Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
För en gångs skull somnade jag inte vid nattningen, så nu har den nattsvarta Roadrunnern fått lite regnbågskablage.
22979589-EBFD-426A-B654-E680AAE059AD.jpeg

Visa din Miyata!
Även här pysslades det med färgglatt kablage ikväll.

Man kan väl säga som så att Jagwire och Miyata inte har riktigt (eller ens i närheten) samma idé om rosa nyans, så om någon skulle vilja färgmatcha så får ni leta annorstädes. Chockrosa är kanske inte sinnebilden av en Beater/Sleaper, men lite roligt ska man väl få ha!
8933C3CF-001A-4634-ABB8-07A85041194E.jpeg

Visa din Miyata!
Jamen då var premiärturen avklarad, tre lövtäckta asfaltskilometer till barnets skola. Första intryck var Oj vad hög och smal den är. Jag är invand vid min lilla Pathrunner med moto-styre. Andra intrycket Bra rull! Så, kan nog bli en bra pendlare det här. Jag är inte kompis med cantisarna ännu, de gnisslar som en måsflock, men det kanske ger sig. En korg ska på, och kanske en egolapp och så satt det faktiskt ett blocklås monterat när jag köpte den, det kan gå att smörja upp.
098D38BF-2797-42B3-AF62-DF29E8B89236.jpeg

Visa din Miyata!
Jamen då var premiärturen avklarad, tre lövtäckta asfaltskilometer till barnets skola. Första intryck var Oj vad hög och smal den är. Jag är invand vid min lilla Pathrunner med moto-styre. Andra intrycket Bra rull! Så, kan nog bli en bra pendlare det här. Jag är inte kompis med cantisarna ännu, de gnisslar som en måsflock, men det kanske ger sig. En korg ska på, och kanske en egolapp och så satt det faktiskt ett blocklås monterat när jag köpte den, det kan gå att smörja upp.
Visa bilaga 589553
Uj så stilig!
Min go-to när det gäller cantisar är att köpa dyra klossar (koolstop salmon är de jag tycker funkar bäst). Det kommer ju såklart inte påverka gnisslandet men jag tycker att jag upplever en tydligt förbättrad bromsverkan

Visa din Miyata!
Visa bilaga 589553
Undrar varför så många kör runt på fula cyklar när man kan cykla runt på en sån där? Så snyggt!

Vad har du för klinga?

Visa din Miyata!
Undrar varför så många kör runt på fula cyklar när man kan cykla runt på en sån där? Så snyggt!

Vad har du för klinga?
Tack! Ja, jag är glad att jag hittade den ramen att ersätta min kraschade ValleyRunner med. Den låg ute på blocket i en evighet pga tanten som sålde hade gjort nåt fel när hon lade upp annonsen, men till slut fick jag kontakt via kundtjänst. Nästan alla delar är bara överflyttade från gamla hojen. Cantibromsarna är från nåt tidigare bygge och reglagen är ett par STX kombireglage som jag sågade bort växeldelen på. Lite smalare däck (för att aldrig mer ha för tajt mellan däck och stänkskärmar) och så en annan men likadan Avocet-sadel pga den gamla blev böjd(!) när jag kraschade.

Klingan är en Raceface 42T NW. Den har ful grafik på baksidan som dom ofta har av nån konstig anledning, men på utsidan är den snygg.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 589553

Ställ klossarna med lite ”toe in” så blir du sannolikt av med det värsta gnisslandet.

Visa din Miyata!
Tack! Ja, jag är glad att jag hittade den ramen att ersätta min kraschade ValleyRunner med. Den låg ute på blocket i en evighet pga tanten som sålde hade gjort nåt fel när hon lade upp annonsen, men till slut fick jag kontakt via kundtjänst. Nästan alla delar är bara överflyttade från gamla hojen. Cantibromsarna är från nåt tidigare bygge och reglagen är ett par STX kombireglage som jag sågade bort växeldelen på. Lite smalare däck (för att aldrig mer ha för tajt mellan däck och stänkskärmar) och så en annan men likadan Avocet-sadel pga den gamla blev böjd(!) när jag kraschade.

Klingan är en Raceface 42T NW. Den har ful grafik på baksidan som dom ofta har av nån konstig anledning, men på utsidan är den snygg.
Just det, det var du som kraschade pga att du fick något mellan skärm och däck väl?

Jag har cyklat jättemycket med skärmar som sitter ganska tight, och sen jag läste om din krasch så har jag funderat lite på det där. Jag har ibland problem med att jag får tallbarr (granbarr är inga problem) som kilas fast mellan skärm och däck nere vid kedjestagen och tillslut gör att det inte går att cykla vidare utan att rensa. Samma problem uppstår ibland nu när höstlöven har den perfekta fuktigheten (för blöta så stannar de på marken, för torra så blåser de bara bort) för att åka med däcket runt och sen fastna vid kedjestagen. Löven bromsar inte, men när de fastnar ett och ett så låter de och då blir man psykad till att stanna och pilla bort.

