Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag är lågintensivt på jakt efter en touringhoj, typ en Miyata 1000, triple cross, Nishiki motsvarande med cantibossar. Är det nån som sitter på nåt, ram eller cykel? Jag är 1.80, vet inte om jag har konstig längd på armar eller ben.
Undrar också vilka fälgar ni bygger hjul på om ni kör 650B?
Jag har en som jag funderar på att sälja med skärmar,rack och cantis (eller egentligen har jag både en miyata och en Nishiki). Finns på K&S

Visa din Miyata!
Precis. Så i teorin borde det funka om man tar typ 3 långburkar och får ut två varv runt stolpen per burk. Undrar mest om det funkar i praktiken?
Min erfarenhet är att det är svårt att få dem att ligga kloss an när man för ner stolpen. Det blir gärna stökigt med en som kanar ner och en annan som kanar upp eller att det blir luftspalter mellan pga något fastnar någonstans. Men det går. Jag har lyckats med något liknande genom att ha olika långa utklippta burkar så man kan hålla i båda utan att de hamnar bakom varandra. Men frågan är hur bra det är. Blir ju kort del av stolpen med burk runt. Och det ser riktigt fult ut för man måste ha lite uppstickande burk.

Det borde finnas någon shim att köpa? Japp! Det gjorde det. 140kr

Typ

Visa din Miyata!
Jag är lågintensivt på jakt efter en touringhoj, typ en Miyata 1000, triple cross, Nishiki motsvarande med cantibossar. Är det nån som sitter på nåt, ram eller cykel? Jag är 1.80, vet inte om jag har konstig längd på armar eller ben.
Undrar också vilka fälgar ni bygger hjul på om ni kör 650B?
Svårt (läs omöjligt) att få till 650b och cantisar på ramar gjorda för 622 om man inte löder om cantibossarna med efterföljande omlackering.

Visa din Miyata!
Äntligen fredag!

Jag noterar en omvänd proportionalitet mellan å ena sidan hur snabbt och snillrikt hoarders drar på sig flak för sin hoarding och å andra sidan hur länge intressanta objekt ligger och bubblar när de väl kommer ut på blocket.

Kan det vara missunnsamhet och avundsjuka som blottas?

En 20,5” guld-On/Off för 1800kr just nu. Släpp snorken och köp now or forever hold your peace.

Visa din Miyata!
Min erfarenhet är att det är svårt att få dem att ligga kloss an när man för ner stolpen. Det blir gärna stökigt med en som kanar ner och en annan som kanar upp eller att det blir luftspalter mellan pga något fastnar någonstans. Men det går. Jag har lyckats med något liknande genom att ha olika långa utklippta burkar så man kan hålla i båda utan att de hamnar bakom varandra. Men frågan är hur bra det är. Blir ju kort del av stolpen med burk runt. Och det ser riktigt fult ut för man måste ha lite uppstickande burk.

Det borde finnas någon shim att köpa? Japp! Det gjorde det. 140kr

Typ
Tack för erfarenhetsdelningen! Just den du länkar till blir ju dryga 500 spänn för, men hittade en liknande på Bike-Discount.

Visa din Miyata!
Äntligen fredag!

Jag noterar en omvänd proportionalitet mellan å ena sidan hur snabbt och snillrikt hoarders drar på sig flak för sin hoarding och å andra sidan hur länge intressanta objekt ligger och bubblar när de väl kommer ut på blocket.

Kan det vara missunnsamhet och avundsjuka som blottas?

En 20,5” guld-On/Off för 1800kr just nu. Släpp snorken och köp now or forever hold your peace.
Hade jag bara bott i Stockholm hade nämnda On/Off varit hemma hos mig i Göteborg för längesen! Jag vill ju också vara med här.
Ska i och för sig till Stockholm över dagen med tåg nästa vecka, men vet inte riktigt hur jag skulle kunna lyckas packa ihop cykeln på ett bra sätt. Har fraktat ramar i sopsäck innan, men en komplett cykel med pakethållare, skärmar och annat blir ju lite pyssligare. Vet inte riktigt heller om jag är så sugen på att stå och demontera och emballera en bruks-smutsig gammal MTB mitt på centralen...

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hade jag bara bott i Stockholm hade nämnda On/Off varit hemma hos mig i Göteborg för längesen! Jag vill ju också vara med här.
Ska i och för sig till Stockholm över dagen med tåg nästa vecka, men vet inte riktigt hur jag skulle kunna lyckas packa ihop cykeln på ett bra sätt. Har fraktat ramar i sopsäck innan, men en komplett cykel med pakethållare, skärmar och annat blir ju lite pyssligare. Vet inte riktigt heller om jag är så sugen på att stå och demontera och emballera en bruks-smutsig gammal MTB mitt på centralen...

Den här har jag kört med. Lätt att packa ner. En extra spännrem kan vara bra att köpa också att bära i.

Men då måste du nog ta av skärmar och pakethållare. Jag har bara kört med racer. Packa lite rör-isolering och några spännremmar bara.

3da64a91ec4ae09fcec4d31ac2c20790.webp

Visa din Miyata!
Du ÄR med.

Den här har jag kört med. Lätt att packa ner. En extra spännrem kan vara bra att köpa också att bära i.

Men då måste du nog ta av skärmar och pakethållare. Jag har bara kört med racer. Packa lite rör-isolering och några spännremmar bara.

Visa bilaga 798138

Se där, det finns bara möjligheter. 👍
@Orwar, följ Jonatans råd och slå till. Är bara sadelstolpen lös så är Bob din onkel.

Visa din Miyata!
Vill inte uppmuntra till dumheter, men det här fungerar rätt bra @Orwar ! En rulle plastfolie och lite fantasi. Med en spännrem kan man få det till en axelremsväska typ. Pakethållare och skärmar ställer till det lite, men beroende på plan kan de ju eventuellt åka i metallåtervinningen, skänkas bort till cykelkök eller bara plastas in de också.

IMG_7569.webp

Visa din Miyata!
Det är tydligt att jag varit helt fel ute. Jag trodde att det var ogenomtänkt att köpa gamla cyklar i andra städer utan klara transportplaner. Nu när jag fått tips och råd från vettigt folk förstår jag att det snarare är det enda rimliga, och att det var väldigt ogenomtänkt och dumt att jag inte skrev till säljaren tidigare.

Visa din Miyata!
En natt för inte så länge sedan var jag och en god vän på Belgrads internationella flygplats med en gigantisk cykellåda (190*120) innehållandes en kolfiberracer.

Ett kort ögonblick fick vi också för oss att det var ogenomtänkt. Men - det är inte det! Såhär med lite distans inser man det alla sansade människor förstår - det finns INGET man inte kan lösa med lite snören och en taxichaufför som inte är så rädd om lacken.
c3f3ecbf3a1d6e831a44be6996aa07ee.webp

Visa din Miyata!
Ännu en långvuxen brorson (bror nr 2 den här gången) letar cykel. Någon som har något CroMo 26” i storlek 22.5” eller 700c i storlek 60 cm eller större och vill byta mot en 18,5” On/Off ram/gaffel och en 56cm 3x ram/gaffel?

Visa din Miyata!
Bästa lutare! Har kämpat med sadelstolpe nu i en vecka, tålmodigt och fast förvissad i min tro om att den ska lossna men så sker icke. I morse fick jag ett ryck och bestämde mig för att såga loss den övre delen och döm om min förvåning: hela stolpen är fylld av något fakkin gegg, typ kemisk metall. Kan det vara så att kaustiksodan helt enkelt bildat en ny massa inuti stolpen? Hur ska gå gå vidare? Någon som hamnat i samma dilemma? Gegget går att hacka bort men så här ska det väl inte gå till, eller? Var har jag gått vilse? Och framförallt hur fortsätter jag vandra vidare?

