Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det blir snyggt med den vita turbosadeln, vevpartiet och styrtappen! Original var det betydligt mera svart på cykeln tror jag. Egentligen skulle nog styret också varit alufärgat men du planerar kanske ljusa handtag?
Orginal katalogbild @andben. Men när dom landade i Sverige så hade Lx partiet svarta klingor orginal, helt rätt!
96381B7D-D2AC-4011-8B8A-8A69C1E82194.png

Visa din Miyata!
Hoppsan…

Visa bilaga 522080

Jag tyckte att jag behövde en Miyata till, så jag köpte Jätten Från Gävle.

Nej, fullt så illa är det inte. Men eftersom jag vet om folk här som har en icke-22,5:a men letar efter en 22,5:a och annat folk som inte har någon Miyata (än) men som letar så tänkte jag att jag gamblar med 300kr för att säkra cykeln i Gävle och så försöker jag få till nåt slags trippelbyte. Förhandlingar förs as we speak och om allt går i lås så hoppas jag att vi snart får se en ny vän gå ner sig i Träsket. Vi lär återkomma. Lite nervöst är det allt, jag ligger ändå ute med 300kr.
Intet är klart förrän Allt är klart. Men nu har jag i alla fall fått bekräftat att mina kontakter utanför Gävle kommer att hämta Jätten från Gävle hemma hos den sympatiske säljaren, så att den åtminstone inte riskerar att sjunka ned i glömskans kökkenmödding.

Sedan återstår det att lösa transporten till civiliserade trakter, där Mr X och Mr Y under överinseende av Mr Z (även känd som el Instigador) får göra upp om ett eventuellt byte, så att Mr X får Jätten från Gävle emot att han lämnar sin 20,5:a vidare till Mr Y.

Hänger ni med?

Det är onekligen några om och men som ska klaffa, men det skulle kunna funka.

Visa din Miyata!
Det går långsamt men det är nog för att det skall bli så ändamålsenligt? Fru Edfeldt cykel evolverar lika fort som en daggmask. Detta till trots är det inte långt kvar, det mesta sitter.
Lite wires, höljen, bromsbelägg, kedja, handtag och pakethållare fram.. puh, så skall den nog kunna premiärtrampas på innan första snön kommer?
Campagnolo fälgarna är bara sååå rätt, måste slå ett slag för dom?
Visa bilaga 522302

Visa bilaga 522303
Så snygg att jag blir tårögd. Gissar att du låtit lacka om ramen?

Visa din Miyata!
Så snygg att jag blir tårögd. Gissar att du låtit lacka om ramen?
Tack för de fina orden @Gubbcyklist ?
Det galna i detta är att ramen var såpass intakt att det räckte med bättringsfärg och polering. Jag håller med om att den ser nylackerad ut. Kul att finishen håller ?
Lägger med en bild från när jag hämtat den precis. Den var nog inte så väldigt använd
men alla lager var slut så det blev ändå rätt övergripande renovering. Beslutet att bygga nya hjul var rätt och att satsa på en helt ny bakväxel. Det ger lite mer nykänsla till finishen då fälgar och bakväxel oftast är rätt skabbiga. Hade ett bra vevparti som var tänkt till Den nu mer @LWB Edfeldska Enpetaren som kom väl till pass nu. Det gjorde att jag kunde knyta ihop Lx gruppen. Cantisarna kommer från den silvriga Elevation 2000 i stallet. Dom satt som en smäck på denna cykel. Återkommer med slutrapport?
036232FB-978F-4479-933F-1A2F77F9B74C.png
A8A6E602-28DA-400C-B32A-4A51A612350C.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Teaser…

Nu är det avtalat om transport av Jätten från Gävle, från dess gamla hemortsland i, just det, Gävle, till ett transitboende i Mörkaste Småland.

Sedan är det som den gode Bob Dylan så riktigt påpekar, ”a hard rain’s a-gonna fall means something’s a-gonna happen”.
Vi vet ännu inte riktigt vad, men något kommer onekligen att ske, sannolikt inbegripande vidare befordran till the Left Coast.

Visa din Miyata!
Teaser…

Nu är det avtalat om transport av Jätten från Gävle, från dess gamla hemortsland i, just det, Gävle, till ett transitboende i Mörkaste Småland.

Sedan är det som den gode Bob Dylan så riktigt påpekar, ”a hard rain’s a-gonna fall means something’s a-gonna happen”.
Vi vet ännu inte riktigt vad, men något kommer onekligen att ske, sannolikt inbegripande vidare befordran till the Left Coast.
Blir ju sugen på ett nytt projekt själv?‍♂️

Visa din Miyata!
Pathrunner (22.5) som skänktes till mig nu i höst. Rätt tilltufsad lack och bakfälg. Klottrad på, 3338 (?) Komplett Deore LX grupp som jag har svårt att avgöra status på.

Tänkte få den i rullning till vintern men jag har fortsatt en del fix med min Triplecross som står mig närmre! Så framtiden för den lila är ännu lite oklar..

Bilagor

• AFB8C7D5-C742-4383-938D-D23F3DB11EFE.jpeg
    AFB8C7D5-C742-4383-938D-D23F3DB11EFE.jpeg
    557.3 KB · Besök: 95
  • DE0F7AA2-2690-4B0F-9D34-2E6B7F023C17.jpeg
    DE0F7AA2-2690-4B0F-9D34-2E6B7F023C17.jpeg
    350.3 KB · Besök: 95
  • 30F80212-718E-4167-9F81-F6D13FBEEF60.jpeg
    30F80212-718E-4167-9F81-F6D13FBEEF60.jpeg
    603.8 KB · Besök: 102
Visa din Miyata!
Efter @LWB:s senaste inlägg är jag övertygad om att vi nu är på nåns Watchlist, så det här gör det inte bättre: jag har hittat en rutt från södra Tyskland till norra Sverige, som inte verkar involvera Postnord. Hojen jag byggde för farsan gick upp med GLS, med lite kreativitet får man in en gammal MTB och ett par kilo Stollen (alltså, en typ av kaka) inom dimensionerna för ett XL-paket, 32.99 euro. Just sayin'. Om det nu nån gång skulle bli en rosa i Large till övers i kollektivet. Men oroa er inte, nån riktig nöd är det inte frågan om, roar mig tills vidare med mina Treks och den Casati jag fann på den tyska motsvarigheten till Blocket idag, hihi.

Visa din Miyata!
@andben börjar sakta gå mot fördärvet också?Härligt när vi blir fler förtappade själar.
Nu får ni börja lista era hojar i era signaturfältet så man kan hålla ordning på beståndet i era respektive stall?
Sakta och sakta, från noll till nu fyra Miyator på mindre än ett år känns som ett nästan osunt beroende. Men jag kommer nog sälja min 712 som var ett lite ogenomtänkt köp eftersom jag inte kör landsväg längre så då blir det en mindre.

Den här Crossen får vi se vad det blir av med, om ramen är ok har jag en CrMo-gaffel med cantilever i precis rätt storlek liggande så då blir den återuppstånden, om inte behöver jag några av delarna som sitter på.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Tack för de fina orden @Gubbcyklist ?
Det galna i detta är att ramen var såpass intakt att det räckte med bättringsfärg och polering. Jag håller med om att den ser nylackerad ut. Kul att finishen håller ?
Lägger med en bild från när jag hämtat den precis. Den var nog inte så väldigt använd
men alla lager var slut så det blev ändå rätt övergripande renovering. Beslutet att bygga nya hjul var rätt och att satsa på en helt ny bakväxel. Det ger lite mer nykänsla till finishen då fälgar och bakväxel oftast är rätt skabbiga. Hade ett bra vevparti som var tänkt till Den nu mer @LWB Edfeldska Enpetaren som kom väl till pass nu. Det gjorde att jag kunde knyta ihop Lx gruppen. Cantisarna kommer från den silvriga Elevation 2000 i stallet. Dom satt som en smäck på denna cykel. Återkommer med slutrapport?Visa bilaga 522512Visa bilaga 522513
Har precis klickat hem en likadan, ska bli kul att se skick och funktion! Din är rackarns snygg!

