Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Vad tror ni om mitt nya ?️ arrangemang inför konventet 2023? OT om något ??
2FBCB955-6D7A-4BCF-9011-525A295CFC60.jpeg

Visa din Miyata!
Om man nu råkar ha en cykel med ett sådant där härligt vevlager av plast som man gärna vill avlägsna, är det ”kill it, kill it with fire” som gäller?

Frågar åt en vän, då jag definitivt inte behöver fler cyklar.

Visa din Miyata!
Alltså, jag ser det lite som tallrikar: en tallrik är ju allt man egentligen behöver, men det är ju lämpligt med flera.

Trettio tallrikar av samma slag blir däremot lite löjligt …
Inte om tallrikarna har olika användningsområden!
Man behöver en för frukost, en för förmiddagsfika, en för lunch, en för afternoon Tea, en för förrätt, en huvudrätt, en efterrätt, kvällsmat, vickning. Och gärna två av varje sort ifall någon går sönder eller inte är ren just vid det tillfälle man behöver den. Tallriksmodellen kan vi kalla det.

Visa din Miyata!
Man behöver en för frukost, en för förmiddagsfika, en för lunch, en för afternoon Tea, en för förrätt, en huvudrätt, en efterrätt, kvällsmat, vickning. Och gärna två av varje sort ifall någon går sönder eller inte är ren just vid det tillfälle man behöver den. Tallriksmodellen kan vi kalla det.

En gammal klassisk modell som fortfarande håller. Cykel-LCHF verkar däremot värdelöst - bara en massa fatbikes i garaget.

Visa din Miyata!
Hela tallriksmodellen haltar eftersom den bygger på det felaktiga antagandet att det som modellen beskriver i allt väsentligt är oproblematiskt.

Det är det nu en gång inte. Men låt oss ändå leka med tanken att porslinstallriksätandet bara vore ett perifert tidsfördriv i ett nattståndet hörn av internet, där välmående vit medelklass kliade varandra på ryggen under det att de diskade upp och dukade med gamla naggade tallrikar som annars inte hade använts alls. Då kunde det möjligen ha varit moraliskt försvarbart att hålla sig med över två dussin tallrikar. Möjligen.

Än mer oförarglig hade företeelsen kunnat vara om de mest hängivna utövarna också allra gladast och mest frikostigt hade delat med sig av kunskap, upplevelser och ibland till och med något uddafat.

Men verkligheten vet vi är en helt annan. Det hela är mest av allt fruktansvärt sorgligt.

Den enda trösten som jag kan se är att de som kritiserar modellen i alla fall själva lever mycket sparsamt vad materiellt välstånd beträffar och därigenom uppnår den allra högsta själsliga rikedomen.

Följande rader ur bergspredikan torde stämma till eftertanke:

Samlen eder icke skatter på jorden, där mott och mal förstöra, och där tjuvar bryta sig in och stjäla, utan samlen eder skatter i himmelen, där mott och mal icke förstöra, och där inga tjuvar bryta sig in och stjäla.

Ty där din skatt är (i vitrinskåpet, reds. anm.), där kommer ock ditt hjärta att vara.

Vila nu, mina barn.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Och då får man ihop en 18-20 tallrikar, vilket är helt rätt och rimligt för en person. 30 tallrikar blir ju bara en uppvisning i frosseri.

Visa din Miyata!
Cyklade en dagstur till och runt på Österlen igår, mycket off road så tog min Miyata Runner med full packning men sovsäcken och liggunderlaget kom aldrig till användning. Start 8.30 igår och kom hem först kvart i fyra i natt med bara två korta raster för käk - kommer nog dra ned på att cykla så för det var ganska tufft mot slutet.

Flesta bilderna från Brösarps backaroch däromkring, bl.a. Backaleden.

Gråbrödraklostret i Ystad
R5u180B.jpg

Andrarum - Brösarp backar - Haväng
dfQVp7q.jpg

o8DJiwT.jpg

pwrk7DZ.jpg

715NQCk.jpg

KcBj2Hl.jpg

Q2C3IQB.jpg

b2m0k1l.jpg

twCaUnu.jpg

1d8fnwY.jpg

qDTikQd.jpg

yFZp9nn.jpg

NCTU63j.jpg

Visa din Miyata!
Cyklade en dagstur till och runt på Österlen igår, mycket off road så tog min Miyata Runner med full packning men sovsäcken och liggunderlaget kom aldrig till användning. Start 8.30 igår och kom hem först kvart i fyra i natt med bara två korta raster för käk - kommer nog dra ned på att cykla så för det var ganska tufft mot slutet.

Flesta bilderna från Brösarps backaroch däromkring, bl.a. Backaleden.

Gråbrödraklostret i Ystad
R5u180B.jpg

Andrarum - Brösarp backar - Haväng
dfQVp7q.jpg

o8DJiwT.jpg

pwrk7DZ.jpg

715NQCk.jpg

KcBj2Hl.jpg

Q2C3IQB.jpg

b2m0k1l.jpg

twCaUnu.jpg

1d8fnwY.jpg

qDTikQd.jpg

yFZp9nn.jpg

NCTU63j.jpg
Du är grym @aben ! Dina RR är en klass för sig???

Visa din Miyata!
Snabb utvärdering:

Styre och styrstam = skit. Släng.
F93F3DF1-EBAB-4994-9965-491CCFF84C1F.jpeg

Pakethållare = skit. Släng.
955B45AD-25CE-44DB-8125-DBD156DC23FF.jpeg

Vajerstopp och styrlager = skit. Släng.
9A91999D-A394-487A-9376-2F6FA99B31A1.jpeg

Sadel och snabbkoppling = skit. Släng.
CEE80AB0-DFFE-4448-8F95-7F7250799AF6.jpeg
CE1FC5DE-263F-4673-AB22-D3A861BC064D.jpeg

Breda däck = skit. Ge bort.
C37F513C-1525-4ACE-BF81-8D80331925F2.jpeg

Kedjeskydd = skit. Släng.
AA3CD0DB-67A5-4053-B373-BDA17C0FCF35.jpeg

Skärmar = skit. Släng.
08C21D66-28A9-4EFE-B01F-8FA250F6DC72.jpeg

Handtag och backspegel (!) = skit. Släng.
E1677740-433E-463B-8E5B-7BB058E0E959.jpeg

Bakväxel = skit. Släng.
5006AE8F-AB17-425D-AFEB-C4A7B887977C.jpeg

Visa din Miyata!
Snabb utvärdering:

Styre och styrstam = skit. Släng.
Visa bilaga 618371

Pakethållare = skit. Släng.
Visa bilaga 618372

Vajerstopp och styrlager = skit. Släng.
Visa bilaga 618373

Sadel och snabbkoppling = skit. Släng.
Visa bilaga 618374Visa bilaga 618379

Breda däck = skit. Ge bort.
Visa bilaga 618378

Kedjeskydd = skit. Släng.
Visa bilaga 618377

Skärmar = skit. Släng.
Visa bilaga 618376

Handtag och backspegel (!) = skit. Släng.
Visa bilaga 618375

Bakväxel = skit. Släng.
Visa bilaga 618380
Kul! Riv ned och vaxa loss an’ she gonna clean up like a motherfunker.

Jag har en original ståfrässtam att bidra med om det är intressant.
E2D7616F-4A00-4A06-B19C-47FFC8A90C27.jpeg

Å andra sidan tog jag en svängom med Skäggiga Damen idag, och blank kröknackestam på gammel-ATB är så jäkla snyggt att det inte går att inte gilla det.

