Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Och just ja, ramväxlarna är riktigt bra, har satt på Hyperglide-kedja och -frikrans så det hjälper väl till. Det säger bara klick så hoppar rätt växel i.

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Tusingen är, som jag säkert sagt tidigare, en fantastisk gruscykel. Lugn och stabil, och den känns väldigt trygg när det går i 45 i nedförsbackarna. Ramreglage fungerar över förväntan, speciellt när det inte är för stökigt, men man får vara lite förutseende. Det är riktigt bra bett i cantibromsarna – har satt dit bromsbelägg avsett för MTB.
Hur breda däck kör du på?

Från början hade 610 något brantare styr- och sadelrör samt längre gaffelförsprång men från -89 lär geometrin vara samma som på 1000 enligt katalogerna på nätet. 1000 hade också något finare rör och muffar/gaffeländar men min 610 tillverkad -88 har samma som på 1000. Min teori är att senare årsmodeller av 610 hade i stort sett samma ram som 1000 (men enklare framgaffel i Manganstål) men jag är inte helt säker på att teorin håller.

Jag hade gärna haft något flackare vinklar på min 610 så om 1000 har det vore det drömmen, men de är ju närmast omöjliga att få tag i och sen skall den ju vara i rätt storlek också.

Jag har kört lite nu med både ram- och handtagsväxlar och jag föredrar helt klart ramväxlar på en turcykel, för mer aktiv träning och tävling är det väl bra med växlar i handtagen men i övrigt passar ramväxlar mig mycket bättre.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur breda däck kör du på?

Från början hade 610 något brantare styr- och sadelrör samt längre gaffelförsprång men från -89 lär geometrin vara samma som på 1000 enligt katalogerna på nätet. 1000 hade också något finare rör och muffar/gaffeländar men min 610 tillverkad -88 har samma som på 1000. Min teori är att senare årsmodeller av 610 hade i stort sett samma ram som 1000 (men enklare framgaffel i Manganstål) men jag är inte helt säker på att teorin håller.

Jag hade gärna haft något flackare vinklar på min 610 så om 1000 har det vore det drömmen, men de är ju närmast omöjliga att få tag i och sen skall den ju vara i rätt storlek också.

Jag har kört lite nu med både ram- och handtagsväxlar och jag föredrar helt klart ramväxlar på en turcykel, för mer aktiv träning och tävling är det väl bra med växlar i handtagen men i övrigt passar ramväxlar mig mycket bättre.
Däcken är 35 mm. Hade gärna kört på bredare, men tror inte det går in. Kanske att 37 mm skulle funka.

Tidigt i våras sök det upp tre stycken tusingar till försäljning ungefär samtidigt – varav jag knep en. Sen dess har jag inte sett någon mer.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag slänger in några bilder från en fin tur kring Fagerviken/Skärplinge i somras.

6D99423E-A602-4F11-B2DC-7E9188AE8356.jpeg
Paus i Fågelsundet. Medhavd smörgås och när-jag-barn-hette-det-Sunkist sockervatten med sugrör.

0A2A8D16-867F-4BAF-A9B9-90B4CC8DB49F.jpeg
Båthus vs. landhöjningen 0-1. Norrskensflamman vs. landhöjningen 1-0.

8741C59F-B4D5-4D15-AD6B-73A2FB51734D.jpeg
Gravel är populärt har jag hört.
Intressant notering från semestern är att det dels talas vitt och brett om en cykel-boom, dels drog var och varannan semesterbilist runt på flera flotta cyklar på tak- och dragkrokshållare, men ser man några cyklister ute på vägarna? På den här turen på 6,5 mil och 3-4 timmar en av sommarens finaste dagar såg jag en annan ”cyklist-cyklist”, resten var vanligt folk på väg hem från badet eller ute med flintastek-buken, trajbal-gadden och sitt urladdade elcykelbatteri. Nåväl, jag slapp i alla fall trängsel och hade för egen del en fin tur.

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag slänger in några bilder från en fin tur kring Fagerviken/Skärplinge i somras.

Visa bilaga 509743Paus i Fågelsundet. Medhavd smörgås och när-jag-barn-hette-det-Sunkist sockervatten med sugrör.

Visa bilaga 509744Båthus vs. landhöjningen 0-1. Norrskensflamman vs. landhöjningen 1-0.

Visa bilaga 509745Gravel är populärt har jag hört.
Intressant notering från semestern är att det dels talas vitt och brett om en cykel-boom, dels drog var och varannan semesterbilist runt på flera flotta cyklar på tak- och dragkrokshållare, men ser man några cyklister ute på vägarna? På den här turen på 6,5 mil och 3-4 timmar en av sommarens finaste dagar såg jag en annan ”cyklist-cyklist”, resten var vanligt folk på väg hem från badet eller ute med flintastek-buken, trajbal-gadden och sitt urladdade elcykelbatteri. Nåväl, jag slapp i alla fall trängsel och hade för egen del en fin tur.
Gick ingen nöd på dig @LWB och intressanta reflektioner i övrigt🤩

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Inspirerad av @Peth inlägg ville jag också testa hur min 610 klarar lite högre fart på grus, men 40,5 km/h räckte för mig, det gick fort fy f-n vad man skulle slå sig vid en vurpa. Cykeln gick bra men rejält skakigt när man kom upp i hastighet, kanske jag körde med för högt tryck, 3,5-4 bar, och jag kommer väl inte hundra procent överens med de nya slicks-däcken på grus, minsta rullgrus känns den instabil tycker jag. Det kan förstås vara för högt tryck det också.men de Schwalbe Marathon jag har på min andra känns tryggare. Lite off-road blev det också som synes.

yovrFtv.jpg

MNUUszs.jpg

Dl1BL7z.jpg

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
På väg hem med en helfräsch Sportrunner anno 1991.
D385B1EF-9CDB-4CFA-BBA7-9C47F93B4D47.jpeg

Tror ni mig om jag säger att sadelstolpen sitter fast? Det blir det vanliga, riv skiten, släng 90% och bygg ihop så bra det går med blandade delar. En cykelpyttipanna med delar från senaste veckans matlagning.
Vid det här laget vet jag att de här cyklarna kan bli riktigt bra. Men herre jävlar vilka ök de är i 30 år gammalt originalskick.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
På väg hem med en helfräsch Sportrunner anno 1991.
Visa bilaga 509853
Tror ni mig om jag säger att sadelstolpen sitter fast? Det blir det vanliga, riv skiten, släng 90% och bygg ihop så bra det går med blandade delar. En cykelpyttipanna med delar från senaste veckans matlagning.
Vid det här laget vet jag att de här cyklarna kan bli riktigt bra. Men herre jävlar vilka ök de är i 30 år gammalt originalskick.
Ök är oftast fallet🤩kul med ny färg i ditt stall, majestätblå!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ök är oftast fallet🤩kul med ny färg i ditt stall, majestätblå!
Majestätblå, man tackar.

Baknavet bytt till ett joytech med genomgående axel, lamp- och reflexfästen härifrån till Blåkulla och tillbaka och vevarna har såvitt jag kan se fasta nitade eller punktade klingor. Just utbytesvevar saknar jag nog för tillfället men hjul och annat pyssel borde gå att leta fram. Och vem vet, kanske att någon av de andra byggena får släppa ifrån sig en uppsättning Deore-bromsar, varvid jag kanske måste (det stavas M-Å-S-T-E) ersätta dem med nåt roligt från Paul. Måste man så måste man.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Majestätblå, man tackar.

Baknavet bytt till ett joytech med genomgående axel, lamp- och reflexfästen härifrån till Blåkulla och tillbaka och vevarna har såvitt jag kan se fasta nitade eller punktade klingor. Just utbytesvevar saknar jag nog för tillfället men hjul och annat pyssel borde gå att leta fram. Och vem vet, kanske att någon av de andra byggena får släppa ifrån sig en uppsättning Deore-bromsar, varvid jag kanske måste (det stavas M-Å-S-T-E) ersätta dem med nåt roligt från Paul. Måste man så måste man.
Helbild på skönheten tack!

Bikeam

Medlem
Visa din Miyata!
Har hittat en 2010/2011modell i fint skick. Försöker skaffa lite info innan eventuelt köp. (Dom två första bilderna är från katalog.) Sitter tex 37 mm på den, som jag tycker blir för smalt. Passar kanske bäst på asfalt?
Koga Miyata Randonneur 1.png
Koga Miyata Randonneur 2.jpg
Koga Miyata Randonneur 3.jpg

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Har hittat en 2010/2011modell i fint skick. Försöker skaffa lite info innan eventuelt köp. (Dom två första bilderna är från katalog.) Sitter tex 37 mm på den, som jag tycker blir för smalt. Passar kanske bäst på asfalt?Visa bilaga 510033Visa bilaga 510034Visa bilaga 510035
FM-1 lär motsvara Miyatas finaste trippelreducerade och räfflade rör, jag tror inte det finns någon officiell siffra på stålets hållfasthet men runt 800-900 N/mm2 finns angivet i någon broschyr, dvs. som för ett bättre icke värmebehandlat CrMo-stål.

Tidigare modeller av Miyatas touringramar, 80- början på 90-tal hade som standard 32 mm däck, som max går det att få på runt 37-40 mm men då är det tight, särskilt med stänkskärmar. Nyare kan mycket väl ha plats för bredare däck, tycker det ser ut som det i bilden där man ser framgaffeln snett bakifrån.

Senast ändrad:

Vigfor

Medlem
Visa din Miyata!
Har hittat en 2010/2011modell i fint skick. Försöker skaffa lite info innan eventuelt köp. (Dom två första bilderna är från katalog.) Sitter tex 37 mm på den, som jag tycker blir för smalt. Passar kanske bäst på asfalt?Visa bilaga 510033Visa bilaga 510034Visa bilaga 510035
Den där vet jag inte så mycket om tyvärr, men fin i alla fall! Om det är storlek L/56-58 får du gärna höra av dig om det inte blir någon affär 😉

Bikeam

Medlem
Visa din Miyata!
Tack för info! (y)
FM-1 lär motsvara Miyatas finaste trippelreducerade och räfflade rör, jag tror inte det finns någon officiell siffra på stålets hållfasthet men runt 800-900 N/mm2 finns angivet i någon broschyr, dvs. som för ett bättre icke värmebehandlat CrMo-stål.

Tidigare modeller av Miyatas touringramar, 80- början på 90-tal hade som standard 32 mm däck, som max går det att få på runt 37-40 mm men då är det tight, särskilt med stänkskärmar. Nyare kan mycket väl ha plats för bredare däck, tycker det ser ut som det i bilden där man ser framgaffeln snett bakifrån.

andben

Medlem
Visa din Miyata!
FM-1 lär motsvara Miyatas finaste trippelreducerade och räfflade rör, jag tror inte det finns någon officiell siffra på stålets hållfasthet men runt 800-900 MPa finns angivet i någon broschyr, dvs. som för ett bättre icke värmebehandlat CrMo-stål.
Kan lägga till att det numera finns finare stål att tillgå, ett ganska vanligt rör i touringsammanhang är Reynolds 725, som är ett värmebehandlat CrMo-stål och med en hållfasthet på cirka 1200 MPa. Men det är egentligen en akademisk fråga, det stål Miyata använde till sina bättre ramar är fullt tillräckligt för alla behov enligt mig.

Senast ändrad:

CV

Medlem
Visa din Miyata!
Oj, oj, nu har jag hittat rätt tråd för mig. Jag blev kär i Miyata cyklar redan under sent 90 tal när jag tävlade för mitt universitetslag på en Team Miyata med Dura-Ace 7400 series komponenter. Nu för tiden kör jag en 26er Team Miyata från gissar jag 1991 som används som en året runt stadscykel och barnbärare. Här finns bilder på både den nuvarande flatbar set-up å en äldre monstercross version.

Bilagor

• 62F5BC3E-7734-4326-A760-D99ECDE0D0D0.jpeg
    62F5BC3E-7734-4326-A760-D99ECDE0D0D0.jpeg
    662.9 KB · Besök: 57
  • 3851FA96-1C0E-4D41-B03C-D16D9216B652.jpeg
    3851FA96-1C0E-4D41-B03C-D16D9216B652.jpeg
    661.1 KB · Besök: 58
Senast ändrad:

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Det är en 63a. Har hittills inte hittat ramgeometrin, men man skall nog vara ganska långbent för att den skall passa. :giggle:
Jag hittade ramdata för Koga Miyata Randonneur från 2001 så jag vet inte om det är samma, men i alla fall här är de:
Sadelrör 630
Överrör 590
Kedjestag 450
Hjulbas 1071
Gaffelvinkel 71
Sadelrörsvinkel 70

Ganska flacka vinklar (något jag gillar).

Senast ändrad:

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Du får stålsätta dig inför presentationen som vi andra... jag hade tur sist, hon märkte det inte🤩
Du har alltså uppnått den kritiska massan, grattis! För vårt samlade empiriska intresse, hur många? Det finns många teorier här: herrar (och damer?), vi har mycket arbete framför oss. Färg och form har säkerligen betydelse, såväl som intressenivån hos subjektet. Så låt oss stipulera att den äkta hälften bryr sig noll om cyklar, men har starka åsikter om att inte bo tillsammans men en horder/dumpster-diver/ebay-junkie. Kommer en fjärde rosa cykel hos @LWB reta synnerven och trigga en kräkreflex? Förmodligen inte, däremot är väl en tandem svårare att gömma bland de andra fåglarna på grenen. En möjlig metodik är att introducera det nya peu-a-peu i delar och inte som helt objekt, för då kanske N+1 räknaren inte tickar fram. Förra veckan landade en MTB i blank alu i mitt stall, när viss förhoppning om att den kommer att gå under radarn som "den där silvriga" (= Checker Piggen). We shall see.

Edit: och jag sitter ju absolut inte och funderar på hur den här kan realiseras:

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer