D
Deleted member 77490
Guest
Visa din Miyata!
Gällande 1-, 2- eller 3-delat så kräver ju de respektive bestyckningarna olika stigning på kassetten för att komma till sin rätt. Att köra en kassett med stor range tillsammans med 2- eller 3-delat gör ofta att man inte får så snygga motväxlingar, vilket gör att flytet i cyklingen blir lidande. Detsamma gäller om klingorna fram inte matchar varandra och kassetten.
På en cykel med 2-delat växlar man ju fram strax efter att man har kommit över halva kassetten bak för att hålla en så rak kedjelinje som möjligt. Hur man gör det på en ramväxlad cykel övergår mitt förstånd tror jag, men det är ju bara ett bekymmer om man har bråttom (eller om man inte bemödar sig att växla och därmed kör med ännu snedare kedjelinje än på en modern 1x). Likväl som de mesta andra utväxlingsbekymren - har man inte bråttom kan man "köpa läget" lite och anpassa kadens/fart/valfri sak.
Jag har ganska ofta bråttom...
Edit: sa jag att jag cyklar lastcykel med två barn på tiodelat med singelklinga 34/11-36 i backiga Partille förresten..? Snacka om icke optimalt..
Motväxlingar?