Mina problem likt ovan uppstår endast vid kedjestagen bak. Fram har jag aldrig upplevt detta trots någorlunda tight passform mot däcket. Det som skiljer fram och bak är att man nästan alltid behöver klämma ihop skärmen mellan kedjestagen, vilket då blir "svagaste länken" med skärmmonteringen.

Till frågan: exakt hur tight hade du mellan skärm och däck för att få hjulet att lås sig fram?

Visa din Miyata!
Pictures or it didn’t happen!

Grattis och välkommen!
Självklart! Har bara den här just nu, blocket-bilden! Helt OK bruksskick, kosmetiska defekter i lacken vid slitagepunkter, lite ytrost i "svetsfogarna" och tyvärr en buckla ( som jag bedömer ofarlig ) i toppröret, troligen orsakad av den helt sjuka styruppsättningen på bilden. I övrigt var den rejält skitig, tog bort stora lerkakor från bakre växelförare och klingorna i drevet. Har plockat ner den i så små beståndsdelar som gick, smort och skruvat ihop igen. Håller på att dra om kablaget för växlarna just nu.

På jakt efter en fin singelklinga nu bara, både dreven och främre derailleur var i rätt uselt skick! Planen är att den ska bli min vintercykel, så ska på med riser bars och en korg fram!

Bilagor

• IMG_1066.JPG
    IMG_1066.JPG
    86.6 KB · Besök: 78
Visa din Miyata!
Självklart! Har bara den här just nu, blocket-bilden! Helt OK bruksskick, kosmetiska defekter i lacken vid slitagepunkter, lite ytrost i "svetsfogarna" och tyvärr en buckla ( som jag bedömer ofarlig ) i toppröret, troligen orsakad av den helt sjuka styruppsättningen på bilden. I övrigt var den rejält skitig, tog bort stora lerkakor från bakre växelförare och klingorna i drevet. Har plockat ner den i så små beståndsdelar som gick, smort och skruvat ihop igen. Håller på att dra om kablaget för växlarna just nu.

På jakt efter en fin singelklinga nu bara, både dreven och främre derailleur var i rätt uselt skick! Planen är att den ska bli min vintercykel, så ska på med riser bars och en korg fram!
Styret med barendsen var kul - alla sätt är bra utom dom dåliga!

Visa din Miyata!
Just det, det var du som kraschade pga att du fick något mellan skärm och däck väl?
Till frågan: exakt hur tight hade du mellan skärm och däck för att få hjulet att lås sig fram?
Japp. Eller, det är ju oklart vad det berodde på, men min gissning är att det inte var något som följde med hjulet upp, utan att det var muttern på ovansidan av skärmen vid gaffelkronan som släppte och att skruven då åkte ner och hakade i däcket varvid skärmen roterade med in i gaffeln och klämdes fast.
Vet inte hur tajt jag hade. Det var inte sjukt tajt, men snyggt tajt. :)

Visa din Miyata!
Japp. Eller, det är ju oklart vad det berodde på, men min gissning är att det inte var något som följde med hjulet upp, utan att det var muttern på ovansidan av skärmen vid gaffelkronan som släppte och att skruven då åkte ner och hakade i däcket varvid skärmen roterade med in i gaffeln och klämdes fast.
Vet inte hur tajt jag hade. Det var inte sjukt tajt, men snyggt tajt. :)
Har du muttrarna på utsidan och skruvskallarna på insidan av skärmarna?

Visa din Miyata!

Riser bar och korg fram, mycket trevligt. Håll oss uppdaterade! Jag föll så brutalt för Donna - med riser-styre mind you - att jag blev sugen på att sätta frampakethållare på den för att bredda användningsområdet. Jag försöker att stå emot, nån enda cykel kan få vara strippad, men det är en kamp.

Färgen görs verkligen inte rättvisa på bild. Jag jönsar mig förstås en del när jag maler på om det rosa, men i dagsljus och allra helst i solljus är den så otroligt snygg, även om det är svårt att fånga på bild.

Ang. singelklinga, bläddra bakåt en sida eller två och spana in den snygga TA:n som @slice me nice visade på sin QuickCross. Svårt inspirerande…

Visa din Miyata!
Riser bar och korg fram, mycket trevligt. Håll oss uppdaterade! Jag föll så brutalt för Donna - med riser-styre mind you - att jag blev sugen på att sätta frampakethållare på den för att bredda användningsområdet. Jag försöker att stå emot, nån enda cykel kan få vara strippad, men det är en kamp.

Färgen görs verkligen inte rättvisa på bild. Jag jönsar mig förstås en del när jag maler på om det rosa, men i dagsljus och allra helst i solljus är den så otroligt snygg, även om det är svårt att fånga på bild.

Ang. singelklinga, bläddra bakåt en sida eller två och spana in den snygga TA:n som @slice me nice visade på sin QuickCross. Svårt inspirerande…

I skogen är det kanske bra för att växlingarna blir enklare, men har aldrig fattat vitsen med 1x utanför terräng med en massa lera och rötter. Ska man ha en kassett som täcker de flesta behov blir stegen stora och funkar inte på landsväg, och med en mer tätstegad kassett blir det brist på lätta växlar för branter o s v.

Visa din Miyata!
I skogen är det kanske bra för att växlingarna blir enklare, men har aldrig fattat vitsen med 1x utanför terräng med en massa lera och rötter. Ska man ha en kassett som täcker de flesta behov blir stegen stora och funkar inte på landsväg, och med en mer tätstegad kassett blir det brist på lätta växlar för branter o s v.
Och även att kedjelinjen blir sämre med 1x i nedre och övre delen av registret.

Visa din Miyata!
Äh, sluta va så kadenskänslig så ska du se att det ordnar sig med stora steg på asfalt.

?

Visa din Miyata!
Inget illa menat mot någon här eller så, men just singelklinga på retrohoj innebär att man antingen är stark så in i h-vete och orkar dra tunga växlar, eller att man är svag så in i h-vete och kör på lätta. Det kan ju, diplomatiskt uttryckt, också innebära att man mest glider runt.

Samtliga scenarion är självklart helt okej, men det är bra att veta om skillnaderna och att man måste betala för enkelheten på något vis.

På moderna mtb-drivlinor får man ganska stort spann, men med glesa växlar som följd och framförallt inte så många höga växlar eftersom det allt som oftast är begränsat till att köra 36-klinga fram. Jag kör så på min moderna mtb och det är fullt funkis för min blandade cykling på både stig och grusväg.

Det som INTE är okej med modern 12-delad drivlina däremot är att livslängden på kedja och annat är totalt värdelös. Jag kom 100 mil på min senaste kedja. Därtill växlar grejerna ganska uselt och är ganska känsliga för allt utom perfekt växeljustering.

Med det sagt hade jag aldrig fått för mig att köra gamla tredelade grejer i skogen. Men aldrig heller att köra moderna 12-delade på vägen. Eller ännu mindre gamla grejer ombygda till singelklinga om det inte var för ren glidarcykling.

Visa din Miyata!
Nä, 1x är ju det nya, var inte så bakåtsträvande! ?
Nej men för min del funkar det utmärkt med 1x på de cyklar jag inte cyklar långt med, dvs de cyklar som inte lämnar hemkommunen. Ska jag däremot ligga och nöta asfalt några (relativt sett) längre sträckor så köper jag att det kan vara lite begränsande.

Visa din Miyata!
På sätt och vis har jag 1x8 på min 610, på väg är det till mer än 95 % mittenklingan 45T jag använder och jag tycker det funkar mycket bra faktiskt, 8 växlar räcker bra för mig på väg. Sen har jag en lågväxellåda med grannyklingan och en overdrive med 52T-klingan.

Visa din Miyata!
Mnja… Jag gillar iofs både 2x och 3x också, men för egen del upplever jag inte 1x och dess begränsningar, vilka jag i sak håller med om, som särskilt stora i praktiken. Det kan ha att göra med att jag kör betydligt gubbigare nu än för bara några år sedan, men när jag trampar ur på ex 38-11 så vilar jag benen en stund och när 38-34 blir för tungt så hoppar jag av och leder cykeln.

När jag kör 3x så har jag däremot inget emot att fläska på med 52-11 eller mala uppför med 20-nånting 34.

Som sagt, jag håller med i resonemanget men störs inte av begränsningarna.

Och även att kedjelinjen blir sämre med 1x i nedre och övre delen av registret.

Samma sak här, helt enig!

Oj, många svar på kort tid. Jag svarar generellt som ovan.

En faktor som spelar in för egen del är att jag sällan kör långa sträckor på asfalt och sällan tekniskt trixande. Mest fiscyklande på grus- och traktorvägar.

Visa din Miyata!
När det gäller just blandning av landsväg/grus/rough stuff är det helt oslagbart med 2x, man växlar ju ned på lilla kedjedrevet när det blir för jäkla stökigt. Varför välja bort? Fattar inte. (Känner mig plötsligt precis som ett par andra ”forumpersonligheter” som alltid ska käfta emot för sakens skull.)

Visa din Miyata!
Äh, sluta va så kadenskänslig så ska du se att det ordnar sig med stora steg på asfalt.

?

Jag hade tidigare ett särskilt hatspann på Blackie där det alltid var antingen liiite för tungt eller liiite för lätt. Sedan bytte jag vevparti och kedjedrev och vips blev det bättre. ??

