Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Var bara tvungen att skruva ihop den litegrann på prov... ?

Dura-Ace 7700 gruppen blir finfin.
Hittade ett par passande hjul också -mina gamla Mavic Cosmic Carbon (ja, jag har tagit bort de gula klibborna, de var ändå slitna...) - de blir pricken över I-et!
fantastiskt fin. En fråga angående din lackering. har du lackat det svarta ut en bit på kolfibern? otroligt snyggt. hur lyckades du med att få en sån snygg övergång?

Visa din Miyata!
fantastiskt fin. En fråga angående din lackering. har du lackat det svarta ut en bit på kolfibern? otroligt snyggt. hur lyckades du med att få en sån snygg övergång?
Tack! Förhoppningsvis blir det tillfälle att visa upp den på någon träff SOM INTE GÅR PÅ GRUS...:ROFLMAO:

Nja, det svarta var förvisso lackat så från början, men jag vek ett papper "mjukt" så att det blev en böj och tejpade runt så att det skulle bli en mjukare övergång. Ska försöka visa... men nu ska jag jobba lite...

Visa din Miyata!
Jag känner att jag står på tröskeln till något stort här, tidigare har jag huserat i tråden som hangaround och prospect men är nu mycket nära att ta steget till fullvärdig medlem (även om jag givetvis förstår att jag själv inte har mandat att avgöra sådana frågor).

Cykeldelar har regnat in från miyatabröder i när och fjärran och idag infann sig själva ramen med tillhörigheter från en trevlig säljare (hemleverans! Hemmabyggd Campervan! Hjulpar med navdynamo!), Stort tack till @cykelstöd .

Då kvarstår kontrollfrågorna.
Sitter stolpen fast? Jadå
Är bakhjulet frikrans? Givetvis!
Är den komplett? Självklart inte

Förvänta er alltså byggbilder framöver. Möjligen måste en del andra cyklar säljas av innan dess enligt lagen (2021:123) om rim och reson.

Så, nog pratat:
20220817_124139.JPG

Visa din Miyata!
Jag känner att jag står på tröskeln till något stort här, tidigare har jag huserat i tråden som hangaround och prospect men är nu mycket nära att ta steget till fullvärdig medlem (även om jag givetvis förstår att jag själv inte har mandat att avgöra sådana frågor).

Cykeldelar har regnat in från miyatabröder i när och fjärran och idag infann sig själva ramen med tillhörigheter från en trevlig säljare (hemleverans! Hemmabyggd Campervan! Hjulpar med navdynamo!), Stort tack till @cykelstöd .

Förvänta er alltså byggbilder framöver. Möjligen måste en del andra cyklar säljas av innan dess enligt lagen (2021:123) om rim och reson.

Så, nog pratat:
Visa bilaga 574847

Ser ut som riktigt fint utgångsmaterial! Avis!

Visa din Miyata!

Så, nog pratat:
Visa bilaga 574847
En bild bara?!

Visa din Miyata!
Vilken jäkla stilig hoj det kommer bli! Skönt med lite fler smala hjul och bockstyren bland alla ”fatbikes” som florerar i tråden. ?

Tack :) ja nån får väl ta den pucken. Jag tillhör dem som inte kommer helt överens med Miyata MTB -geometri, åtminstone inte de som jag testat (Valleyrunner och Pathrunner). Min 3x gillar jag som den är, min 7-12 använder jag nästan dagligen (4 mil idag!) och den här hoppas jag blir lika skön som den är snygg.

Nu är bara frågan om vevarna ska poleras. Då blir man ju av med Dura-Ace - loggan, men den kanske finns att köpa...?

Framgaffeln ska nog också få lite kärlek, lite våtslipning och klarlack borde göra susen på den. Sadel får vi se vad det blir.

Nu behöver jag bara bromsvajrar och höljen. Växelvajer och höljen fick jag tag i ett set gamla Shimano Dura-Ace, så de åker på snart ????

Visa din Miyata!
Ser du inte att de flög? ;) bra lågt fluget tycker jag! (Alternativt är @DarkMatter imponerande lång!
Nog för att jag är lång men inte lång .

Men varför gick du inte närmare? ?❤️
Såg först inte att det stod Miyata på. Reagerade först på vägen förbi när min periferisyn uppfattade loggan på gaffelröret. När jag insåg vad det var var vi redan 10 meter förbi och jag vågade inte utmana min frus frågande min mer ?

Visa din Miyata!
Nu behöver jag bara bromsvajrar och höljen. Växelvajer och höljen fick jag tag i ett set gamla Shimano Dura-Ace, så de åker på snart ????
Vajer och hölje är viktiga för bästa funktion, därför undrar jag:
Hur gamla Dura-Ace?
För med introduktionen av 11-delat uppgraderade Shimano även vajrarna
Här säljs de, finns även flera olika färger att välja på

Själv tycker jag att Jagwires helkapslade lågfriktions vajrar + höljen är bättre
men det står ju inte Dura-Ace på dem :sneaky:

Visa din Miyata!
Måste bara skriva och säga att jag har haft en fantastisk kvällsrunda på Blackie. Fantastisk. Bara landsväg. Lagom temperatur, ingen vind, sprätt i benen och en Miyata som är snabb, bekväm och med en massa körglädje. Mätte inte men tror att jag cyklade ganska fort i rena inspirationen.

Ser fram emot söndag.

❤️

Visa din Miyata!
Tack :) ja nån får väl ta den pucken. Jag tillhör dem som inte kommer helt överens med Miyata MTB -geometri, åtminstone inte de som jag testat (Valleyrunner och Pathrunner). Min 3x gillar jag som den är, min 7-12 använder jag nästan dagligen (4 mil idag!) och den här hoppas jag blir lika skön som den är snygg.

Nu är bara frågan om vevarna ska poleras. Då blir man ju av med Dura-Ace - loggan, men den kanske finns att köpa...?

Framgaffeln ska nog också få lite kärlek, lite våtslipning och klarlack borde göra susen på den. Sadel får vi se vad det blir.

Är det originalgaffel?

Visa din Miyata!
Jahaja, sadelstolpen satt som sagt fast.
När övriga familjemedlemmar beslutat sig för att det var dags att sova skred jag därför till verket.
Hade provat med 5-56-marinering i brist på krypolja. Det gick dock exakt som förväntat.

Steg två var finess och milt våld. Sadel avlägsnades och skifta och gummiklubba åkte fram. Samma resultat.

Steg tre, lite grövre våld med inslag av värme. Nu borde det väl fan börja hända grejer.
20220818_223348.JPG

Ja! Saker rör sig, nu jävlar!
20220818_223747.JPG
20220818_223750.JPG
Nej, det visade sig vara en schimär.

Steg fyra (eller kanske fem, ilskan började bli rätt påtaglig här så räknandet fick stryka på foten). Vinkelslip och bågfil. Succé tänker ni såklart, men icke!
Det visade sig att tidigare ägare inte bara ville försäkra sig om att grejerna satt genom kombinationen alu/stål utan fett, dessutom ville hen vara säker på att ramen höll och har därför tryckt ner en rätt lång stolpe i härligheten.

Så sammanfattningsvis, rond ett går till stolpen. Matchen är dock på intet sätt avgjord och nya försök kommer göras. vi får se om det sker med fortsatt bågfilande eller om kemilådan ska fram. Kaustiksoda och föräldraledig, vad kan gå fel liksom?

På återseende!

Bilagor

• 20220818_232339.JPG
    20220818_232339.JPG
    387.8 KB · Besök: 44
Visa din Miyata!
När övriga familjemedlemmar beslutat sig för att det var dags att sova skred jag därför till verket.
Hade provat med 5-56-marinering i brist på krypolja. Det gick dock exakt som förväntat.

Steg två var finess och milt våld. Sadel avlägsnades och skifta och gummiklubba åkte fram. Samma resultat.

Steg tre, lite grövre våld med inslag av värme. Nu borde det väl fan börja hända grejer.
Visa bilaga 575284
Visa bilaga 575285
Visa bilaga 575286

Steg fyra (eller kanske fem, ilskan började bli rätt påtaglig här så räknandet fick stryka på foten). Vinkelslip och bågfil. Succé tänker ni såklart, men icke!
Det visade sig att tidigare ägare inte bara ville försäkra sig om att grejerna satt genom kombinationen alu/stål utan fett, dessutom ville hen vara säker på att ramen höll och har därför tryckt ner en rätt lång stolpe i härligheten.

Så sammanfattningsvis, rond ett går till stolpen. Matchen är dock på intet sätt avgjord och nya försök kommer göras. vi får se om det sker med fortsatt bågfilande eller om kemilådan ska fram. Kaustiksoda och föräldraledig, vad kan gå fel liksom?

På återseende!
Du vet vilken häst jag sätter mina pengar på. NaOH är ett jävla skit, men risken att vålda ihjäl ramen är liten jämfört med olika varianter av ihjälvåldningsvarianter. Snygg patina vad det verkar!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 575284
Visa bilaga 575285
Visa bilaga 575286

På återseende!
Tänk att jag aldrig råkat ut för detta elände. Märkligt ejängkligen.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Har ni hört talas om idioten som gnuggade bort färgen på en nej två ner tre styrstammar? Själv har jag inte tålamodet, låt grejerna få bada i färgborttagningsmedel nåt dygn bara…

611599CC-3CB1-4032-AEB0-DF595F6E1E3B.jpeg

…sen gnugga bort det värsta…

4EA44875-CCDC-41C3-A8D2-C0A981618BEB.jpeg

…och så ned i plurret igen innan slutlig puts. Vi återkommer.

Visa din Miyata!
Du vet vilken häst jag sätter mina pengar på. NaOH är ett jävla skit, men risken att vålda ihjäl ramen är liten jämfört med olika varianter av ihjälvåldningsvarianter. Snygg patina vad det verkar!
NaOH är ett jävla skit
Det fräser och bubblar loss bit för bit
Sodan ska fylla varenda rör
Ty stolparna fastnar visst i ett kör
När stålet är rent efter frätande bad,
vi cyklar mot himlen i glänsande rad

Visa din Miyata!
Lämnade min förstagluttare i skolan idag och passade på att ta en provtur med Highrunnern jag renoverat till min sambo. Inga oväntade saker, lite växeljusteringar behövs, sadeln längre bak, borde nog leta ett lite högre och rakare styre och VÄNTA vad var det där som plötsligt träffade mig i ryggen och på benen?!
8E370F13-1391-4CC1-851C-D3DC20A429DA.jpeg
F37D2FF4-86D7-45F8-94D0-73A90FBDE3D6.jpeg
5EBCCFAB-5002-4789-AAED-89AAE48CEF84.jpeg
0A0D2067-FFAC-4B0F-8FE0-4BB239A8ECDB.jpeg

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!

Visa bilaga 575284
Visa bilaga 575285
Visa bilaga 575286

På återseende!
Den där ser rätt knepig ut, har du mätt hur mycket stolpe som sitter i ramen? Verkar som att den är nästan helt nere. Den jag sågade ut för ett par veckor sen var väl ca 20 cm ner och det absolut svåraste var den djupa delen där det är svårt att få kraft på bladet. Om jag hade haft möjlighet att ta den på kemisk väg (med acceptabel risk) hade jag nog valt det alternativet, mindre risk för att du sabbar ramen.

Bilagor

• Orca-SeatpostBeGone - 1.jpeg
    Orca-SeatpostBeGone - 1.jpeg
    1.2 MB · Besök: 47
Visa din Miyata!
Har ni hört talas om idioten som gnuggade bort färgen på en nej två ner tre styrstammar? Själv har jag inte tålamodet, låt grejerna få bada i färgborttagningsmedel nåt dygn bara…

Visa bilaga 575288

…sen gnugga bort det värsta…

Visa bilaga 575289

…och så ned i plurret igen innan slutlig puts. Vi återkommer.
Testa om det funkar på vevarmar också :)

Visa din Miyata!

Visa bilaga 575284
Visa bilaga 575285
Visa bilaga 575286

På återseende!
Jag röstar också för kemisk behandling, gick igenom samma steg som dig och kom fram till att risken att sabba ramen var för stor för att fortsätta på det spåret. Men lut funkade även om det tog lite tid.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag börjar låta som min fru, men, hur många cyklar har du egentligen??
Jag brukar hänvisa till den gamla klassikern (fritt från minnet):

- How many bikes does a normal person have?
- 5-10
- That many? It sounds more like an enthusiast.
- Enthusiasts usually have 10-20 bikes.
- 10-20 bikes?! To me that sounds like a collector.
- Nah, a collector can have hundreds of bikes.
- Hundreds? A collector? More like a crazy person if you ask me.
- Crazy people seldom ride bikes and doesn’t own more than one or two.
- Sounds normal to me.
- We’ve been over this, didn’t you listen? A normal person have 5-10 bikes.

Visa din Miyata!
Du låter inte bara som din fru …

Det är typ nio cyklar.
Jag vet inte om jag ska vara orolig eller lugn med att vårt missbruk är ungefär på samma nivå.

Min fru hittade en ny cykel i mekstället igår. Hon hade ALDRIG sett den om jag inte först hade städat bort de tre cyklar som stod lutade mot den. Jag sa såklart att "jag köpte den billigt, jag ska nog sälja den, det är bra hjul på den, han som köpte den sålde den för billigt, jag kan kanske sätta dom här skärmarna på din cykel". Hon tittade hålögt rakt ut i luften och pratade något om att någon måste laga mat åt barnen snart.

Tillbaka
Topp