunda eller tom. en tolvkilometare:
1BB080AD-EADC-43DD-875C-46B009770E25.jpeg

Visa din Miyata!
Tålamodet att vänta med styrlinda tills Trippelkryssar’n hade fått några mil och några timmar dök visst aldrig upp. Därför rev jag fram mina två nedsaltade rullar Newbaum och skred till verket.

Första halvan avklarad:
Visa bilaga 591156

En nyhet jämfört med tidigare wrap jobs var styrändsreglagen. Därför fick jag inte till den vanliga snygga och enkla början på lindningen utan fick göra ”twine” i båda ändar. Men skit samma, det blev hyfsat. Och lite schellack på det så sugar coatar man the good jesus ur the hela faderullan och så är alla happy:
Visa bilaga 591157

Sådär, då finns det skjutsar till både mig och brorsan till helgen. De här båda spjuten ska vi nog klara oss på varesig det blir en enmilarunda eller tom. en tolvkilometare:
Visa bilaga 591158
Appropå en tidigare diskussion: Visst är det konst - ingen tvekan om det!

Visa din Miyata!

Första halvan avklarad:
Visa bilaga 591156

Visa bilaga 591157

Visa bilaga 591158
Jäklar vad tjusigt!

Visa din Miyata!

Första halvan avklarad:
Visa bilaga 591156

Visa bilaga 591157

Visa bilaga 591158
En fröjd för ögonen ?

Visa din Miyata!

Första halvan avklarad:
Visa bilaga 591156

Visa bilaga 591157

Visa bilaga 591158
12km? Nu tog du väl i så det räcker till??

Visa din Miyata!
När jag hållit på med en cykel och fixat och donat med varenda liten skruv och kula så börjar jag verkligen uppskatta det hantverk som många gamla cyklar uppvisar...jag drar mig till minnes en dag i München för tre år sen: nån typ av start-up firma dumpade över ett par dagar tusentals kinatillverkade cyklar över hela staden, en mobilitetslösning för att hyra cyklar som ingen behövde:

Screenshot 2022-10-31 at 21.51.03.png

(Foto: Stefanie Preuin)

Cyklarna var skit och låg snart trasiga i varenda buskage, på gångvägar och i diken. De är borta nu, liksom firman, men jag tänker på dem ibland när jag sitter och polerar på ett stycke gammal metall där någon har varit stolt över sitt arbete. Kolla in denna sadelstolpklämma, detta vajerstopp, headbadgen...jag är lycklig över att cykla omkring på min rosa cykel och inte bränna euro per minut på en ranglig o-bike:

KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-Seatstay.jpeg
KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-Headbadge.jpeg
KogaMiyata-TieBreaker-XT-Upgrade-Stem.jpeg

Visa din Miyata!
Visa bilaga 591135

Jag blev klar med TieBreaker'n i helgen: satte dit XT M735 bak- och framväxel, och sedan en ny kedja (8-spd) som gjorde mest skillnad, svarta klingor med silvrig kedja är grejen. Bromsväxelhandtagen (DX) fick vara kvar eftersom de hade en snygg patina och XT-paret jag har är rätt solblekta med en mer marinblå nyans. Sen hittade jag en snutt bromshölje som räckte precis och dessutom passade perfekt till ramens grafik, passade även på att korta ner straddlewiren för att optimera bromsverkan. Sidostödet rykte också, det ska på dadbiken.

Synd på däcken, annars fantastisk! ?

Den där vajerhängaren som sitter på styrstammen ser styv och bra ut - vad är det för något?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
När jag hållit på med en cykel och fixat och donat med varenda liten skruv och kula så börjar jag verkligen uppskatta det hantverk som många gamla cyklar uppvisar...jag drar mig till minnes en dag i München för tre år sen: nån typ av start-up firma dumpade över ett par dagar tusentals kinatillverkade cyklar över hela staden, en mobilitetslösning för att hyra cyklar som ingen behövde:

Visa bilaga 591233

Cyklarna var skit och låg snart trasiga i varenda buskage, på gångvägar och i diken. De är borta nu, liksom firman, men jag tänker på dem ibland när jag sitter och polerar på ett stycke gammal metall där någon har varit stolt över sitt arbete. Kolla in denna sadelstolpklämma, detta vajerstopp, headbadgen...jag är lycklig över att cykla omkring på min rosa cykel och inte bränna euro per minut på en ranglig o-bike:

Visa bilaga 591231Visa bilaga 591230Visa bilaga 591232
Frågan har säkert avverkats förut, men vad är det för för höljen?
T

Visa din Miyata!
Frågan har säkert avverkats förut, men vad är det för för höljen?
T
Ser rätt ut att vara rätt snarlik Jagwires CGX-SL i silver/kolfiber?

