Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Då var cykeln - som jag tänkte döpa till Oliver - upphämtad. Förhoppningsvis kommer det snart bli tydligt varför den heter Oliver.

Fru LWB hade lämnat av cykeln hos en mycket trevlig äldre dam i som noga sett efter cykeln. Även hon var hundägare och hade inga problem med att jag kom och hämtade cykeln före jobbet. Sagt och gjort, jag väckte min stackars jycke 05:30, släpade ut honom på en tidig morgonkiss, sa adjö till min kära fru och gav mig sedan av med morgontåget till stora staden. Därefter var det en liten tur på styr-och-ställ-cykel och så var jag framme.
Visa bilaga 552555

Artighetsfraser utbyttes och cykel överlämnades. Hon frågade hur jag skulle få med cykeln och jag svarade att jag inte visste men i värsta fall fick jag gå. Faktum var att jag själv funderat på det en del. Jag övervägde att cykla med cykeln bredvid mig med en hand på vardera cykels styre men vet av erfarenhet att det är svårt när styret på den transporterade cykeln är lågt. Dessutom var det en ganska lång och backig väg till jobbet. Men cykeln var förtjänstfullt försedd med idel snabbkopplingar och det var inga problem att demontera den till ram + hjul + sadel och stolpe. Och säga vad man vill om Styr-och-ställ men för 300 kr/år får man en mycket kapabel cykel. Jag ska inte säga att styrningen var opåverkad men jag tog mig utan problem till jobbet.
Visa bilaga 552556
Visa bilaga 552557

Väl framme på kontoret kunde jag slå fast två saker.
- Jag förstår fascinationen för Miyata. Det är väldigt fin finish på ramarna.
- Satan vad tunga de är. Om de rören är reducerade så måste de varit ordentligt tilltagna till att börja med.

Här har vi den i alla fall:
Visa bilaga 552558
Kul. Vad tror du om storleken?

Visa din Miyata!
Då var cykeln - som jag tänkte döpa till Oliver - upphämtad. Förhoppningsvis kommer det snart bli tydligt varför den heter Oliver.

Fru LWB hade lämnat av cykeln hos en mycket trevlig äldre dam i som noga sett efter cykeln. Även hon var hundägare och hade inga problem med att jag kom och hämtade cykeln före jobbet. Sagt och gjort, jag väckte min stackars jycke 05:30, släpade ut honom på en tidig morgonkiss, sa adjö till min kära fru och gav mig sedan av med morgontåget till stora staden. Därefter var det en liten tur på styr-och-ställ-cykel och så var jag framme.
Visa bilaga 552555

Artighetsfraser utbyttes och cykel överlämnades. Hon frågade hur jag skulle få med cykeln och jag svarade att jag inte visste men i värsta fall fick jag gå. Faktum var att jag själv funderat på det en del. Jag övervägde att cykla med cykeln bredvid mig med en hand på vardera cykels styre men vet av erfarenhet att det är svårt när styret på den transporterade cykeln är lågt. Dessutom var det en ganska lång och backig väg till jobbet. Men cykeln var förtjänstfullt försedd med idel snabbkopplingar och det var inga problem att demontera den till ram + hjul + sadel och stolpe. Och säga vad man vill om Styr-och-ställ men för 300 kr/år får man en mycket kapabel cykel. Jag ska inte säga att styrningen var opåverkad men jag tog mig utan problem till jobbet.
Visa bilaga 552556
Visa bilaga 552557

Väl framme på kontoret kunde jag slå fast två saker.
- Jag förstår fascinationen för Miyata. Det är väldigt fin finish på ramarna.
- Satan vad tunga de är. Om de rören är reducerade så måste de varit ordentligt tilltagna till att börja med.

Här har vi den i alla fall:
Visa bilaga 552558
Bra jobbat!
De är riktigt tjusiga i de lite mindre storlekarna måste jag säga!

Visa din Miyata!
Cyklade Smygehuk-Revingehed-Vombsjön-Brösarps backar och sen tillbaka längs kusten Kivik-Simrishamn-Sandhammaren-Ystad-Smygehuk. 22 mil fick jag ihop och den längsta turen hittills i år för mig så ganska nöjd :) .

