Ouverture:
Jag betraktar mig själv som tolerant och liberal vad gäller människors rätt att utsätta sig för dumheter, så länge det inte drabbar någon annan än just dem själva. Men när de drar ned sina barn i fördärvet, då tänds ett vitglödgat hat inom mig…
Första scenen:
Sensommar.
LWB, fru LWB och LWB Jr ute på cykling.
LWB på en röd 22,5:a, LWB Jr på sin lillcykel och fru LWB på sin lila 18,5:a.
Visa bilaga 655263
LWB Jr till fru LWB:
- När jag blir stor och du har blivit för gammal så kan jag få din cykel. Lila är min favoritfärg.
Fru LWB:
- Jaja, det kan du nog få.
Spotten sätts på LWB, som teatraliskt överspelat visar att fröet till en tanke har såtts inom honom.
Ny scen:
Höst.
LWB surfar på Blocket på underbetald arbetstid.
Skräpcykel. Skräpcykel. Junk. Skräp… vänta nu, den var inte där nyss. En 18,5:a? Skit samma, den ska inte jag ha. Eller… vänta nu. Det var väl märkvärdigt vilket märkvärdigt styrrör.
Visa bilaga 655264
Säkert ytterligare någon konstig modell. För det kan väl inte vara… Fanns inte stålisarna i 16,5 tum också? Jo, läs annonsen. ”Ramhöjd 43 cm.” Nu är ju 16,5 tum förstås inte 43 cm utan 41,91 cm, men man får tåla att vanligt folk inte har huvudet med sig alla gånger. Vi har alltså att göra med en 16,5:a. Mycket märkvärdigt.
Visa bilaga 655262
LWB vaknar till sans med ett ryck. Snabbt som attan svara på annonsen. Några kulspruterappa meddelanden med säljaren, parallellt med att kompisen i Sthlm jagas via alla tänkbara kanaler för att med till vänlighet förklätt tvång kontrakteras att hjälpa till med upphämtning, och när en evighetslång halvtimme har förflutit har allt ordnats och affären beseglats.
Ridå, till stående ovationer.
????????
Dagen efter kan man läsa en översvallande recension av föreställningen och i samma blad en kungörelse om att en skilsmässoansökan har inkommit till domstolen…
Ett par år senare. LWB Jr har blivit en 7-8 år gammal. Göken gal i väster och Jr glider till synes utan ansträngning fram på sin 41,91 cm On/Off genom den glesa tallskogen. Autosolglans. Feta tan walls. Snygg-cantis med kool stop salmon. Den gyllene majsolens sken träffar cykeln, och… och… och sen blir allt majestätsblått.
Fast äh, jag vet inte.