Carl Edfeldt
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Faktiskt, all reklam är bra reklam!?Måste vara första gången en tråd får sig en känga i en annons på Happy? Ändå lite smickrande.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Faktiskt, all reklam är bra reklam!?Måste vara första gången en tråd får sig en känga i en annons på Happy? Ändå lite smickrande.
Lut-jesus har talat, amen! ?Helt à propos.
Mycket kan sägas om våra otroliga cyklar. Men det finns också, om jag har förstått något enda, vissa saker som Miyata i original- eller bruksskick i allmänhet inte är.
- De är ex. ytterst sällan unika.
- De torde därmed näppeligen heller vara kultur- eller industrihistoriskt intressanta att bevara för eftervärlden.
- I den mån de ändå faktiskt är unika så är det tack vare omdömesgill och smakfull handpåläggning av skickliga hemma-mekar. Jämför det med era ombyggda icke original cyklar med Miyata mellanslag logga mellanslag utropstecken.
- De allra flesta modeller så som de utrustades och såldes här i Sverige är idag, 30 år down the line, långt ifrån fulländade i bevarat originalskick.
- De betingar väldigt sällan lika högt marknadsvärde som det bruksvärde de representerar.
- De betingar definitivt inte lika högt marknadsvärde som det affektionsvärde som de tillmäts, varesig det är vi här i Sekten som flåsar fuktigt runt våra talismaner, uppriktigt naiva säljare som tror att de sitter på en guldklimp, eller, och håll i er nu, cyniska dito som vet vad det är för ljummen vittling med potatis och vitsås de har mikrat upp men som tror att trådhajpen och aningslösa presumtiva köpare är en enkelbiljett till tidig pension i ekonomiskt oberoende.
- Om de är antingen väl och rimligen underhållna eller i modern tid uppgraderade till någorlunda god funktion så är man i bästa fall vackert oskuldsfull om man tror att man ska kunna få igen vad pengar man har plöjt ned i dem.
Framförallt, vilken cykel som helst som fungerar och används är oändligt mycket mer värdefull än en aldrig så exklusiv cykel som betraktas som en hylldrottning eller beckar igen i en cykelkällare med bruna förfjolårslöv runt de murkna Golden Boy-däcken.
Trevlig helg.
Booom!!!
Vet vem det är. Mycket otrevlig och tråkig, i alla fall i text. Jag tror att det är samma par som i en halv evighet har försökt sälja cyklar från "en släkting" till hutlösa priser på Blocket, med en otrevlig annons som säger att "storprutare inte är välkomna" eller liknande.Tittade på en annan annonserad cykel av denne säljare (vintagegubben/Fred) förra sommaren.
Han var riktigt trevlig men cykeln var rejält överprisad.
När jag påpekat detta efter viss betänketid, så kom det ett mycket otrevligt svar tillbaka från hans sambo.
Där försvann mitt intresse fullständigt för både cykeln och att försöka göra affär.?
Nej, den på auktionssajten ser ut att vara i mycket bättre skick.Likadan cykel (kanske rentav samma cykel?) som gick för 500 pix förra året..
![]()
Hade gärna sett vintagegubben/fred/fidde kommentera och upplysa oss andra "dumma"..
Hoppas det blir bättre! Må din väg komma dig till mötes etc
Tja, lurendrejare göra sig icke besvär. Någon måtta får det ändå vara. Entusiaster varnar varandra för sådana. I positiv anda! Det handlar om solidaritet och att hålla ihop.Trist utveckling av tråden som skulle handla om att i positiv anda visa sina Miyata.
Helt riktigt, nu har vi visat vår styrka och engangemang för vår sak genom att ifrågasätta. Att gruppen reagerar på dumheter är sunt och visar på just solidaritet. Samtidigt att det viktigt att det inte blir häxjakt.Tja, lurendrejare göra sig icke besvär. Någon måtta får det ändå vara. Entusiaster varnar varandra för sådana. I positiv anda! Det handlar om solidaritet och att hålla ihop.
Det vackra med tråden är att den slingrar sig än hit, än dit, ömsom i rosa och majestätsblått, ömsom i verklighetens färger.
Det tråkiga i sammanhanget är när folk som inte bidrar till diskussionerna utan skrupler och med rymligt samvete försöker kapitalisera på vad tråden har skapat. De kan för mitt vidkommande använda sina fantasi-Miyata som passbit i den sista lilla glipa som läcker härskna gaser ur deras alldeles för tajt justerade baknav. Ramarna passar i den tillämpningen bäst på tvären har jag hört.
Men låt oss göra en Michelle Obama, when they go low, we go high. Vi ses i kväll med bilder från dagens turer.
Var är detta då?Visa bilaga 721181
Till salu nära mig, har nog inte sett en Road Touring förut, rätt storlek också. 150 euro. Men med en drös nya cyklar i garaget de senaste veckorna lät jag bli att kontakta säljaren, tänkte att den är borta samma dag, men annonsen är fortfarande uppe...
Düskland..Var är detta då?
München.Var är detta då?
Meh, ska till Dusseldorf i veckan, inte ens nära ;)München.
Helt à propos.
Mycket kan sägas om våra otroliga cyklar. Men det finns också, om jag har förstått något enda, vissa saker som Miyata i original- eller bruksskick i allmänhet inte är.
- De är ex. ytterst sällan unika.
- De torde därmed näppeligen heller vara kultur- eller industrihistoriskt intressanta att bevara för eftervärlden.
- I den mån de ändå faktiskt är unika så är det tack vare omdömesgill och smakfull handpåläggning av skickliga hemma-mekar. Jämför det med era ombyggda icke original cyklar med Miyata mellanslag logga mellanslag utropstecken.
- De allra flesta modeller så som de utrustades och såldes här i Sverige är idag, 30 år down the line, långt ifrån fulländade i bevarat originalskick.
- De betingar väldigt sällan lika högt marknadsvärde som det bruksvärde de representerar.
- De betingar definitivt inte lika högt marknadsvärde som det affektionsvärde som de tillmäts, varesig det är vi här i Sekten som flåsar fuktigt runt våra talismaner, uppriktigt naiva säljare som tror att de sitter på en guldklimp, eller, och håll i er nu, cyniska dito som vet vad det är för ljummen vittling med potatis och vitsås de har mikrat upp men som tror att trådhajpen och aningslösa presumtiva köpare är en enkelbiljett till tidig pension i ekonomiskt oberoende.
- Om de är antingen väl och rimligen underhållna eller i modern tid uppgraderade till någorlunda god funktion så är man i bästa fall vackert oskuldsfull om man tror att man ska kunna få igen vad pengar man har plöjt ned i dem.
Framförallt, vilken cykel som helst som fungerar och används är oändligt mycket mer värdefull än en aldrig så exklusiv cykel som betraktas som en hylldrottning eller beckar igen i en cykelkällare med bruna förfjolårslöv runt de murkna Golden Boy-däcken.
Trevlig helg.
? Kontakta bokförlag?Som i ett töcken såg han vad Gud och japanska ingenjörer skapat, en maskin av sådan dignitet att världen häpnade. Så vackert lackerad att blott oljepalmens välsignade blad utmanade dess prakt och styrka, ehuru med så billiga standardkomponenter att änglarna grät vid åsynen. Och med en kedja så rostig att den tycktes be om en bultsax dödliga bett för att slippa lidandet.
Han såg sig själv grenslades skönheten, cyklande mot solnedgången i en sinnlig orgasm som aldrig, aldrig vill ta slut. Och han bestämde sig för att se om den står kvar där om en vecka eller två. Då, då ska lappen skrivas och charmoffensiven inledas. Då ska den bli hans.
Visa bilaga 721235
Nu faller natten, nu faller bombernaVi ses i kväll med bilder från dagens turer.
TripleCross med bockstyre och 3x8 claris funkar nog bra.Obs, jag hämtar den nämnda triple cross'en på måndag. Exalterad.
Men nu tror jag att en av mina valley runners måste bort.
Mer om det senare.
Då det här är ett multifunktionellt inlägg så kommer vi till en frågan:
- vad har ni använt för växel/broms reglage kombos på era 3x8?
Jag är kluven till vilken väg jag ska gå med min sportrunner, bästa, som stått för länge nu. Jag älskar att behålla orginal men nu har jag gått igenom 3-4 stycken reglage från min lokale skrothandlare utan att de gått.
I can vouch for den här cykeln. Mycket trevlig och gott skick.Visa bilaga 721534
Någon som villhöver den här 110-ramen? La upp den för ett tag sen men sen försvann spekulanten från jordens yta så jag får väl försöka igen.
Gaffeln är från en annan miyata och sväljer 35 mm-däck utan problem. Även bak är det gott om plats.
Se nedan uppbyggd.
Inte hänga-upp-på-väggen-skick men helt ok bruksskick. En låda öl eller ett Ukrainabidrag kan vara lagom som betalning.