Blev lite skakis när jag kom till Brösarps backar, precis innan Vantalängan där jag planerat in en rast, när en växeltrissa helt plötsligt låste sig, att gå tio mil hem kändes inte precis uppmuntrande men när jag skruvade av trissan så var det en liten sten som kilat sig fast och med den borta snurrade det som det skulle igen. Annars inga missöden.

Några fina vägar blev det, ett litet urval:
Revingehed
VbDAOSi.jpg

Vombsjön
EqLGpRU.jpg

Mellan Sjöbo och Andrarum, nästan helt bilfritt
I1tHpCg.jpg

Vid Christinehofs slott, Andrarum
hjZIRNG.jpg

Vantalängan vid Brösarps backar där jag rastade
wiXwINx.jpg

Kabusa
haYT0j5.jpg

Imponerande distans, speciellt när det verkar vara en del grus och höjdmeter inblandat. Den sista bilden ser ju väldigt inbjudande ut.

Visa din Miyata!
Cyklade Smygehuk-Revingehed-Vombsjön-Brösarps backar och sen tillbaka längs kusten Kivik-Simrishamn-Sandhammaren-Ystad-Smygehuk. 22 mil fick jag ihop och den längsta turen hittills i år för mig så ganska nöjd :) .
Fin cykling och bra gjort.
Men varför inte en egen RR-tråd? Sådant här förtjänar att uppmärksammas.
Kanske då även med fler bilder och en Strava/GPX-länk?

Visa din Miyata!
Känns som ett schysst dagsverke. Ram tvättad och fixad. Styrlager och hjullager renoverade, hjulaxlar ommålade, kassett bytt. Skämdes nästan för att sätta på Pralins gamla pisstråkiga däck men de är bättre än de som satt där i förmiddags i alla fall. Kände mig tvungen att bli hyggligt färdig så jag kunde rulla in hojen i ett rum i källaren och låta projektet mogna en stund.

Bromsarna var i dåligt skick. Började göra vid dem men fick ge upp och kasta. De kombinerade växel- och bromsreglagen såg ok ut på ytan men när jag plockade isär dem visade det sig vara en chimär - helt sönderrostade invändigt.

Har någon ett par sådana och ett par cantibromsar liggande är jag intresserad!
963E5C0C-5A91-4629-9540-8C99D050F0C2.jpeg
9610EA12-1FBB-4F3B-9A28-552D754EACAC.jpeg
9B297B8E-35D2-4731-AC01-9E62C5053F2A.jpeg

Visa din Miyata!
Faktum är att jag kanske ska låta detta projekt gå vidare. Jag har ju redan cyklar så det räcker och blir över. Grunden är lagd och det kan bli en superfin hoj. Att någon i tråden tar över ser jag som en självklarhet. Ramen är 18,5”. Fram- och bakväxel är med. Sadelstolpe och en cantibroms finns i gömmorna och ingår såklart.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Fin cykling och bra gjort.
Men varför inte en egen RR-tråd? Sådant här förtjänar att uppmärksammas.
Kanske då även med fler bilder och en Strava/GPX-länk?
Jag tycker det är roligt att läsa både om de som bygger ihop fina cyklar och de som skriver om äventyr de tar ut sina Miyatacyklar på, tycker det inspirerar till att själv göra båda. Sen cyklar jag inte på tid och följer väldigt sällan på förhand uppgjorda rutter utan det blir som andan faller på när jag sitter på cykeln och vad jag hittar för intressant. Använder heller inte Strava.

Visa din Miyata!
Faktum är att jag kanske ska låta detta projekt gå vidare. Jag har ju redan cyklar så det räcker och blir över. Grunden är lagd och det kan bli en superfin hoj. Att någon i tråden tar över ser jag som en självklarhet. Ramen är 18,5”. Fram- och bakväxel är med. Sadelstolpe och en cantibroms finns i gömmorna och ingår såklart.
Jag villhöver!

Visa din Miyata!
Bra bling på den, riktigt bra skick. Tanken om att det är en -90 känns rimligt. Man ändrade A.P.A emblemet till underrörets övenkant där den går in i styrhuvudet så att säga till senare årsmodeller och även wiredragningen till överröret för växlarna.
Bryggan som håller bromswirehöljet på bakgaffeln försvann också och ersattes av en hängare som sitter i sadelsolpsbulten. Gamla grafiken på överröret tog adjö och ersattes av text ( … Runner) och de 3 trekanterna omgivna av guld i bakkant av texten. Framgaffeln ersattes av Bigfork som har samma diameter hela vägen. Din Trailrunner är majestät blå, kod M17.

Grattis ?
Men detta gäller inte alla modeller va? Har nya loggan på Blackie som är en 90:a

Visa din Miyata!
Jag tycker det är roligt att läsa både om de som bygger ihop fina cyklar och de som skriver om äventyr de tar ut sina Miyatacyklar på, tycker det inspirerar till att själv göra båda. Sen cyklar jag inte på tid och följer väldigt sällan på förhand uppgjorda rutter utan det blir som andan faller på när jag sitter på cykeln och vad jag hittar för intressant.
Det hör till det som gör dina turer värda den uppmärksamhet den kan få i egna RR-trådar
Det och dina foton + mer

Använder heller inte Strava.
Strava var bara ett exempel eftersom det är så vanligt och enkelt att använda (även med gratiskonto och app i telefonen) både för att logga turen och dela med sig till andra. Om du inte redan har gjort det kan just Strava vara värt att kolla närmare på.
Men det finns förstås en hel del alternativ
Men ngn typ av loggning använder du ju, och det är alltid kul att se var andra har cyklat och samtidigt få eventuella tips om framtida cykelturer.

Visa din Miyata!
Men detta gäller inte alla modeller va? Har nya loggan på Blackie som är en 90:a
Konsekvens med dekaler och komponenter har vi konstaterat innan att det varit lite si sådär med det. Man har använt flera olika dekaler samtidigt beroende på hur högt upp i hierarkin cykeln är så att säga. Jag vet inte hur man resonerande just 1990 men helt klart så finns det flera olika variationer?

Visa din Miyata!
Jäpp jag vet det står något helt annat på ramen, men den är japansk och i bakgrunden står en Miyata Trailrunner i alla fall B-)
Tanke angående hojjen i förgrunden, tänkte borra i nedrörets underkant samt i sadelröret, för att efterlikna en Miyata 1000 med 3x flaskhållare och då nita fast alu-mutternitar från Biltema i borrhålen.
Förvisso är stål & aluminium ingen bra kombination på sikt, men tänkte om jag först trär på krympslang på niten och värmer fast, därefter nitar fast, så kanske det borde funka?

P.S. raderade bilden som ej är en Miyata och, tar den frågeställningen i annan tråd :-)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jäpp jag vet det står något helt annat på ramen, men den är japansk och i bakgrunden står en Miyata Trailrunner alla fall B-)
Tanke angående hojjen i förgrunden, tänkte borra i nedrörets underkant samt i sadelröret, för att efterlikna en Miyata 1000 med 3x flaskhållare och då nita fast alu-mutternitar från Biltema i borrhålen.
Förvisso är stål & aluminium ingen bra kombination på sikt, men tänkte om jag först trär på krympslang på niten och värmer fast, därefter nitar fast, så kanske det borde funka?
Kanske inte helt rätt tråd för frågan men om jag tror rätt är det inte en ram där man borrar i rören hur som helst, alldeles för fin ram för det och inte mindre när cykeln dessutom ser ut att vara i närmast nyskick:)

Visa din Miyata!
Inte mycket cykling att skryta med, men idag fick jag bytt hjul/däck på tusingen så att jag kunde montera nya dynamohjulet.

C62C70D2-352D-4A68-894E-49A924FE4148.jpeg

Det lägrade sig ett lugn över bygden när cykeln fick matchande fälgar. Att jag sedan inte hade något att koppla till dynamon hör inte hit, hjulet gick fint i tomme.

D3D08314-88C8-4530-A49A-CA0A95836357.jpeg

Planen framåt är, som väl har behörigen utlysts, att dessa hjul primärt ska gå på Grycksbokryssar’n och att tusingen ska få nybyggda Shimano 600/Ryde Sputnik-hjul. Dynamohjulet kan nog dock få hoppa fram och åter efter behov och behag. Någon gång i Framtiden hoppas jag kunna ta tusingen och don LWB på gammal hederlig cykelsemester i Danmark… ??

Fru LWB:s lilla SportRunner fick sig också en kortis idag.