Visa din Miyata!
Vad tror vi om konvertering till 650b, rando style?

I så fall blir det ett rätt stort projekt med hjulbygge och nytt allt.
Jag funderade på det för min Runner men efter noggrann uppmätning kom jag fram till att höjden i gafflarna inte riktigt räckte till för breda 650b-däck och skärmar, fast däcksutrymmet verkar skilja lite mellan olika årgångar och modeller och min Runner är inte exakt lika din.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 591233

Visa bilaga 591231Visa bilaga 591230Visa bilaga 591232
Den där cykeln är så fin! Det är roligt att se, i grunden är det samma som de vanliga svenne-Miyata-ATB:erna, men med en oerhörd ”attention to detail” som det heter på svenska. Och det hade väl för all del svenne-jonnarna också på sin tid, men (medvetet) lagd på en annan snits-nivå och riktat mot ett annat kundsegment.

Motsvarande ”attention to detail” är väl i allt väsentligt vad vi gör med våra byggen idag, plockar bort och byter ut sådant som är trasigt, pajjigt eller som vi av någon anledning helt enkelt inte gillar, och ersätter med sådant som funkar, har rätt färg eller kort och gott går att putsa upp till spottglans, vilket förstås är ett ändamål i sig självt. Trettio år down the line pågår en Kogafieringsrevolution!

…och i den revolutionen, måtte sluga men skrupelfria hyrcykelföretag och välvilliga men aningslösa och lättdribblade tjänstemän i München och annorstädes vara de första att ledas upp på den bildliga schavotten. Vilken förbannad skit och vad outsägligt tröttsamt med nåt j-a företag som dumpar massproducerat skräp som ingen har bett om.

Frågan är om det finns något annat som har samma potentiella fulländning som cykeln, en fulländning som dessutom relativt enkelt kan uppnås, men som produceras i samma sorgliga dyng-skepnad. Det mesta jag gör med mina byggen är att plocka bort en massa onödigt påhäng och ersätta med fungerande grejer enligt devisen ”så mycket som nödvändigt men så lite som möjligt”. Och vips blir de the motherfcukenest, medan väl över 99% av alla cyklar jag ser tilltalar mig ungefär lika mycket som kall kokt fisk.

Med ”revolución” i bemärkelsen rotation eller tramptag ber jag att få avsluta detta värdefulla bidrag till samhällsdebatten med ett rosaglödgat ¡viva la revolución!”

Visa din Miyata!
Jag funderade på det för min Runner men efter noggrann uppmätning kom jag fram till att höjden i gafflarna inte riktigt räckte till för breda 650b-däck och skärmar, fast däcksutrymmet verkar skilja lite mellan olika årgångar och modeller och min Runner är inte exakt lika din.
Tänker att 38-40 mm däck blir det som man kan klämma in.

Visa din Miyata!
Här vill jag å det bestämdaste lägga in min protest: Kall kokt lax och flera andra fiskar är mums och väldigt god mat :)
Ja, det slog mig i samma ögonblick som jag tryckte på ”Skicka svar” att detta var en grovt anstötlig orättvisa gentemot kall kokt fisk. Jag vet inte vad jag ska komma på istället… ”tilltalar mig ungefär lika mycket som en treveckors kanalkryssning med morbror Kenneth” kanske?

Visa din Miyata!
Ja, det slog mig i samma ögonblick som jag tryckte på ”Skicka svar” att detta var en grovt anstötlig orättvisa gentemot kall kokt fisk. Jag vet inte vad jag ska komma på istället… ”tilltalar mig ungefär lika mycket som en treveckors kanalkryssning med morbror Kenneth” kanske?
Det var förstås en kommentar i all vänskaplighet :) Jämte Miyatas ramar är fisk som mat något jag håller högt, skulle kunna äta fisk alla dagar i veckan om det inte vore för miljögifterna :(

Tillbaka
Topp