Visa din Miyata!
Jag råkade råka jobba hemifrån just idag så cykelskrället står 5m härifrån utanför ytterdörren.Det blir till att vara kreativ. Typ vattenläcka hemma eller nåt i den stilen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag råkade råka jobba hemifrån just idag så cykelskrället står 5m härifrån utanför ytterdörren.Det blir till att vara kreativ. Typ vattenläcka hemma eller nåt i den stilen.
VAB...?TripleCrossen levererad. Hur fan ska jag kunna sitta still på eftermiddagens resterande möten?
Det går på tvärs med att jag har fixat barnpassning via farmor till i morgon just för att kunna skruva till mitt i natten. Å andra sidan var jag igång tidigt som skam i morse så jag kan snart stämpla ut och börja granska Underverket.VAB...?
Han plockar ut passningspoäng för att kunna skruva. Dedikerat får man säga!Det går på tvärs med att jag har fixat barnpassning via farmor till i morgon just för att kunna skruva till mitt i natten. Å andra sidan var jag igång tidigt som skam i morse så jag kan snart stämpla ut och börja granska Underverket.
Snygg cykel, och bra bilder.Sen lyckades jag inte med mina ganska begränsade verktyg få loss översta delen av styrlagret, så nu har vajerstoppet hamnat ovanför istället. Jag vet att den inte ska vara där, men det blev ändå ganska funkis. Inte mycket plats för vajern men nån särskilt hög friktion märkte jag inte av iallafall.
![]()
Tack för tipsen. Jag kommer att köra med en korg fram (och skärmar) vilket skulle kunna göra att det blir för tajt med din alternativa lösning nr1. Jag kör på detta så länge så får vi se om bromsverkan lider såpass att jag behöver göra något åt det.Snygg cykel, och bra bilder.
Men som jag skrev redan i #2.550
Men med ett såpass långt avstånd från (broms-)höljets slut till själva bromsen riskerar man ofta dålig, vibrerande, bromsverkan
Eftersom du har ett hål i gaffelkronan kan du sätta ett bromshöljestopp där, vilket ger bättre broms på alla sätt
Så här blir det då
![]()
Ett sådant bromshöljestopp kostar nu endast 50 SEK här.
Har du inga skärmar kan en sådan här variant vara bättre eller åtminstone säkrare
![]()
Kostar 77,38 SEK här.
Haha, vem har tid att hänga på Happy stup i ett efter arbetstid?Nu sitter vi alla spänt och inväntar första rapport från Maestro @LWB kring kvällens arbete. Popcornen poppade, ölen öppnad.
Let the games begin.
Så gottigt och kul att du hittat lite att vårpilla med. Sjukt avis på er alla som lyckas komma över en Miyata. Jag har ju visserligen 2 halvfixade att greja med och delar till nytt projekt ligger och ruvar… Nåväl, jag glädjer mig åt 28 tumsligan så länge och känner mig delaktig på distans. Tack gud för Miyatatråden, det finns ingen hejd på projekten???Haha, vem har tid att hänga på Happy stup i ett efter arbetstid?
Men jodå, det här kan bli bra. Jag har inte många bilder eftersom jag skred till verket och rev cykeln så fort jag hade stämplat ut men håll tillgodo.
Visa bilaga 544805
Var ska vi börja?
Som vanligt med gamla Miyata var den snustorr där den borde ha varit välsmord (bl.a. styrlager) och bra flottig där den svarta flakelacken borde ha fått gnistra. Men nu är den strippad in på bara ramen och till helgen när jag kan jobba utomhus ska jag tvätta av och putsa upp den ordentligt. Då kommer den nog börja självlysa igen, som också är brukligt när man ger de här gamla oälskade cyklarna lite ömhet och värme.
Allt verkar bra. Enda huvudbryet såvitt jag kan se är att gubbstrutten som hade cykeln har sargat kedjestagen ganska fult när han monterade stöd.