Bilagor

• unnamed-4.webp
    unnamed-4.webp
    277.9 KB · Besök: 88
Visa din Miyata!
Bästa lutare! Har kämpat med sadelstolpe nu i en vecka, tålmodigt och fast förvissad i min tro om att den ska lossna men så sker icke. I morse fick jag ett ryck och bestämde mig för att såga loss den övre delen och döm om min förvåning: hela stolpen är fylld av något fakkin gegg, typ kemisk metall. Kan det vara så att kaustiksodan helt enkelt bildat en ny massa inuti stolpen? Hur ska gå gå vidare? Någon som hamnat i samma dilemma? Gegget går att hacka bort men så här ska det väl inte gå till, eller? Var har jag gått vilse? Och framförallt hur fortsätter jag vandra vidare?
Sadelstolparna upphör aldrig att överraska.

Jag tror inte att geggan kommer från lutbehandlingen, snarare isf något som en tidigare förvaltare av cykeln har hittat på att injektera.

Är det hårt och knivigt att få bort?

Trots allt besvär med lut så föredrar jag ändå det ihop med tid och tålamod framför mekaniska metoder och muskler. Jag har sett för många exempel på cyklar där sadelstolpen förvisso har lossnat men där cykeln har fått mycket stryk på köpet. Operationen lyckades men patienten dog sort of thing.

Kör på lut!

Visa din Miyata!
Kan det vara så att kaustiksodan helt enkelt bildat en ny massa inuti stolpen?
Du kan ha fått någon typ av slagg liknande produkt (engelskan gör skillnad mellan "Dross" och "Slag", inte säker på att svenskan har liknande uppdelning och det du kanske har är dross) som bildats från aluminiumet, järnet, och orenheter i dessa.
Men, det borde ha käkat upp en hel del sadelstolpe för att åstadkomma en helt fylld stolpe och borde behövt värme (och nog för att grundreaktionen av natriumhydroxid och aluminium är exoterm men den borde inte producera tillräckligt med värme).

Visserligen kan du få en svart gegga från att smälta typ burkar i natriumhydroxid men de innehåller en legering som har mer mangan i sig och vette fasen om sadelstolpar har tillräckligt med mangan för att orsaka det du ser.
6061 aluminium har ~0,85% mangan i sig, och det är ju vad den borde vara gjord av. Och en än gång borde det ha käkat upp en hel del stolpe för att lyckas fylla resten.

Så känns nästan mest troligt att det var något annat instoppat i själva stolpen också.

Och framförallt hur fortsätter jag vandra vidare?
Hur reagerar det på värme? Vet inte om jag skulle försöka värme och spänna fast det i ett skruvstäd och jävlas med det, eller fortsätta på kemisk väg och hoppas på det bästa.

Visa din Miyata!
Tack för glada tillrop och pepp! Jag gjorde som så att jag gröpte ur en del av geggan och började hälla i väldigt varmt vatten i gropen och se där, nu började det bubbla och fräsa och så höll jag på så i runda slängar fyrtiofem minuter, sen var stolpen borta. Så jag antar att geggan var kaustik som ej "aktiverats" eller vad man ska säga. Till sagan hör ju att jag först försökte underifrån, hällde i kaustik och vatten från vevlagerhålet. Det fräste och blev varmt men jag börjar undra om det var för lite syretillförsel. Jaja, jag lär ju inte få nobels kemipris för den här kampen men jag är ändå nöjd med söndagen. Jag hade nån tanke om att skydda lacken med att gå underifrån, men den verkar klarat sig bra ändå. Vild cykel på er alla!

Bilagor

• unnamed-5.webp
    unnamed-5.webp
    282.6 KB · Besök: 90
Visa din Miyata!
Hello hoarders!!!

Denna helgen har jag försökt få lite struktur på allt i den nya källaren. Hade jag vetat att hur mkt grejer jag hade innan vi flyttade så hade jag nog tänkt två gånger.
Känns som om att det aldrig tar slut 🤣
Kartongerna med exloxerat godis ligger nog längst in och tanke på att få upp mekstället känns just nu gött avlägset.
Finns två hojar till som den samlade skaran inte sett än som jag hade velat börja på.

Nåväl, ikväll bjuder jag på Greg Herbolds samlade sadelflauna. Njut av det gänget!
Snart ses vi på Veloform… be there or be…. a Yosemite!

IMG_4638.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Fråga ang lut. Hoppas ok att fråga här; Tänker att gedigna erfarenheter och kunskap finns. Har 2 ramar med rester av stolpe kvar. Ena i stål och den andra i chromoly. Ny på det här fenomenet och ej påbörjat projekten än. Såger/borrar gärna mest pga svårt att ha en dedikerad ostörd plats att hålla på med kemikalier, med ffa småbarn omkring, men lockas av det smootha att bara hälla i något så löser sig stolpen utan att potentiellt skada ram eller rygg.

Den ena har stolpe i och det funkar för mig ergonomiskt med lite högre stolpe, men frågan är om ramen skadas av att stolpen är i ca 10 cm bara. Tänkte ha den cykeln för att kunna lämna i stan för transporter vb på plan mark så inget skogskörande, men såklart sugen på att fixa den ordentligt också :)

Följdfråga om jag ev löser en bra plats , får man ens köpa det utan tillstånd numer?

Mvh

Visa din Miyata!
Ännu en långvuxen brorson (bror nr 2 den här gången) letar cykel. Någon som har något CroMo 26” i storlek 22.5” eller 700c i storlek 60 cm eller större och vill byta mot en 18,5” On/Off ram/gaffel och en 56cm 3x ram/gaffel?
Jag har inget bra byte men den där 3x:an
Fråga ang lut. Hoppas ok att fråga här; Tänker att gedigna erfarenheter och kunskap finns. Har 2 ramar med rester av stolpe kvar. Ena i stål och den andra i chromoly. Ny på det här fenomenet och ej påbörjat projekten än. Såger/borrar gärna mest pga svårt att ha en dedikerad ostörd plats att hålla på med kemikalier, med ffa småbarn omkring, men lockas av det smootha att bara hälla i något så löser sig stolpen utan att potentiellt skada ram eller rygg.

Den ena har stolpe i och det funkar för mig ergonomiskt med lite högre stolpe, men frågan är om ramen skadas av att stolpen är i ca 10 cm bara. Tänkte ha den cykeln för att kunna lämna i stan för transporter vb på plan mark så inget skogskörande, men såklart sugen på att fixa den ordentligt också :)

Följdfråga om jag ev löser en bra plats , får man ens köpa det utan tillstånd numer?

Mvh
jag hade samma problem och villkor, stolpen fast och inget bra ställe för kemikalier. Jag tyckte sågen gick bra, Biltemas hållare för bågfilsblad eller ”manuell sticksåg” fungerade toppen. Mysigt jobb, podd i lurar, enkelt att ta pauser utan att städa upp kladd

Visa din Miyata!
Trodde att det här skulle bli ett enkelt projekt, men sadelstolpen sitter fast och när jag vider så rör sig sadelinfästningen sig i skarven mot själva stolpen.
20251015_185240.webp

20251015_185251.webp

Vilken propplösare rekommenderas?

Visa din Miyata!
Trodde att det här skulle bli ett enkelt projekt, men sadelstolpen sitter fast och när jag vider så rör sig sadelinfästningen sig i skarven mot själva stolpen.
Visa bilaga 799078
Visa bilaga 799079

Den bästa jag testa hittills har hjälpt mig med många sadelstolpar och annat man kan liksom höra de fräsa när den får kontakt med röret och stolpen.

Bilagor

• Screenshot_2025-10-15-22-23-56-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
    Screenshot_2025-10-15-22-23-56-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
    93.7 KB · Besök: 54
Visa din Miyata!
Visa bilaga 799078
Visa bilaga 799079

Dessa förbannade sadelstolpar. Du får trösta dig med att du trots allt är i gott sällskap.
Med hela sadelstolpen inne i röret så är det bara upplösning som gäller, och då är det lut/kaustiksoda/natriumhydroxid, se ex Bauhaus artikelnummer 1293410.

Det kommer att ta sin lilla tid och du kommer att behöva blanda nytt och hälla i, men den kommer att ge med sig. Jag har just löst upp en fastsittande styrstam, och man är där och glor morgon, middag och kväll och tror att det ska vara klart nu. Men icke…
Men ta det bara lugnt och låt tiden gå. Se bara till att inga barn, katter eller andra vildingar kommer i närheten så länge det pågår.

Det här, öhm…

LÖSER DU! 😂

Visa din Miyata!
Dessa förbannade sadelstolpar. Du får trösta dig med att du trots allt är i gott sällskap.
Med hela sadelstolpen inne i röret så är det bara upplösning som gäller, och då är det lut/kaustiksoda/natriumhydroxid, se ex Bauhaus artikelnummer 1293410.

Det kommer att ta sin lilla tid och du kommer att behöva blanda nytt och hälla i, men den kommer att ge med sig. Jag har just löst upp en fastsittande styrstam, och man är där och glor morgon, middag och kväll och tror att det ska vara klart nu. Men icke…
Men ta det bara lugnt och låt tiden gå. Se bara till att inga barn, katter eller andra vildingar kommer i närheten så länge det pågår.

Det här, öhm…

LÖSER DU! 😂
Vi får väl se om jag LÖSER den :ROFLMAO:

Den första utmaningen är att det inte finns mycket till hål upp till stolpen från vevlagerhussidan:
Skärmbild 2025-10-16 073611.webp
Det går kanske att trä in en tunn slang kopplad till en liten tratt den vägen.

Sen så gissar jag på att det kan vara ett hål i muffen på mellan rören där jag ringat in och då känns det som att jag kommer att behöva fylla hela ramen med lut om jag skulle såga av stolpen och fylla uppifrån.
Skärmbild 2025-10-16 074254.webp

Fortsättning följer.

Visa din Miyata!
Kolla mina föregående inlägg, jag försökte fylla på genom vevlagret med tvek resultat, hela röret fylldes av lut. Får för mig att processen behöver tillförsel av syre också och kan därför bara rekommendera dig att köra uppifrån. Men detta är bara min femöres gissning/ Erik

Visa din Miyata!
Vi får väl se om jag LÖSER den :ROFLMAO:

Den första utmaningen är att det inte finns mycket till hål upp till stolpen från vevlagerhussidan:
Visa bilaga 799130
Det går kanske att trä in en tunn slang kopplad till en liten tratt den vägen.

Sen så gissar jag på att det kan vara ett hål i muffen på mellan rören där jag ringat in och då känns det som att jag kommer att behöva fylla hela ramen med lut om jag skulle såga av stolpen och fylla uppifrån.
Visa bilaga 799131

Fortsättning följer.
Kolla mina föregående inlägg, jag försökte fylla på genom vevlagret med tvek resultat, hela röret fylldes av lut. Får för mig att processen behöver tillförsel av syre också och kan därför bara rekommendera dig att köra uppifrån. Men detta är bara min femöres gissning/ Erik
Se inlägg 1,657 från 2021-07-02.

Jag rekommenderar att strippa ramen på allt utom m5:orna i flaskhållarfästena. Dvs ta bort gaffel, hjul, växlar mm. Ta även bort sadelklämman, så kommer du åt att fylla lut ovanifrån. Jag har ibland också hällt i ren NaOH (kristaller) uppfifrån, men bäst är blanda en lösning utanför och sedan hälla i den, för att slippa det som hände @efredrikson.
Det gör inget att hela ramen fylls med lösning, den kommer att reagera med stolpen ändå, dvs det innebär bara att det finns mer lut som kan jobba.

Se bara till att jobba utomhus, luten irriterar ögon och näsa/hals och processen med aluminiet skapar knallgas.

Edit: Att det irriterar är alltså när man har blandat det och det far runt (som gas? Ånga?) i luften. Om man däremot får lösning eller kristaller i ögonen så är ”irriterar” en mild underdrift. Ha heltäckande skyddsglasögon på, även när du tror att jag inte ser dig, och se till att ha tillgång till rinnande vatten att skölja ögonen med.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
IMG_0508.webp

Tänk om man skulle bygga upp Kogan igen? Hopplöst det här med att ha ramar hängandes i förrådet, så småningom vill de alltid bli ihopbyggda igen…

Enklast möjliga, dvs singlespeed och inga skärmar. Utmaning till mig själv blir att absolut bara bara använda delar som redan finns i lådan. Tror jag kan ha allt…

obs obs Quicken är jag mycket nöjd med så den kommer inte hamna under kniven för detta. Den bara råkade stå bredvid och stila.

Visa din Miyata!
Uppdatering:
Lurigt för lättpåverkade individer som mig att hänga för mycket på internet, helt plötsligt gör man konstiga saker ute i verkliga livet. Till exempel kan man köpa en gammal cykel för vad någon säkert tycker är ockerpris, och sen demontera den på Klarabergsviadukten.

Bågfilen var med för säkerhets skull, men behövdes inte. Sadelstolpen var lös, så det var nästan som en Brompton. Enligt tidsstämplarna på telefonen tog det 18 minuter att demontera cykeln utan att jäkta, och några minuter till för emballering.

P_20251016_124853.webp

P_20251016_131117.webpP_20251016_131633.webpP_20251016_131921.webp

Det finns säkert folk som har köpt mycket finare cyklar mycket billigare, men det struntar jag i. Jag är glad ändå!Det är fortfarande inte mycket pengar, och det är kul att ha nåt att pyssla med, även om det nog kan dröja lite. Blir kanske ett bra pyssel till vintern.

Ska först provcykla lite och se hur storleken känns, och vad för styre som kan passa. Det blir nog det som får avgöra vad det blir för cykel.

Visa din Miyata!
Uppdatering:
Lurigt för lättpåverkade individer som mig att hänga för mycket på internet, helt plötsligt gör man konstiga saker ute i verkliga livet. Till exempel kan man köpa en gammal cykel för vad någon säkert tycker är ockerpris, och sen demontera den på Klarabergsviadukten.

Bågfilen var med för säkerhets skull, men behövdes inte. Sadelstolpen var lös, så det var nästan som en Brompton. Enligt tidsstämplarna på telefonen tog det 18 minuter att demontera cykeln utan att jäkta, och några minuter till för emballering.

Visa bilaga 799260

Visa bilaga 799261Visa bilaga 799262Visa bilaga 799263

Det finns säkert folk som har köpt mycket finare cyklar mycket billigare, men det struntar jag i. Jag är glad ändå!Det är fortfarande inte mycket pengar, och det är kul att ha nåt att pyssla med, även om det nog kan dröja lite. Blir kanske ett bra pyssel till vintern.

Ska först provcykla lite och se hur storleken känns, och vad för styre som kan passa. Det blir nog det som får avgöra vad det blir för cykel.
Välkommen in i sekt... gemenskapen!

Visa din Miyata!
Uppdatering:

Visa bilaga 799260

Välkommen hit ned!

Visa din Miyata!
Uppdatering:

Visa bilaga 799260

Vad kul att det blev av!:D

Tillbaka
Topp