Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag sitter och ska beställa prylar till min QuickCross nu. Framdrevet är slut så det får bli ett nytt. Vad tror kollektivet om lagom utväxling? Det är väl lite ”hur långt är ett snöre” eftersom det beror på en massa saker, men ändå.

Det blir singelklinga och jag funderar på en 34t. Känns lite liten kanske men cykeln ska dra vagn ibland, handlas med, cykla med barn osv. Behöver inte gå superfort alltså. Kassetten sparas och är 12-26 tror jag.

Min nuvarande singlespeed har 42-18 vilket är en lagom utväxling för mig. Den cyklas dock snabbare än jag nog kommer göra med QCen.

Vad kör ni andra med på brukscyklar?
Vid närmare eftertanke…
Jag hade 32t fram och 11-28 bak på en 26” där jag körde med kärra. Visserligen på skogsväg och snällstig, men jag höll mig ganska ofta på 32-28 så du ska nog inte gå över 34t i alla fall.

…eller så gör du en wide range mod!

Visa din Miyata!
TIFU. Jag har äntligen skaffat mig ett växelörariktningsverktyg och styrde upp min ljuslila bmx-runner. Lyckades åstadkomma total gängsallad, så nu blir det väl singlespeed på den. Eller är det nån som har tips och goda erfarenheter av att fixa dylikt?
Är det gängorna i växelörat som är paj så finns det ganska stiliga lösningar för att reparera! https://www.bike-components.de/en/V...cN80Iid6VYZocnRAzfKzXRfvbvmXpmzBoCsQYQAvD_BwE

With a 12 mm drill bit, you can drill a hole in the defective derailleur hanger thread and then insert the T-nut into the frame.
The nut to be fitted must have the same width as the derailleur hanger. After you have screwed the nut into the rear derailleur, your rear derailleur is securely mounted again.

Veloform har så du kan köpa enstaka istället för en hel ask

Visa din Miyata!
Vid närmare eftertanke…
Jag hade 32t fram och 11-28 bak på en 26” där jag körde med kärra. Visserligen på skogsväg och snällstig, men jag höll mig ganska ofta på 32-28 så du ska nog inte gå över 34t i alla fall.

…eller så gör du en wide range mod!
Wide range mod signerad LWB törs jag mig nog inte på, iallafall inte utan att Mäster i frågan närvarar ?
Du har rätt, kanske att jag skulle gå ner ännu några snäpp. Får se vad det landar i.

Ikväll läggs beställnung från Tüsken så hoppas på att få bygga ihop QCen under nästa vecka.

Visa din Miyata!
Är det gängorna i växelörat som är paj så finns det ganska stiliga lösningar för att reparera!
Cool, tack! Jag hittade också den här ”bussningen”. Den kräver 11mm borrning så kanske tar den innan. Om inte den funkar så borrar jag med 12mm.
Men allra först ska jag fixa en 10mm gängtapp och se om det går att rädda nuvarande gängor, men tvivlar på det.

Visa din Miyata!
Trippeln är en fantastisk cykel på många sätt. Som en gravelbike före sin tid. Anledningen till att jag börjar snegla på mer MTB är egentligen bara däcksvolymen. Jag bor på Gotland och skogsvägarna här är väldigt ofta ren stenhäll.
Det låter bra. Jag är också lite varsk på det aningen begränsade däck-sväljet, men när det blir tal om storstök så får jag ta en mtb istället.

Jag var bra sugen på att ta Norrskensflamman med 26x2.20 på sommarens bikepacking-tur men det blev det 29x2.6-skodda beredskapsloket istället. Lite synd på ett sätt, det hade varit kul att ge Norrskensflamman dess verkliga elddop, men nu blev det moderna cyklar.

Om både jag och min ciceron hade kört våra Miyata så hade vi nog klarat det, lite mer lättfotat över stock och sten bara. Men om han hade kört 29x2.6 och jag 26x2.20 med tung packning så hade jag inte kunnat hålla jämna steg med honom.