51E27CA1-DEC5-48EE-AADE-0BA7128FF7C4.jpeg

Jag blev lite lätt vårförälskad i styret. Någon som har tips på ett riser bar (heter de så?) i samma stuk som detta men med liiite mer rajs men inte fullt klunker stajl, ganska bra bakåtsvep, aluminium, 25,4 mm klämma och silvrigt? Stuket känns som att det kan funka, nånstans mittemellan bmx/cross bar, Albatross-gubba och original smalt-å-raktstyre. Ett billigt stålstyre som detta väger ju dessutom som en halv Miyata, som det gamla talesättet lyder.

Glad valborg!

Edit: Kunde Nitto B802 vara nåt att ha kanske?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jäpp jag vet det står något helt annat på ramen, men den är japansk och i bakgrunden står en Miyata Trailrunner i alla fall B-)
Kanske inte helt rätt tråd för frågan men om jag tror rätt är det inte en ram där man borrar i rören hur som helst, alldeles för fin ram för det och inte mindre när cykeln dessutom ser ut att vara i närmast nyskick:)
Fin cykel!

Jag har ännu inte sett ett aben-inlägg som inte har varit på pricken à la mode Ragnar Skanåker. Om vi vanliga dödliga hade ådagalagt hälften av hans klokskap så hade vi hetat Dag Hammarskjöld, Butrus Butrus och Kofi Annan lite till mans.

Spara den fina ramen som den är och satsa på flaskställ med någon form av klämmor istället. Ge sedan, med allt på plats, cykeln vad den tål av lång- och kortcyklingar och allt kommer att gå dig väl.

Visa din Miyata!
Ska lägga till en bild imorgon på Trailrunner så inlägget blir mer rumsrent i tråden ;-)
Har för övrigt flera Miyator som kommer att visas upp under våren B-)
Beträffande den onämnbara svarta i förgrunden, med "fin ram" avses då att rören är reducerade (förtunnade) på mitten?
Den hojjen var iaf skrot, som jag förbarmade mig över, allt är utbytt inkl det rostiga vevlagret, förutom ram/framgaffel/styrstam.

Visa din Miyata!
Ska lägga till en bild imorgon på Trailrunner så inlägget blir mer rumsrent i tråden ;-)
Har för övrigt flera Miyator som kommer att visas upp under våren B-)
Beträffande den onämnbara svarta i förgrunden, med "fin ram" avses då att rören är reducerade (förtunnade) på mitten?
Den hojjen var iaf skrot, som jag förbarmade mig över, allt är utbytt inkl det rostiga vevlagret, förutom ram/framgaffel/styrstam.
Om jag ser rätt är det en Nishiki International och jag gissar på någon av Tanges finare rör i den ramen :)

Visa din Miyata!
Jag är ett stort fan av risers. Tycker det ger ett lite lekfullt utseende på rätt cykel, och dessutom kan man slamma stammen utan att ligga dubbelvikt.

Jag har ett sånt här:
som ska på Koga-enpetaren vad det lider. Troligen för lite baksvep för en Albatross-knarkare som du dock?
Det svåra med relativt smala risers är att få plats med allt. Styret på min QC är 670 mm tror jag och då hamnar ändå växelreglaget lite för långt in för att vara helt rakt.

På tal om Kogan - det är nog dags att börja bygga snart.

Visa din Miyata!
Inte mycket cykling att skryta med, men idag fick jag bytt hjul/däck på tusingen så att jag kunde montera nya dynamohjulet.

Visa bilaga 552760

Det lägrade sig ett lugn över bygden när cykeln fick matchande fälgar. Att jag sedan inte hade något att koppla till dynamon hör inte hit, hjulet gick fint i tomme.

Visa bilaga 552761

Planen framåt är, som väl har behörigen utlysts, att dessa hjul primärt ska gå på Grycksbokryssar’n och att tusingen ska få nybyggda Shimano 600/Ryde Sputnik-hjul. Dynamohjulet kan nog dock få hoppa fram och åter efter behov och behag. Någon gång i Framtiden hoppas jag kunna ta tusingen och don LWB på gammal hederlig cykelsemester i Danmark… ??

Fru LWB:s lilla SportRunner fick sig också en kortis idag.

Visa bilaga 552762

Jag blev lite lätt vårförälskad i styret. Någon som har tips på ett riser bar (heter de så?) i samma stuk som detta men med liiite mer rajs men inte fullt klunker stajl, ganska bra bakåtsvep, aluminium, 25,4 mm klämma och silvrigt? Stuket känns som att det kan funka, nånstans mittemellan bmx/cross bar, Albatross-gubba och original smalt-å-raktstyre. Ett billigt stålstyre som detta väger ju dessutom som en halv Miyata, som det gamla talesättet lyder.

Glad valborg!

Edit: Kunde Nitto B802 vara nåt att ha kanske?
Om du enkelt kan få tag på en B802 kan det väl knappast bli fel...silvrigt och 25.4 mm brukar tyvärr betyda kring 600 mm bredd eller smalare -- BLB har dock "Big Smoke" i 720 mm, kanske med mer rise än vad du tänkt dig:

Visa din Miyata!
Jag är ett stort fan av risers. Tycker det ger ett lite lekfullt utseende på rätt cykel, och dessutom kan man slamma stammen utan att ligga dubbelvikt.

Jag har ett sånt här:
som ska på Koga-enpetaren vad det lider. Troligen för lite baksvep för en Albatross-knarkare som du dock?
Det svåra med relativt smala risers är att få plats med allt. Styret på min QC är 670 mm tror jag och då hamnar ändå växelreglaget lite för långt in för att vara helt rakt.

På tal om Kogan - det är nog dags att börja bygga snart.

Plus att mitt länkade styre nog inte platsar på dina finbyggen. Det ska va Nitto för det ?

Visa din Miyata!
Skyrunner anno 1991
Min sedan ny, allt original förutom sadelröret "Cane creek thudbuster"
och fälgarna.
Fastän originalen finns kvar i behåll om jag vill återställa.
Flaskhållare original CatEye i plast.

Köptes med skumgummihandtag, (tillval istället för gummihandtagen)vilka höll fram till typ 2015, då de pulveriserades och gav svarta händer.
Det var kvalitet på den tiden.
Medan de som nu sitter på "Ritchey" håller 1-2år sedan spricker de, inne på 2:a uppsättningen nu som slits på tid ej bruk alltså.

Bilagor

• _20220430_230746.JPG
    _20220430_230746.JPG
    529.2 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
???
Troligen för lite baksvep för en Albatross-knarkare som du dock?
Njae säg inte det, jag gillar verkligen Albatross…

…men något som man kan ana kommer ur samma släkt långt bak i historien men som med inblandning av friskt blod från Folket har utvecklat mindre rajs och svep, det hade varit kul att testa.

Plus att mitt länkade styre nog inte platsar på dina finbyggen. Det ska va Nitto för det ?
Njae säg inte det, jag gillar verkligen… eller jo, kanske. ?

Visa din Miyata!
Five-twelve anno 1987
Köptes begagnad 2015, med Wolber GTA Gentleman fälgar, original förutom sadeln, däcken, bromsarna och pedaler.
2x6 med original 42/52 & utbytt 14-28

Däcken är inte sparade på, på en Miyata i originalstuk bör även dessa väljas omsorgsfullt, så nu sitter det vikbara Panaracer 26-700c på (från fabrik levererades de med fabrikat Miyata eller Panaracer om än förvisso 23mm då(men då jag väger typ 90 är det bra med lite mer luftmängd i däcken)).

Intressant sak med de lite äldre årgångar innan 90-talet är att de sväljer större däck, denna inköptes med utbytta 28c-700 monterade.

Pedalerna är förvisso som original MKS men bytte från AR-2 med korgremmar till MT-E då bättre användarvänlighet och vändbara.

Bromsarna original sidoarmsbromsar finns kvar i behåll, men ytfinishen matchade inte den high-end finishen som är på styrlagren.

Prövade först med Shimano RSX som var NOS med dual-pivot från kring år 2000, men de var inte så snygga i set-up med så pass smala fälgar, klossarna M50T som följde med var hårda och avslöjade fälgsvetsen vid varje varv.

 Så nu sitter sitter moderna Tektro på ( logga bortpolerat med Autosol) med dual-pivot teknik som ger mer stopping-power.
Fast som tidigare nämnt med mer stopping-power upptäcks fälgsvetsen, löste det delvis med nya klossar med mindre "rim-attack" a'la Shimano R50T2, så nu är det mindre märkbart.

Bilagor

• _20210615_194458.JPG
    _20210615_194458.JPG
    419.8 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Trailrunner årgång 1990

Köptes i dåligt bruksskick, men fick mina original Araya CV-7 fälgar från min Skyrunner.
Original sadelklämman Sansin med löstagbart reglage fanns dock med.

