Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det är förresten fascinerande hur stor skillnad det är i förpackning mellan olika näthandlare. Bike24: ”ja vet, vi slänger in allt helt löst i en alldeles för stor kartong. Det blir nog jättebra. Extra papp/plast inuti är för mesar”
Veloform: ett oklanderligt paket i brunpapp innehållande senaste Bicycle Quarterly och en Funky Monkey.
612DC5BB-7D33-4477-9E3C-65E68EA69FE6.jpeg

Apan fanns bara i svart men ska på något vis bli silvrig. Brutalmeken inom mig tänker ikväll blanda ihop en sexa Kaustik Sunset att doppa den i och hoppas på det bästa. Om resultatet blir lyckat så lär ni få se det här innan tuppen gal tre gånger. Om alltihop istället blir pannekaga så slätas det över i hopp om snar inneslutning i den kollektiva glömskan.

Arbetshypotesen är att flytta tusingens bock och bromsar till TripleCross:en och att återuppbygga tusingen med upprätt styre och Paul-godiset. Storleksmässigt skulle det passa resp. cykel bäst. Snyggast hade däremot varit att låta tusingen ha kvar sin bock och bygga TripleCross:en med Albatrosstyre och Paul. Men någon gång emellanåt cyklar jag också på mina cyklar, så lite användbarhet och komfort får leta sig in här och var.

Visa din Miyata!
Eftermiddagstur med den nya idag. Sjukt fint då skoterspåren bär!

Om någon har ett par plattformspedaler som råkar vara liggandes så säg till!

Bilagor

• 44E8423E-37FE-4EC6-9FC2-3D9CAB3026C5.jpeg
    44E8423E-37FE-4EC6-9FC2-3D9CAB3026C5.jpeg
    794.3 KB · Besök: 100
  • 0814ABAC-D33A-4839-8F98-05EBC25E2694.jpeg
    0814ABAC-D33A-4839-8F98-05EBC25E2694.jpeg
    1.1 MB · Besök: 97
Visa din Miyata!
Veloform: ett oklanderligt paket i brunpapp innehållande senaste Bicycle Quarterly och en Funky Monkey.
Visa bilaga 544404
Apan fanns bara i svart men ska på något vis bli silvrig. Brutalmeken inom mig tänker ikväll blanda ihop en sexa Kaustik Sunset att doppa den i och hoppas på det bästa. Om resultatet blir lyckat så lär ni få se det här innan tuppen gal tre gånger. Om alltihop istället blir pannekaga så slätas det över i hopp om snar inneslutning i den kollektiva glömskan.

Arbetshypotesen är att flytta tusingens bock och bromsar till TripleCross:en och att återuppbygga tusingen med upprätt styre och Paul-godiset. Storleksmässigt skulle det passa resp. cykel bäst. Snyggast hade däremot varit att låta tusingen ha kvar sin bock och bygga TripleCross:en med Albatrosstyre och Paul. Men någon gång emellanåt cyklar jag också på mina cyklar, så lite användbarhet och komfort får leta sig in här och var.
Här kommer en av fördelarna med utvändiga vajrar, det går att byta styre utan att hålla på och linda om och annat opraktiskt. För mig är Tusenramens styre givet ett bockstyre men alla är inte som mig (som tur är) och jag är helt för att testa, en sådan här sak kan man inte avgöra på annat sätt.

Visa din Miyata!
Här kommer en av fördelarna med utvändiga vajrar, det går att byta styre utan att hålla på och linda om och annat opraktiskt. För mig är Tusenramens styre givet ett bockstyre men alla är inte som mig (som tur är) och jag är helt för att testa, en sådan här sak kan man inte avgöra på annat sätt.
Håller egentligen med, det känns lite smutsigt… Problemet är att jag är lite för kort från sadeln och uppåt, men bockstyre känns onekligen mer rätt på en 1000. Kniviga beslut. Jag tror också att TripleCross:en skulle bli svårt elegant med Albatross och Paul-bling. Och blir den så bara hälften så bekväm som Enpetaren med Albatross så är det något att skriva sånger om.