Visa din Miyata!
På sätt och vis har jag 1x8 på min 610, på väg är det till mer än 95 % mittenklingan 45T jag använder och jag tycker det funkar mycket bra faktiskt, 8 växlar räcker bra för mig på väg. Sen har jag en lågväxellåda med grannyklingan och en overdrive med 52T-klingan.

Oj, 45 skulle vara för litet för mig som standardväxel. 50 eller 52 funkar fint, men så cyklar jag inte heller lika långt som du och är hyggligt stark uppför.

Visa din Miyata!
Ska jag slänga mig in i debatten så håller jag med alla föregående talare ❤️

På kortare turer i närområdet, till jobbet (8 km) eller så så gillar jag singlespeed, så allt mer än så blir lyx ?. Jag gillar enkelheten i såna sammanhang och tycker inte det blir begränsat med 1x. Blir det tungt uppför får man stå upp och bryta lite.

Kör jag längre på asfalt och grus så vill jag absolut kunna hålla bra kadens i alla lägen och då 2x. I skogen har jag bara 1x men då 11 eller 12 bak. Det blir inte begränsande alls men däremot kan jag tänka mig som @n3wton säger att man får problem med hållbarheten. Jag cyklar just nu för lite för att fresta kedjan nog för det.

Visa din Miyata!
När det gäller just blandning av landsväg/grus/rough stuff är det helt oslagbart med 2x, man växlar ju ned på lilla kedjedrevet när det blir för jäkla stökigt. Varför välja bort? Fattar inte. (Känner mig plötsligt precis som ett par andra ”forumpersonligheter” som alltid ska käfta emot för sakens skull.)
Jag hänger på dig, pro 2x!! Har på mina tidigare typ 7 cyklar kört 1x7-12 och inte känt behov till jag bytte till 2x på min 3x och vipps så är det mallen imo!
Men ramväxlar gör en (läs mig) lat och mycket av tiden går på mindre 39t. När jag väl är på 54/52(?) så trycker jag ofta lite mer för att växla till helt rätt. Med det sagt läängtar jag efter ha 2x10 med brifters, ser fram emot det som en ny säng, det ska bli så skönt!

Visa din Miyata!
Inget illa menat mot någon här eller så, men just singelklinga på retrohoj innebär att man antingen är stark så in i h-vete och orkar dra tunga växlar, eller att man är svag så in i h-vete och kör på lätta. Det kan ju, diplomatiskt uttryckt, också innebära att man mest glider runt.

Samtliga scenarion är självklart helt okej, men det är bra att veta om skillnaderna och att man måste betala för enkelheten på något vis.

På moderna mtb-drivlinor får man ganska stort spann, men med glesa växlar som följd och framförallt inte så många höga växlar eftersom det allt som oftast är begränsat till att köra 36-klinga fram. Jag kör så på min moderna mtb och det är fullt funkis för min blandade cykling på både stig och grusväg.

Det som INTE är okej med modern 12-delad drivlina däremot är att livslängden på kedja och annat är totalt värdelös. Jag kom 100 mil på min senaste kedja. Därtill växlar grejerna ganska uselt och är ganska känsliga för allt utom perfekt växeljustering.

Med det sagt hade jag aldrig fått för mig att köra gamla tredelade grejer i skogen. Men aldrig heller att köra moderna 12-delade på vägen. Eller ännu mindre gamla grejer ombygda till singelklinga om det inte var för ren glidarcykling.
Livslängden på kedjorna och annat beror enbart på att du är ett sådant monster till att vara stark?

Visa din Miyata!
Gällande 1-, 2- eller 3-delat så kräver ju de respektive bestyckningarna olika stigning på kassetten för att komma till sin rätt. Att köra en kassett med stor range tillsammans med 2- eller 3-delat gör ofta att man inte får så snygga motväxlingar, vilket gör att flytet i cyklingen blir lidande. Detsamma gäller om klingorna fram inte matchar varandra och kassetten.

På en cykel med 2-delat växlar man ju fram strax efter att man har kommit över halva kassetten bak för att hålla en så rak kedjelinje som möjligt. Hur man gör det på en ramväxlad cykel övergår mitt förstånd tror jag, men det är ju bara ett bekymmer om man har bråttom (eller om man inte bemödar sig att växla och därmed kör med ännu snedare kedjelinje än på en modern 1x). Likväl som de mesta andra utväxlingsbekymren - har man inte bråttom kan man "köpa läget" lite och anpassa kadens/fart/valfri sak.

Jag har ganska ofta bråttom...

Edit: sa jag att jag cyklar lastcykel med två barn på tiodelat med singelklinga 34/11-36 i backiga Partille förresten..? Snacka om icke optimalt..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp