Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jahaa det var så ni menade! Jag visste väl att det var bäst att reka här innan jag försökte mig på något. Tack!
Om du scrollar bakåt lite i tråden så hittar du beteckningen på de reglage jag köpte till min Miyata. De går att ställa om mellan olika mycket vajerdragning för att funka både med v-broms/skivbroms och canti/dual pivot. De är förvisso för MTB-styre men det skulle inte förvåna mig om det finns liknande för bockstyre.

Visa din Miyata!
Om du scrollar bakåt lite i tråden så hittar du beteckningen på de reglage jag köpte till min Miyata. De går att ställa om mellan olika mycket vajerdragning för att funka både med v-broms/skivbroms och canti/dual pivot. De är förvisso för MTB-styre men det skulle inte förvåna mig om det finns liknande för bockstyre.
Låter inte dumt!

Visa din Miyata!
Ungarna och jag tog en tur till mormor och morfar. Var så fruktansvärt cykelsugen.
2DF776BB-AF07-47F8-ADF6-1AC81CF2043C.jpeg

2414E27D-92CD-431B-98C6-674441190F36.jpeg

443C4CAB-93E7-4BE7-BA5A-27C8A34C825F.jpeg

Tyckte att pedalen började wobbla lite men tänkte att den kanske fått en smäll. Lämnade barnen hos svärföräldrarna och påbörjade återfärden. Mellan Lindome och Anneberg trillade pedalen av. Limpmode till pendelstationen och tåget sista biten. Det var den vevarmen, det.
99D273DB-EC15-408A-B270-B74ABB49960A.jpeg

Visa din Miyata!
Många av de gamla cyklarna i denna tråd är ju snygga och läckra att titta på, men hur är det med körglädjen? Känns det lika trevligt som det ser ut, eller är det omöjligt att skilja dessa känslor åt?
Nu har jag bara tre Miyator, men det är fina cyklar som jag trivs att cykla på.
55DC6EAD-8D52-46B7-9B3F-C7710085AE9E.jpeg

Min tusing är riktigt fin att cykla grusväg på. Visst är brifters och hydrauliska bromsar bättre än ramväxlar och cantisar, men det är fortfarande en riktigt bra cykel.
21E2E358-F0B8-4C94-8EA0-4A75336F5095.jpeg

Sjutolvan har jag uppgraderat med brifters, vilket gjort den mer användbar. Perfekt för korta snabba rundor, den är lite för aggressiv för långturer (där kommer min Strael bättre till sin rätt). En riktig raket!

Onoffen är som mountainbike betraktat troligtvis ganska usel. Den funkar på fin stig och grusväg, men jämfört med en modern mtb så står den sig nog rätt slätt. Med det sagt så är den kul att cykla på, 1x7 funkar alldeles utmärkt. Har kört den fram och tillbaka till affären hela vintern. Stabil på vinterväg, och funkar bra med last. Gaffeln är lite fladdrig när man lastar för mycket på flaket.
4C948A4C-7ED6-4982-93ED-81F245561FE7.jpeg

Det är bra cyklar, inget snack om saken, men det finns många nya cyklar som erbjuder bättre cykling och funktionalitet. Det gör inte dessa cyklar sämre på något vis. Och så är de snyggare än det mesta som går att köpa nytt idag, och att cykla runt på en snygg cykel blir man ju alltid glad av!

Visa din Miyata!
Onoffen är som mountainbike betraktat troligtvis ganska usel. Den funkar på fin stig och grusväg, men jämfört med en modern mtb så står den sig nog rätt slätt. Med det sagt så är den kul att cykla på, 1x7 funkar alldeles utmärkt. Har kört den fram och tillbaka till affären hela vintern. Stabil på vinterväg, och funkar bra med last. Gaffeln är lite fladdrig när man lastar för mycket på flaket.
En kommentar bara till ovan: OnOff Roadrunner var en cykel för väg och lättare terräng, fästena för lowriders och pakethållare visar också att den var avsedd som långfärdscykel. I jämförelse är en modern mtb långt sämre för den användningen, det är en helt annan typ av cykel.

Visa din Miyata!
En kommentar bara till ovan: OnOff Roadrunner var en cykel för väg och lättare terräng, fästena för lowriders och pakethållare visar också att den var avsedd som långfärdscykel. I jämförelse är en modern mtb långt sämre för den användningen, det är en helt annan typ av cykel.
Nja, den marknadsfördes som en mountainbike, men i praktiken är det mer av en cykel som du beskriver.

Visa din Miyata!
Snyggt!

Om du gillar din lillebror kan det nog vara en idé att sätta på en bakbroms. SS med bara en cantibroms + Barcelonas biltrafik kan bli en tråkig upplevelse.
Haha ja, men efter att givit han allt inkl bakbroms exkl vajer och hölje till bak kände jag att en liten gnutta eget engagemang och vilja till bakbroms inte är för mycket begärt. Med andra ord, vill han ha det har han alla möjligheter till att ordna det! Med hjälp, svett och tårar av storebror. Allt jag önskar är lite vilja eller sug eller driv, inköp, engagemang, initiativ för att fixa det! Men han ordnar det nog när han behöver det!

Visa din Miyata!
Ikväll har återupplivandet av Grycksbokryssar’n fortsatt.

Ramen är någorlunda avstädad, om än inte på OPD-nivå.

Vevlagerhylsan rensades med den så kallade stålborstepåskruvdragaremetoden.

Styrlagret är renoverat, med grundlig rengöring och byte av 2x16 korgade 5/32”-kulor till 2x26 lösa dito.

04F34A2D-1E18-4BF9-82DB-985040A0B3B5.jpeg

Enligt Vetenskapen skulle jag nog ha nöjt mig med 25 kulor per bana, men 26 is mo’ better.

Vevlagret fick samma behandling, rengöring och byte från 2x9 korgade kvarttummare till 2x11 lösa. Vevaxeln var lite nerkörd och det går väl i ärlighetens namn inte Chris King-mjukt, men jag börjar såhär och byter inte till SKF förrän jag behöver cykla ända till Människobyn för att köpa snus.

Slutligen åkte de polerade Exage-vevarna på. Det tar sig.

Hinner jag montera Paul-hejdarna också innan tuppen gal tror ni?

Jo, det kom ju ett paket idag också, två par VP-015 Vice-pedaler (plus två par till brorsan). Bra skit.

18094E7B-9CCC-4860-876C-931341796D2C.jpeg

Visa din Miyata!
Long gone midnight och tempot är därefter, men jag har i alla fall fått bromsarna på plats provisoriskt.

Och så gjorde jag då misstaget att titta på de rosa Moon Units som jag skaffade till men ännu inte hunnit montera på den rosa monstercrossen. Och hade jag varit gjord av sten så kanske jag hade kunnat stå emot, men nu överväldigades jag av en obetvinglig drift att använda dem som chic accent på Kryssaren. Döm själva:

7421809C-63E7-4D0D-8AA7-D805BBDDEBB7.jpeg

@Moses95 , ”korrekta” 3x7-byggen kan slänga sig i väggen jämfört med ett bygge till brorsan. Kul projekt och kul att han uppskattade cykeln. Ser fram emot regelbundna uppdateringar från Spanien. Skicka med honom en fyra fem feta lås bara, den får bara inte rulla iväg med någon långfingrad Barcelonabajker i sadeln.

Visa din Miyata!
Ungarna och jag tog en tur till mormor och morfar. Var så fruktansvärt cykelsugen.
Visa bilaga 544923
Visa bilaga 544924
Visa bilaga 544925

Tyckte att pedalen började wobbla lite men tänkte att den kanske fått en smäll. Lämnade barnen hos svärföräldrarna och påbörjade återfärden. Mellan Lindome och Anneberg trillade pedalen av. Limpmode till pendelstationen och tåget sista biten. Det var den vevarmen, det.
Visa bilaga 544926
Är det de klassiska Exage-vevarna?
Jag kan ha en udda vänstervev kvar någonstans efter ett vevparti där högern fick tas bort med bågfil. Hojta om jag ska kolla.

Visa din Miyata!
Är det de klassiska Exage-vevarna?
Jag kan ha en udda vänstervev kvar någonstans efter ett vevparti där högern fick tas bort med bågfil. Hojta om jag ska kolla.
Tack! Men jag hade en jävla röta - det följde med ett vevparti till Blackie. Förvisso ett Exage 400LX och inte 300, och 175 mm, inte 170, men jag får byta på drivsidan också dårå.

Visa din Miyata!
Long gone midnight och tempot är därefter, men jag har i alla fall fått bromsarna på plats provisoriskt.

Och så gjorde jag då misstaget att titta på de rosa Moon Units som jag skaffade till men ännu inte hunnit montera på den rosa monstercrossen. Och hade jag varit gjord av sten så kanske jag hade kunnat stå emot, men nu överväldigades jag av en obetvinglig drift att använda dem som chic accent på Kryssaren. Döm själva:

Visa bilaga 545008

@Moses95 , ”korrekta” 3x7-byggen kan slänga sig i väggen jämfört med ett bygge till brorsan. Kul projekt och kul att han uppskattade cykeln. Ser fram emot regelbundna uppdateringar från Spanien. Skicka med honom en fyra fem feta lås bara, den får bara inte rulla iväg med någon långfingrad Barcelonabajker i sadeln.
Rosa bling???

Visa din Miyata!
Problemet med olika former av landsvägsstyren på månntenbajkar verkar vara att man riskerar hamna i en väldigt låg, aggressiv körställning. Jag tycker att jag hamnar ganska lågt redan på min nuvarande Miyata med originalstyre.

