Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Njae, men mitt bredaste idag är 46 cm och det är väldigt smalt för att lekcykla. Men det är ju inte bara bredden utan också att man håller i reglage som inte är tänkta att hoppa och leka med.

Kan hända att det här med bockstyre på kommande bygge blir ett rakt styre istället.. Men kolla vad du har, det låter intressant!?
Tyvärr, bredaste här var 44 cm.
Du kan ta det om du vill, om det går att använda på något annat sätt, t.ex. I obskyra experiment. Du känner ingen som är duktig med svetsen?

Visa din Miyata!
KÖP

Skärmavbild 2022-11-09 kl. 10.05.05.png

(jag rättfärdigar att jag är inne och vevar i den här tråden att min brother är typ miyatarosa)

Visa din Miyata!
Jo, bocka styren ska vara svårt har jag förstått. Även att få de symmetriska ska vara svårt.

Jag körde ett rätt brett styre med mycket flare (typ 45 cm som mest kanske) men upplevde att det blev konstigt med vinkeln på armbågarna. På ett rakt styre fungerar ju armarna som en bladfjäder sett framifrån typ. På ett bre

KÖP

Visa bilaga 592661

(jag rättfärdigar att jag är inne och vevar i den här tråden att min brother är typ miyatarosa)
Den gör din cykel till en enhörning?

Visa din Miyata!
Tyvärr, bredaste här var 44 cm.
Du kan ta det om du vill, om det går att använda på något annat sätt, t.ex. I obskyra experiment. Du känner ingen som är duktig med svetsen?
Tack för erbjudandet!

Jag vet ju vad som funkar osv, men denna gång ska det INTE bli en kompetent långcyklarcykel utan.. något annat...?

Jag kan svetsa, men det jag kan svetsa blir tungt som as och har inget att göra på en cykel.

Visa din Miyata!
491DCE9A-E4BF-4CC7-88F6-92790338D0FF.jpeg

Då har jag gått från noll till fyra Miyator på något år. Beroende, jag?
If you take the red Miyata, I’ll show you how deep the rabbit hole goes…

Snabbt överslag gör gällande att den sväljer ca 35 mm däck bak, utan skärm då. Och fram behöver den som synes en ny gaffel så om jag väljer rätt där kanske det får bli en kompetent långfärdscykel av den här? ?

Visa din Miyata!
...och jag frågar som vanligt: Är det inte någon som vill skiljas från sin höga stålram MTB?
Ram, projekt, fin eller ful?
Behöver en långfärdscykel

Visa din Miyata!
Jag var på Veloform och fikade i går (alldeles för länge..), samt bytte ett styrlager mot en (tre) kopp te. Jag gav på stående fot en dispens till @Ilves att hänga med på nästa Miyatacykling.
... trots att jag inte har en Miyata. Men jag kom på att min syster har en, som jag har jobbat på. Det var en gammal One Ten (tror jag) dam-ram som vi hittade på Blocket. Min syster ville kolla om racercykling var något för henne, men ville inte lägga alltför mycket pengar på en cykel, eftersom hon inte var säker. Vi hittade den här gamla Miyatan, jag tyckte att den såg ut att ha potential, hon köpte den, jag rensade den helt, satte på en ett år gammal Campagnolo Veloce-grupp och Fulcrum-hjul som hade suttit på min racer (och då var jag ju tvungen att köpa nya komponenter till min cykel...) Hon har kört ett par motionslopp sedan dess, så den funkar uppenbarligen, även om hon inte är helt biten av cyklingen.

Visa din Miyata!
Och här gnäller jag på att inte hitta högramad miyata. Det dök upp en i Göteborg... Själv bor jag i Visby.
Det finns möjligtvis inte någon trevlig Miyatabroder i GBG som skulle kunna skicka den? Mot betalning alltså.

Visa din Miyata!
Har trampat ett par mil på alfrexen nu. Vill minnas att det pratades om cirkusbjörnar tidigare i tråden, men jag känner mig snarare som gummimannen på den här skapelsen. Lite mindre aggressiv placering av reglagen så ska det nog bli lite bättre.
Har ett helt värdelöst kabelstopp från tektro bak, så för tillfället är det bara frambromsen som lirar. Tyvärr har jag råkat se att herr Herse säljer ett ganska snyggt och dyrt sådant.
Allt som allt så är jag ändå rätt nöjd och tack vare alla hjältar på happy landade slutpriset till och med under vad jag hade befarat! Stort tack för inspiration och motivation från alla er miyatamissbrukare där ute.

Bilagor

• IMG_20221109_101838.jpg
    IMG_20221109_101838.jpg
    938.8 KB · Besök: 65
Visa din Miyata!
Miyatatråden anropar @Trim. Hur är läget på nordflanken?

Och @Sennsa, är du ute och gör västkusten farlig och vacker med din nya 610?
Fan det har varit dålig på Miyatafronten ett tag nu, inte ens gett mig på att justera bromsarna på pendlaren trots mycket dåligt bett.. Kanske kommer energin med vårsolen, eller när jobbet lugnat sig om en månad eller så.. :D

Visa din Miyata!
Har trampat ett par mil på alfrexen nu. Vill minnas att det pratades om cirkusbjörnar tidigare i tråden, men jag känner mig snarare som gummimannen på den här skapelsen. Lite mindre aggressiv placering av reglagen så ska det nog bli lite bättre.
Har ett helt värdelöst kabelstopp från tektro bak, så för tillfället är det bara frambromsen som lirar. Tyvärr har jag råkat se att herr Herse säljer ett ganska snyggt och dyrt sådant.
Allt som allt så är jag ändå rätt nöjd och tack vare alla hjältar på happy landade slutpriset till och med under vad jag hade befarat! Stort tack för inspiration och motivation från alla er miyatamissbrukare där ute.
Om du kan cykla på den som sadel och styre är ställda nu tror jag inte det blir svårt att med lite ändringar få till en körställning som kommer passa dig perfekt :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Om du kan cykla på den som sadel och styre är ställda nu tror jag inte det blir svårt att med lite ändringar få till en körställning som kommer passa dig perfekt :)
Att sadelns lutning ser ut som en graf över inflationen har jag lyckligtvis åtgärdat. Styret blir nog kvällens projekt, har en hel del kvar att lära när det kommer till finlir:)

Visa din Miyata!
Att sadelns lutning ser ut som en graf över inflationen har jag lyckligtvis åtgärdat. Styret blir nog kvällens projekt, har en hel del kvar att lära när det kommer till finlir:)
Om den sen med styret rätt inställt fortfarande känns väl lång så finns det möjlighet att montera en kortare stam.

Blev riktigt snygg med blått och svart tycker jag :)

Visa din Miyata!
Tar mig friheten att lägga mig i!? Det är nog bra att veta, med tanke på sadelhöjden och vad den indikerar om din längd, att du har väldigt lång styrstam och därtill ett styre med väldigt lång reach. Sammantaget får du då en väldigt utsträckt sittställning. För egen del har jag mer ont av reglage "för långt bort" än "för långt ner".

Med det sagt så tror jag att om du inte hittar en bra sittställning med nuvarande styrstam och styre så finns det väldigt mycket att göra åt saken, så ha med det i åtanke vid din initiala bedömning av cykeln.

Det tog bara en sisådär fem års ganska intensivt cyklande för att hitta hur jag skulle sitta..?

Tillbaka
Topp