Visa din Miyata!
Ni visste det förstås redan, men på 80-talet delade man ut ett pris för fulast kedjeskydd. Denna modell vann varje år.
7503618F-589D-40B1-9842-32F1AFBD7513.jpeg

Ett modernare pris är det för den smutsigaste framväxeln. Anmälan görs till UCI och blanketten finns i pdf-format nånstans på internätt.
80929441-511F-4474-86EE-C48CB183F855.jpeg

Visa din Miyata!
Eldade på bra för att få saker att släppa. Lagren kändes dåliga innan gasen åkte fram. Nu känns de inte alls.
A6394FD6-D99A-4DE3-950E-AB7C4FF94A55.jpeg
04D7C5A4-765E-47F5-876C-70764EC4BFED.jpeg

En hög med skit. Blir tippen på tisdag. En banan (?) på posten till den som kan identifiera alla delar.
E411B185-DC13-4FE0-8AFE-37BB81206BC1.jpeg

Och nu:
9519B68A-FB1F-47D5-8CED-8D10097386D8.jpeg

F0710E7B-3412-479E-AFAF-811F8F22E01B.jpeg

Planen är att bygga en modern hoj med retrokänsla för då får man det bästa av båda världar utan att behöva kompromissa. Självklart blir det one by (bättre kedjelinje och mindre slitage och framförallt - enkelheten!) med minst elvadelat (viktigt med många växlar, framförallt vill jag ha riktigt stora drev bak). Fram kommer jag att sätta en riktig monsterklinga med 61 tänder. Sittställningen kommer att bli upprätt med extra hög styrstam och ett styre med mycket backsweep. Lädersadel är snyggt men för jobbigt att underhålla så jag väljer en ny i komposit.

Däck omkring 50 mm eller bredare, gärna slicks från René Herse. Eftersom stål fungerar som en fjäder som skjuter cykeln framåt kommer jag knappt att behöva anstränga mig, tänker jag. Funderar på att sätta Ahead-gaffel på för att det är så mycket snyggare än quill, och då passar jag på att skaffa skivbroms. Annars går det knappt att stanna om det regnar.

Det blir en cykel för turer ned på byn för att dricka IPA och käka pizza eller se på min favvoidrott hockey. Kör iofs LCHF nu, men i sommar blir det nog en och annan öl. Eller kanske en cykel för att ta mig till gymmet där jag hänger fyra dagar i veckan. Gäller bara att skaffa ett rejält lås! Lämnar som ni vet aldrig mina hojar olåsta, går inte att lita på någon nuförtiden.

Vad vill du ha för styrstammen @LWB? Det är en fin tanke att ge bort grejer till varandra men det funkar tyvärr inte i verkligheten. Det är viktigt att vara sin egen lyckas smed och varje förmögenhet har startat med en krona.

PS. Bygg mer kärnkraft! DS.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Eldade på bra för att få saker att släppa. Lagren kändes dåliga innan gasen åkte fram. Nu känns de inte alls.
Visa bilaga 618431Visa bilaga 618432

En hög med skit. Blir tippen på tisdag. En banan (?) på posten till den som kan identifiera alla delar.
Visa bilaga 618413

Och nu:
Visa bilaga 618414
Visa bilaga 618415

Planen är att bygga en modern hoj med retrokänsla, självklart med one by och minst elvadelat. Sittställningen kommer att bli ganska upprätt med hög styrstam och ett styre med mycket backsweep. Däck omkring 50 mm eller bredare, gärna slicks. Funderar på att sätta Ahead-gaffel på för att det är så snyggt, och då passar jag på att skaffa skivbroms. En cykel för turer ned på byn för att dricka IPA och käka pizza eller se på hockey. Eller kanske ta mig till gymmet! Gäller bara att skaffa ett rejält lås! Lämnar aldrig mina hojar olåsta.
Aheadgaffel med skivbroms har jag också funderat på, väntar med spänning. Men så breda däck? Är det dåligt med syre nere i källaren??

Tillbaka
Topp