Fördelen, tänkte jag i alla fall, med att bygga ett slags gruscykel av Blackie är att geometrin verkar likna en landsvägshojs. Man får inte den där surikatställningen som på moderna månnten med jätteflack gaffelvinkel och ett styre brett som Roseanne Barrs rumpa.

Det är säkert bra i skogen och jättekäckt och så, men jag har ingen lust att se ut som att jag kör H-D utan motor. Inte med motor heller, för den delen. ? Väldigt amerikanskt och, som det mesta därifrån, inte så.. eh, stiligt.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Mtb på åttio- och början av nittiotalet var nog närmast vad vi nu kallar gravel, blandade skogsvägar och liknande. Miyata kallade sina "mountainbikes" för all terrain bikes, cyklar som fungerade lika bra i terräng som i städer och för långturer på olända vägar, ungefär som dagens expeditionscyklar. Kollade i en katalog från slutet av åttiotalet:

"30 days away from anyone who speaks your language and you're packing nearly 95 pounds of food and gear you've got to have conifdence in your bicycle. I was afraid the Himalayas would make a pretzel out of my Ridge Runner but it rode through snow, over ice, into mud, and back again with only one flat tire - and that because I hit a bush that had been chewed to a point by a bunch of starving yaks.Once I got used to the idea that my bicycle wasn't going to fold under stress, I began to enjoy its responsiveness."

Visa din Miyata!
Grycksbokryssar’n ute i det fria, med originalstam och-styre tillfälligt monterade:

5423F3DF-6FA8-4061-891C-2AD4C6F0AC25.jpeg

Och här ett försök att jämföra en 58 cm TripleCross med en 20,5” Valleyrunner:

566BB345-101F-4142-95AD-49A30F84A69C.jpeg

Brännvidden på låtsaskameran i mobilen gör nog mer för att få cyklarna att se olika ut än vad geometriernas faktiska olikheter gör. Men någon glädje kanske det skänker.

Visa din Miyata!
Problemet med olika former av landsvägsstyren på månntenbajkar verkar vara att man riskerar hamna i en väldigt låg, aggressiv körställning. Jag tycker att jag hamnar ganska lågt redan på min nuvarande Miyata med originalstyre.

Fördelen, tänkte jag i alla fall, med att bygga ett slags gruscykel av Blackie är att geometrin verkar likna en landsvägshojs. Man får inte den där surikatställningen som på moderna månnten med jätteflack gaffelvinkel och ett styre brett som Roseanne Barrs rumpa.

Det är säkert bra i skogen och jättekäckt och så, men jag har ingen lust att se ut som att jag kör H-D utan motor. Inte med motor heller, för den delen. ? Väldigt amerikanskt och, som det mesta därifrån, inte så.. eh, stiligt.

För att inte tala att man hamnar långt fram!

Visa din Miyata!
IMG_20220319_152259.jpg

Någon i sekten som har behov av en uppfräschad 712 i bruksskick? 58 med kort styrstam.

Finns hos svärföräldrar strax norr om Gävle, men de kassa vägarna här gör att den måste ge plats åt en hoj med bredare däck.

Ser hellre att den stannar inom den lilla skaran av fanatiker istället för att sälja den på blocket.

Visa din Miyata!
Aldrig fattat det här uttrycket ”i bak”. ”Bromsklossar bak” måste väl vara rätt?
Dialektalt. Hade en diskussion på folkhögskolan om just detta för en del år sedan. Ofta i:ar dom på Ostkusten/Stockholm/Uppsala/Gävle och Mälardalen med flera platser (Falköping :geek:) medan västkusten och Sydsverige är bestämt emot detta språkbruk, när det gäller att beskriva fram och bak. Men detta är mest en teori, ingen fastställd sanning.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
God willing and the creak [sic] don’t rise så kommer förhoppningsvis något sådant att hållas i skogarna utanför Bottnaryd (mellan Jönköping och Ulricehamn) någon gång i sommar.
Okej, trevligt! Får se hur det blir med det. Bor i Stockholm och äger ingen bil… transportera sig på själva diskussionsämnet kanske? Min 1200 SKULLE ju faktiskt behöva luftas på en bit riktigt landsväg, efter allt petande i storstadsmyllret.

Visa din Miyata!
Okej, trevligt! Får se hur det blir med det. Bor i Stockholm och äger ingen bil… transportera sig på själva diskussionsämnet kanske? Min 1200 SKULLE ju faktiskt behöva luftas på en bit riktigt landsväg, efter allt petande i storstadsmyllret.
Sthlm-Södra Vätterbygden är sånt som nieves m.fl. avverkar innan elvakaffet så egentligen är det bara att spotta i tassen och köra. Det blir termoskaffe och korv med bröd när du kommer fram!

Tillbaka
Topp