Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ledsen för ett OT inlägg men känner jag vill berätta vad det handlar om. Gården är helt unik och enda i sitt slag i Sverige, ritad av domkyrkoarkitekt Brunius och från mitten av artonhundratalet. Vi har haft den i generationer och jag själv har lagt ned en stor del av mitt liv på att med egna händer restaurera byggnader och omgivningen.

EON vill nu bygga en stor luftledning som jag skall gå precis utanför byggnaderna och på två sidor för den gör en sväng och kommer också korsa marken som hör till gården på två håll. Anledningen till att EON inte vill lägga den i jord är att en så stor ledning blir billigare som luftledning och länsstyrelsen har redan sagt ja trots att området klassas som riksintresse att bevara för det öppna odlingslandskapet som brukats ända sen bondestenåldern.

Det här är helt nytt, inget sådant här har varit planerat innan, finns inga kraftstationer i närheten, inte ens en större väg utan vägen här är en liten grusväg med en handfull fordon per dygn. Men ett utländsk riskkapitalbolag har nu mutat in en stor vindkraftspark ute till havs och EON planerar dra in kabeln en liten bit härifrån.

Luftkraftledningen skall gå precis utanför husen på den här sidan
h_v.jpg

Och samma på den här sidan och tvärs över infartsallén, en allé jag själv planterat och restaurerat efter den ursprungliga

h_s.jpg

De här ledninganar kommer helt förstöra gårdsmiljön och kraftigt försvåra brukningen av marken. Allt arbete som lagts ned genom åren var helt meningslöst, som det känns nu är det så tungt att jag inte ens vet om jag kommer vilja cykla något mer.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Utöver sympatier och värmande ord, kanske det finns någon här som är duktig på att författa överklaganden till, gissar jag, förvaltningsdomstolen?

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ledsen för ett OT inlägg men känner jag vill berätta vad det handlar om. Gården är helt unik och enda i sitt slag i Sverige, ritad av domkyrkoarkitekt Brunius och från mitten av artonhundratalet. Vi har haft den i generationer och jag själv har lagt ned en stor del av mitt liv på att med egna händer restaurera byggnader och omgivningen.

EON vill nu bygga en stor luftledning som jag skall gå precis utanför byggnaderna och på två sidor för den gör en sväng och kommer också korsa marken som hör till gården på två håll. Anledningen till att EON inte vill lägga den i jord är att en så stor ledning blir billigare som luftledning och länsstyrelsen har redan sagt ja trots att området klassas som riksintresse att bevara för det öppna odlingslandskapet som brukats ända sen bondestenåldern.

Det här är helt nytt, inget sådant här har varit planerat innan, finns inga kraftstationer i närheten, inte ens en större väg utan vägen här är en liten grusväg med en handfull fordon per dygn. Men ett utländsk riskkapitalbolag har nu mutat in en stor vindkraftspark ute till havs och EON planerar dra in kabeln en liten bit härifrån.

Visa bilaga 594981

Och samma på den här sidan och tvärs över infartsallén, en allé jag själv planterat och restaurerat efter den ursprungliga

Visa bilaga 594982

De här ledninganar kommer helt förstöra gårdsmiljön och kraftigt försvåra brukningen av marken. Allt arbete som lagts ned genom åren var helt meningslöst, som det känns nu är det så tungt att jag inte ens vet om jag kommer vilja cykla något mer.

Fy fan vad tungt!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 594981

Visa bilaga 594982

Fan vad tråkigt att höra, det ser ju fantastiskt ut. Hoppas verkligen att det går att lösa.

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 594981

Visa bilaga 594982

Ok.
Än så länge är det här ju bara på planeringsstadiet. Eon kommer vilja lösa det här avtalsvägen eftersom det går mycket fortare än att ansöka om ledningsrätt. Det innebär i sin tur att du har möjlighet att påverka ledningens sträckning.
Det kan nog bli svårt att förhindra att ledningen dras över din fastighet men eftersom det idag är en ren förhandlingsfråga er emellan (Eon har troligen inte gått till lantmäteriet och begärt ledningsrätt än) så kan du nu påtala att det skulle innebära en stor olägenhet och att alternativa sträckningar skulle innebära mindre störningar för dig.
Det finns ju inga garantier för att de går med på det men de är troligen mer benägna att förhandla nu för att snabbt komma framåt i sin process.
Finns det någon sträckning som skulle kunna vara mer acceptabel än den föreslagna är det alltså bra att påtala det för Eon.

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ok.
Än så länge är det här ju bara på planeringsstadiet. Eon kommer vilja lösa det här avtalsvägen eftersom det går mycket fortare än att ansöka om ledningsrätt. Det innebär i sin tur att du har möjlighet att påverka ledningens sträckning.
Det kan nog bli svårt att förhindra att ledningen dras över din fastighet men eftersom det idag är en ren förhandlingsfråga er emellan (Eon har troligen inte gått till lantmäteriet och begärt ledningsrätt än) så kan du nu påtala att det skulle innebära en stor olägenhet och att alternativa sträckningar skulle innebära mindre störningar för dig.
Det finns ju inga garantier för att de går med på det men de är troligen mer benägna att förhandla nu för att snabbt komma framåt i sin process.
Finns det någon sträckning som skulle kunna vara mer acceptabel än den föreslagna är det alltså bra att påtala det för Eon.

Skulle man kunna förhandla ner den i jorden?

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hämtade precis in posten och där var ett brev om att EON planerar dra en stor luftkraftledning över min fastighet som mer eller mindre kommer förstöra hela gården :(
Det är ju otroligt tråkigt, som en MadMax konvertering av din hemmiljö.. Jag har entreprenadjuridik i skolan nu, om du vill kan jag prata med min lärare om ditt fall! Han är en snäll bygg-arg gubbe som har varit med och kanske kan hjälpa!

weldion

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 594981

Visa bilaga 594982

Kolla först vad det är typ av luftledning, hur många kV den skall vara på. Nu så låter det som det är en av rejälare modell.
Om du inte vill ha luftledningen över din fastighet, så skall du börja med att säga nej. Det är alltid enklare för projektören om alla markägare säger ja, men de kan ändå inte förvänta sig att alla säger ja i ett projekt.
Vid vårt sommarställe så ville EON bygga/byta ut luftledning medan de boende i området ville ha ned det i backen. Då fick en driftig lantbrukare EON till att välja markkabel och samtidigt köra ner optoslang för att få till ett fibernät i området. Lantbrukare i närheten utförde jobbet åt EON och fick samtidigt en fiberanslutning till sina hem.

Börja med att säga nej i alla fall (för jag tolkar det helt klart som du inte är så sugen på en luftledning (vem är egentligen det?)).

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Eon kommer vilja lösa det här avtalsvägen eftersom
Det är ett så stort projekt att jag tror de kommer gå på ledningsrätt, nästa steg de redan börjat planera för är miljökonsekvensbeskrivningen. Många fastigheter kommer påverkas, min gård är en av de som råkar mest illa ut men det finns fler bara i vår by där ledningen kommer dras så att den förstör gårdsmiljön och jag tror inte heller de är beredda att acceptera det via avtal.

Den möjlighet som finns är att ledningen grävs ned första biten och det redovisas också som ett alternativ men längs en annan sträckning som inte går över min fastighet fast det är helt tydligt om man känner området att de där medvetet valt sträckningen så att det alternativet inte kommer genomföras. Däremot skulle det vara möjligt att gräva ned den där de nu tänker sig luftledningen, det finns i princip inga hinder för det.

Enda reella möjligheten som jag ser det är att få länsstyrelsen att tänka om och inte acceptera en luftledning för den del som är närmast kusten och där det öppna odlingslandskapet faller under riksintresse att bevara. En sådan här stor luftledning tvärs igenom ett helt öppet slättlandskap utan höjdskillnader kommer få en massiv påverkan på landskapet och det borde finnas en chans att man kan få med länsstyrelsen på om det görs på rätt sätt.

Men det har varit så många andra tråkiga saker att jag inte har några reserver kvar och det här är helt enkelt för stort och för avgörande.

Sen finns det också en viss liten chans att vindkraftsparken stoppas och då faller även ledningen som jag förstår det.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Känns som jag behöver helt koppla bort det här några dagar så jag ger mig nog ut på en långrunda imorgon.
Anledningen till att jag frågade om det nämns några kilovolt på avtalsförslaget/informationen till dig är att på elnät så är det lite olika förfarande beroende på vilken storlek det är på ledningen.
Sedan så läste jag att det är en ledning för vindkraftverk och då får man räkna med att det är något av den rejälare storleken.
Elnät är lite lurigt, för det går ibland att forcera fram med hänvisning till "samhällskritiskt".

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är ett så stort projekt att jag tror de kommer gå på ledningsrätt, nästa steg de redan börjat planera för är miljökonsekvensbeskrivningen. Många fastigheter kommer påverkas, min gård är en av de som råkar mest illa ut men det finns fler bara i vår by där ledningen kommer dras så att den förstör gårdsmiljön och jag tror inte heller de är beredda att acceptera det via avtal.

Den möjlighet som finns är att ledningen grävs ned första biten och det redovisas också som ett alternativ men längs en annan sträckning som inte går över min fastighet fast det är helt tydligt om man känner området att de där medvetet valt sträckningen så att det alternativet inte kommer genomföras. Däremot skulle det vara möjligt att gräva ned den där de nu tänker sig luftledningen, det finns i princip inga hinder för det.

Enda reella möjligheten som jag ser det är att få länsstyrelsen att tänka om och inte acceptera en luftledning för den del som är närmast kusten och där det öppna odlingslandskapet faller under riksintresse att bevara. En sådan här stor luftledning tvärs igenom ett helt öppet slättlandskap utan höjdskillnader kommer få en massiv påverkan på landskapet och det borde finnas en chans att man kan få med länsstyrelsen på om det görs på rätt sätt.

Men det har varit så många andra tråkiga saker att jag inte har några reserver kvar och det här är helt enkelt för stort och för avgörande.

Sen finns det också en viss liten chans att vindkraftsparken stoppas och då faller även ledningen som jag förstår det.
Ja, i nästa steg lär de nog söka ledningsrätt men ofta väljer de att först teckna avtalsservitut för att sedan lägga det till grund för en ledningsrätt.

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Anledningen till att jag frågade om det nämns några kilovolt på avtalsförslaget/informationen till dig är att på elnät så är det lite olika förfarande beroende på vilken storlek det är på ledningen.
Sedan så läste jag att det är en ledning för vindkraftverk och då får man räkna med att det är något av den rejälare storleken.
Elnät är lite lurigt, för det går ibland att forcera fram med hänvisning till "samhällskritiskt".
Tyvärr går elledning i princip alltid att forcera fram, däremot ska en avvägning göras gentemot den olägenhet intrånget innebär och det är väl där man kan rikta in sig i den här processen.

weldion

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tyvärr går elledning i princip alltid att forcera fram, däremot ska en avvägning göras gentemot den olägenhet intrånget innebär och det är väl där man kan rikta in sig i den här processen.
Med forcera menar jag gräva först och ta konsekvenserna sen. Det är det inte frågan om här.
Man får hoppas på att myndigheterna tar hänsyn till paragraf 6 i Ledningsrättslagen vid denna projektering/entreprenad och den går inte bara på ekonomiska faktorer när de mäter fördelar och nackdelar mot varandra.
Enligt frågeställaren så finns det ett "rikstintresse" att man tycker att det skall tas en del hänsyn till.
Tyvärr har Länsstyrelsen tappat en del muskler i vissa frågor. Kulturminneslagen har tappat en del sedan 2019.
Bevarande av alléer och förbjuda cykling till fjälls verkar vara ganska så omtyckt av Länsstyrelsen.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med forcera menar jag gräva först och ta konsekvenserna sen. Det är det inte frågan om här.
Man får hoppas på att myndigheterna tar hänsyn till paragraf 6 i Ledningsrättslagen vid denna projektering/entreprenad och den går inte bara på ekonomiska faktorer när de mäter fördelar och nackdelar mot varandra.
Enligt frågeställaren så finns det ett "rikstintresse" att man tycker att det skall tas en del hänsyn till.
Tyvärr har Länsstyrelsen tappat en del muskler i vissa frågor. Kulturminneslagen har tappat en del sedan 2019.
Bevarande av alléer och förbjuda cykling till fjälls verkar vara ganska så omtyckt av Länsstyrelsen.
Kan man inte hävda att det finns stor risk för massivt ökande cykling längs ledningsgatan? Sånt borde få LS att dra öronen åt sig.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vill man vara på den säkra sidan så skall man plantera minst 5 st lövträd i rad. Där har du en lågoddsare.
Min allée är en av de längsta mera kompletta pilealléerna i Skåne, kanske t.o.m. den längsta längs en allmän väg, den kommer korsas två gånger, sen har grannen en fin pileallé upp till sin gård som ledningen också kommer korsa.

När jag tänker efter finns det redan flera havsledningar som ansluter här längs sydkusten och i samtliga fall har man lagt jordkabel den första biten på land för att spara landskapet.

weldion

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu så är vi snudd på väldigt OT, men Länsstyrelsen är svåra att få hjälp av när man vill och svåra att bli av med när man inte vill.
Försöker få lagligt stöd för ett odlingsröse och en stengärdesgård för att helt enkelt skydda den och en del av byns jordbrukshistoria. Hade Länsstyrelsen på besök för att kolla på rösen och muren men kunde inte få biotopskydd för att marken bredvid inte var tillräckligt bra föda för djur.
Så nu har jag avverkat, röjt och skall till sommaren hyra in getter som skall hålla bort sly och busk. Sedan så får jag söka ekonomiskt stöd från en annan avdelning på Länsstyrelsen för att odla området vid muren. Om de då beviljar detta, då får muren biotopskydd och får då ett starkt lagligt skydd.

Samma myndighet kan samtidigt bedöma en dålig röjning som en allé och då förbjuds man att gräva, lägga upp material, köra tunga fordon närmre än 2 meter från kronans yttersta del. Beslutet togs för att fåglar skulle ha någonstans att vila. På andra sidan vägen så är det skog.

LjudetInnan

Medlem
Visa din Miyata!
Nä, det blev inget med 7-12:an 😭
Blocket-säljare som säljer till någon annan till högre pris trots tidigare överenskommelse är bland det värsta jag vet.

Så, sitter någon på en lila trailrunner (för en cyklist på 189 stadiga centimeter) eller liknande får ni gärna hojta 😳✌️

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det låter som att det kan ha varit jag som sa så. Om så måste jag varit onykter eller charmad, för så säger inte en man i sina sinnes fulla bruk!

Hur du får ditt CSN att räcka till övergår mitt förstånd men jag är ju bara avundsjuk:)

Du har för övrigt en väldigt härlig underfundig humor i många av dina inlägg. Gillar skarpt!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nej det sker först på söndag/måndag! @slice me nice var fin och erbjöd sig att hämta den, så om ni läsare av tråden vill se den innan dess får väl Mr Slice hämta den 😅
Bah! Jag erkänner inte det svaret. Som student har du ju löjligt mycket fritid och kan hämta närsomhelst, lägger man därtill allt uppåttjack ni studenter tar för att kunna ”rejva” hela nätterna så finns eoner av tid! Natten som var hade exempelvis varit ett perfekt tillfälle. Då hade du även hunnit fota en massa och lägga upp bilder till glädje för oss andra.

(Detta är baserat på pratet om CSN och mina försommar om studenter av idag. Annat var det på min tid. Två mil i meterdjup snö … etc.)

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bah! Jag erkänner inte det svaret. Som student har du ju löjligt mycket fritid och kan hämta närsomhelst, lägger man därtill allt uppåttjack ni studenter tar för att kunna ”rejva” hela nätterna så finns eoner av tid! Natten som var hade exempelvis varit ett perfekt tillfälle. Då hade du även hunnit fota en massa och lägga upp bilder till glädje för oss andra.

(Detta är baserat på pratet om CSN och mina försommar om studenter av idag. Annat var det på min tid. Två mil i meterdjup snö … etc.)
Meterdjup snö bara? Luxury!

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Ah du är en sån gubbe som hade uppförsbacke i 20år också? 🙃
Men jag är faktiskt ute och besiktigar hus precis just nu, det är ”trolla med knäna” som jag nämnde innan!

Men tjack och rave ja, den fördomen ska jag inte slå ner, folk håller fortfarande på med det! menar såklart vänners vänner och annat bös på GU!

Men bilder kommer mina vänner

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ah du är en sån gubbe som hade uppförsbacke i 20år också? 🙃
Men jag är faktiskt ute och besiktigar hus precis just nu, det är ”trolla med knäna” som jag nämnde innan!

Men tjack och rave ja, den fördomen ska jag inte slå ner, folk håller fortfarande på med det! menar såklart vänners vänner och annat bös på GU!

Men bilder kommer mina vänner
Ja, det var, och är fortfarande, uppförsbacke hela vägen, oavsett var, i bägge riktningarna!

Om du med ”besiktigar hus” menar ”svabbar upp öl, glasbitar och tjackrester från nationsgolvet efter nattens rejv”, så tror jag fullt ut på dig.

Studenter …

😉

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, det var, och är fortfarande, uppförsbacke hela vägen, oavsett var, i bägge riktningarna!

Om du med ”besiktigar hus” menar ”svabbar upp öl, glasbitar och tjackrester från nationsgolvet efter nattens rejv”, så tror jag fullt ut på dig.

Studenter …

😉
Såklart! Fan va tufft det måste vara för dig att cykla, kämpe! ⭐

Tro det eller ej, dagen till ära så kör vi 29 nybyggda lägenheter i Bergsjön! Förstår att du inte köper det direkt, därav bifogar jag bildbevis!

Bilagor

• E5DBB7C2-B4B0-4A90-ACFD-368326EF8661.jpeg
    E5DBB7C2-B4B0-4A90-ACFD-368326EF8661.jpeg
    624.5 KB · Besök: 47
  • 558EDFA1-0557-4578-A21D-B9DC95F98E8F.jpeg
    558EDFA1-0557-4578-A21D-B9DC95F98E8F.jpeg
    609.4 KB · Besök: 49

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Bilagor

• C54C9005-B6AB-4001-94C8-EA7B174D918A.jpeg