Visa din Miyata!
Till vardags kör jag med Continental RaceKing 2.20. Fram funkar Ice Spiker Pro 2.35” men då får man fimpa skärmen.

Jag har tyvärr inte lyckats få tag på de 60mm Gilles Berthoud-skärmar som jag hade velat köra så jag vet faktiskt inte om de funkar. Det kan nog behövas lite hemmasmide om de ska funka.

Din version av On/Off (samma som Norrskensflamman) är lite bredare i gaffeln än ex. den rosa. I den rosa funkar ex. inte 2.35” ISP fram. Den är i gengäld rosa.

Jag har varit nöjd med RaceKing 2.20. Den hade varit roligt att testa René Herse lyxdäck, men RaceKing har funkat oklanderligt.
Såg att Bikeshop fått in 60 mm 26”-skärmar från Velo Orange. Inte rostfritt Gilles, men långt ifrån rackligt plast från SKS.

Visa din Miyata!
Skärmar i rostfritt stål finns annars att plocka på gamla Crescent och liknande märken, aluskärmar är fjäderlätta men ganska ömtåliga tycker jag. Jag har gjort så, de jag hittade till min 26":are var tyvärr lackade svart men om det stör för mycket får jag väl strippa färgen.

Visa din Miyata!
Jag har kört på curana c-lite. Tycker de är riktigt bra. Stabila och lätta och dessutom enkla att få en tajt montering på. Ända nackdelen är att de kunde vara lite längre.

Visa din Miyata!
Slaktade en Peugeot för ett tag sedan, och den hade fantastiskt fina rostfria skärmar som, med lite puts, gick att få att skina som solen. Började kolla runt lite och Peugeot hade likadana skärmar på väldigt många olika cyklar. Även Raleigh använde sig av exakt likadana skärmar med skärmstagen fästa på utsidan. Synd bara att de skärmar man hittar många gånger har hål gjorda både för fram- och bakljus. Så, hittar man en gammal Peugeot, kolla om skärmarna är fina – den kan vara värd att lägga vantarna på enkom för detta.

C610F178-DFA6-4F51-A5F5-A58B6C5B0C1B.jpeg

Vilken skillnad jämfört med det svenska rapplet.

Visa din Miyata!
Fint, men "rapplet" kan nog tänkas återkomma med den stagmonteringen. Tänkte göra samma montering på en gammal mtb med skärmar från 50-talet eller så, men man måste hitta en bra lösning för stagen..

Visa din Miyata!
Skulle ni säga att det finns något mervärde i typ gilles bertroud eller ska man lika gärna köra äldre skärmar som ovan? Tänker till min pendel/grus/touringcykel.

Visa din Miyata!
Skärmar är, i alla fall de i plast eller alu, förbrukningvaror som förr eller senare måste bytas ut. Fördelen med flång nya skärmar är att de går att milimeteranpassa till just din cykel. Begagnade skärmar har troligtvis hål som inte går att återanvända. Skärmarna ovan hade, som tur var inte ett enda hål förutom de till stag och L-fäste. Raka och fina var de också.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Skärmar är, i alla fall de i plast eller alu, förbrukningvaror som förr eller senare måste bytas ut. Fördelen med flång nya skärmar är att de går att milimeteranpassa till just din cykel. Begagnade skärmar har troligtvis hål som inte går att återanvända. Skärmarna ovan hade, som tur var inte ett enda hål förutom de till stag och L-fäste. Raka och fina var de också.

Hål och ojämna skärmar kan jag leva med, är ju ingen utställningscykel. Dessutom växlar jag ofta hjulpar med olika storlek så kommer aldrig bli tight. Men bra poäng med att det är förbrukningsvaror - då känns det lite mindre smart att bränna 800kr på skärmar.

Visa din Miyata!
Skulle ni säga att det finns något mervärde i typ gilles bertroud eller ska man lika gärna köra äldre skärmar som ovan? Tänker till min pendel/grus/touringcykel.
Jag kollade och rostfria Gilles-skärmar är inte så farligt dyra 300 kr för ett set, stagen kostade mer. Så har man skabbiga aluskärmar men med bra stag i rostfritt, som Miyata t.ex., så är det värt att spara stagen. Rostfria skärmar håller lika länge som cykeln.

Visa din Miyata!
Hål och ojämna skärmar kan jag leva med, är ju ingen utställningscykel. Dessutom växlar jag ofta hjulpar med olika storlek så kommer aldrig bli tight. Men bra poäng med att det är förbrukningsvaror - då känns det lite mindre smart att bränna 800kr på skärmar.
Har man skärmarna korrekt monterade och kollar med jämna mellanrum att de sitter ordentligt fast, så kommer alu-skärmar att hålla länge. Långa alu-skärmar bör sitta i minst tre fästen – gäller även framskärmen.

Visa din Miyata!
Montera stänkskärmar (och få det snyggt) är bland det mest tidsödande och svåra man kan göra med en cykel. Velo Orange och Gilles Berthoud levererar sina skärmar med förborrade hål för stagen. Honjo gör det inte. Senaste Honjoskärmarna jag monterade tog nog fyra timmar innan de satt där de skulle.

Visa din Miyata!
Nu är det många olika bud här gällande skärmar som jag tycker är ganska tveksamma. Hinner inte kommentera allt, men några grejer:

Just ett par korrekt monterade Gilles Berthoud-skärmar är INTE förbrukningsvaror, så det är väl bättre att se skärmar som något som kan vara i väldigt många år. Det är för att man köper skräpskärmar som gör att man har slit-och-släng-skärmar.

Korrekt montering är A och O, och ganska mycket mer avancerat än vad man kan tro. Att få på ett par skärmar på en cykel är ganska lätt, men att få dem snyggt och bra monterade är en helt annan sak.

Gilles Berthoud kommer oborrade (dvs fel info ovan). Åtminstone alla par jag köpt och sett = ganska många. Stagens vinkel bestämmer man själv mao. Att köra med vilka stag som helst fungerar såklart inte eftersom man behöver stag som följer skärmens profil (om man bortser från att man monterar skärmarna utan några som helst krav på färdiga utseendet och funktionen).

Visa din Miyata!
Nu är det många olika bud här gällande skärmar som jag tycker är ganska tveksamma. Hinner inte kommentera allt, men några grejer:

Just ett par korrekt monterade Gilles Berthoud-skärmar är INTE förbrukningsvaror, så det är väl bättre att se skärmar som något som kan vara i väldigt många år. Det är för att man köper skräpskärmar som gör att man har slit-och-släng-skärmar.

Korrekt montering är A och O, och ganska mycket mer avancerat än vad man kan tro. Att få på ett par skärmar på en cykel är ganska lätt, men att få dem snyggt och bra monterade är en helt annan sak.

Gilles Berthoud kommer oborrade (dvs fel info ovan). Åtminstone alla par jag köpt och sett = ganska många. Stagens vinkel bestämmer man själv mao. Att köra med vilka stag som helst fungerar såklart inte eftersom man behöver stag som följer skärmens profil (om man bortser från att man monterar skärmarna utan några som helst krav på färdiga utseendet och funktionen).
Sedan nåt år tillbaka så ska, enligt A på Veloform, Gilles skärmar vara förborrade. Kan vara att jag missuppfattade informationen.

Edit: och att stålskärmar ska vara förbrukningsvara har väl aldrig påståtts?

Visa din Miyata!
På Gilles hemsida finns det två varianter, setet med stag har förborrade hål och de som säljs utan stag är oborrade :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Då tog vi oss i kragen idag och fick Trailrunnern cykelduglig?
Givetvis blir det lite skarvade och trixande med gamla grejer men helheten
känns mkt bra. Så vad det de där med skärmar.. korg.. osv.
Återkommer i det när jag ruinerat mig på ngt lämpligt✌?Visa bilaga 523488Visa bilaga 523489
Gäller att vara ren om tassarna bara när man använder den, och inte ha byxor som riskerar färga av sig :)

Tillbaka
Topp