Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fin bild men det ser stentufft ut??Strandcykling "Rough stuff" vid Stenshuvud i Skåne idag. Tre gånger fick jag släpa cykel över detta avsnitt för det visade sig att jag tappade delar av packningen. Upptäckte det några mil senare så det var bara att vända om och cykla tillbaka tills allt var upphittat vilket jag faktiskt lyckades med :)
![]()
Ja, det var mest att släpa cykeln, av någon anledning brukar det bli så på mina turer ...Fin bild men det ser stentufft ut??
Smärtar i Miyata själen, men allt går att fixa ?Den här stackars miyatan har nog stått och förfallit rätt länge
Visa bilaga 629691
Ja, man blir ju sugen på att sätta en lapp på cykeln.Smärtar i Miyata själen, men allt går att fixa ?
Bara att lappa upp?Ja, man blir ju sugen på att sätta en lapp på cykeln.
Lagom storlek för mig har den oxå.
Självklart skall du göra det! Skriv bara inte något anklagande om vanvård av Miyata Team :)Ja, man blir ju sugen på att sätta en lapp på cykeln.
Lagom storlek för mig har den oxå.
Om man skulle lägga klarlack direkt på ramen, utan primer och färg, är det dåligt, vad skulle kunna hända?Visa bilaga 629384
Färgborttagningsmedlet bubblar fint.
Det hade varit intet utan dig??I denna ljuva sommartid, ta ut din Miyata och gläd dig vid det stora nät av grusvägar i vars själva centrum du har ynnesten att bo.
Ytterligare ett glädjeämne utöver detta är de goda vänner som tråden har bestått mig med samt det föredömligt dåliga inflytande som dessa utövar.
Så föll det sig att @Skyerider i morse dök upp på lagårdsbacken och att vi tillsammans gav oss ut på en fin tur tvärs genom ovan nämnda vägnät. Han på sin Elevation 2000 och jag på självaste Tuppgöken.
Första anhalt var denna plats, känd från Miyatatråden:
Visa bilaga 629817
Därifrån hade jag en löst planerad rutt som skulle ta oss på omvägar till ett fik och därifrån hem igen. Men på temat föredömligt dåligt inflytande så framfördes ett önskemål om att få se… nej, att få uppleva Körsbärsdalen. I ärlighetens namn framfördes väl egentligen inget önskemål, men namnet Körsbärsdalen yppades i förbifarten. Och då var jag inte svårövertalad, utan kosan styrdes raskt om mot Nangijala.
Bäst som vi susade fram genom den väna grönskan vinkade plötsligt ett par grälla GB-flaggor oss åt sidan. Det blev varsin glass…
Visa bilaga 629822
…som snabbt decimerades till varsin pinne…
Visa bilaga 629818
…and I was on the road again, som den kände cyklisten Bob Dylan brukar säga när han är i krokarna.
Körsbärsdalen är vacker hur och när som helst, men jag lyckades tyvärr missa körsbärsblomningen i år. Jag såg dess blygsamma begynnelse, men när hela härligheten bröt ut fick jag av vardagspussliga orsaker nöja mig, och lät också nöja mig mycket väl, med körsbärsträden här hemma. Nåväl, det här var vad jag tvingnade Skyerider att uthärda istället:
Visa bilaga 629819
Om det bara var hans goda uppfostran eller om han faktiskt uppskattade det får han själv berätta när ni träffas härnäst, men hyfsat grant var det jävlarimej.
Kombinerad kostig och nyinstiftad pilgrimsled (true story) i hagen:
Visa bilaga 629820
I skuggan av ett av savannens akaciaträd stannade vi och vilade innan färden anträddes ånyo:
Visa bilaga 629821
På om- och skogsvägar, bl.a. ett depåstopp för att spana in en 1150cc gravel-moped, kom vi långt om länge till resans egentliga mål, det för säsongen nyöppnade trädgårdscsféet. Övriga gäster kastade lystna blickar på våra springare medan vi helt oberörda avnjöt varsin köttbullmacka och kaffe och bulle.
Visa bilaga 629828
Ännu några enkelt uthärdliga grusmil…
Visa bilaga 629823
…och så var vi snart hemma igen. Tack Skyerider för gott initiativ och gott sällskap ute i spåret!
Färg och komponenter, c’est tout!Vad skiljer en elevation 2000 och en pathrunner? De ser väldigt lika ut?
Så samma ram då.Färg och komponenter, c’est tout!
Pathrunner hade LX och Exage om jag inte är helt ute och åker bil. 2000 var snäppet vassare, med Deore runtom och div. Ritchey-prylar mm. Idag är det hugget som stucket, hitta en gen. 2-ram och bygg loss!Så samma ram då.
Till vilkens fördel?
Likadana ramar som Elevation och Pathrunner ??Vad skiljer en elevation 2000 och en pathrunner? De ser väldigt lika ut?
Vi får ringa in kavalleriet: @Carl EdfeldtJag har en Pathrunner med allt Stx.
Helt riktigt @LWB ?Vi får ringa in kavalleriet: @Carl Edfeldt
Bra materialJag har en Pathrunner med allt Stx.
Jag har en Pathrunner med allt Stx.
