Peth
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo, den kommer definitivt sticka ut bland alla svarta kolfibercyklar på klubbrundorna.Ser fasen lika bra ut som den funkar misstänker jag. Kul med lite karaktär på bygget?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, den kommer definitivt sticka ut bland alla svarta kolfibercyklar på klubbrundorna.Ser fasen lika bra ut som den funkar misstänker jag. Kul med lite karaktär på bygget?
Det går i vågor.Reflektion.. börjar mtb utbudet sina nu? Racers och hybrid stuket tar över??
Tillfällighet eller den bistra sanningen?
Ja, det är för att du har köpt alla mtbs ?Reflektion.. börjar mtb utbudet sina nu? Racers och hybrid stuket tar över??
Tillfällighet eller den bistra sanningen?
Troligt faktiskt ?Det går i vågor.
Vår – touring
Sommar – mtb
Höst – räser
Vinter – stiltje
??roligt, sååååå många som jag låtit passera skall du veta??Ja, det är för att du har köpt alla mtbs ?
Minst fyra, fem stycken. Sådeså!??roligt, sååååå många som jag låtit passera skall du veta??
Blev det tusingen på returen??Idag åkte folkvagnen in på service i Människobyn och jag tog tillfället i akt att cykla hem i väntan på att bilen ska bli klar. Lite utdraget blev det dryga 35 km fin höstcykling på den rosa.
Visa bilaga 515146
Slet loss bakskärmen innan avfärd för att spara vikt - som Miyatacyklist är man ju viktmedveten - och packade sedan en ylletröja och en vindjacka i väskan för att vara rustad.
Visa bilaga 515147
Think pink!
Nu sitter jag hemma och väntar på att åka och hämta den servade bilen, och eftersom bilen för tillfället är på service (?!) så vet jag mig ingen annan råd än att cykla även till Människobyn. Funderar på om tusingen ska få komma ut och lufta sig? Om de kunde korsa Island med 35-millimetersdäck och packning på det glada 1900-talet så borde väl jag kunna köra 35 km nerförsbacke idag?
Positive!Och så plötsligt händer det, ur allt cykelintresse springer någon gång inemellan en liten antydan till cyklingsintresse.
Blev det tusingen på returen??
Hur det än är med det där med vag status på instegsmodeller så är det likväl en Miyata.Positive!
Visa bilaga 515191
Jag valde en mindre utdragen väg och klockade in på 24 km ca fifty fifty grus/traktorväg och asfalt.
Jag som började min cyklingskarriär på mtb (förutom ett gäng barncyklar innan mtb var uppfunnet) är måhända partisk, eller så har jag svårt att fatta att man bör välja cykel efter underlag. Men summa summarum, med ovan nämnda 50/50-blandning så käkar min mycket milt uppskrämda On/Off - som i grundutförande i förståsigpåkretsar är så ointressant att den väl knappt ens förtjänar en bottenplacering - min Miyata 1000 - som i gengäld av samma förståsigpåare hålls så högt att den kittlar själve gud fader i akterkastellet - till frukost. Huvudsakligen beroende på de fetare däcken skulle jag säga.
Det handlar nog mest om att jag själv måste lära mig att lita på vad jag känner och upplever och inte låta mig dras med av att De Som Vet höjer tusingen till skyarna. Och när jag väl har gjort det våga inse att tusingen kan vara grym på asfalt eller snällt grus och förtjäna ett aldrig så gott rykte på de meriterna utan att för den skull vara en fullfjädrad skogsmaskin. Den får ta platsen som gentleman i stallet, och nån gång ska jag väl dessutom komma iväg på Kattegattleden till brorsan i Skåne…
Omvänt så kan en billig och gammalmodig instegs-mtb bli en grym grussprättare och smutstourer, och därmed jämnt.
Visa bilaga 515190
Servicen avklarad, förmögenheten lättad med fem lakan och domen löd att vi utan problem kan kosta på folkan 10 till. Men för den här gången får det räcka, upp med tusingen på cykelhållaren och gasa hemåt. En fin dags cykling, jag kommer att somna ovaggad i kväll.
Porsche, det är nån slags VW-modell va?Hur det än är med det där med vag status på instegsmodeller så är det likväl en Miyata.
En Porsche 912 är en Porsche det oxå. Tänk istället vilken galen lyx att ha ett stall att välja ur. När väl cykeltillsalutorkan upphör så har vi nog en Miyata för varje veckodag?Det är svårare att uppnå med Porschar... åtminstone om du skall börja med en 912?
Puritanerna har svårt att acceptera sånt?Lite som Miyata och AlfrexPorsche, det är nån slags VW-modell va?
En annan syn på lyxproblemet är ju att man sen sitter där och trampar, 1 km på väg hemifrån, och sen undrar om jag inte ändå skulle ha tagit <INSERT BIKE> istället för den nästintill perfekta hoj jag valt...ett otäckt HiFi-syndrom där däckbredden ska mentalt förlikas med konsistensen på gruset...just enjoy the music, precis det var jag tvungen att påminna mig om efter att ha gjort 2 U-turns på raken häromdan.Hur det än är med det där med vag status på instegsmodeller så är det likväl en Miyata.
En Porsche 912 är en Porsche det oxå. Tänk istället vilken galen lyx att ha ett stall att välja ur. När väl cykeltillsalutorkan upphör så har vi nog en Miyata för varje veckodag?Det är svårare att uppnå med Porschar... åtminstone om du skall börja med en 912?
Tvärtom, alla VWs är Porsche-modeller.Porsche, det är nån slags VW-modell va?
Känner mig som James Dean.Tvärtom, alla VWs är Porsche-modeller.
Arvet från Porsche 356 finns där.. lite maskerat bara ?Känner mig som James Dean.
Visa bilaga 515225
Lika väl maskerat som mina eventuella likheter med James Dean.Arvet från Porsche 356 finns där.. lite maskerat bara ?
James Dean hade ingen Miyata... därför är liknelsen ej relevant ?Lika väl maskerat som mina eventuella likheter med James Dean.
Ingen 356 heller vad jag vet utan en 550 Spyder.James Dean hade ingen Miyata... därför är liknelsen ej relevant ?
356 speedster innan 550.Ingen 356 heller vad jag vet utan en 550 Spyder.
Det är väl precis vad jag letar efter men Stockholm är för långt bort, hade det varit i Skåne hade jag köpt :)www.facebook.com
Om någon är sugen på en cross?
Lite samma här. Tokholm är långt bortaDet är väl precis vad jag letar efter men Stockholm är för långt bort, hade det varit i Skåne hade jag köpt :)
Passerar mina hoods ser jag!Det krävs ju ingen större tankemöda för att förstå vilken cykel som har stått modell för den skylten.
Visa bilaga 515477
Trodde huvudstaden kallades för mökhult.Lite samma här. Tokholm är långt borta
Kan ha fel men jag tror det är en One Hundred och inte en Cross.www.facebook.com
Om någon är sugen på en cross?
Långebergsgatan ish, snabbt över Änggården så var du hemma ?Det krävs ju ingen större tankemöda för att förstå vilken cykel som har stått modell för den skylten.
Visa bilaga 515477
Ganska exakt. Här tjänar det inget till att försöka smyga… ?Långebergsgatan ish, snabbt över Änggården så var du hemma ?
Hej!Kan ha fel men jag tror det är en One Hundred och inte en Cross.
Har du mätt däcksbredden eller är det tillverkarens storlek? Vilken invändig bredd på fälgarna?I alla fall är One Hundred, inte helt otippat kanske, en mycket trevlig cykel. Det som dock är otippat är att den har så generöst med plats för däck. Min variant med u-bromsar sväljer 622-42+ (43 mm monterade) utan skärmar och 622-40 med skärmar.
Jag tror den i Sverige såldes i samma segment som Crescents tio-växlade några år tidigare. Försäljningen gick nog trögt för jag har ett dunkelt minne av att ett stort lager överblivna cyklar köptes upp av Sportex(?) i mitten av nittiotalet och reades ut till väldigt lågt pris.I vilket modellsegment One Hundred hörde hemma vet jag inte. Den finns inte med i någon av de kataloger jag sett online (men uppenbarligen i dito i Carl Edfeldts gömmor). Det svetsade stödfästet gjorde den säkert lämplig att kränga som bike-boom svennebananräser i konkurrens med Crescent Fashion Line etc. (De flesta Fashion Line gjordes dock enligt Cykelhobby av oreducerat gasledningsrör, så där gick man på en nit som kund om man valde Crescent – även om deras gälla färger förstås måste ha varit mycket lockande för en pudelpermanentad 80-talstonåring). En annan teori kan väl vara att den var avsedd som instegsmodell bland touringhojarna? Namnet skulle ju sekvensmässigt passa som lillebror till 600 och 1000. Men vad vet jag. Kanske någon som sitter inne med lite upplysningar?
Om det finns en pokal att dela ut för bästa "Hej, jag är ny i tråden"-inlägg så är det nog dags att börja gravera en namnbricka nu.Hej!
Jag har stalkat den här tråden under en tid och vill med detta nördigt detaljerade inlägg tacka för den mycket trevliga läsning som ni alla bjudit på genom att onyanserat och kärleksfullt hänge er åt ett intresse som av de flesta skulle kategoriseras som balanserande på galenskapens avgrund. Det är fint att inte känna sig ensam. Jag bugar och tackar!
Kan kommentera det här också: Jag tror att det var så att de med cantileverbromsar hade rakt styre och de med u-bromsar hade bockstyre, om det var olika årgångar vet jag inte. Jag tror det är ganska säkert att även bakgaffeln på sena 100 var i CrMo, samma även på övriga modeller.Det enda som talar för att det är en Triple Cross är cockpiten: styrstam, växelreglage och bromshandtag är exakt samma som på den svarta Jubileumscrossen. Jag skulle tippa att One Hundred i Sverige såldes som "komforträser" med bockstyre, rak kort styrstam och stemshifters – men vissa cykelhandlare eller ägare kan ju såklart ha fått feeling och utrustad dem annorlunda.
Vad gäller One Hundred i allmänhet finns ju inte mycket info att tillgå förutom att det var en "instegsmodell". Den svarta jubileumsmodellen förekommer i alla fall i två utföranden: en med cantis och en med vanliga u-bromsar. Om dessa två är olika årsmodeller som bara försetts med samma klistermärke vet jag inte. Min tillhör den senare kategorin med u-bromsar. Huvudtriangeln är märkt med vår favvo "Spline Triple Butted Cr-Mo Tubes" och även gaffeln bär en dekal med det betryggande budskapet "Cr-Mo Complete Fork". Om också kedje- och sadelstagen är Cr-Mo är oklart, men detta inlägg med katalogklipp från Trådmeister Edfeldt kan utan svårighet tolkas som att hela ramen är gjord i Cr-Mo, vilket inte alls är illa för en instegsmodell. Andra kvalitetsmärken med breda ambitioner, tex Bianchi, fuskade med gaffel och bakre stag i hi-ten en bra bit upp i modellhierarkin.
Fälgarna är 19 mm breda invändigt.Har du mätt däcksbredden eller är det tillverkarens storlek? Vilken sorts däck och vilken invändig bredd på fälgarna?
Sjöstrand bike Company konkade 1995.. Sportex och flera mindre aktörer som min far köpte upp en del från konkursen. Priserna dumpades såklart och och många gjorde galna fynd ?Jag tror den i Sverige såldes i samma segment som Crescents tio-växlade några år tidigare. Försäljningen gick nog trögt för jag har ett dunkelt minne av att ett stort lager överblivna cyklar köptes upp av Sportex(?) i mitten av nittiotalet och reades ut till väldigt lågt pris.
Säger välkommen till dig @Lovegreen och är imponerad av ditt trevliga och minst sagt köttiga inlägg?Om det finns en pokal att dela ut för bästa "Hej, jag är ny i tråden"-inlägg så är det nog dags att börja gravera en namnbricka nu.
En spec på 92 årsmodeller, inkl bla 100 och 3C.
Man tackar! Då var det mysteriet löst. Längst ned i One Hundred-kolumnen tycks det ju framgå att den såldes med både bock och rakt styre. Har dock sett dem med bockstyre och cantis också, exempelvis här.Kan kommentera det här också: Jag tror att det var så att de med cantileverbromsar hade rakt styre och de med u-bromsar hade bockstyre, om det var olika årgångar vet jag inte. Jag tror det är ganska säkert att även bakgaffeln på sena 100 var i CrMo, samma även på övriga modeller.