Visa bilaga 544806
Det är fulare i verkliga livet än vad som framgår av bilden. Det stör mig men blir en nyttig övning i att cykla mer och lipa mindre.
Jag kunde inte låta bli att jämföra lite halvslappt med tusingen, och det förvånar mig att M1000 har så oerhört högt anseende medan 3X mest verkar ses som nån halvlustig pappacykel. Min 1000 är 60 cm och 3X:en 58 cm, men det skiljer bannemej inte många millimetrar eller grader förutom just ramstorleken. I vart fall borde en vältrimmad 3X inte ha något att skämmas för som touringcykel jämte en 1000.
Visa bilaga 544807
Nåväl, puts på g som sagt, sen ska jag försöka återanvända vev- och styrlager i den mån det går och bygga ihop nåt användbart. Fortsättning följer.
Det skiljer en del tycker jag som kortare kedjestag, högre vevparti, brantare styr och sadelrör, rakare framgaffel. Jag har visserligen aldrig cyklat på den triplecrossram jag har men jag är ganska säker på att du kommer uppleva tydlig skillnad mot tusingen.Jag kunde inte låta bli att jämföra lite halvslappt med tusingen, och det förvånar mig att M1000 har så oerhört högt anseende medan 3X mest verkar ses som nån halvlustig pappacykel. Min 1000 är 60 cm och 3X:en 58 cm, men det skiljer bannemej inte många millimetrar eller grader förutom just ramstorleken. I vart fall borde en vältrimmad 3X inte ha något att skämmas för som touringcykel jämte en 1000.
Ingen kommer skicka in orosanmälan. Visa bilder nu!Mystiken tätnar. Mina gafflar är såvitt jag kan se identiskt krökta och om jag ska få bak bakhjulet på tusingen lika långt ifrån vevlagret som på 3X så får jag skruva bort ställskruvarna ur tusingens gaffeländar. Men det stämmer säkert som du säger, jag höll bara den strippade 3X-ramen mot tusingen och höftade.
För övrigt kan det hända att jag kanske gjorde en mockup på Kryssaren ikväll, med hjul, styre/stam och sadel från tusingen. Men om jag hade visat er resultatet och därmed avslöjat hur köket ser ut när jag är barnledig och gräsänkling och har skruvat cykel i 5h så hade jag fått barnavårdsnämnden på mig så ni får ge er till tåls tills jag kan rigga upp utomhus. Men jävlar anamma, det här blir bra!
Mystiken tätnar. Mina gafflar är såvitt jag kan se identiskt krökta och om jag ska få bak bakhjulet på tusingen lika långt ifrån vevlagret som på 3X så får jag skruva bort ställskruvarna ur tusingens gaffeländar. Men det stämmer säkert som du säger, jag höll bara den strippade 3X-ramen mot tusingen och höftade.
För övrigt kan det hända att jag kanske gjorde en mockup på Kryssaren ikväll, med hjul, styre/stam och sadel från tusingen. Men om jag hade visat er resultatet och därmed avslöjat hur köket ser ut när jag är barnledig och gräsänkling och har skruvat cykel i 5h så hade jag fått barnavårdsnämnden på mig så ni får ge er till tåls tills jag kan rigga upp utomhus. Men jävlar anamma, det här blir bra!
Håller med!Ok man säger A-skruv måste man också säga B-skruv!
Ingen kommer skicka in orosanmälan. Visa bilder nu!
Ok man säger A-skruv måste man också säga B-skruv!
Ja det var väl ingen mer än jag själv som trodde att jag skulle klara av att spela svårflörtad mer än nån kvart.Håller med!
Vissa modeller av 100 och 210 kom med cantisar.På tal om frågor. Jag har frågat tidigare, men finns det några andra Miyata lvg-modeller med cantis förutom 1000, 610 och Cross:arna?
Jag tror du har rätt, jag tog data från katalogen men när jag kollar på nätet på foton av triplecross sålda i Sverige har de inte samma geometri som i katalogen .Skall se om jag också kan mäta på den ram jag har liggande i stallet.Mystiken tätnar. Mina gafflar är såvitt jag kan se identiskt krökta och om jag ska få bak bakhjulet på tusingen lika långt ifrån vevlagret som på 3X så får jag skruva bort ställskruvarna ur tusingens gaffeländar. Men det stämmer säkert som du säger, jag höll bara den strippade 3X-ramen mot tusingen och höftade.
Det är lurigt - när jag googlar info om ValleyRunner från tidigt 90 så dyker det upp nordamerikanska varianter som ser annorlunda ut än mitt nya ramset.Jag tror du har rätt, jag tog data från katalogen men när jag kollar på nätet på foton av triplecross sålda i Sverige har de inte samma geometri som i katalogen .Skall se om jag också kan mäta på den ram jag har liggande i stallet.
Det är mycket som är udda med cyklar sålda i Sverige jämfört med i övriga världen.Det är lurigt - när jag googlar info om ValleyRunner från tidigt 90 så dyker det upp nordamerikanska varianter som ser annorlunda ut än mitt nya ramset.
Blev kanske lite väl gubbigt.Alltså man har ju ena djävulska bekymmer och lider kval därefter. Jag snabbslaktade förarhytten på Enpetaren och torrmonterade dess Albatross och originalstam på Kryssaren:
Visa bilaga 544837
Men njae, utan att ens ha provcyklat så känns det lite väl gubbigt. Konstigt med cykelestetik, på Enpetaren tycker jag att de gör sig klockrent men här blev det för mossigt. Kanske uppochnedvända ihop med Nittostammen?
Det är allvarligt det här. God natt.
min sportrunnerVisa bilaga 400372
Som sagt, cykelestetikens vägar äro outgrundliga. På min 26:a och på MightyNoobs skönhet från tidigt i tråden så sitter det som gjutet men ofta nog stämmer det samtidigt som du säger. Det blir att fortsatt testa sig fram.Den typen av styre ser alltid bättre ut med en styrstam som inte pekar upp mot skyn. Tycker jag.
Visa bilaga 544840
Min pappa hade OPD. Det är ett jobbigt syndrom. Handlederna tar stryk.Som sagt, cykelestetikens vägar äro outgrundliga. På min 26:a och på MightyNoobs skönhet från tidigt i tråden så sitter det som gjutet men ofta nog stämmer det samtidigt som du säger. Det blir att fortsatt testa sig fram.
Edit: Vevaxel i trä. Kom ihåg var ni såg det först. Bilden hämtad ur en lärobok om Obsessive Polishing Disorder (grundkursen):
Visa bilaga 544844
Vilken äckligt ren verkstad.Nåt sånt här kanske?
Visa bilaga 544871
När det gäller 610/1000 är den nog så bra det kan komma när det gäller att balansera livlighet mot stabilitet i geometrin och styvheten i ramen för en landsvägs (grus och asfalt) touringram tycker jag. Det jag saknar lite är möjligheten att ta bredare däck, den är inte dålig med 38-40mm som största däcksbredd men jag hade gärna sett att den klarat upp till 55 mm. Utseendet har mindre betydelse utan det är funktionen som räknas är för mig.Många av de gamla cyklarna i denna tråd är ju snygga och läckra att titta på, men hur är det med körglädjen? Känns det lika trevligt som det ser ut, eller är det omöjligt att skilja dessa känslor åt?
Kul, välkommen ned i gropen!Halloj tråden! Det är jag som köpte en on/off - som enligt säljaren var obrukbar - för 200 spänn i höstas. Har använt cykeln hela vintern, efter diverse hjulexperiment (intressant att lära sig bygga upp ett hjul från grunden!). Den har fungerat bra! Men:
1. Jag saknar bockstyre, eftersom jag mest cyklar på väg. Vad är era tips för en sådan konvertering? Hur gör ni med växelreglage och bromshandtag? Fungerar det bra med geometrierna med ett helt vanligt bockstyre från, säg, en gammal Crescent? Avråder ni?
