Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Borde det inte gå att ta en 7-delad kassett, borra ur nitarna, köpa en 8/9/10-delad kasett, borra ur nitarna och sedan bygga kasetten med de 6 största dreven + låsdrevet från 7-kasetten och distanserna från 7-delade kassetten?
Det borde gå. Det var så jag gjorde med fru LWB:s lilla sportis, men med den lilla skillnaden att jag bara bytte ett av dreven (tredje minsta) mot ett 32T eller 34T största.

Visa din Miyata!
Min Miyata på operationsgolvet!

Hade knyckt 170-vevarna till min Miyata 610 så Runnern har inte varit rullandes på ett bra tag. Men tack vare en donation av ett fint Shimano 3x 170 mm vevparti får Runnern nu lika fina vevarmar igen. Stort tack till @BFS !

Cykeln var tidigare provisoriskt monterad med mer eller mindre utslitna saker från skrothögen för att känna in hur jag ville ha den så passar även på att gå igenom och den får helt helt nya och tätade nav både bak och fram (precis byggt klart hjulen, perfekt raka och fina) , nytt vevlager (ett kasst BB-UN300 visserligen, men maskinlagren kommer bytas ut mot SKF när det tar slut om någon månad eller så enligt min erfarenhet), ny 8-delad kassett, LX-växlar och reglage samt antingen LX V-bromsar eller STX cantilever, nya handtag (sitter original nu!), nya fina Shimanopedaler (köpta på Bikesters tokrea förra hösten med 70% rabatt) och kanske även en NOS Tubuspakethållare.som kronan på verket.

Styret har jag inte bestämt än, nu sitter ett original i stål och jag har ett i likadant rakt i alu men det känns lite klent?

Däcken är sedan tidigare lättrullande 55 mm BigBen från Schwalbe och skärmarna rostfria i högsta Crescent kvalitet.

Så gott folk, nästan en pånyttfödd Runner för min del. Skall bli kul att cykla på den, har saknat det :)

53201612871_5bcfbea63c_o_d.jpg
Sövd eller lokalbedövad??

Visa din Miyata!
Vad är det för nytt, vad har jag missat?
En Miyata 1000 jag köpte men det visade sig när jag fick hem den i helgen att gaffeln inte är helt hundra rak utan lite tillbakaböjd, inte jättemycket men tillräckligt för att det skall störa mig när jag cyklar. Tror inte det är något problem att rikta men har inte verktyg hemma för det och det är ett jobb jag helst vill göra själv för att vara säker på att det blir gjort rätt. Sen är det lite annat också så jag får se hur det blir med den cykeln...

Visa din Miyata!
Går det inte köra en 8/9/10 delad och bara ta bort ett drev? Inte det minsta utan ett annat? För att slippa slakta två kassetter?
Det har jag gjort otaliga gånger. Ibland behövs en tunn distans bakom kassetten för att den ska bita fast när man drar åt. Funkar bäst med shiftern som hör till kassetten, i fallet 7-av-8-kassett funkar det OK med 7-delad shifter, så kör jag på min TieBreaker:

KogaMiyata-Tiebreaker-Gravelkings - 1 (7).jpeg
KogaMiyata-Tiebreaker-Gravelkings - 1 (1).jpeg

Visa din Miyata!
Det har jag gjort otaliga gånger. Ibland behövs en tunn distans bakom kassetten för att den ska bita fast när man drar åt. Funkar bäst med shiftern som hör till kassetten, i fallet 7-av-8-kassett funkar det OK med 7-delad shifter, så kör jag på min TieBreaker:

Visa bilaga 655112Visa bilaga 655111
Hur är det med växlingsramper, blir det konstigt mellan vissa växlar?

Visa din Miyata!
Hur är det med växlingsramper, blir det konstigt mellan vissa växlar?
Nej, slaskar du bort minsta drevet är det irrelevant och i alla andra fall förmodligen försumbart, jag har aldrig märkt nånting...det blir i fallet med näst-minsta-drevet-borta ett rätt stort steg till högsta växeln, men se det inte som ett problem utan som en feature: Hyperdrive!

Visa din Miyata!
Nej, slaskar du bort minsta drevet är det irrelevant och i alla andra fall förmodligen försumbart, jag har aldrig märkt nånting...det blir i fallet med näst-minsta-drevet-borta ett rätt stort steg till högsta växeln, men se det inte som ett problem utan som en feature: Hyperdrive!
Gött, ska nog ta och testa det.

Visa din Miyata!
Borde det inte gå att ta en 7-delad kassett, borra ur nitarna, köpa en 8/9/10-delad kasett, borra ur nitarna och sedan bygga kasetten med de 6 största dreven + låsdrevet från 7-kasetten och distanserna från 7-delade kassetten?
Om frihjulskroppen är i alu kan det ganska fort blir ordentliga hack i den från dreven om de inte är ordentligt hopnitade. En stålbody klarar mer men det blir hack även i den är min erfarenhet. Beror förstås också på hur tung man är och vilka utväxlingar och kadenser man kör på.

Visa din Miyata!
Om frihjulskroppen är i alu kan det ganska fort blir ordentliga hack i den från dreven om de inte är ordentligt hopnitade. En stålbody klarar mer men det blir hack även i den är min erfarenhet. Beror förstås också på hur tung man är och vilka utväxlingar och kadenser man kör på.
Jag har ett par drev som inte är nitade ens när man köper dem men gissar att du har helt rätt. Fast nu var det väl en dam-cykel till någons mamma. Jag inser att jag är fördomsfull men gissar att antalet mil och watt är relativt begränsat (i varje fall inte överstiger landsvägscyklister med ambitioner till vilka de kassetter jag köpt riktar sig). Men bra poäng :)

Visa din Miyata!
Jag har ett par drev som inte är nitade ens när man köper dem men gissar att du har helt rätt. Fast nu var det väl en dam-cykel till någons mamma. Jag inser att jag är fördomsfull men gissar att antalet mil och watt är relativt begränsat (i varje fall inte överstiger landsvägscyklister med ambitioner till vilka de kassetter jag köpt riktar sig). Men bra poäng :)
Och även att större bakdrev ger större påfrestning, på lvg-kassetter är det inte lika stora krafter som på en mtb

Visa din Miyata!
Ouverture:
Jag betraktar mig själv som tolerant och liberal vad gäller människors rätt att utsätta sig för dumheter, så länge det inte drabbar någon annan än just dem själva. Men när de drar ned sina barn i fördärvet, då tänds ett vitglödgat hat inom mig…

Första scenen:
Sensommar.
LWB, fru LWB och LWB Jr ute på cykling.
LWB på en röd 22,5:a, LWB Jr på sin lillcykel och fru LWB på sin lila 18,5:a.

DB2C5085-C417-4598-8BE3-550199ECD4F2.jpeg

LWB Jr till fru LWB:
- När jag blir stor och du har blivit för gammal så kan jag få din cykel. Lila är min favoritfärg.

Fru LWB:
- Jaja, det kan du nog få.

Spotten sätts på LWB, som teatraliskt överspelat visar att fröet till en tanke har såtts inom honom.

Ny scen:
Höst.
LWB surfar på Blocket på underbetald arbetstid.
Skräpcykel. Skräpcykel. Junk. Skräp… vänta nu, den var inte där nyss. En 18,5:a? Skit samma, den ska inte jag ha. Eller… vänta nu. Det var väl märkvärdigt vilket märkvärdigt styrrör.

B26BDFAF-DCF6-423B-B8B3-2B6CE0B6B6CC.jpeg

Säkert ytterligare någon konstig modell. För det kan väl inte vara… Fanns inte stålisarna i 16,5 tum också? Jo, läs annonsen. ”Ramhöjd 43 cm.” Nu är ju 16,5 tum förstås inte 43 cm utan 41,91 cm, men man får tåla att vanligt folk inte har huvudet med sig alla gånger. Vi har alltså att göra med en 16,5:a. Mycket märkvärdigt.

6CAC54F9-EEEE-47AD-893F-08BD48AB0797.jpeg

LWB vaknar till sans med ett ryck. Snabbt som attan svara på annonsen. Några kulspruterappa meddelanden med säljaren, parallellt med att kompisen i Sthlm jagas via alla tänkbara kanaler för att med till vänlighet förklätt tvång kontrakteras att hjälpa till med upphämtning, och när en evighetslång halvtimme har förflutit har allt ordnats och affären beseglats.

Ridå, till stående ovationer.

????????

Dagen efter kan man läsa en översvallande recension av föreställningen och i samma blad en kungörelse om att en skilsmässoansökan har inkommit till domstolen…

Ett par år senare. LWB Jr har blivit en 7-8 år gammal. Göken gal i väster och Jr glider till synes utan ansträngning fram på sin 41,91 cm On/Off genom den glesa tallskogen. Autosolglans. Feta tan walls. Snygg-cantis med kool stop salmon. Den gyllene majsolens sken träffar cykeln, och… och… och sen blir allt majestätsblått.

Fast äh, jag vet inte.

Visa din Miyata!
Ouverture:
Jag betraktar mig själv som tolerant och liberal vad gäller människors rätt att utsätta sig för dumheter, så länge det inte drabbar någon annan än just dem själva. Men när de drar ned sina barn i fördärvet, då tänds ett vitglödgat hat inom mig…

Första scenen:
Sensommar.

Visa bilaga 655263

LWB Jr till fru LWB:
- När jag blir stor och du har blivit för gammal så kan jag få din cykel. Lila är min favoritfärg.

Fru LWB:

Spotten sätts på LWB, som teatraliskt överspelat visar att fröet till en tanke har såtts inom honom.

Ny scen:
Höst.
Skräpcykel. Skräpcykel. Junk. Skräp… vänta nu, den var inte där nyss. En 18,5:a? Skit samma, den ska inte jag ha. Eller… vänta nu. Det var väl märkvärdigt vilket märkvärdigt styrrör.

Visa bilaga 655264

Säkert ytterligare någon konstig modell. För det kan väl inte vara… Fanns inte stålisarna i 16,5 tum också? Jo, läs annonsen. ”Ramhöjd 43 cm.” Nu är ju 16,5 tum förstås inte 43 cm utan 41,91 cm, men man får tåla att vanligt folk inte har huvudet med sig alla gånger. Vi har alltså att göra med en 16,5:a. Mycket märkvärdigt.

Visa bilaga 655262

LWB vaknar till sans med ett ryck. Snabbt som attan svara på annonsen. Några kulspruterappa meddelanden med säljaren, parallellt med att kompisen i Sthlm jagas via alla tänkbara kanaler för att med till vänlighet förklätt tvång kontrakteras att hjälpa till med upphämtning, och när en evighetslång halvtimme har förflutit har allt ordnats och affären beseglats.

????????

Dagen efter kan man läsa en översvallande recension av föreställningen och i samma blad en kungörelse om att en skilsmässoansökan har inkommit till domstolen…

Ett par år senare. LWB Jr har blivit en 7-8 år gammal. Göken gal i väster och Jr glider till synes utan ansträngning fram på sin 41,91 cm On/Off genom den glesa tallskogen. Autosolglans. Feta tan walls. Snygg-cantis med kool stop salmon. Den gyllene majsolens sken träffar cykeln, och… och… och sen blir allt majestätsblått.

Fast äh, jag vet inte.
Miyatapoesi?

Visa din Miyata!
Ouverture:

Första scenen:
Sensommar.

Visa bilaga 655263

LWB Jr till fru LWB:

Fru LWB:

Ny scen:
Höst.

Visa bilaga 655264

Visa bilaga 655262

????????

Fast äh, jag vet inte.
Hitta du nån som hämta?

Visa din Miyata!
Ouverture:

Första scenen:
Sensommar.

Visa bilaga 655263

LWB Jr till fru LWB:

Fru LWB:

Ny scen:
Höst.

Visa bilaga 655264

Visa bilaga 655262

????????

Fast äh, jag vet inte.
Fetlajk på den. Bra gjort!

