Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Sista skälvande timmarna på semestern, en semester som har kännetecknats i lika delar av nästan obefintlig cykling och nästan obefintligt Miyatatråden-häng men som trots det har varit fin.

Nedan några axplock.

Besök av storstadsbor som jag lyckades lura ut på en mycket längre grustur än de hade anat, Herr T på Mörkaste Småland Skogsorkestern (Mörkaste Småland var ett av arbetsnamnen och kan ev. bli verklighet i skepnad av något annat bygge framöver) och Herr P på Skäggiga Damen.
IMG_4699.jpeg

IMG_4700.jpeg

Om det var artighet eller uppriktighet vet jag inte, men båda sa att de gillade cyklarna. Roligt att få se sina egna byggen i rull och att stuket känns rätt även då.

Kortsemester med cyklarna bakpå bilen. Besök i småländskt kulturreservat, bara några km cykling men otroligt fina miljöer. Tuppgöken briljerade.
IMG_4751.jpeg

IMG_4753.jpeg

IMG_4755.jpeg

Högkaratig Miyata-spotting i Människobyn.
IMG_4803.jpeg

Avslutningsvis lite av sådant som man kan göra vid sidan av att bygga ännu en On/Off modell r/xbiking.

IMG_4818.jpeg
Påbörjad målning av drängstugan, faluröd ljus. Många byggnader återstår, men vilken lättnad att ha påbörjat projekt Ät Elefanten I Små Tuggor.

IMG_4852.jpeg

Rester av tidigare dörrfärger under nuvarande ganska kladdiga vitmålning. Planen är att plocka upp den föregående ljusare gröna som jag tror kommer att göra sig bra ihop med det röda. Matchar det en Rivendell Atlantis?

Rivning av puts på spiskomplexet.
IMG_4785.jpeg

Om föregående generationer bara hade kunnat laga lerbruk med lerbruk istället för med cement så hade vi kunnat fortsätta på samma spår. Framförallt kunde de gott ha gett själve far i att måla skiten med plastfärg. Nu blir det ny lerputs och sen kalkstrykning tills det skiner som en medeltidskyrka.

Amen good people.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Sista skälvande timmarna på semestern, en semester som har kännetecknats i lika delar av nästan obefintlig cykling och nästan obefintligt Miyatatråden-häng men som trots det har varit fin.

Nedan några axplock.

Besök av storstadsbor som jag lyckades lura ut på en mycket längre grustur än de hade anat, Herr T på Mörkaste Småland och Herr P på Skäggiga Damen.
Visa bilaga 719882
Visa bilaga 719883
Om det var artighet eller uppriktighet vet jag inte, men båda sa att de gillade cyklarna. Roligt att få se sina egna byggen i rull och att stuket känns rätt även då.

Kortsemester med cyklarna bakpå bilen. Besök i småländskt kulturreservat, bara några km cykling men otroligt fina miljöer. Tuppgöken briljerade.
Visa bilaga 719884
Visa bilaga 719885
Visa bilaga 719886

Visa bilaga 719887

Avslutningsvis lite av sådant som man kan göra vid sidan av att bygga ännu en On/Off modell r/xbiking.

Visa bilaga 719888Påbörjad målning av drängstugan, faluröd ljus. Många byggnader återstår, men vilken lättnad att ha påbörjat projekt Ät Elefanten I Små Tuggor.

Visa bilaga 719889
Rester av tidigare dörrfärger under nuvarande ganska kladdiga vitmålning. Planen är att plocka upp den föregående ljusare gröna som jag tror kommer att göra sig bra ihop med det röda. Matchar det en Rivendell Atlantis?

Visa bilaga 719894
Om föregående generationer bara hade kunnat laga lerbruk med lerbruk istället för med cement så hade vi kunnat fortsätta på samma spår. Framförallt kunde de gott ha gett själve far i att måla skiten med plastfärg. Nu blir det ny lerputs och sen kalkstrykning tills det skiner som en medeltidskyrka.

Amen good people.
Hjärtligt välkommen tillbaka till civilisationen a.k.a. Miyatatråden!

Visa din Miyata!
Kompisen som jag hjälpte att slå ihop en dassig ram med trötta komponenter och en fin ram med ljumma komponenter, och där jag som tack för hjälpen fick den dassiga ramen ur vilken Skäggiga Damen sedermera föddes, skickade ett par rader här om dagen och berättade att han var ute på jobb med sin On/Off Sportis (märker upp vandringsleder, håller efter naturreservat osv).

IMG_4854.jpeg

Miyata sportrunner, the hardest working bike in the whole damn holler, that ain’t no lie!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Nedan några axplock.

Besök av storstadsbor som jag lyckades lura ut på en mycket längre grustur än de hade anat, Herr T på Mörkaste Småland och Herr P på Skäggiga Damen.
Visa bilaga 719882
Visa bilaga 719883

Visa bilaga 719884
Visa bilaga 719885
Visa bilaga 719886

Visa bilaga 719887

Visa bilaga 719888Påbörjad målning av drängstugan, faluröd ljus. Många byggnader återstår, men vilken lättnad att ha påbörjat projekt Ät Elefanten I Små Tuggor.

Visa bilaga 719889

Visa bilaga 719894

Amen good people.
Välkommen online igen?
Var rädd att ditt gamla Comviq modem hade lagt av ??

Visa din Miyata!
Är ute efter en Miyata Nine Twelve och har hittat en fin till salu i Malmö, men befinner mig i Stockholm ☹️ Det finns ingen vänlig själ här som kan förbarma sig och hjälpa till med frakt mot en lagom summa?

Visa din Miyata!
Är ute efter en Miyata Nine Twelve och har hittat en fin till salu i Malmö, men befinner mig i Stockholm ☹️ Det finns ingen vänlig själ här som kan förbarma sig och hjälpa till med frakt mot en lagom summa?
Om det inte är bråttom så kan jag hämta den i malmö och förvara den hemma tills jag kör uppåt landet någon gång i höst och då ta med den :) Pris: Billigt :)

Visa din Miyata!
Om det inte är bråttom så kan jag hämta den i malmö och förvara den hemma tills jag kör uppåt landet någon gång i höst och då ta med den :) Pris: Billigt :)
Miyatatråden at its finest.

Kolla för säkerhets skull att det inte finns några sprickor vid ev. genomföringar i överröret och att genomföringarna har de senare årens förstärkningar. Min enda erfarenhet av 912 är en med intern vajerdragning men utan förstärkningar vid genomföringen och där fanns början på en spricka.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 720177
Does anybody know what the difference between this Miyata MR1000 and a normal 1000 is?
After a quick glance a couple of differences are that the MR has its rear brake cable internally routed and is built for centre pull (correct term?) brakes whereas an OG 1000 has externally routed cables and cantilever brake studs.

The bike in the pic also lacks the mounting points on the dropouts as well as the mid fork rack mounts.

No idea what kind of model it really is, but if you are looking for a bonafide Miyata touring bike you’re likely well advised to look elsewhere.

Keep us posted!

Visa din Miyata!
Auf den ersten Blick bestehen einige Unterschiede darin, dass das hintere Bremskabel des MR intern verlegt ist und für Center-Pull-Bremsen (richtiger Begriff?) ausgelegt ist, während ein OG 1000 über extern verlegte Kabel und Cantilever-Bremsbolzen verfügt.

Dem Fahrrad auf dem Bild fehlen außerdem die Befestigungspunkte an den Ausfallenden sowie die mittleren Gabelträgerhalterungen.

Keine Ahnung, um was für ein Modell es sich wirklich handelt, aber wenn Sie auf der Suche nach einem echten Miyata-Tourenrad sind, sind Sie wahrscheinlich gut beraten, sich woanders umzusehen.

Halten Sie uns auf dem Laufenden!
Yeah didnt even look for those eyelets. Found this frame on a japanese website. Their own inland distributed miyatas always look a little bit different

Visa din Miyata!
Miyatatråden at its finest.

Kolla för säkerhets skull att det inte finns några sprickor vid ev. genomföringar i överröret och att genomföringarna har de senare årens förstärkningar. Min enda erfarenhet av 912 är en med intern vajerdragning men utan förstärkningar vid genomföringen och där fanns början på en spricka.

IMG_2133.jpeg

Verkar inte vara intern vajerdragning på den - tack så mycket för tipset ändå!

Visa din Miyata!
Tips; Mät alltid avstånd mellan mark och sadelstolpens infäste. Ger inget totalvärde om hojens strl. Men ger ändå en klar fingervisning. Brukar sällan avvika med mer än ngn cm ifrån uppgiven ramstrl.

Visa din Miyata!
Tips; Mät alltid avstånd mellan mark och sadelstolpens infäste. Ger inget totalvärde om hojens strl. Men ger ändå en klar fingervisning. Brukar sällan avvika med mer än ngn cm ifrån uppgiven ramstrl.
Det har du nog fått om bakfoten. Storleken mäts, på Miyata, från vevlagercentrum, längs med sadelröret till sadelrörets topp (i cm på cyklar med 28”-hjul och tum på cyklar med 26”-hjul). Mäter du från marken så blir det ganska många centimeters skillnad mot storleksbeteckningen.

Visa din Miyata!
Cyklar till jobbet med stil imorgon.

Visa bilaga 682909

Då var hon såld till en trevlig ung man. Visade och berättade om stukad gaffel och kedjestag. Tror cykeln kommer överleva många år till. Och stolpen kommer inte ärga fast på ett bra tag.

Får se vad nästa projekt blir. Tror kanske att den där trötta Terra runnern jag har i Hälsingland bör få en kompis. Och bli ihopsvetsade till en tall bike.

Tillbaka
Topp