2. Den har en hel del avskavd färg på sina ställen. Det har gjort ont att se vägsaltet göra sitt. Vill rädda dessa ytor på ramen. Jag har så kallad hammarlack som tydligen ska gå att måla direkt på metall utan primer och ska hålla länge. Annars måla om hela baktriangeln med typ spray.bike-färger? Värt det?
3. Dekaler. Hur gör ni om ni vill sätta på nya? Kollade på velocals men det var ju svindyrt. Finns någon här som gör egna? Visa bilaga 544878
Kul, välkommen ned i gropen!
Vad gäller lackskador och rost så hade jag testat det som alla fräcka youtubevintageskruvare kör, tror det kort och gott heter Rust Converter (crc?). Smaken är som Happy, alla tycker olika. Men för egen del tycker jag att en gammal och välanvänd cykel gärna får ha lite skav. Däremot bör man naturligtvis undvika rost.
Ang. styre och reglage så kolla upp Surly Corner Bar, det ska funka med vanliga reglage. Annars blir det traditionell bock/gravelbock men nya reglage.
Visa fler bilder och boka in Miyatakonventet i sommar!
Tackar tackar! Jo jag har egentligen inget emot att det ser lite använt ut heller, så rostkonverterare kanske är något. Men, finns också en del bart stål som ännu inte rostat. Där antar jag att konverteraren inte skapar något skyddande lager.Kul, välkommen ned i gropen!
Vad gäller lackskador och rost så hade jag testat det som alla fräcka youtubevintageskruvare kör, tror det kort och gott heter Rust Converter (crc?). Smaken är som Happy, alla tycker olika. Men för egen del tycker jag att en gammal och välanvänd cykel gärna får ha lite skav. Däremot bör man naturligtvis undvika rost.
Ang. styre och reglage så kolla upp Surly Corner Bar, det ska funka med vanliga reglage. Annars blir det traditionell bock/gravelbock men nya reglage.
Edit: läste lite noggrannare. Du har säkert full koll på reglage mm. Ang. geo så blev iaf. mitt monstercrossbygge i längsta laget. Det funkar men fan vet om jag inte skulle ha gått ned till 18,5” i stället för 20,5” ram.
Visa fler bilder och boka in Miyatakonventet i sommar!
Hm, ja jag har ett sånt styre som ligger och samlar damm någonstans, men det har ingen direkt "stigning". För menar du när du säger "flippat" att ändarna fortfarande pekar bakåt?Även flippat albatrosstyre eller liknande är en idé. Blir lätt väldigt aggressivt dropp med bock på mtb :)
Som lwb är inne på har lvg och mtb reglage olika klämma-diameter -.-
Tackar tackar! Jo jag har egentligen inget emot att det ser lite använt ut heller, så rostkonverterare kanske är något. Men, finns också en del bart stål som ännu inte rostat. Där antar jag att konverteraren inte skapar något skyddande lager.
Surly corner bar verkar ju vara väldigt praktiskt, att man kan välja mellan mer eller mindre aggressiv hållning är ju det jag är ute efter. Dock inte helt övertygad om det estetiska. Funderar på hur illa det skulle vara att typ använda mtb-reglage på bockstyret, och sätta dem nära styrstammen...
Ja, det här mytomspunna konventet, när och var hålls det?
Ja ändarna bakåt men upp och ner - men det bygger ju på att det har lite stigning i original :)Hm, ja jag har ett sånt styre som ligger och samlar damm någonstans, men det har ingen direkt "stigning". För menar du när du säger "flippat" att ändarna fortfarande pekar bakåt?
Jahaa det var så ni menade! Jag visste väl att det var bäst att reka här innan jag försökte mig på något. Tack!Som sagt - olika diameter på bromsreglage på mtb och lvg så det går inte :) du får köpa Cross reglage