Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Helbild på skönheten tack!
Skönhet vete spörs…
612F511C-1AE2-45CB-BC82-3C706A67D432.jpeg

…men här är den.

04125F69-2219-4E86-B6BF-1D5E8E0CC153.jpeg

Två kännetecken på en gammal instegs-Miyata, stöldskyddsmärkning och bergfast sadelstolpe. Ikväll när grabben har somnat blir det återigen ett rejs med kaustiksoda.

1C717445-525D-4D61-A9CF-16C1A9130BEF.jpeg

Shimano 200CX, det är grejer det.

Nu är cykeln nedplockad i sina beståndsdelar. För första gången i min Miyataskruvargärning har jag stött på en lagerkopp i vevlagret som inte låter sig rubbas. Märkligt med tanke på hur fräsch ramen är invändigt. Lite idéer har jag kvar för att få loss lagret, därefter återstår antingen Åkerman H10 eller transcendental kristallenergikombuchavaccinskepsis. Rösta på vad ni förordar, 071-666 666.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Skönhet vete spörs…
Visa bilaga 510705
…men här är den.

Visa bilaga 510706
Två kännetecken på en gammal instegs-Miyata, stöldskyddsmärkning och bergfast sadelstolpe. Ikväll när grabben har somnat blir det återigen ett rejs med kaustiksoda.

Visa bilaga 510707

Nu är cykeln nedplockad i sina beståndsdelar. För första gången i min Miyataskruvargärning har jag stött på en lagerkopp i vevlagret som inte låter sig rubbas. Märkligt med tanke på hur fräsch ramen är invändigt. Lite idéer har jag kvar för att få loss lagret, därefter återstår antingen Åkerman H10 eller transcendental kristallenergikombuchavaccinskepsis. Rösta på vad ni förordar, 071-666 666.
Vissa tar en öl när barnen somnat, du går direkt på Mr Kaustik. Tungt

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Skönhet vete spörs…
Visa bilaga 510705
…men här är den.

Visa bilaga 510706

Visa bilaga 510707

Åkerman😂😂rejäla doningar. 200cx kändes grymt insteg. Men den den blir ju lyxigare än den någonsin kunde drömma om när den stod i en container över De sju haven för si sådär 28 årsedan☀️🤩

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Jag hade samma problem på min, en halvmeters skiftnyckel löste det på drivsidan och en lika stor rörtång på andra.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu är det mesta som går att återanvända tillbaka på cykeln: ram, gaffel, styrlager, sadelstolpe (ny från Biltema, endast det bästa är gott nog), styrstam, strax även tungviktsstyret och… ja, det var nog det. Vajerstyrningen under vevlagerhylsan ej att förglömma.

8FB70148-7C11-4007-A381-B833AB31324C.jpeg

Vevlagerhylsan blev oförskämt fräsch efter en dust emot stålborsten.

9F70DF01-5605-4C18-B2EF-A64DED754FAF.jpeg

Planen härifrån och In I Framtiden är lite vag. Fru LWB är måttligt brydd av vad som hamnar på cykeln så länge den får skärmar, lås och pakethållare. Men jag tror att den kommer att få ärva diverse komponenter mod. bra-men-inte-så-roliga från mina övriga cyklar medan jag tar tillfället i akt att uppgradera dem. Vem vet, kanske Norrskensflamman får ett kit med Paul-bromsar, i vilken händelse det blir en uppsättning Deore-bromsar över. Sånt kan man aldrig veta, och än mindre råda över. Och som Wittgestein uttryckte i sitt tractatus logico-philosophicus Miyaticus, ”Vid tvekan, använd Paul Components”.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu är det mesta som går att återanvända tillbaka på cykeln: ram, gaffel, styrlager, sadelstolpe (ny från Biltema, endast det bästa är gott nog), styrstam, strax även tungviktsstyret och… ja, det var nog det. Vajerstyrningen under vevlagerhylsan ej att förglömma.

Visa bilaga 510854

Vevlagerhylsan blev oförskämt fräsch efter en dust emot stålborsten.

Visa bilaga 510853

Planen härifrån och In I Framtiden är lite vag. Fru LWB är måttligt brydd av vad som hamnar på cykeln så länge den får skärmar, lås och pakethållare. Men jag tror att den kommer att få ärva diverse komponenter mod. bra-men-inte-så-roliga från mina övriga cyklar medan jag tar tillfället i akt att uppgradera dem. Vem vet, kanske Norrskensflamman får ett kit med Paul-bromsar, i vilken händelse det blir en uppsättning Deore-bromsar över. Sånt kan man aldrig veta, och än mindre råda över. Och som Wittgestein uttryckte i sitt tractatus logico-philosophicus Miyaticus, ”Vid tvekan, använd Paul Components”.
Det stadiet är det bästa🤩

Stigbob

Medlem
Visa din Miyata!
Fråga till Mr Miyata a.k.a Carl Edfeldt, sprang på att en Miyata mtb stålram med popnitade vajerhållare på överröret. Var typ lila/rosa, vad kan det varit för modell, klibborna var borta.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fråga till Mr Miyata a.k.a Carl Edfeldt, sprang på att en Miyata mtb stålram med popnitade vajerhållare på överröret. Var typ lila/rosa, vad kan det varit för modell, klibborna var borta.
Troligtvis var det en Highrunner i stål du sprang på. De ramarna hade ngt tjockare stålrör än det sedvanliga stålisarna och mkt riktigt popnitade wirefästen, jag tror att alla mtb utom instegsstålisarna fick överliggande popnitade wirefästen från 1992. 🤩
Edit: Ramviklarna på den stålisen påminner om Gen2 ramarna.

Senast ändrad:

Stigbob

Medlem
Visa din Miyata!
Troligtvis var det en Highrunner i stål du sprang på. De ramarna hade ngt tjockare stålrör än det sedvanliga stålisarna och mkt riktigt popnitade wirefästen, jag tror att alla mtb utom instegsstålisarna fick överliggande popnitade wirefästen från 1992. 🤩
Edit: Ramviklarna på den stålisen påminner om Gen2 ramarna.
Ja den ramen hade klart mer slope än vad jag sett på andra stålramar. Tack för hjälpen!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Varför är det så svårt att hitta en Miyata till salu?

Jo, för att alla Miyator står i Carl Edfeldts garage eller hemma hos LWB.

Hoarders!

😉
Sååå sant! Men istället för Sebbes 😂😂 börjar jag luta åt 😭😭.

How many Miyatas
Must one man have
Before han fattar
Att man bara har ett arschle att sitta på sadeln med
The answer, my friend, is n+1
The answer is n+1

Jag tröstar mig med att de flesta av mina byggen var så muggiga i utgångsläget att ingen sann och äkta kristen hade nedlåtit sig till att bygga något på dem. Och så länge jag cyklar på dem så bring ’em on baby. Men det kan vara hur det vill med den saken, när jag hamnar på den berömda divanen så blir det svårt att blunda för det patologiska samlandet.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sååå sant! Men istället för Sebbes 😂😂 börjar jag luta åt 😭😭.

How many Miyatas
Must one man have
Before han fattar
Att man bara har ett arschle att sitta på sadeln med
The answer, my friend, is n+1
The answer is n+1

Jag tröstar mig med att de flesta av mina byggen var så muggiga i utgångsläget att ingen sann och äkta kristen hade nedlåtit sig till att bygga något på dem. Och så länge jag cyklar på dem så bring ’em on baby. Men det kan vara hur det vill med den saken, när jag hamnar på den berömda divanen så blir det svårt att blunda för det patologiska samlandet.
Dags för en lokal eller större garage för oss båda😂🤦‍♂️🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Snyggt jobbat @Peth!

Om någon annan hinner före mig på nästa budget-stålis som säljs på blocket och får ett trilskande vevlager på halsen så hittade jag detta tips på hur man kan få loss ”the fixed cup”:

Själv lyckades jag få loss mitt på någorlunda traditionellt vis innan jag behövde tillgripa denna metod men det var inte långt ifrån.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon som är längre än jag kan bli lycklig ägare till en Valley Runner Alloy. Finns i Gävle, kostar 600 pengar.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens goda gärning - jo, jag är en filantrop innerst inne - var att ge farsans gamla Skyrunner en once-over.
5EE3CFF2-2290-48BC-B85F-90CE654B83E8.jpeg

Det egentliga ärendet var att montera en styrrörsförlängare…
822F54B0-49EA-450D-971C-0C125FBE4F60.jpeg

…eftersom farsan är 2m lång och i 30 års tid dagligen har kört denna 20,5” trotjänare med extra hög sadel och tidstypiskt bottnad styrstam, dvs ihopvikt som en 120-kilos fällkniv. Nu har det masochistiska modet tack och lov hamnat på museum, iaf för min del, samtidigt som farsan under tiden har blivit 30 år stelare. När vi ändå hade slagit klorna i cykeln gjorde jag vad jag kunde för att få ordning på växlar och bromsar.

2F8BF14F-871C-4DDE-81AA-C5052C2A66BE.jpeg

Farsan köpte cykeln begagnad nån gång 1992-93, strax efter att jag och brorsan köpte våra Elevation 2000, och fick redan omkring 95-96 rådet av en cykelhandlare att ”tjacka en ny hoj”. Den mannen är förmodligen död vid det här laget medan både farsan och hans Skyrunner stretar på. Go figger.

För egen del hade jag inte velat köra med en cykel som hålls ihop av slangklämmor…
EC0B30C4-314A-490B-B251-807D5F47AE4F.jpeg
…men jag tar inte den diskussionen.

Det kanske är symptomatiskt att slangklämmorna håller ihop cykeln medan det är aluminiet i baktriangeln som har gett sig (se höger kedjestag)?
6B20CFA0-D068-41F9-8F2E-51AB73811B74.jpeg

Men det är inte värre än att man svetsar ihop den och kör vidare.

Jag hade som sagt hållit mig för god för att om och om igen gjuta nytt liv i en alu- och CF-cykel, men farsan skiter i vad jag och andra tycker och har under tiden ägnat sig åt att cykla. Jag kanske återkommer i frågan när jag själv är inne på mitt tredje-fjärde framhjul och mitt andra-tredje bakhjul. Av alla goda råd som Grant Petersen strör omkring sig så är min favorit ”testa att någon gång slita ut något”.

En anekdot om slangklämmorna är att de fanns i mängder hemma hos en bekant till farsan vars pappa kom som flykting från andra världskrigets Norge. Efter den materiella nöd som han hade upplevt där fyllde han källaren i Saltis med viktiga bra-att-ha-saker, däribland dessa slangklämmor. Dagens city-preppers kan gå och kamma sig.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens goda gärning - jo, jag är en filantrop innerst inne - var att ge farsans gamla Skyrunner en once-over.
Visa bilaga 511312

Det egentliga ärendet var att montera en styrrörsförlängare…
Visa bilaga 511315
…eftersom farsan är 2m lång och i 30 års tid dagligen har kört denna 20,5” trotjänare med extra hög sadel och tidstypiskt bottnad styrstam, dvs ihopvikt som en 120-kilos fällkniv. Nu har det masochistiska modet tack och lov hamnat på museum, iaf för min del, samtidigt som farsan under tiden har blivit 30 år stelare. När vi ändå hade slagit klorna i cykeln gjorde jag vad jag kunde för att få ordning på växlar och bromsar.

Visa bilaga 511314

Farsan köpte cykeln begagnad nån gång 1992-93, strax efter att jag och brorsan köpte våra Elevation 2000, och fick redan omkring 95-96 rådet av en cykelhandlare att ”tjacka en ny hoj”. Den mannen är förmodligen död vid det här laget medan både farsan och hans Skyrunner stretar på. Go figger.

För egen del hade jag inte velat köra med en cykel som hålls ihop av slangklämmor…
Visa bilaga 511313…men jag tar inte den diskussionen.

Det kanske är symptomatiskt att slangklämmorna håller ihop cykeln medan det är aluminiet i baktriangeln som har gett sig (se höger kedjestag)?
Visa bilaga 511318
Men det är inte värre än att man svetsar ihop den och kör vidare.

Jag hade som sagt hållit mig för god för att om och om igen gjuta nytt liv i en alu- och CF-cykel, men farsan skiter i vad jag och andra tycker och har under tiden ägnat sig åt att cykla. Jag kanske återkommer i frågan när jag själv är inne på mitt tredje-fjärde framhjul och mitt andra-tredje bakhjul. Av alla goda råd som Grant Petersen strör omkring sig så är min favorit ”testa att någon gång slita ut något”.

En anekdot om slangklämmorna är att de fanns i mängder hemma hos en bekant till farsan vars pappa kom som flykting från andra världskrigets Norge. Efter den materiella nöd som han hade upplevt där fyllde han källaren i Saltis med viktiga bra-att-ha-saker, däribland dessa slangklämmor. Dagens city-preppers kan gå och kamma sig.
Kan nog säga att den cykeln är den ovanligaste av alla Miyator som avhandlats här.
Gen2 skyrunner med kontrastfärg och Koga/Miyata framgaffel. Vilken syn😍🤩

Senast ändrad:

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Deore DX vevar♥️Ren kärlek
Ja, de är riktigt fina dr där. Men nånstans finns det en gräns (?) För hur mycket prylar man kan ha i bra-att-ha-l
Dagens goda gärning nr två stod @L.and för när han efterskänkte dessa eleganta vevar. Stort tack!
Visa bilaga 511373Eventuellt har de fått sig en mild omgång med Autosol efter att bilden togs. De kommer att göra sig mycket bra som uppgradering på den Edfeldtska Enpetaren.
Allt för konsten!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När man somnar kl 8 i samband med grabbens nattning (”Pappa, kan vi kolla på nån gubbe som bygger cyklar?” Mamma Mu och Kråkan har hård konkurrens av RJ the Bike Guy, Spindatt och deras kompisar och jag är inte svårövertalad) och sen vaknar klarvaken kl 01.00, då kan det hända att man slinker in på IG nån timme eller två. Sådana morgnar slår det mig titt som oftast att de amerikanska sajterna är besvärande fyllda av MB-1:or och 2:or, Stumpjumprar, Hardrocks och Rockhoppers, Fujis och Panasonics, Ross, Ibis, Cannondales, Schwinnar och allt mellan himmel och jord som man sällan ser här hemma. Om man då verkligen har svårt att somna om så kanske det framåt tre-halv fyrasnåret dyker upp en ensam turkos SportRunner med u-broms, sen ytterligare en hoper Bridgestone och annat krafs innan man till slut somnar om igen.

Vart fan vill han komma? Är han ens nykter?

Jo, tack jag mår bara bra.

Ni som kan och vet. Hur tror ni att de gamla Miyator som på 90-talet fyllde Sverige som Egyptens gräshoppor och som ännu finns i sådan relativ myckenhet att vi nu kan köra uppskrämt 26-tum in i medelåldern (flina så lagom, du är på väg dit du också), om dessa cyklar hade funnits där man nu istället ägnar sig åt att steka upp ovan nämnda cyklar, vilken ställning bedömer ni att de hade haft då? Dels subjektivt, hur heta hade de varit, men kanske framförallt objektivt, hur förhåller de sig egentligen till de eftertraktade ”fingammelcyklarna” vad gäller material, tillverkningskvalitet mm? Oavsett vad den tatuerade influenser-royalty:n hade tyckt eller inte tyckt, vad anser Ni verklige sanningsvittnen och omutlige smakdomare?

Nej hörni, dags att komma ut och cykla. Tack ska ni va!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, det här har jag också funderat lite över. Hur är de gamla hojarna, vilka var bäst och finast och varför? Hur står sig Miyata mot Kona och Yeti? Min första mountainbike var en Bridgestone CB2 och jag har givetvis en giltig nostalgisk anledning att villhöva en dylik, men de finns ju liksom inte att tillgå.

Visa din Miyata!
Har börjat snegla oroväckande mycket på miyata den senaste tiden. Har hittat en 512 och en 712 nära mig, är det någon skillnad på själva ramarna utöver att den sistnämnda har intern dragning? Likvärdig vikt etc? Lite sugen på en sleeper med moderna komponenter, så växlarna spelar väl ingen större roll egentligen.

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Har börjat snegla oroväckande mycket på miyata den senaste tiden. Har hittat en 512 och en 712 nära mig, är det någon skillnad på själva ramarna utöver att den sistnämnda har intern dragning? Likvärdig vikt etc? Lite sugen på en sleeper med moderna komponenter, så växlarna spelar väl ingen större roll egentligen.
Jag tror det kan skilja lite, det beror på årgång i början användes Hi-Ten-stål i bakramen på enklare modeller och sen var framgafflarna i Manganstål och CRMo på de finare. Beroende på år var nog också geometrin något olika.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Åkej, har en 712 som blir cyklad på alldeles för sällan. Vad göra? Jo, man letar efter en 9-delad Dura Ace grupp och går (semi-)NeoRetro på Sjutolvan. Nästa vecka vet vi säkert om planen går i lås, och i så fall blir det våtservetter och Autosol så det står härliga till under hösten.

Målbilden är att det ska kännas som att titta rakt in i solen med en kikare när man tittar på cykeln.

Så här ser den ut nu i alla fall.
E33220E9-6F09-472F-822B-991F146441E1.jpeg

Fortsättning följer …

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Åkej, har en 712 som blir cyklad på alldeles för sällan. Vad göra? Jo, man letar efter en 9-delad Dura Ace grupp och går (semi-)NeoRetro på Sjutolvan. Nästa vecka vet vi säkert om planen går i lås, och i så fall blir det våtservetter och Autosol så det står härliga till under hösten.

Målbilden är att det ska kännas som att titta rakt in i solen med en kikare när man tittar på cykeln.

Så här ser den ut nu i alla fall.
Visa bilaga 512112
Fortsättning följer …
Tärningen är kastad, ingen återvändo nu @Peth.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tärningen är kastad, ingen återvändo nu @Peth.
Precis! Hade tänkt leta efter en mörkgrå 912, men kom på bättre tankar. Det finns förutsättningar till att bli riktigt bra detta. Sen får man ägna vintern åt att leta ett par fina hjul. Borde gå att kapa några hekto till då tänker jag och så står man där till våren med en 9-kilosraket avsedd för de där korta, snabba rundorna.

andben

Medlem
Visa din Miyata!
Funderar lite på att köpa en Univega touringscykel från början av nittiotalet troligen -93 eller -94, har för mig att jag läst att Miyata tillverkade ramarna. Någon som vet mer om detta?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer