Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@andben tack för tipset med rutten, landat i brösarp nu🤩

Bilagor

• F08B23D1-700E-4A60-AD82-81B038B8B6E5.jpeg
    F08B23D1-700E-4A60-AD82-81B038B8B6E5.jpeg
    672.8 KB · Besök: 20
  • 595D2198-BE80-4FC0-9987-99536BD03A0D.jpeg
    595D2198-BE80-4FC0-9987-99536BD03A0D.jpeg
    1.5 MB · Besök: 32
  • 7BA9C653-42EA-4B45-948E-FCBB4AB6E306.jpeg
    7BA9C653-42EA-4B45-948E-FCBB4AB6E306.jpeg
    1.4 MB · Besök: 33
  • 73066A73-7AB1-4306-9FB7-420CF83D8281.jpeg
    73066A73-7AB1-4306-9FB7-420CF83D8281.jpeg
    1 MB · Besök: 34

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Funderar lite på att köpa en Univega touringscykel från början av nittiotalet troligen -93 eller -94, har för mig att jag läst att Miyata tillverkade ramarna. Någon som vet mer om detta?
Ja, men enligt artikeln nedan bara under tidigt 80-tal, sen gick produktionen till Taiwan:

Synd, 90s Univegas finns det gott om här i motsats till Miyatas...ibland dyker det också upp nån Kuwahara, Nakamura och Nishiki, har lite lust att skaffa en japansk hoj.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jahapp, här sitter man och fixar fingrupp till 712:an och känner sig rätt nöjd över att ha sysselsättningen framför teven säkrad i höst och vinter. Då smackar @cilo upp en OnOff till försäljning på Cykelhistoriska föreningens pryltorg, och jag hugger som en kobra!

Den är visserligen svart, hade helst velat ha en röd, men beggars can’t be choosers. Det riktigt fina i kråksången är att cilo har sommarstuga i grannbyn, så det blir hemleverans i oktober.

Summa summarum, jag har att göra under den mörka årstiden.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tillbaka i stan efter att ha varit vab-fast på vischan i en vecka - det har inte gått någon nöd på vare sig mig eller grabben, men det blev längre än det var tänkt - så kollade jag ikväll över cykelkällaren för att se om allt var i sin ordnung. Det var det.

Och jag måste säga att en cykel i stuk som den Edfeldtska Enpetaren borde alla människor ha rätt till. Inte snabb. Inte dyr. Inte fräck för fem öre och inget oskruvat originalskick att ta hänsyn till. Men väl rätt storlek, bara måttligt nedtyngd med bra att ha-saker, 1x7, plattformspedaler, och ffa ett Albatross-styre eller motsvarande. Den är det mest laidbackbekväma sedan jag vet inte vad. Så om ni sitter på ett lämpligt objekt och har alla andra måste-cyklar klara så kan jag verkligen rekommendera något i den stilen.

@Sennsa , jag minns din cykel ungefär som sådan när vi swishade förbi varandra i stadens vimmel i somras, righto?

Pastis

Medlem
Visa din Miyata!
Flera år sedan jag postade något här. Men såg att det var liv i denna Miyata-tråd! Tvättade och ställde undan min Canyonracer idag efter helgens Siljan runt och satte på nya däck (Continental Terra Speed ProTection TLR Cream, 35 mm) på min gamla ombyggda Miyata Quickcross från 1990/91. Tog mig sedan en runda här uppe i fjällen i vackra höstfärger. Miyatan är en härlig cykel som jag använder varje vår och höst, samt till trainern under vintern.

20210914b-004.jpg

20210914b-001.jpg

20210914b-002.jpg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Flera år sedan jag postade något här. Men såg att det var liv i denna Miyata-tråd! Tvättade och ställde undan min Canyonracer idag efter helgens Siljan runt och satte på nya däck (Continental Terra Speed ProTection TLR Cream, 35 mm) på min gamla ombyggda Miyata Quickcross från 1990/91. Tog mig sedan en runda här uppe i fjällen i vackra höstfärger. Miyatan är en härlig cykel som jag använder varje vår och höst, samt till trainern under vintern.

20210914b-004.jpg

20210914b-001.jpg

20210914b-002.jpg
Välkommen @Pastis och riktigt kul med en fin Quickcross😍🤩

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

20210914b-004.jpg

20210914b-001.jpg

20210914b-002.jpg

Underbar färg på den! 👍

Sennsa

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Stämmer bra, bästa cykeln jag ägt. Har nu uppgraderats (måttligt) med delar slaktade från överspecad peugeot herrcykel, så den har fått 3x7 XT och SunTour styrstamsreglage, bilder kommer!
7BAED71A-4D28-4E31-A989-2FB86B9378A1.jpeg

Det är inte bara ett dåligt kort, den är smutsig också! Behöver egentligen ett bakhjul, kanske lite omvårdnad av bromsarna, finare sadel och en korg eller så, men den går varje dag och funkar så varför inte hålla det på den nivån..

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 513010
Det är inte bara ett dåligt kort, den är smutsig också! Behöver egentligen ett bakhjul, kanske lite omvårdnad av bromsarna, finare sadel och en korg eller så, men den går varje dag och funkar så varför inte hålla det på den nivån..
Galet, xt och hela rasket, min spontana känsla var att den kom rätt ut ur @LWBs garage.
Dessa finlirar bruksare gör mig grön av avund... min ocd tillåter inte det! Men jag vill ha en.
Kanske beställer en av dig @LWB eller dig @Sennsa. Ni är helt rätt ute.. inte jag😅😂😂😂

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Galet, xt och hela rasket, min spontana känsla var att den kom rätt ut ur @LWBs garage.
Dessa finlirar bruksare gör mig grön av avund... min ocd tillåter inte det! Men jag vill ha en.
Kanske beställer en av dig @LWB eller dig @Sennsa. Ni är helt rätt ute.. inte jag😅😂😂😂
Anytime at all,
Anytime at all,
Anytime at all,
All you got to do is call
And I’ll be there.

Till viss del är knepet att utgå ifrån något som är så långt gånget att slakten och återupplivandet i en helt annan skepnad är förlåtna. Men dina byggen är på en annan nivå. Som jag skrev för länge sedan, Pablo Picasso möter Bert Karlsson… 😎

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
…bästa cykeln jag ägt.
Olika stuk, men omdömet känns igen från min kompis som jag lurade på två 20,5:or i våras:
31BAD949-2EFF-4415-BDBE-F8D65E692ACD.jpeg

Jag har tyvärr inte haft tillfälle att besöka honom och inspektera cyklarna sedan dess, men nån gång ska det bli av.

Edit: ”Lurade på” i bemärkelsen att han frågade om tips och jag såg en annons där dessa såldes. Det var alltså inte jag som sålde av mina cyklar, även om det inte hade skadat.

Senast ändrad:

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fan, efter detta lovprisande av "den okomplicerade cykeln" ™ så blir jag ju ruskigt sugen på att bygga en till mig själv. Jag är ju inte ens medlem i miyata-klubben... samtidigt så har jag ju cykel(/cyklar) som fyller exakt den kvoten.

Ja, det här skenande missbruket är ju inte lätt att hantera. Får väl se om jag springer på något kul, i så fall kanske jag behöver ha en cykel till landet eller nått.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Anytime at all,
Anytime at all,
Anytime at all,
All you got to do is call
And I’ll be there.

Till viss del är knepet att utgå ifrån något som är så långt gånget att slakten och återupplivandet i en helt annan skepnad är förlåtna. Men dina byggen är på en annan nivå. Som jag skrev för länge sedan, Pablo Picasso möter Bert Karlsson… 😎
Sen har jag ju kanske byggt ihop en sån cykel sen tidigare, men den är ju inte min och då kan det väl inte räknas?Visa bilaga 513062
Eget innehav är meriterande 😉🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det finns bara möjligheter Peth. Bästa versionen av On/Off-ramen, med pakethållarfästen på gaffelbenen och flaskhållarfäste under diagonalröret!

Hur tänker du dig återuppståndelsen?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tänkte inte göra så mycket mer än att göra rent och byta lite slitdelar. Sen ska det skaffas en cykelkärra. Och kanske ett par sjysta stänkor.
Låter bra!

Ännu en fördel med den versionen är att gaffeln är en liten gnutta bredare. Den tar ett Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2.35 (om än utan skärm), vilket inte får plats i On/Off motsvarande min rosa. Å andra sidan, om man nu är lagd åt att cykla med dubbat så verkar Ice Spiker Pro 2.35” vikbara ha utgått till förmån för 2.1” kanttrådsdäck, och de går ju in oavsett.

Kärra som i barnkärra eller kärra som i Bob Yak mfl?

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Låter bra!

Ännu en fördel med den versionen är att gaffeln är en liten gnutta bredare. Den tar ett Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2.35 (om än utan skärm), vilket inte får plats i On/Off motsvarande min rosa. Å andra sidan, om man nu är lagd åt att cykla med dubbat så verkar Ice Spiker Pro 2.35” vikbara ha utgått till förmån för 2.1” kanttrådsdäck, och de går ju in oavsett.

Kärra som i barnkärra eller kärra som i Bob Yak mfl?
Kärra som i att köra grejor till stranden och hem från affären.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer