Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Min trogna 110

Bilagor

• hoj 2.jpg
    hoj 2.jpg
    1.4 MB · Besök: 84
  • hoj 3.jpg
    hoj 3.jpg
    602.9 KB · Besök: 77
  • hoj 1.jpg
    hoj 1.jpg
    727.7 KB · Besök: 80
  • hoj 4.jpg
    hoj 4.jpg
    362.9 KB · Besök: 77
Visa din Miyata!
Vänner!

Efter att länge ha lurkat här tråden kan jag nu sälla mig till skaran av stolta Miyataägare. Flera av er har jag redan sett eller tjinxat på hos Anders. Tack vare en kombination av tur, slump och viss övertalningsförmåga är jag nämligen nybliven ägare till den tusing som såldes i mölndal igår. Har inte hunnit ta några bra bilder men här kommer lite mer info om ni är intresserade:

Ramen är tillverkad 1990 med svenska jubileumsdekaler (Miyata 100 år). Storlek 60. Full Deore XT grupp förutom cockpit: Dura Ace växelreglage och 600 bromshandtag monterade på Sakae randostyre. XT-naven rullar bra och är ekrade på stabila Wolber M59 fälgar.

Ser fram emot att delta mer aktivt i tråden och kanske hänga med på en runda fram över om jag får.
Underbart, ge oss ALLT. Planer? Bilder? Kommande turer?

Välkommen ned i träsket!

Visa din Miyata!
Frågan är vad som är ett rimligt pris, för en 1000/610/3X/Runner? Tusingen för 1500 kr gick så snabbt att den nästan självklart kan sägas såldes till underpris. Skicket och komponenterna avgör förstås, den fina Koga-Miyata Randonneuren som gick för 3900 kr på Tradera tyckte jag också var ett riktigt fynd och hade nog själv köpt om den bara varit en storlek större men då är det XT/LX rakt igenom så cykeln är nästan färdig även för någon med höga krav, Med enkla komponenter fast fin ram blir det ju mest ramen man betalar för.
Kan tycka att under 3000 för en tusing är ett kap. Över 5000, ja då ska det vara något särskilt. 3X och 610 spelar väl lite i samma division prismässigt och nånstans mellan 2-3000kr är väl inte orimligt om cykeln är i fint skick. Runners går det ju 13 på dussinet av och priset borde, enligt mig då, ligga nånstans mellan 0-2000kr beroende på skick och modell med nån tusenlapps påslag för centurymodellen.

Tycker jag i alla fall.

Visa din Miyata!
Den här har legat ute i närheten av mig en vecka nu...200 euro, hade den varit original så vore den nog borta snabbt, men med den stammen och styret är den nog mindre attraktiv. Ramen ser fin ut, borde vara en 62:a, eller?

ed8d12c4-3322-4f7f-a534-a8053a26e669 (1).jpeg

Visa din Miyata!
Med så mycket fina byggen får jag presentera mina senaste så det blir lite balans i tråden :)

Sadel: Damsadel från en gammal Giant långfärdscykel, fick extra stoppning i form av en bit liggunderlag och överdrag från en kasserad Crescentsadel
HL08Rn6.jpg

Nästa är mitt flaskställ som är ombockat för att klara 1,5 L petflaskor och infästningen i ramen förstärkt med äkta silvertejp
lLlQFSq.jpg

Pedalerna har fått en ny trampyta av bit vattenslang och även här äkta silvertejp
EbzRhRs.jpg

Allt mycket lyckat, sadeln är inte absolut hundraprocentig men nog den skönast jag haft och fungerar utan problem för 10+ h i sadeln flera dagar i rad. Flaskstället är riktigt stabilt om jag surrar flaskan vid ramen med en bit snöre och pedalerna har fått precis rätta "halheten" vilket är väldigt viktigt på långtur :)

Väldigt väldigt skön återställare efter alla artiklar man läser i olika magasin där alla cyklar som inte är i senaste kolfiber-sorten är ocykelbara. Gillar att du som cyklar längre än de flesta inte propagerar för de dyraste lösningarna :)

Visa din Miyata!
Väldigt väldigt skön återställare efter alla artiklar man läser i olika magasin där alla cyklar som inte är i senaste kolfiber-sorten är ocykelbara. Gillar att du som cyklar längre än de flesta inte propagerar för de dyraste lösningarna :)
Bör nog lägga till att de är provisoriska snabblösningar för att komma iväg, så ni inte tror att jag är helt tappad :)

Edit. Och själva cykeln, Miyata 610, är ju svår att övertrumfa, tror jag skrivit det innan men det är kul att känna att man har finaste cykeln när man träffar på andra cyklister

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vilken resa! Alltid bra att vara pragmatisk, ingen idé att ligga och stirra i väggen om man inte kan sova. Har själv tagit liknande beslut på vandringar.