Men åter till 3X. Trevligt att höra att du gillar den!

Visa din Miyata!
Wide range mod signerad LWB törs jag mig nog inte på, iallafall inte utan att Mäster i frågan närvarar ?
Du har rätt, kanske att jag skulle gå ner ännu några snäpp. Får se vad det landar i.

Ikväll läggs beställnung från Tüsken så hoppas på att få bygga ihop QCen under nästa vecka.
Visst är det kassett på den va? Biltema har Shimanos sjudelade, då är du redan halvvägs till en wide range mod jämfört med original 12-26. Men kör som du har tänkt dig. Resten fixar vi i samband med konventet. ?

Visa din Miyata!
Visst är det kassett på den va? Biltema har Shimanos sjudelade, då är du redan halvvägs till en wide range mod jämfört med original 12-26. Men kör som du har tänkt dig. Resten fixar vi i samband med konventet. ?
Sram har ju en 12-32, den är jag lite sugen på. Men då får jag nog gå upp till 42 fram, blir förjävla sävligt annars jämfört med den 11-30 jag har nu.

Visa din Miyata!
Screenshot_20220309-205448_Facebook.jpg

Visa din Miyata!

Japp, det är kassett. Bikester, där jag ändå tänker lägga en beställning, har faktiskt en Shimano 12-32 på lager. Det vore ju synd om jag inte kom upp i fraktfritt, så det är la lika så bra att skicka med en sån också…
Inga problem för bakväxeln att klara av eller?

Visa din Miyata!
Japp, det är kassett. Bikester, där jag ändå tänker lägga en beställning, har faktiskt en Shimano 12-32 på lager. Det vore ju synd om jag inte kom upp i fraktfritt, så det är la lika så bra att skicka med en sån också…
Det tror jag inte. Släng med en Wolf Tooth Road Link för säkerhets skull.

Visa din Miyata!
Har du long cage på växeln så ska det vara helt lugnt.

Visa din Miyata!
Den här hundratian har legat ute såpass länge på Marketplace att den inte längre dyker upp om man söker på Miyata. Vet inte om den finns kvar, men gör den det så kan det nog finnas en del prutmån på de 1400 kronorna som den ligger ute för.

Strl 50, och den har originaldäcken kvar.

Visa bilaga 542932
Visa bilaga 542933
Coolt! ...men alltså: 25mm däck och bilventil: Ovanlig kombo.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 543428kanske inte ett vrakpris men skicket ser ju onekligen bra ut.
Kul att det dyker upp lite smått och gott ändå.

Som marknaden ser ut nu och som skicket verkar på den där så hade jag nog (nästan) kunnat tänka mig att ge 2000kr för den. Sportrunner-ramen med trippla fästen för flaskhållare och fäste på gaffelbenen, bring it on baby!

Lite svårt att avgöra, men det ser ut som en 18,5” va?

Tänk såhär, cykeln är gratis, konventbiljetten är väl värd 2kkr.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
D8DAD965-A83A-4580-A6A4-2275130B048F.jpeg
55013C96-8EC4-45AC-9AAD-DDCA56961464.jpeg

Trodde inte att nya bromshandtag skulle göra så stor skillnad, men det här blir ju underbart. Greppet mycket bättre/ergonomiskt, samt att kablarna inte kommer stå rakt upp längre utan kan döljas under styrlindan. Inte lika retro men men.

Är det någon som behöver/vill ha mina gamla delar? Har både styre, sadel (rätt trasig pga regn), bromshandtag och bromsar kvar original.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 543444Visa bilaga 543445

Trodde inte att nya bromshandtag skulle göra så stor skillnad, men det här blir ju underbart. Greppet mycket bättre/ergonomiskt, samt att kablarna inte kommer stå rakt upp längre utan kan döljas under styrlindan. Inte lika retro men men.

Är det någon som behöver/vill ha mina gamla delar? Har både styre, sadel (rätt trasig pga regn), bromshandtag och bromsar kvar original.
Just det, bytte sadeln till en Fizik Aliante R1 Large också. Satan vad bekvämt jag satt på den jämfört med den smala standardsadeln. Torqueade den till 10 newton, är det för hårt/för lätt? Hade ingen aning vad jag skulle välja så gick lite på känsla.

Bara ny sadelstolpe, färg, montering av nya bromshandtag och att linda styret kvar. Sen är den nog fan i mig nära perfekt skulle jag säga. Vilken underbar slump att jag hamnade i Miyata-träsket, det känns som att cykeln kommer vara kvar i mitt liv ett bra tag. Som kaféracer, pendlare eller bara lite skön avbrytning från annat ibland. Stål är ju stål ändå.

25154970-4B10-46C8-A964-B677EC7405CC.jpeg
39C587FB-FC68-4767-874B-41A025FB3D6E.jpeg
0CF2E498-1A64-4F07-9275-770C86E795FA.jpeg
215AD641-DFB0-4B02-9632-38AD5039740A.jpeg

Visa din Miyata!
Kul att det dyker upp lite smått och gott ändå.

Som marknaden ser ut nu och som skicket verkar på den där så hade jag nog (nästan) kunnat tänka mig att ge 2000kr för den. Sportrunner-ramen med trippla fästen för flaskhållare och fäste på gaffelbenen, bring it on baby!

Lite svårt att avgöra, men det ser ut som en 18,5” va?

Tänk såhär, cykeln är gratis, konventbiljetten är väl värd 2kkt.

Man ska inte glömma att om man behöver byta en massa delar blir det snabbt ett dyrare kalas än om man betalade ”dyrt” för en redan komplett cykel. Am there, doing that. Sen kan det vara värt det ändå för att det är så roligt att meka, men det är lätt att tro att det blir billigt ?

Visa din Miyata!
Man ska inte glömma att om man behöver byta en massa delar blir det snabbt ett dyrare kalas än om man betalade ”dyrt” för en redan komplett cykel. Am there, doing that. Sen kan det vara värt det ändå för att det är så roligt att meka, men det är lätt att tro att det blir billigt ?
En okej nittitalshoj i bra skick lär ju överleva de flesta av dagens standardhojar, i alla fall en bra bit upp på pristrappan. Vågar man dra till med en tiotusing i motsvarande värde?

Visa din Miyata!
En okej nittitalshoj i bra skick lär ju överleva de flesta av dagens standardhojar, i alla fall en bra bit upp på pristrappan. Vågar man dra till med en tiotusing i motsvarande värde?
Nu är vi ju alla ganska rubbade här i tråden-skrev-jag-träsket-jag-menade-tråden. Men det finns inte många nya 10k-cyklar som jag hellre hade haft än endera av mina gamla häckar. Var det Shackleton som sa ”I have known many men whom I would rather shoot than the worst of my dogs”?

Edit: Jag är däremot den förste att förstå att cyklarnas marknadsvärde däremot är betydligt lägre än affektionsvärdet eller i vissa fall summan av vad jag har plöjt ned i respektive cykel.

Visa din Miyata!
Nu är vi ju alla ganska rubbade här i tråden-skrev-jag-träsket-jag-menade-tråden. Men det finns inte många nya 10k-cyklar som jag hellre hade haft än endera av mina gamla häckar. Var det Shackleton som sa ”I have known many men whom I would rather shoot than the worst of my dogs”?

Edit: Jag är däremot den förste att förstå att cyklarnas marknadsvärde däremot är betydligt lägre än affektionsvärdet eller i vissa fall summan av vad jag har plöjt ned i respektive cykel.
Sssch! Prata nu inte för mycket om att en cykel för en tusenlapp följt av lite kärlek och ett par tusenlappar till är bättre än en ny tiotusenkronoscykel! Vi kan väl ha det som vår lilla hemlighet...??

Visa din Miyata!
Man kan få ihop en ruggigt fin cykel av ett 500-kronorsfynd plus en massa nya (och bättre begagnade) delar samt tid. Men i slutändan så kostar en sån cykel inte 500 kr, utan troligtvis minst 2000 kr, och om det är jag som varit i farten så brukar det landa runt 6000 kr (nedlagd tid oräknat). Men då har det ofta blivit en ruggigt tjusig, och trevlig hoj som inte går att finna hos den lokala cykelhandlaren, eller någon annan stans heller för den delen.

Visa din Miyata!
. Men det finns inte många nya 10k-cyklar som jag hellre hade haft än endera av mina gamla häckar. Var det Shackleton som sa ”I have known many men whom I would rather shoot than the worst of my dogs”?
Nu blir jag nyfiken. Vilka nya 10'-cyklar tänker du på? Det finns en hel hög med cyklar jag skulle byta mot men bara ramarna ligger runt 10' för de billigaste och det dubbla för en färdig cykel med knappt medel komponenter.

Edit. Haha, blev ju helt bakvänt när jag missade "inte".

Visa din Miyata!
Visa bilaga 543444Visa bilaga 543445

Frun älskar de där reglagen. Är de från Veloform?

Visa din Miyata!
Nu blir jag nyfiken. Vilka nya 10'-cyklar tänker du på? Det finns en hel hög med cyklar jag skulle byta mot men bara ramarna ligger runt 10' för de billigaste och det dubbla för en färdig cykel med knappt medel komponenter.

Edit. Haha, blev ju helt bakvänt när jag missade "inte".
Det vore lite underhållande att på fredag kväll skriva ”Nej nu skiter jag i det här självgoda hemslöjdandet. Det finns många nya 10k-cyklar som jag hellre hade haft än endera av mina gamla häckar.” Men det kommer inte att komma härifrån så länge jag inte får hjärnblödning eller råkar ta cobra rax av misstag.

Visa din Miyata!
Det vore lite underhållande att på fredag kväll skriva ”Nej nu skiter jag i det här självgoda hemslöjdandet. Det finns många nya 10k-cyklar som jag hellre hade haft än endera av mina gamla häckar.” Men det kommer inte att komma härifrån så länge jag inte får hjärnblödning eller råkar ta cobra rax av misstag.
Det enda jag skulle vilja ha är plats för bredare däck på min Miyata Långfärdare , 50 mm istället för som nu 40 och nog även fäste för skivbroms. Men annars har jag svårt att komma på något jag skulle vilja ha annorlunda.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Man kan få ihop en ruggigt fin cykel av ett 500-kronorsfynd plus en massa nya (och bättre begagnade) delar samt tid. Men i slutändan så kostar en sån cykel inte 500 kr, utan troligtvis minst 2000 kr, och om det är jag som varit i farten så brukar det landa runt 6000 kr (nedlagd tid oräknat). Men då har det ofta blivit en ruggigt tjusig, och trevlig hoj som inte går att finna hos den lokala cykelhandlaren, eller någon annan stans heller för den delen.
När jag har byggt mina egna cyklar så har jag varit mer noggrann med vilka delar jag har valt och mindre noggrann med vad det har kostat. Inte konstigt då att de också har blivit trevliga cyklar.

Men när jag byggde ihop frugans lilla lila i julas återanvände jag i ganska hög grad delar som hade blivit över när jag har uppgraderat eller plain old slaktat andra cyklar. Ett och annat fick jag ändå köpa nytt, men till syvende og sidst blev det ändå ett mycket jordnära bygge. Men det som slår mig varenda gång jag ser den cykeln är att man för 10% av pengarna får 90% av cykeln. Resterande 10% upp till nån slags imaginär fulländning kostar gott och väl 90% av pengarna. Diminishing returns heter det väl på småländska tror jag.

Tillbaka
Topp