Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Underbart med en 22,5:a som sladdar in från babord i inlägg nr 14 309. Berätta mer!
För 33år sen köpte min far en Miyata Triple Cross, en arbetshäst och trotjänare som bevisade sig under min uppväxt. Jag köpte min Miyata Sportrunner för ett par veckor sen på en cykelloppis, mycket fint skick! Bara lite smärre uppdateringar som ska göras!
Fars kvitto från 1990-05-15 :)

Bilagor

• 342849278_629645258515760_4743461717943273871_n.jpg
    342849278_629645258515760_4743461717943273871_n.jpg
    211.7 KB · Besök: 119
Visa din Miyata!
För 33år sen köpte min far en Miyata Triple Cross, en arbetshäst och trotjänare som bevisade sig under min uppväxt. Jag köpte min Miyata Sportrunner för ett par veckor sen på en cykelloppis, mycket fint skick! Bara lite smärre uppdateringar som ska göras!
Fars kvitto från 1990-05-15 :)
Mycket trevligt!
Den ser ut att vara broms- och växelreglage-trimmad dessutom, ännu bättre!

Kör farsan ännu sin 3X? Det vore en syn för gudar med farsan på 63 cm 3X och du på 22,5” SportRunner. Nu är vi ju alla redan granne med gud bara genom det faktum att vi cyklar Miyata. Men på de stora storlekarna kommer man liksom ännu lite högre upp även andligen. Jojomen.

Visa din Miyata!
Mycket trevligt!
Den ser ut att vara broms- och växelreglage-trimmad dessutom, ännu bättre!

Kör farsan ännu sin 3X? Det vore en syn för gudar med farsan på 63 cm 3X och du på 22,5” SportRunner. Nu är vi ju alla redan granne med gud bara genom det faktum att vi cyklar Miyata. Men på de stora storlekarna kommer man liksom ännu lite högre upp även andligen. Jojomen.
Ja, de hade helt klart vart något! Nej, TripleCrossen vart stulen för ett par år sen... Ny cykel, nya tag! nu blir de röjsommar på SportRunnern! Fler bilder kommer!

Visa din Miyata!
Casa LWB har berikats med en 7-växlad Crescent Tove efter att gamla faster har gått i pension som cyklist (dock efter närmare 80 år på två hjul och likt sina föräldrar, dvs mina farföräldrar, utan att ha ägt en bil eller ens ha haft körkort, så det har cyklats jävlar anamma).

923717B1-7DD3-4129-9FC1-3E6583E673C2.jpeg

Jag kollade upp modellen, och jag vet inte vad som är mest imponerande, att den har ett listpris på närmare 10 000 kr eller att man för den pengen får hela 19 kg cykel?!?!

Efter en timmes skruvande har jag nu fått till en sittställning som gör att jag kan cykla kortare sträckor utan risk att falla i gråt.

När jag ställde upp cykeln framför motorcykeln så var det förstås en mycket medveten placering, kanske inte främst menad att lyfta fram cykelns förtjänster framför motorcykelns.

Man kan säga mycket om både damtrallor, 90-tals-ATB:er och 80-talsmotorcyklar, men låt mig bara sammanfatta det med att ju mer jag cyklar på denna Crescent, desto mer uppskattar jag mina Miyata.

Visa din Miyata!
Att cykla damtralla är ju så totalt själadödande. Måhända att mina Miyator, min militärcykel och alla andra gamla cyklar jag har varken är så driftsäkra, välfungerande eller estetiskt tilltalande. Men de är mina, det finns inga andra cyklar som är sig lika. De har ett uttryck, de har karaktär. Jag känner något när jag cyklar på de, de är mer levande.

Lite småroligt, för jag blev Crescentägare i helgen jag med. Det var inte uttänkt så, men jag märker nu i efterhand att jag gjort precis som @n3wton och köpt mig en blå Crescent Freke. Antagligen är den av samma årsmodell också som n3wtons var av dessutom. Köpte den för 399kr på Tradera, jag vet inget mer om cykeln än det som syns på bilderna och hämtning sker någon gång nästa helg. En Crescent med aluminiumram är inte så häftig och den här kommer bli slaktad på delar. Speciellt sugen på v-bromsarna och bromshandtagen. LX är rätt lagom nivå på komponenterna kan jag tycka, de funkar bra, är snygga och är lite stryktåligare än XT och XTR skulle jag vilja tro.
6DB61BBA-4572-444A-8849-251A6A8326BD.jpeg
5A015857-BC57-41B4-AE00-B468D56149CB.jpeg
F2859D93-0288-443A-B96E-938DC19691E1.png

Delarna från n3wtons Freke hamnade på en Specialized, delarna från den jag köpt kommer hamna på min röda Sportrunner som jag lagt upp någon bild på här. Den röde Sportrunnern kommer ersätta min rosa On/Off Roadrunner. On/Offen byggde jag ihop på 8 timmar under en dag av det som fanns hemma, Sportrunnern är ett mer långdraget bygge där jag vill bygga ihop den så som jag vill ha den från första början.