Visa din Miyata!
Behöver lite assistans här.. Monterade ett rack jag hade på cykeln fram men det visade sig bli väldigt tight med cantileverbromsen och infästningen mot gaffeln. Borrade ett hål i beslaget o satte justerskruven genom. Har precis fått det att funka när jag lyckats ställa bromsarna rätt. Problemet är att vajerlänken tar i beslaget(eller precis inte som det är nu, men det gör väl det efter ett par inbromsningar om jag inte konstant justerar vajerspänningen).

Se den andra bilden då jag bromsar fullt..

Vad har jag för alternativ här? Byta till v-broms? Får nog inte plats med mini-V då stänkskärmar ska på. Kan det funka med en kortare länk? Denna är ca 75 mm vilket verkar vara bland de kortare när jag söker på nätet.
3475035E-F3FE-4634-969E-B64C04F61984.jpeg
FB23FA19-688B-47D1-BEE1-0A4EEE5E90BB.jpeg

Visa din Miyata!
Behöver lite assistans här.. Monterade ett rack jag hade på cykeln fram men det visade sig bli väldigt tight med cantileverbromsen och infästningen mot gaffeln. Borrade ett hål i beslaget o satte justerskruven genom. Har precis fått det att funka när jag lyckats ställa bromsarna rätt. Problemet är att vajerlänken tar i beslaget(eller precis inte som det är nu, men det gör väl det efter ett par inbromsningar om jag inte konstant justerar vajerspänningen).

Vad har jag för alternativ här? Byta till v-broms? Får nog inte plats med mini-V då stänkskärmar ska på. Kan det funka med en kortare länk? Denna är ca 75 mm vilket verkar vara bland de kortare när jag söker på nätet. Visa bilaga 655511Visa bilaga 655512
Antingen så mycket kortare att den går fritt under eller så mycket längre att den räcker över beslaget. Jag skulle rekommendera en ”straddle wire” och vajerhängare, vad nu de rätta termerna är på svenska, istället för de där fasta historierna.

Jag brukar spara bromsvajrarna när jag river en cykel och använda dem som straddle wires när jag bygger upp cykeln igen.

Lycka till!

Visa din Miyata!
Ouverture:
Begriper ingenting. Skulle det ha varit något fel med att spela ”Död åt ZOG” med Vit Aggression för barnen efter godnattsagan? Varje kväll? Sedan 2012?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!

Vad har jag för alternativ här? Byta till v-broms? Får nog inte plats med mini-V då stänkskärmar ska på. Kan det funka med en kortare länk? Denna är ca 75 mm vilket verkar vara bland de kortare när jag söker på nätet. Visa bilaga 655511Visa bilaga 655512
Går det inte att böja till fästet för racket så att det går under bromsvajern istället? Svårt att få till snygga raka vinklar, men kanske görbart.

Visa din Miyata!

jag har låtit skärmen ersätta sådana där stag, det kan bli förvånansvärt stabilt att bara skruva pakethållaren med någon distans rakt ner i skärmen.

Visa din Miyata!
den finaste lösningen skulle väl vara att tillverka ett eget stag och montera om racket så att det inte sitter så högt ovanför däcket. Så skulle straddlen kunna gå "över" staget istället.

Den rimliga lösningen är att korta av "straddle cable" och köra vidare så.

Innan man börjar fästa racket i en stänkskärm så är det nog värt att fundera lite på lasterna och vad som händer ifall något lossnar. Iaf skulle jag göra det.

Visa din Miyata!
jag är inte ingenjör men... :) det där staget tar väl bara lite roterande krafter, inte hela lasten, och en skärm är jättestark i längsled. självklart får en försöka få till en bra infästning i skärmen, och gärna sänka pakethållaren så det inte blir hävarm på skruven genom skärmen.

Visa din Miyata!
jag är inte ingenjör men... :) det där staget tar väl bara lite roterande krafter, inte hela lasten, och en skärm är jättestark i längsled. självklart får en försöka få till en bra infästning i skärmen, och gärna sänka pakethållaren så det inte blir hävarm på skruven genom skärmen.
Japp. Stagen tar vertikala lasten. Men beroende på vad man lastar och hur racket ligger mot infästningspunkterna så kan man fortfarande få en del rotationskrafter. Har varit med om att ett stag på ett billigt rack hade spruckit. Jag tar dom extra grammens straff och kör i stål nu :)

Skärmarna är stadiga i dragriktning, men sen beror det väl på hur dom fästs också. Jag ör ängslig nog för att inte gambla när eventuell fail innebär luftfärd och låst framhjul ?

Visa din Miyata!
Idag fick jag äran att träffa en del av trådens medlemmar i väst?
I ett regnigt Majorna satt vi bekvämt på i Veloforms café och snackade miyata,
Komponenter och existentiella frågor?Till detta avnjöts paj, Ale och kaffe.
Efter att par timmars gott snack så bröts gruppen och vissa av oss åkte hemåt till helgsysslorna medans en annan del tog ett ärevarv genom Göteborg.

Tack till alla som var med idag och Veloform⭐
IMG_8329.png

Visa din Miyata!
Tack Kung Sebbe, tack Veloform och tack alla övriga modelljärnvägsentusiaster som slöt upp till dagens träff i Göteborg!

Det ovan omskrivna ärevarvet satt verkligen långt inne, vilket till lika delar kan tillskrivas regnet utomhus och den goda stämningen inne på Veloform. Men under uppbådande av viss viljeansträngning kom vi oss omsider iväg, Wman, Skyerider och er tillgifvne. Det blev en cruise i lika maklig som behaglig takt.

Pit stop i Slottsskogen:
2EA15C17-0C1A-4F75-A6D0-D01AABD44D0C.jpeg

Notera Skogens konung längst till höger och älgen nånstans där i mitten.

Överläggningar i baren:
902C8457-4306-4E02-AF1F-2734289744E8.jpeg

Den svenska Miyata-kultens ursprung, gamle kungens cykelaffär på Sveagatan:
1844059A-23F0-42D8-A044-216CB3F090E5.jpeg

Vi alla bekänner oss förvisso till #vågavisands, men bara Skyerider längst th lyckades riktigt idag. Cyklarna fick dock dispens att rocka drivsidan.

Visa din Miyata!
Tack Kung Sebbe, tack Veloform och tack alla övriga modelljärnvägsentusiaster som slöt upp till dagens träff i Göteborg!

Det ovan omskrivna ärevarvet satt verkligen långt inne, vilket till lika delar kan tillskrivas regnet utomhus och den goda stämningen inne på Veloform. Men under uppbådande av viss viljeansträngning kom vi oss omsider iväg, Wman, Skyerider och er tillgifvne. Det blev en cruise i lika maklig som behaglig takt.

Pit stop i Slottsskogen:
Visa bilaga 655808
Notera Skogens konung längst till höger och älgen nånstans där i mitten.

Överläggningar i baren:
Visa bilaga 655809

Den svenska Miyata-kultens ursprung, gamle kungens cykelaffär på Sveagatan:
Visa bilaga 655810
Vi alla bekänner oss förvisso till #vågavisands, men bara Skyerider längst th lyckades riktigt idag. Cyklarna fick dock dispens att rocka drivsidan.
Så gudabenådat vackert?Halva min ungdom har jag spenderat i den verkstaden⭐️ härligt att ni tog svängen förbi och att ni ställde upp Miyatorna föredömligt under skylten ?

Visa din Miyata!

Kanske helt tossigt, kan inte riktigt se hur konstruktionen ser ut i detalj, men en enkel fulfix skulle kanske kunna vara att sätta plattjärnshållaren" ovanpå pakethållaren istället? Om man bockar om den en smula kanske det skulle funka.

Jag brukar göra mallar i kartong som är ungefär lika tjock som materialet man skall göra den riktiga delen i för att kolla passformen. Att mäta är överskattat...

Visa din Miyata!

Så här har jag gjort, borde väl funka på din hoj också.

Bilagor

• 20230924_092320.jpg
    20230924_092320.jpg
    328.1 KB · Besök: 69
  • 20230924_092314.jpg
    20230924_092314.jpg
    348.4 KB · Besök: 70
  • 20230924_092307.jpg
    20230924_092307.jpg
    317.4 KB · Besök: 73
  • 20230924_092258.jpg
    20230924_092258.jpg