På tal om Paul så utföll högriskexperimentet i apburen till fullständig belåtenhet:
C6AB4030-3FA6-4498-9FDC-958E6FA6C231.jpeg

Visa din Miyata!
Håller egentligen med, det känns lite smutsigt… Problemet är att jag är lite för kort från sadeln och uppåt, men bockstyre känns onekligen mer rätt på en 1000. Kniviga beslut. Jag tror också att TripleCross:en skulle bli svårt elegant med Albatross och Paul-bling. Och blir den så bara hälften så bekväm som Enpetaren med Albatross så är det något att skriva sånger om.

På tal om Paul så utföll högriskexperimentet i apburen till fullständig belåtenhet:
Visa bilaga 544439

Inte svårare än så att få bort färg alltså, intressant! Men vad hade Paul himself sagt om han såg dig supa ner hans komponenter under bordet?

Visa din Miyata!
Jag tycker nog mest att för långfärder är bockstyre funktionsmässigt det enda rätta - för mig vill säga. Men är ramen något lång förstår jag helt varför du vill testa ett annat styre, kort styrtapp och bockstyre går oftast inte bra ihop :)

En sak som också kan vara värd att testa är att flytta fram sadeln, först efter jag gjorde det fick jag körställningen att funka med min stora Miyata, och faktiskt så bra att jag justerat min andra till att ha exakt samma avstånd mellan vev, sadel och styre.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu börjar det se ut som en cykel igen. Det är en bit kvar till mål, men man kan iaf ana hur det kommer bli. Däcken ser spinkiga ut, kommer göra sig fint med ytterligare 10 mm bredd där.

Krävs en hel del polering innan det där fina Sir Ly-drevet passar med vevarna. Hoppas kedjan inte har något emot att ligga så nära heller, det ser onekligen rätt tajt ut.

Om ni undrar varför lillklingan är kvar trots att jag skulle köra singel så gav jag ikväll upp försöket att få av vevarmen. Jag får låtsas att det är en manuell granny gear.

Det är inte någon här som sitter på ett extra sånt där kabelstopp för frambromsen? Originalstammen hade ett inbyggt och den detaljen missade jag (precis som förra gången jag skulle bygga med cantisar).

Bilagor

• 2ED74C7B-BEFE-4632-9639-36082659D561.jpeg
    2ED74C7B-BEFE-4632-9639-36082659D561.jpeg
    568.5 KB · Besök: 67
  • 6163B153-0074-45E8-B5BB-F1DEEB84ED73.jpeg
    6163B153-0074-45E8-B5BB-F1DEEB84ED73.jpeg
    734.4 KB · Besök: 65
Visa din Miyata!
Nu börjar det se ut som en cykel igen. Det är en bit kvar till mål, men man kan iaf ana hur det kommer bli. Däcken ser spinkiga ut, kommer göra sig fint med ytterligare 10 mm bredd där.

Krävs en hel del polering innan det där fina Sir Ly-drevet passar med vevarna. Hoppas kedjan inte har något emot att ligga så nära heller, det ser onekligen rätt tajt ut.

Om ni undrar varför lillklingan är kvar trots att jag skulle köra singel så gav jag ikväll upp försöket att få av vevarmen. Jag får låtsas att det är en manuell granny gear.

Det är inte någon här som sitter på ett extra sånt där kabelstopp för frambromsen? Originalstammen hade ett inbyggt och den detaljen missade jag (precis som förra gången jag skulle bygga med cantisar).
Menar du ett sådant vajerstopp du fäster i gaffeln, mellan lagerjustering och låsmutter?
7D986264-044A-4213-952F-F3DFE12AFE83.jpeg

Visa din Miyata!
Tror jag har ett svart liggandes. Kan kolla på torsdag när jag är tillbaka hemma.

Det är alltså ett sådant till styrlagret, men det är inte med nedsänkt vajerfäste så beroende på styrstam så kan det bli tight med kabeln.

Visa din Miyata!
Smakrådet kallas till ett extrainsatt sammanträde:

Min silvriga men inte blankpolerade kabelhängare ska sitta på en blankpolerad styrstam.

Bromshandtagen i ena änden av vajern och bromsarna i den andra är silvriga men inte blankpolerade.

Tycker vi sammantaget A. att kabelhängaren ska förbli opolerad för att matcha bromsar och handtag eller tycker vi B. att den ska poleras för att matcha stammen?

Jag lutar åt A. (behålla den opolerad) men jag är öppen för påverkanskampanjer.

Visa din Miyata!
Smakrådet kallas till ett extrainsatt sammanträde:

Min silvriga men inte blankpolerade kabelhängare ska sitta på en blankpolerad styrstam.

Bromshandtagen i ena änden av vajern och bromsarna i den andra är silvriga men inte blankpolerade.

Tycker vi sammantaget A. att kabelhängaren ska förbli opolerad för att matcha bromsar och handtag eller tycker vi B. att den ska poleras för att matcha stammen?

Jag lutar åt A. (behålla den opolerad) men jag är öppen för påverkanskampanjer.
Min röst lägger jag på A. Jag är överhuvudtaget ganska förtjust i matt aluminium. Ska man ha blankpolerade detaljer tycker jag att allt ska vara blankpolerat. Så ser det ut på min pendlarhoj.

Visa din Miyata!
För att tygla förväntan inför dagens planerade leverans av Trippelkryssaren rotade jag på nytt fram de avsminkade Exage-vevarna, som jag planerar att sätta på kryssaren.
Vid en jämförelse med Deore-vevarna på den Edfeldtska Enpetaren syns det å ena sidan att Deore är Deore (tack och bock @L.and). Men med den fulmattflammiga silverlacken ur vägen så är Exage:n inte så jävla tokig ändå:
C61CB629-EC01-419E-9A00-22C1DDE30A2C.jpeg

(Märk väl att den ena veven här faktiskt har använts, så dess ev. flammighet beror bara på det.)

Men i alla fall, såsen och potatisen i detta är att om ni är flera som likt mig inte bara har gått på vintagetrenden utan också låtsas som om ni aldrig har gillat den moderna styggelsen med svarta komponenter utan minsann alltid har föredragit de klassiskt snygga polerade grejerna, då kan jag varmt rekommendera hästjobbet att putsa upp ett par Exage LX-vevar och ge dem nytt liv.

Återkommer senare med rapport om Trippelkryssaren.

Visa din Miyata!
För att tygla förväntan inför dagens planerade leverans av Trippelkryssaren rotade jag på nytt fram de avsminkade Exage-vevarna, som jag planerar att sätta på kryssaren.
Vid en jämförelse med Deore-vevarna på den Edfeldtska Enpetaren syns det å ena sidan att Deore är Deore (tack och bock @L.and). Men med den fulmattflammiga silverlacken ur vägen så är Exage:n inte så jävla tokig ändå:
Visa bilaga 544687
(Märk väl att den ena veven här faktiskt har använts, så dess ev. flammighet beror bara på det.)

Men i alla fall, såsen och potatisen i detta är att om ni är flera som likt mig inte bara har gått på vintagetrenden utan också låtsas som om ni aldrig har gillat den moderna styggelsen med svarta komponenter utan minsann alltid har föredragit de klassiskt snygga polerade grejerna, då kan jag varmt rekommendera hästjobbet att putsa upp ett par Exage LX-vevar och ge dem nytt liv.

Oh, spänningen är olidlig!

Sen råkar jag ju sitta med ett sunkig LX-vevparti. Kanske ska plocka fram putslådan? Jag har även ett grått och lite nergånget SunTour XCD6000 som skulle kunna bli snyggt på riktigt om det gick att få så där blank och fint. Gillar blank! #jagärenskata

Visa din Miyata!
Oh, spänningen är olidlig!

Sen råkar jag ju sitta med ett sunkig LX-vevparti. Kanske ska plocka fram putslådan? Jag har även ett grått och lite nergånget SunTour XCD6000 som skulle kunna bli snyggt på riktigt om det gick att få så där blank och fint. Gillar blank! #jagärenskata
Jag har ju också Exage på min PathRunner och tycker att de är riktigt stiliga. Har valt att köra mina matta och det ser bra ut. Smaken är som bekant liksom baken delad.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 544439
Berätta mer i detalj har du gick till väga før att få bort svarteloxeringen. Jag är på väg att göra samma sak.

Visa din Miyata!
Berätta mer i detalj har du gick till väga før att få bort svarteloxeringen. Jag är på väg att göra samma sak.
1.
Glasögon!
Om du får lut i ögonen så är det baj baj på nolltid.

2.
Glasögon!

3.
Köp en burk natriumhydroxid på Biltema.

4.
Läs #1 igen.

5.
Var utomhus (ventilation) och ha tillgång till rinnande ljummet vatten för att kunna skölja av ev. spill.
Häll ~7,5 dl vatten i ett rostfritt litermått.
Häll försiktigt i ~1dl NaOH i vattnet.
Rör runt med en rostfri pinne/sked/pilledutt of you choice tills kristallerna har lösts upp.

6.
Ta bort allt på den svarteloxerade delen som inte är eloxerad alu (ex rostfria skruvar mm).
Doppa delen i lösningen och rör runt.
Håll koll på vad som händer. Efter ~30 sek borde ytan börja bubbla.
Efter lagom lång tid bör all eloxering ha lösts upp.

7.
Skölj av delen noga i vatten och gnugga av ev. ”hinna” av den upplösta oxiden.
Om allt under ev. sådan hinna är ren och fin alu så är det klart. Om inte ge delen en omgång till.

8.
Späd försiktigt ut kvarvarande lösning så mycket du kan, fortfarande med glasögonen på.

9.
Fotografera delen och skryt på Happy.

Edit: Om detta är rätt eller fel uttalar jag mig inte om. Det är såhär jag har gjort.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 544687

Sitter inte färgen på Shimanos målade som berget, hur fick du bort den? jag testade att försöka polera med slippasta men det kändes som ett evighetsarbete.

Visa din Miyata!
Sitter inte färgen på Shimanos målade som berget, hur fick du bort den? jag testade att försöka polera med slippasta men det kändes som ett evighetsarbete.
Jo, den sitter bokstavligen som berget.
Jag körde med polertrissa och först grov polerpasta (bt:s bruna) följt av finputs (bt:s blå) och autosol. Men även med maskinell hjälp var det ett ganska styvt jobb.

Visa din Miyata!
1.
Glasögon!
Om du får lut i ögonen så är det baj baj på nolltid.

2.
Glasögon!

3.
Köp en burk natriumhydroxid på Biltema.

4.
Läs #1 igen.

5.
Var utomhus (ventilation) och ha tillgång till rinnande ljummet vatten för att kunna skölja av ev. spill.
Häll ~7,5 dl vatten i ett rostfritt litermått.
Häll försiktigt i ~1dl NaOH i vattnet.
Rör runt med en rostfri pinne/sked/pilledutt of you choice tills kristallerna har lösts upp.

6.
Ta bort allt på den svarteloxerade delen som inte är eloxerad alu (ex rostfria skruvar mm).
Doppa delen i lösningen och rör runt.
Håll koll på vad som händer. Efter ~30 sek borde ytan börja bubbla.
Efter lagom lång tid bör all eloxering ha lösts upp.

7.
Skölj av delen noga i vatten och gnugga av ev. ”hinna” av den upplösta oxiden.
Om allt under ev. sådan hinna är ren och fin alu så är det klart. Om inte ge delen en omgång till.

8.
Späd försiktigt ut kvarvarande lösning så mycket du kan, fortfarande med glasögonen på.

9.
Fotografera delen och skryt på Happy.

Edit: Om detta är rätt eller fel uttalar jag mig inte om. Det är såhär jag har gjort.

Observera risken att om du har i för länge kan du försvaga metallen :) du löser inte bara upp eloxeringen utan du löser upp metallen :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp