Visa din Miyata!

p-k

Medlem
Visa din Miyata!
För en mindre cyklist: ”Ungdomscykel 25" 21 växlar”. Finns i Kristianstad.

https://sikoauktioner.se/auktion/652111

1669312904063.jpeg

cycloki

Medlem
Visa din Miyata!
Värme är din vän tänker jag, fram med gasbrännaren!
Det kan ju också vara så att du redan testat allt och inte alls vill ha välmenande killgissartips, men det bjuder jag på.
Du är helt rätt ute, tänker också att det är nästa steg (y)
Har försökt ett antal dagar med "inträngande" olja men verkar inte göra något.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad ska ske med gafflara?
Dom ska kortas och gängas om, och sen lackas.

Ett hett tips är att man köper ram komplett med gaffel - det är ett litet aber att dels hitta, men sen också modda gafflar för entums styrrör. Är de dessutom i fel färg så är det ännu mer arbete. Utan @LWB (som skänkte bort inte bara en utan två gafflar) hade jag inte byggt något av min Miyata-ram som jag efter många om och men kommit över.

Inspirationen har infunnit sig mer hos @Moses95 än hos mig, och dessvärre (för honom) har jag åtagit mig att utföra arbetet. Jag har parallellt med det åtagit mig att bygga ett litet hus inklusive grundarbete under pressat tidsschema, så gafflarna har fått stå tillbaks. Jag har iallafall kommit en bit på väg med grunden!😊

B3B1328B-ED2D-4EB0-859C-B7D895D8BE0A.jpeg

Denna byggnaden blir än mer special än entumsgaffel ska sägas..

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Ett hett tips är att man köper ram komplett med gaffel - det är ett litet aber att dels hitta, men sen också modda gafflar för entums styrrör. Är de dessutom i fel färg så är det ännu mer arbete. Utan @LWB (som skänkte bort inte bara en utan två gafflar) hade jag inte byggt något av min Miyata-ram som jag efter många om och men kommit över.

Inspirationen har infunnit sig mer hos @Moses95 än hos mig, och dessvärre (för honom) har jag åtagit mig att utföra arbetet. Jag har parallellt med det åtagit mig att bygga ett litet hus inklusive grundarbete under pressat tidsschema, så gafflarna har fått stå tillbaks. Jag har iallafall kommit en bit på väg med grunden!😊

Visa bilaga 595299

I mina ganska okunniga ögon så ser grunden ganska färdig ut😃

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 595299

Den där grunden vill man ju se mer av!

cycloki

Medlem
Visa din Miyata!
Säker på att du drar den åt rätt håll? Har för mig att båda lagerskålarna är högergängade så blev själv lurad, om jag minns rätt
Hade misstanke om att detta var fallet så dragit motsols riktigt ordentligt utan framgång!

Ifall man inte får upp den med värme och är tvungen att bruka väldigt mycket våld för att få upp, gissar jag på att det går att hitta lämplig BB?

Om jag inte är ute och cyklar (tyvärr inte) så är det troligen en sådan här man kan ersätta med?
https://www.rosebikes.se/shimano-bb-un300-bsa-68-square-taper-bottom-bracket-2688343

Det som gör mig lite osäker är att den old-school veven som sitter där idag är 138mm lång.. mäter man utan den gängade biten ytterst, så ~117-ish mm. Vevpartiet skruvas ju fast på det med en mutter, så det lär ju inte gå ifall man byter? 🤔
IMG_9875.png

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hade misstanke om att detta var fallet så dragit motsols riktigt ordentligt utan framgång!

Ifall man inte får upp den med värme och är tvungen att bruka väldigt mycket våld för att få upp, gissar jag på att det går att hitta lämplig BB?

Om jag inte är ute och cyklar (tyvärr inte) så är det troligen en sådan här man kan ersätta med?
https://www.rosebikes.se/shimano-bb-un300-bsa-68-square-taper-bottom-bracket-2688343

Det som gör mig lite osäker är att den old-school veven som sitter där idag är 138mm lång.. mäter man utan den gängade biten ytterst, så ~117-ish mm. Vevpartiet skruvas ju fast på det med en mutter, så det lär ju inte gå ifall man byter? 🤔
Visa bilaga 595316
Yes, mät utan den gängade biten. Om dina gamla vevar var original (eller iaf. passade bra med det gamla vevlagret) så bör du kunna hitta ett likadant fast som förseglat, integrerat eller kassett eller vad de kan tänkas heta. Gissar på shimano bb-un300 68x”~117-ish”. Ja, det var säkert just ett sånt som du länkade till.

Men ge det befintliga en chans till. Drivsidan är vänster(”fel-”)gängad.
Det är en go känsla att ta isär, lägga i nya 1/4”-kulor och få ihop det igen!

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tog mig äntligen tid på lunchen idag med att få Beatern i rullbart tillstånd. Jag har nog dragit på det en månad, minst, men när jag väl började var det klart på en halvtimme. Typiskt mig. En kort liten testrunda fick det så klart också bli.

Första tanken: det här är ingen slö dad bike att rulla till vattenhålet med. Jag har min vana trogen pressat ner sittställningen till modell aggro. Sadeln ska upp någon ytterligare cm, som om jag behövde en ännu brantare position.

Faktum är att detta funkar riktigt bra när man är ute och leker som idag, en viss bmx-känsla infinner sig, men rulla med kostym och attaché till City, det kommer nog inte att gå. Jag tror jag behöver en cykel till…
29F7E450-C1DD-40BF-8040-6E1E52C70FDD.jpeg
710927F5-54F9-4B72-969E-8ED34A48ED1F.jpeg
BAD9E5A3-EC75-4E77-A702-E1D581F1F818.jpeg

Kassa pedaler i plast, de ska bytas till något bättre. Och lite småfix med vajrar osv är kvar, annars är den redo att brukas.

Planen från början var att den skulle vara gratis, men likt alla byggbudgetar i hen-minne så sprack även denna. Nya däck, nya höljen och vajrar samt sadelstolpe var tvunget (eller jag orkade inte krångla). Plus att den alltid så kreativa bokföringen ”jag tror bestämt jag behöver en ny X till en av de andra cyklarna, så då kan den gamla hamna på Beatern och räknas då inte”: vevparti med det fina surlydrevet till exempel. Eller den ännu bättre: ”den där cykeln används inte så mycket, jag skulle kunna låna hjulen bara för att testa, så länge liksom”.

Men snällt räknat så hamnar jag åtminstone under tusingen, så det tycker jag var helt okej med tanke på att starten var ram och gaffel.
8D21137E-2B84-4A38-82D7-D0558D716F6C.jpeg
C4676610-9EC6-4D60-A5F5-E7B4CD61B6CA.jpeg
040E75F9-074C-4976-A352-CF224692E50D.jpeg

Bilagor

• 5D9FEE38-9AD0-4C33-B1CB-C1591298313E.jpeg
    5D9FEE38-9AD0-4C33-B1CB-C1591298313E.jpeg
    1.1 MB · Besök: 10
  • 8ADF90F6-3C29-4154-9847-78B9067F93C8.jpeg
    8ADF90F6-3C29-4154-9847-78B9067F93C8.jpeg
    834.9 KB · Besök: 18

JakobD

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu är denna inte min, men polaren bad mig modda hans fars Miyata trailrunner som ordsägen aldrig fått kärlek.
Riktade hjul
Nya vajrar och höljen
Ny styrkombo, sadel och stolpe, trodde jag beställde silver styre men det visade sig vara grått...
hejdå med lås och sröd
Nya däck
Alla lager mår bra, Inge rost i nipplar/broms/växel, fröjd att skruva med jämfört med min ledsna Miyata, som kommer senare.
60AFEAA3-00AD-4672-ACB7-D776E0042517.jpeg
FBE9D517-5DF5-4036-BD2D-C35FA29E56B0.jpeg

Senast ändrad:

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 595299

Jäklar det där en en bra början! Kan vi få lite mer byggtekniska bilder och förklarande texter?

Gafflarna ja, @LWB är en stjärna som löste! Även du är en stjärna som tagit på dig det, jag har tålamod till våren så ingen stress!

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
54 rakt upp till toppröret.
56 om man mäter sadelstolpe.
Men den har ju väldigt liten bb drop.
Så det gör ju cm-måttet ännu mer missvisande. Med en längre styrstolpe har den funkat bra till mina 190cm 😀
Förstår!
Min står det nämligen 60 under vevhuset och den funkar ju utmärkt för mina 193 cm. Tyckte inte storleken såg ut att vara så stor skillnad gentemot din, därav frågan.

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tog mig äntligen tid på lunchen idag med att få Beatern i rullbart tillstånd. Jag har nog dragit på det en månad, minst, men när jag väl började var det klart på en halvtimme. Typiskt mig. En kort liten testrunda fick det så klart också bli.

Första tanken: det här är ingen slö dad bike att rulla till vattenhålet med. Jag har min vana trogen pressat ner sittställningen till modell aggro. Sadeln ska upp någon ytterligare cm, som om jag behövde en ännu brantare position.

Faktum är att detta funkar riktigt bra när man är ute och leker som idag, en viss bmx-känsla infinner sig, men rulla med kostym och attaché till City, det kommer nog inte att gå. Jag tror jag behöver en cykel till…
Visa bilaga 595332 Visa bilaga 595333 Visa bilaga 595329
Kassa pedaler i plast, de ska bytas till något bättre. Och lite småfix med vajrar osv är kvar, annars är den redo att brukas.

Planen från början var att den skulle vara gratis, men likt alla byggbudgetar i hen-minne så sprack även denna. Nya däck, nya höljen och vajrar samt sadelstolpe var tvunget (eller jag orkade inte krångla). Plus att den alltid så kreativa bokföringen ”jag tror bestämt jag behöver en ny X till en av de andra cyklarna, så då kan den gamla hamna på Beatern och räknas då inte”: vevparti med det fina surlydrevet till exempel. Eller den ännu bättre: ”den där cykeln används inte så mycket, jag skulle kunna låna hjulen bara för att testa, så länge liksom”.

Men snällt räknat så hamnar jag åtminstone under tusingen, så det tycker jag var helt okej med tanke på att starten var ram och gaffel.
Visa bilaga 595331 Visa bilaga 595328 Visa bilaga 595334

Du ska få mina hjul med. Lite mycket nu bara. Men snart lugnare.

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 595316

Jag hade en sån på mitt senaste bygge. En fyrkantsvevarm kommer inte att bry sig om den trycks på av en mutter eller av en bult, så det är inget problem att byta vevlager. Bulten går att köpa om du inte har nån i lådorna.

Axle - 1.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Öhm, här säljer ingen nånting, tråden går ju ut på att typ 5 personer ska äga varenda Miyata i Sverige, länkandet till K&S, Blocket och andra suspekta källor är en medveten strategi för att uppnå detta.
Va, är ni inte fler än fem personer?!

I casa LWB har det de senaste dagarna trillat in en rad intressanta brev. Först ett med välbekant handstil och avsändaradress:

1B7258CC-9A91-4AC0-B1E4-DA6D5B9CF6AE.jpeg

Det var de Kool Aid [sic] bromsbelägg som jag hade beställt till Kryssar’n och Donna. De har dock inte monterats än, men jag ser fram emot att känna och höra skillnaden.

Därefter ännu ett paket, även det med oroväckande bekant handstil:

EB49A3BA-9602-49F1-B9F2-C0EF87EE2D03.jpeg

Det var den LX-framväxel som jag skickade till @Skruff för flera veckor sedan men som aldrig dök upp. Nu gör vi ett nytt försök höll jag på att skriva, men fan vet om postnord får äran den här gången.

Nu kunde det gott räcka, men jag fick också ett brev med Dizzy miss Lizzy på:

7C391F93-ACF1-4A8A-8204-7285F7A87F9E.jpeg

Det var Helen på Rough-Stuff Fellowship som med senaste medlemsorganet och ett fint litet RSF-klistermärke hälsade mig välkommen som ny medlem.

I casa LWB var det för övrigt helg redan efter lunch idag, tack vare en vecka där jag med god marginal har jobbat ihop den flex som behövdes. Så jag slog igen datorn med ett dött ”flump”, drog i mig lunchen, klistrade fast RSF-klibban på Kryssar’n och tog en sväng.

Det blev inte några vidare bilder - det händer att jag cyklar istället för att plåta när jag är ute - men cyklingen var desto finare.

I en korsning mitt ute i the sticks kom jag i samspråk med en mycket trevlig ung man och hans tvillingdöttrar (ca 1 år gamla) som ihop med mor i huset nyligen hade köpt gård och flyttat till skogs. Nu blandade de kontorsjobb med höns, bin och kor. Vi hade så mycket att avhandla att när jag småningom rullade vidare hade det börjat mörkna.

Jag hade sett ut en rutt där ett par kilometer gick på stig, och till en början såg det om inte lovande så i alla fall genomförbart ut. Men när ljuset försvann och vägen blev en antingen 10 cm snöslask eller djupa hjulspår fyllda med vatten så vände jag om.

BE6C2BC4-34A4-4827-9C78-AF0BE2734C68.jpeg

Det bär alltid emot att vända tillbaka samma väg som man har kommit, allrahelst när det är oavsiktligt. Men innan jag hade kommit ut till cyklingsbar väg igen hade det mörknat nästan helt…

49DA892E-C5C0-422E-A4B5-C1309BD5FD98.jpeg

…och hjul, skärmar och bromsar började bli riktigt snyggt inpackade i snö:

06ED1C91-CE45-47E4-BC65-BEADC72BAC74.jpeg

Jag dagtingade med de ädla idealen och tog asfaltsvägen till Muddy Waters.

Bonusbild:

9FB567EB-4A9C-4893-A0F0-00BDC6680157.jpeg

Därifrån bar det genom mörka men välkända skogen hem, och efter bara ett par timmar här hemma hade tårna tinat.

Klibban då? Håll tillgodo:

5D904B08-62D3-485A-B8D7-8D633DF38E58.jpeg

Trevlig helg Miyata-hoarders!

Pompom

Medlem
Visa din Miyata!

Jag tror inte att Sheldons variant kommit med ännu. Sammanfattat så fixerar man den felgängade lagerkoppen med en rejäl bult som är normalgängad. Den drar man åt tills lagerkoppen lossar. Se bild och länk.
Allt borde kunna hittas i en välsorterad bygghandel!

Bilagor

• EF752D35-A36F-4A69-91B4-B9FE69FB7AF0.jpeg
    EF752D35-A36F-4A69-91B4-B9FE69FB7AF0.jpeg
    14 KB · Besök: 1

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

I casa LWB har det de senaste dagarna trillat in en rad intressanta brev. Först ett med välbekant handstil och avsändaradress:

Visa bilaga 595393

Det var de Kool Aid [sic] bromsbelägg som jag hade beställt till Kryssar’n och Donna. De har dock inte monterats än, men jag ser fram emot att känna och höra skillnaden.

Visa bilaga 595395

Det var den LX-framväxel som jag skickade till @Skruff för flera veckor sedan men som aldrig dök upp. Nu gör vi ett nytt försök höll jag på att skriva, men fan vet om postnord får äran den här gången.

Visa bilaga 595396

Det var Helen på Rough-Stuff Fellowship som med senaste medlemsorganet och ett fint litet RSF-klistermärke hälsade mig välkommen som ny medlem.

I casa LWB var det för övrigt helg redan efter lunch idag, tack vare en vecka där jag med god marginal har jobbat ihop den flex som behövdes. Så jag slog igen datorn med ett dött ”flump”, drog i mig lunchen, klistrade fast RSF-klibban på Kryssar’n och tog en sväng.

Det blev inte några vidare bilder - det händer att jag cyklar istället för att plåta när jag är ute - men cyklingen var desto finare.

I en korsning mitt ute i the sticks kom jag i samspråk med en mycket trevlig ung man och hans tvillingdöttrar (ca 1 år gamla) som ihop med mor i huset nyligen hade köpt gård och flyttat till skogs. Nu blandade de kontorsjobb med höns, bin och kor. Vi hade så mycket att avhandla att när jag småningom rullade vidare hade det börjat mörkna.

Jag hade sett ut en rutt där ett par kilometer gick på stig, och till en början såg det om inte lovande så i alla fall genomförbart ut. Men när ljuset försvann och vägen blev en antingen 10 cm snöslask eller djupa hjulspår fyllda med vatten så vände jag om.

Visa bilaga 595397

Det bär alltid emot att vända tillbaka samma väg som man har kommit, allrahelst när det är oavsiktligt. Men innan jag hade kommit ut till cyklingsbar väg igen hade det mörknat nästan helt…

Visa bilaga 595398

Visa bilaga 595399

Bonusbild:

Visa bilaga 595400

Därifrån bar det genom mörka men välkända skogen hem, och efter bara ett par timmar här hemma hade tårna tinat.

Visa bilaga 595401

Man blir ju trött för mindre! Men när posten går bet är det bara tiden som spills, ty vänliga själar finns det gott om här i forat ock om jag förstår det rätt är nu en likvärdig framväxel påväg från casa de la @L.and med vederbörande som adressat. ❤️

Den trevliga läsning här i tråden är plåster på såren så det räcker och blir över.

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@aben jag skulle ljuga om jag sa att du inte dykt upp i tankarna några gånger det senaste. Tycker det va fint att du begav sig ut i naturen igen, till lugnet och det enkla.
Hoppas natten i skogen gjorde dig väl, jag är övertygad om att flera användare här i tråden har vart med dig, om inte på cykel så andligen.

🌱

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 595393

Visa bilaga 595395

Visa bilaga 595396

Visa bilaga 595397

Visa bilaga 595398

Visa bilaga 595399

Bonusbild:

Visa bilaga 595400

Visa bilaga 595401

Efter att ha läst ditt inlägg så gjorde jag slag i saken och blev medlem jag med – tog väl bara ett år av funderande och prokrastinerande. Nu till frågan vilken cykel som ska föräras med ett klistermärke (när det väl dimper ner i brevlådan)?

Topp