Framväxelreglage fann jag NOS för 200:-
som XT istället för det defekta DX, bättre med XT lite fler fasta lägen i dessa.

Bromsarna på denna var special, nu bytta till dessa från en Valleyrunner som fick bli donator
Original Trailrunner var canti med skruvade belägg liknande racerbromsar, gick inte finna skruvade canti-belägg.

Älskar mina nya däck Panaracer Smoke 2,1x26" i Classic utförande med retro däcksidor som numera är vikbara till skillnad från original med ståltråd.

Har införskaffat till denna nytillverkade CatEye plast flaskhållare identiska med de 31år gamla på min Skyrunner kommer nog på snart.

Den där låshållaren ska bort också, en kvarleva från förra ägaren, glömt bort den då det är en brukshoj

Bilagor

• _20220501_134035.JPG
    _20220501_134035.JPG
    423 KB · Besök: 83
  • _20220501_110228.JPG
    _20220501_110228.JPG
    531.8 KB · Besök: 114
  • _20220501_110710.JPG
    _20220501_110710.JPG
    160.9 KB · Besök: 80
  • DSC_0140.JPG
    DSC_0140.JPG
    1.1 MB · Besök: 69
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Trailrunner årgång 1990

Köptes i dåligt bruksskick, men fick mina original Araya CV-7 fälgar från min Skyrunner.
Original sadelklämman Sansin med löstagbart reglage fanns dock med.

Framväxelreglage fann jag NOS för 200:-
som XT istället för det defekta DX, bättre med XT lite fler fasta lägen i dessa.

Bromsarna på denna var special, nu bytta till dessa från en Valleyrunner som fick bli donator
Original Trailrunner var canti med skruvade belägg liknande racerbromsar, gick inte finna skruvade canti-belägg.

Älskar mina nya däck Panaracer Smoke 2,1x26" i Classic utförande med retro däcksidor som numera är vikbara till skillnad från original med ståltråd.

Har införskaffat till denna nytillverkade CatEye plast flaskhållare identiska med de 31år gamla på min Skyrunner kommer nog på snart.
En av mina drömhojar, riktigt fin?

Visa din Miyata!
Gokväll, någon vaken som vill hjälpa mig gissa storlek och modell på denna fina?

Bilagor

• EA3B2F7B-5C98-44B9-A7C9-AD885225063E.png
    EA3B2F7B-5C98-44B9-A7C9-AD885225063E.png
    708.7 KB · Besök: 80
Visa din Miyata!
I brist på tid att smälla ihop den röda terrarunnern (rödbetarn) så monterade jag ett flaskställ på trailrunnern. Går lite i tankar att slänga på en pakethållare bak och en vit Ortliebväska på sidan. Kan bli både användbart och snyggt. Tänker oxå att om jag hittar en lila Valley eller liknande så skall jag bygga den på liknande sätt.
Nog om det…
Det är ju en Miyatatråd… men då och då smyger det sig in en katt bland hermelinerna. Sonen skulle iväg igår och jag fick pumpa däcken inför premiärturen
till vallen. Det är gott stuk på Cannondalen?☀️
E6D2CD92-98CB-4F82-9C1F-9CEAA210C8A0.jpeg
E6FF544A-9D63-4FB0-A031-7B23146995DB.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
En tur på tusingen ikväll för att blåsa ur skallen efter en dag i saltgruvan.

Premiär för SON-hjulet (förutom en km hemma i byn i promenadtempo), även om navet ännu går i tomme. Om Onan spillde sin säd till ingen nytta och gav namn åt, ja ni vet, så kanske ett dynamohjul som går utan att driva något borde kallas SONani?

Nåväl, var befann vi oss? Jo, cykeln är 60 cm och en gnutta för lång för mig. Det blev bättre med framskjuten sadel men inte helt hundra. Så efter ett par km stannade jag och vinklade upp styret. Från detta…

78DE9AE7-59BC-44B6-A328-BD41F041DD01.jpeg

…till detta:

6F4A7B22-C40E-4CAF-855F-82993F078C4E.jpeg

Det blev märkbart bättre räckvidd till hoodsen, men den mysko lutningen på styret var lite mysko. Nu råkar jag vara väldigt nöjd med styrlindan på just denna så jag vill ogärna slakta den i onödan, men nån gång när jag känner mig stark ska jag nog ta bort lindan och vinkla tillbaka styret åtminstone halvvägs till ursprungsläget och istället skicka upp bromsreglagen. Eller så har jag vant mig vid det laget och låter det vara som det är. Shut up ’n’ ride your damn bike.

Alla dessa val, här blev jag stående en bra stund innan jag kunde bestämma mig. Till slut valde jag Framåt. Fråga mig inte var jag får allt ifrån.

0328FC72-AAAB-49F3-BB83-4814A8F8033B.jpeg

Den här gamle bekanten dök upp idag också, men eftersom jag körde omvänt varv så får ni bilden från baksidan.

6A1DC721-8C08-43F2-A186-882ED5BB1C3B.jpeg

Men fan vad tråkigt det blev, vi tar klassikern istället.

245020FC-FB7E-4859-8A47-9711FB80E6E6.jpeg

Väl hemma konstaterar jag att cykeln verkligen vaknar och börjar leva för varje liten justering mot bättre passning.

5A9CBE76-D4C6-4779-85CD-DC61E794D77C.jpeg

Inga sträckor att skryta med idag, men en fin tur likafullt i den berömda 360°-motvinden.

Visa din Miyata!

Premiär för SON-hjulet (förutom en km hemma i byn i promenadtempo), även om navet ännu går i tomme. Om Onan spillde sin säd till ingen nytta och gav namn åt, ja ni vet, så kanske ett dynamohjul som går utan att driva något borde kallas SONani?

Nåväl, var befann vi oss? Jo, cykeln är 60 cm och en gnutta för lång för mig. Det blev bättre med framskjuten sadel men inte helt hundra. Så efter ett par km stannade jag och vinklade upp styret. Från detta…

Visa bilaga 553099

…till detta:

Visa bilaga 553100

Det blev märkbart bättre räckvidd till hoodsen, men den mysko lutningen på styret var lite mysko. Nu råkar jag vara väldigt nöjd med styrlindan på just denna så jag vill ogärna slakta den i onödan, men nån gång när jag känner mig stark ska jag nog ta bort lindan och vinkla tillbaka styret åtminstone halvvägs till ursprungsläget och istället skicka upp bromsreglagen. Eller så har jag vant mig vid det laget och låter det vara som det är. Shut up ’n’ ride your damn bike.

Alla dessa val, här blev jag stående en bra stund innan jag kunde bestämma mig. Till slut valde jag Framåt. Fråga mig inte var jag får allt ifrån.

Visa bilaga 553101

Den här gamle bekanten dök upp idag också, men eftersom jag körde omvänt varv så får ni bilden från baksidan.

Visa bilaga 553103

Men fan vad tråkigt det blev, vi tar klassikern istället.

Visa bilaga 553102

Väl hemma konstaterar jag att cykeln verkligen vaknar och börjar leva för varje liten justering mot bättre passning.

Visa bilaga 553104

Inga sträckor att skryta med idag, men en fin tur likafullt i den berömda 360°-motvinden.

Skrattade gott!

Men visst ”borde” man egentligen först justera cykeln för foto, sedan ta några bilder, sedan justera för användning. Jag byggde för tio år sedan en miyata racer (tyvärr inga bilder kvar) som var riktigt hård. Omlackad och nerslipad flera gånger av tidigare ägare och sedan nerslipad igen vilket resulterade i en rat-rod-look med svart och lila. Lång landsvägstam, bockstyre och sti-reglage gjorde den riktigt hård. Blev bra bilder Tyvärr var den obrukbart lång och låg så när den skulle användas fick det bli kort rostig stam från cykelköket med ett par cm rise :)

Visa din Miyata!

Visa bilaga 553099

…till detta:

Visa bilaga 553100

Har inte du haft ett annat, icke bockstyre på den innan? Eller minns jag fel?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag har funderat på olika sätt att lura mig själv att bli längre ovanför mitten, och där har någon form av upprätt styre funnits med. Men hittills har jag inte haft hjärta att köra det stuket.
Vad är det för ett styre som döljer sig under bartapen? Har du möjlighet att vinna din centimeter med ett styre med kortare reach?

67059f78c99da973e849f551b1a26857.jpeg

Tillbaka
Topp