Faktum är, vid närmare eftertanke, att en av de Pathrunner som har gått igenom casa LWB hade DX och en hade LX. Jag ger mig.Vi får ringa in kavalleriet: @Carl Edfeldt
och så är Elevationen en aning snabbare?Färg och komponenter, c’est tout!
Så det sitter i namnet snarare än benen?och så är Elevationen en aning snabbare?
Pathrunner hade LX bak, DX fram och 300 lx vevar. Senare Altus växel och bromsreglage?Faktum är, vid närmare eftertanke, att en av de Pathrunner som har gått igenom casa LWB hade DX och en hade LX. Jag ger mig.
Nu var det inte 2000 och On/Off frågan gällde Skyerider. Men jo, du har rätt i att du var snabbare idag. I alla fall på platten och uppför.och så är Elevationen en aning snabbare?
Vi som kör Alfa båda två.....Så samma ram då.
Till vilkens fördel?
Har ägt många alfor men ingen 159. Snygga och bra likt Miyator kan jag tänka? ?
Det är som ibland när jag startar en tur och tycker benen känns ovanligt starka och att det bådar gott för den fortsatta turen tills jag efter några km upptäcker att jag har kedjan på lilla klingan fram :)Miyata vs Surly Bridge Club del III...
Min tidigare recension av BC visade sig vara lite orättvis. Jag skulle slänga på en ny trippelklinga på BC:n och det visade sig att den som satt på var 28-48 (Visste inte ens att jag ägde en sån) Så det blev en väldigt orättvis uppförsbackejämförelse. Nu med samma utväxling var skillnaden inte så stor längre och det sista kan nog tillskrivas 26 mot 28 tum.
Så: BC:n får stanna! Det är faktiskt den mest bekväma och stadiga cykel jag haft. Man skulle rent av kunna säga att den är beroendeframkallande :-)
Mina Miyator då? Jag har faktiskt fått tag på en 22,5 tums Sportrunner-ram i mycket bra skick och eftersom jag har en massa super-duper-delar på min Sportrunner så får jag väl göra det slutliga bygget via en ramtransplantation :-)
Eftersom jag har lite trångt i garaget så kanske TripleCrossen får gå.
MAKE NO MISTAKE - Miyatorna är lättare och snabbare. Punkt slut. Ingen annan tillverkare har lyckats göra något lika fulländat!
Kul att läsa och väldigt häftigt att Miyata står sig så bra! Bara en tanke - 26” och 28” kan väl inte göra skillnad på väg? I skog möjligen (över-rullning kontra agilitet är ju en avvägning) men på väg bör ingen skillnad finnas utöver skillnad i däck och tryck?Miyata vs Surly Bridge Club del III...
Min tidigare recension av BC visade sig vara lite orättvis. Jag skulle slänga på en ny trippelklinga på BC:n och det visade sig att den som satt på var 28-48 (Visste inte ens att jag ägde en sån) Så det blev en väldigt orättvis uppförsbackejämförelse. Nu med samma utväxling var skillnaden inte så stor längre och det sista kan nog tillskrivas 26 mot 28 tum.
Så: BC:n får stanna! Det är faktiskt den mest bekväma och stadiga cykel jag haft. Man skulle rent av kunna säga att den är beroendeframkallande :-)
Mina Miyator då? Jag har faktiskt fått tag på en 22,5 tums Sportrunner-ram i mycket bra skick och eftersom jag har en massa super-duper-delar på min Sportrunner så får jag väl göra det slutliga bygget via en ramtransplantation :-)
Eftersom jag har lite trångt i garaget så kanske TripleCrossen får gå.
MAKE NO MISTAKE - Miyatorna är lättare och snabbare. Punkt slut. Ingen annan tillverkare har lyckats göra något lika fulländat!
Cykelslang hjälper inte, snarare tvärtom, utan enda möjligheten är en klamma med samma form som rören och det lär inte finnas. Ergo, montera inte stöd på en cykel som inte har färdigt fäste för det.Fråga!
Om man nu till äventyrs behöver ett stöd till sin handla mat-Miyata. Ska man satsa på ett bakgaffel -monterat? Centrumstöd med två ben lockar men de verkar krossa ramen? Eller är det handhavandefel? Kan man ha ett centrumstöd som man fäster med cykelslang mellan och sedan inte drar åt med allt vad man äger och har?
Kanske kan slöjda något i trä möjligen…Cykelslang hjälper inte, snarare tvärtom, utan enda möjligheten är en klamma med samma form som rören och det lär inte finnas. Ergo, montera inte stöd på en cykel som inte har färdigt fäste för det.
Klart man ska ha stöd. Jag kör bakgaffelvsriantenFråga!
Om man nu till äventyrs behöver ett stöd till sin handla mat-Miyata. Ska man satsa på ett bakgaffel -monterat? Centrumstöd med två ben lockar men de verkar krossa ramen? Eller är det handhavandefel? Kan man ha ett centrumstöd som man fäster med cykelslang mellan och sedan inte drar åt med allt vad man äger och har?
Haha, jag tycker exakt tvärtom, finns alltid något man kan luta cykeln mot Stöd är något jag plockar bort även på cyklar med riktigt fäste för det.Klart man ska ha stöd. Jag kör bakgaffelvsrianten