Ursäkta okunskapen, men vad uträttades på platsen ovan? Var det där man fyllde på rök i loken? ?
Vatten, men för något större vattenflaskor än de som är till cyklar :)

Ångloken behöver stora mängder vatten som värms och blir till vattenånga som ger mekanisk kraft genom volymökningen.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Efter några dagars oljemarinad så tänkte jag att vevlagerslångkoket var redo. Har inte tillgång till grill och skruvstycke för tillfället så provade hederligt våld, med överraskande framgång. Parktool Hcw4, en tving och en tung gummiklubba. Game on!

Bilagor

• 5A826EF6-03FE-47A1-B70E-49DEB24F3FB2.jpeg
    5A826EF6-03FE-47A1-B70E-49DEB24F3FB2.jpeg
    587.6 KB · Besök: 58
  • CD3D2D43-C43B-45D3-8C0F-5771F7858BDF.jpeg
    CD3D2D43-C43B-45D3-8C0F-5771F7858BDF.jpeg
    648.4 KB · Besök: 55
Visa din Miyata!
Det är onekligen spridning på priserna.
För ett tag sedan så låg det väl ute en 1000 för 15 000 kr vill jag minnas, sedan femtusentusingen i Älvsborg ovan och nu femtonhundringstusingen i morse som gick ”som en Miyata på blocket” som talesättet lyder (Ordspråksboken 8:3-16). Vidare en 3X som erbjuds den hugade spekulanten för blott 8 000 kr och sen alla modeller mellan himmel och jord som säljs för priser mellan himmel och helvete.

Vad som möjligen förvånar ännu mer än säljarnas nästan rörande förhoppningar (en one hundred för 3 500 kr och en annan för 3 200 kr, c’mon ge mig ett bryt) är att 18,5” SportRunnern i Gamlestaden fortfarande ligger kvar. För 850 kr är den ett klipp och en slumrande sanndröm för modige män mellan 165 och 177,3 cm.

Hade missat SportRunnern, men gjort ett försök att kontakta säljaren! Kanske kan vara något.

Visa din Miyata!
Underbart, ge oss ALLT. Planer? Bilder? Kommande turer?

Välkommen ned i träsket!
Tack! Prio är att fixa drivlinan och justering av växlar samt lite puts. Sen kommer nya, bättre däck, sadel och skärmar. Har en klassisk randolook i huvudet men kan också tänka mig att bygga upp den som en riktig långfärdscykel och dra till Norge eller ner i Europa nästa sommar. Ni kan räkna med att jag kommer hålla er uppdaterade när det händer något!

Visa din Miyata!
Lyckades tömma Växjötrakten på Miyator idag.
Valley Runnern ska renoveras, One Ten -ramen får nog gå vidare, om någon är intresserad så hör av er. Har en gaffel från en Nishiki som förmodligen passar.

Bilagor

• 20221010_194208.JPG
    20221010_194208.JPG
    907.9 KB · Besök: 78
  • 20221010_194313.JPG
    20221010_194313.JPG
    909 KB · Besök: 77
Visa din Miyata!
Kul med action i tråden!

Själv ber jag att få presentera Donna Cherry, en 1990 års On/Off fresh from polisens hittegods efter tre månaders förvar utan att dess anhöriga eftersökte den:
FBC4427B-08F8-4595-A7B4-CE4D604731EF.jpeg

Skicket var riktigt bedrövligt…
F719BAB6-4A71-42D9-9BAC-F03CEE0E22D5.jpeg

AFB338A5-8DC3-447C-ADCD-934903246205.jpeg

179B24F5-36A3-428D-894F-031166C0DB1C.jpeg

…men tro fan om inte sadelstolpen gav med sig, om än snustorr, liksom alla skruvar utom en rostig sak till pakethållaren som fick smaka på bågfilen. Tom. vevar och vevlager gav efter utan att trilskas.

Ramen är täckt av alger men den ser inte ut att vara rostig, varesig invärtes eller utvärtes.

I första omgången blir det puts, vax och invändigt rostskydd. Sen får den nog hänga till sig tills jag har gett Passrännar’n en ärlig chans. Om den senare klättrar i hackordningen, nu ligger den lägre än en sjunken båt, så kan den få leva vidare. Om inte löper den stor risk att få donera en stor del av sina OCD-putsade komponenter samt riser-styret till Donna.

Livet i rosa, give it up for Donna!

Visa din Miyata!
Kul med action i tråden!

Själv ber jag att få presentera Donna Cherry, en 1990 års On/Off fresh from polisens hittegods efter tre månaders förvar utan att dess anhöriga eftersökte den:
Visa bilaga 586699

Visa bilaga 586700

Visa bilaga 586702

Visa bilaga 586703

…men tro fan om inte sadelstolpen gav med sig, om än snustorr, liksom alla skruvar utom en rostig sak till pakethållaren som fick smaka på bågfilen. Tom. vevar och vevlager gav efter utan att trilskas.

Ramen är täckt av alger men den ser inte ut att vara rostig, varesig invärtes eller utvärtes.

I första omgången blir det puts, vax och invändigt rostskydd. Sen får den nog hänga till sig tills jag har gett Passrännar’n en ärlig chans. Om den senare klättrar i hackordningen, nu ligger den lägre än en sjunken båt, så kan den få leva vidare. Om inte löper den stor risk att få donera en stor del av sina OCD-putsade komponenter samt riser-styret till Donna.

Tre musikreferenser i samma text. Gillar vi.

Visa din Miyata!
Kul med action i tråden!

Visa bilaga 586699

Visa bilaga 586700

Visa bilaga 586702

Visa bilaga 586703

Mycket spännande att få se hur den här i framtiden kommer komma ut som den vackra rosa svan den egentligen är från dagens algbevuxna ankunge!

Men Passrännaren är jag osäker på vilken det är och vad som är problemet med den?

Visa din Miyata!
Mycket spännande att få se hur den här i framtiden kommer komma ut som den vackra rosa svan den egentligen är från dagens algbevuxna ankunge!

Men Passrännaren är jag osäker på vilken det är och vad som är problemet med den?
Passrännar’n är denna gen. 2 Pathrunner:

7CD121B6-FE64-4E47-969E-E7F12CC9A503.jpeg

722AA5F8-CFA2-4CC6-9C4E-219CFF93220D.jpeg

3BB415C7-F17A-4B8E-AABB-80484FB1A8A6.jpeg

Den har inte gjort mig något ont, men jag är mer ben än bål och armar medan denna är längre än den är hög. Den är helt enkelt för låg och lång för mig medan stålisarna är skönt korta i förhållande till sin ramhöjd. Mycket går förstås att tweaka med sadelhöjd, stam och styre, men stålisarna är som att glida i favoritjeansen, de bara funkar.

Men som sagt, Passrännar’n ska få lite mer tid innan den leds till slakt.

Däremot är även jag taggad på att sätta igång Operation Pink Swan och se vad som döljer sig under algöverdraget på Donna.

Visa din Miyata!
Passrännar’n är denna gen. 2 Pathrunner:

Visa bilaga 586880

Visa bilaga 586882

Visa bilaga 586881

Den har inte gjort mig något ont, men jag är mer ben än bål och armar medan denna är längre än den är hög. Den är helt enkelt för låg och lång för mig medan stålisarna är skönt korta i förhållande till sin ramhöjd. Mycket går förstås att tweaka med sadelhöjd, stam och styre, men stålisarna är som att glida i favoritjeansen, de bara funkar.

Men som sagt, Passrännar’n ska få lite mer tid innan den leds till slakt.

Däremot är även jag taggad på att sätta igång Operation Pink Swan och se vad som döljer sig under algöverdraget på Donna.
Led den inte till slakt, jag förlänger gärna livet på denna skönhet??

Visa din Miyata!
Led den inte till slakt, jag förlänger gärna livet på denna skönhet??
Njäe den kommer i varje fall inte att förnedringsmassakreras. Men jag har använt upp det mesta av mina användbara komponenter i lådorna så om knuff kommer till skjuv så skulle jag behöva transplantera det mesta från Passrännar’n till Donna, och kvar hade då blivit ram, gaffel, styrlager och sadelstolpe.

Om så skulle ske så lovar jag att höra mig för här i Sekten innan jag skickar skrotten till skroten. Men ännu är det tidigt på jorden. Första steget i Operation Pink Swan - näst gårdagens lyckosamma strippning vill säga - var att ikväll gå över ram och gaffel med diskmedel och borste och ge den grasserande algblomningen en spring för sin peng. Och spring blev det awright, men diskmedlet och borsten kom ikapp.

Jag har tillfälligt söpet bort mitt bilvax, men även utan vax hämtade sig ramen riktigt fint. Min vana otrogen tog jag inga bilder, men ni får ta mig på mitt ord.

Om stjärnorna står rätt i morgon och vaxet behagar dyka upp så genomför vi då fas två, Donna och jag, nämligen vaxning och en mer ingående inspektion. Håll tummarna att den inte visar några obehagliga överraskningar…

En halv plan som puttrar mellan öronen är att sätta Passrännar’ns ahead-adapter och feta Thomson-stam på den rosa monstercrossen med dess gravel-bock och flytta dess slanka silvriga Velo Orange-stam till Donna ihop med riser-styret. Då kortar jag monstercrossen ett par centimeter vilket inte skulle skada, och kombinerar modern svart flare-gravel-bockstyre med fet billet-stam, och kör silvrig VO-stam ihop med silvrigt riser-styre på Donna Cherry.

Ja ni ser. Världen står i brand och här blir jag påkommen mitt i ännu ett cykelbygge. Får jag fresta med ett glas Champagne Rosé?

Visa din Miyata!
Mina cantis på Mia gav upp i dag, de var slitna redan när jag köpte dem och nu har de slutgiltigt dragit sig tillbaka till Den Stora Vilan, komponenthimlen o s v.

Har någon möjligen ett par i någon låda?

Visa din Miyata!
Jag har nog något extra par cantilevers men får kolla skicket på dem först innan jag säger något bestämt. Vad är det för modell du söker?

Tillbaka
Topp