Storlek 56 cm.
Finns i Mölndal.
Visa bilaga 721535
Visa bilaga 721534
Någon som villhöver den här 110-ramen? La upp den för ett tag sen men sen försvann spekulanten från jordens yta så jag får väl försöka igen.
Gaffeln är från en annan miyata och sväljer 35 mm-däck utan problem. Även bak är det gott om plats.
Se nedan uppbyggd.
Inte hänga-upp-på-väggen-skick men helt ok bruksskick. En låda öl eller ett Ukrainabidrag kan vara lagom som betalning.
Storlek 56 cm.
Finns i Mölndal.
Visa bilaga 721535
Samma här, på bilden framgår inte hur den gnistrar i verkligheten.I can vouch for den här cykeln. Mycket trevlig och gott skick.
Är det reglage till Sportisen? Jag har lyckats rädda ett antal gamla trigger shifter-reglage med torkat fett genom att spraya igenom dem med bromsrengöring och sen smörja upp med någon lätt olja. Vill minnas att någon tom. fick någon slags silikonspray.Obs, jag hämtar den nämnda triple cross'en på måndag. Exalterad.
Mer om det senare.
Jag är kluven till vilken väg jag ska gå med min sportrunner, bästa, som stått för länge nu. Jag älskar att behålla orginal men nu har jag gått igenom 3-4 stycken reglage från min lokale skrothandlare utan att de gått.
Precis, sportrunnern.Är det reglage till Sportisen? Jag har lyckats rädda ett antal gamla trigger shifter-reglage med torkat fett genom att spraya igenom dem med bromsrengöring och sen smörja upp med någon lätt olja. Vill minnas att någon tom. fick någon slags silikonspray.
Annars är tummisar min nya älskling när det gäller nytt liv i gamla grejer. Paul mfl är mer peng än pang, om än otroligt fina, men det finns grejer med vettigare balans mellan pris och prestanda. Vad heter de, MicroShift? Andra?
Håll oss uppdaterade, Sportis-byggen är den ädlaste konstarten.
Ja, de där reglagen är ofta slut. Jag har varit plågsamt noggrann flera gånger, plockat ned dem, tagit loss fjädrar och triggers, tvättat med kemiskt ren bensin och smörjt med X1R som är den bästa produkten på marknaden, men inte sällan är mekanismen både rostig och sopslut. Man bör hålla i minnet att det var billiga och plastiga komponenter redan när de kom, och med obefintligt skydd mot inträngande vatten.Precis, sportrunnern.
Jag har gjort det du beskriver men just de här är för lång gångna. Det har i två fall varit en fjäder som rostat sönder. Har en till på gång men sen så blir det nytt.
Älskar sportrunnern. Det är njutning, till lite skillnad från den mer aggro-satte valleyrunnern jag kör.
Obs, jag hämtar den nämnda triple cross'en på måndag. Exalterad.
Mer om det senare.
Visa bilaga 721534
Se nedan uppbyggd.
Storlek 56 cm.
Finns i Mölndal.
Visa bilaga 721535
Visa bilaga 721534
Se nedan uppbyggd.
Storlek 56 cm.
Finns i Mölndal.
Visa bilaga 721535
Usch jag är alltid sugen?![]()
Ifall någon är sugen kan jag hämta upp den imorgon.
På riktigt?Usch jag är alltid sugen?
Ja alltid, men jag måste lägga band på mig själv! ?På riktigt?
Det finns saker man inte skämtar om. Att köpa Miyator är en av dem.Ja alltid, men jag måste lägga band på mig själv! ?
Du har helt rätt ?Det finns saker man inte skämtar om. Att köpa Miyator är en av dem.
En utmärkt idé ?Jag tycker att det vore högst lämpligt att vi idag den 26.8 firar alla förlösta sadelstolpar som en gång suttit hårdare i sadelröret än vad svärdet satt i stenen. Det är även en dag att minnas alla de otaliga stolpar som till denna dag ännu sitter fast i väntan på att bli befriade med böner, svett och lut.
Visa bilaga 721754
I helgen fick jag ut en riktig jävel till stolpe genom mängder av WD-40 och några varv med stolpen monterad i ett rejält skruvstäd när den fortfarande satt i ramen.
Är alltså 26/8 officiellt utnämnd till den Fastärgade Sadelstolpens dag?En utmärkt idé ?
Tycker att alla kan posta sina 26.8 stolpar idag??