Blir kul att nästa helg få se vad för härke man gjort misstaget att köpa nu då, och förstås att få bygga ihop Sportrunnern med delarna ifrån Freken.

Visa din Miyata!
Att cykla damtralla är ju så totalt själadödande. Måhända att mina Miyator, min militärcykel och alla andra gamla cyklar jag har varken är så driftsäkra, välfungerande eller estetiskt tilltalande. Men de är mina, det finns inga andra cyklar som är sig lika. De har ett uttryck, de har karaktär. Jag känner något när jag cyklar på de, de är mer levande.

Lite småroligt, för jag blev Crescentägare i helgen jag med. Det var inte uttänkt så, men jag märker nu i efterhand att jag gjort precis som @n3wton och köpt mig en blå Crescent Freke. Antagligen är den av samma årsmodell också som Newtons var av dessutom. Köpte den för 399kr på Tradera, jag vet inget mer om cykeln än det som syns på bilderna och hämtning sker någon gång nästa helg. En Crescent med aluminiumram är inte så häftig och den här kommer bli slaktad på delar. Speciellt sugen på v-bromsarna och handtagen. LX är rätt lagom nivå på komponenterna, de funkar bra, är snygga och är lite stryktåligare än XT och XTR skulle jag vilja tro.
Visa bilaga 630137Visa bilaga 630139Visa bilaga 630141
Delarna från n3wtons Freke hamnade på en Specialized, delarna från den jag köpt kommer hamna på min röda Sportrunner som jag lagt upp någon bild på här. Den röde Sportrunnern kommer ersätta min rosa On/Off Roadrunner. On/Offen byggde jag ihop på 8 timmar under en dag av det som fanns hemma, Sportrunnern är ett mer långdraget bygge där jag vill bygga ihop den så som jag vill ha den från första början.

Blir kul att nästa helg få se vad för härke man gjort misstaget att köpa nu då, och förstås att få bygga ihop Sportrunnern med delarna ifrån Freken.
Det där var ju världens klipp! Komplett uppsättning komponenter av (nästan) finaste sort för mindre än hälften av vad ett Rene Herse-däck kostar :)

Visa din Miyata!
Det där var ju världens klipp! Komplett uppsättning komponenter av (nästan) finaste sort för mindre än hälften av vad ett Rene Herse-däck kostar :)
Känns som en rätt bra affär. Jag missade när budgivningen gick ut, vilket jag var lite ledsen över, tills dagen efter då jag letade jag rätt på den bland avslutade annonser. Då visade det sig till min förvåning att ingen hade budat på den, så då tog jag och köpte den för utropspriset.

Visa din Miyata!
Det ända på pippip med växlar är att fjäder fram inte riktigt orkar trycka tillbaka till minsta drev konstaterat fjäder spänsten svag skall se om lite lösning extra fjäder eller annat litet lyx problem och bak fungerar alla sedan jag små riktade tänder på kassett och glesa kedja länkar sid Flex.
Blev att 5,56 upp olja vajer och länk mekaniskt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Aldrig riktigt fattat det där med att inte ha ventilhatt, särskilt inte på presta som är så himla känsliga. Why, oh why?

Visa din Miyata!
Aldrig riktigt fattat det där med att inte ha ventilhatt, särskilt inte på presta som är så himla känsliga. Why, oh why?
Right back at you - varför ska man ha den monterad? Känsliga har jag aldrig märkt, trots ganska många år och ganska många mil cyklade på alla underlag inklusive lera och gegga upp till naven i kombination med is och snö.

En gång har jag sett en ventil med krokigt "skaft" eller vad man ska kalla själva tätningen, men det skrev jag av som pumpfadäs någon gång under den standardcykelns livstid.

Men man gör såklart som man vill! Vissa har ju kvar skyddsplasten som sitter på mobiltelefonskärmar osv också..?

Visa din Miyata!
Right back at you - varför ska man ha den monterad? Känsliga har jag aldrig märkt, trots ganska många år och ganska många mil cyklade på alla underlag inklusive lera och gegga upp till naven i kombination med is och snö.

En gång har jag sett en ventil med krokigt "skaft" eller vad man ska kalla själva tätningen, men det skrev jag av som pumpfadäs någon gång under den standardcykelns livstid.

Men man gör såklart som man vill! Vissa har ju kvar skyddsplasten som sitter på mobiltelefonskärmar osv också..?

Jag tänker att den sitter där av en anledning - som skydd liksom. Man slipper ju smuts och skit, men det är förstås ett mindre problem på presta. Har du dunlopventil SKA hatten vara på (ser för jäkligt ut utan, dessutom), men håller med om att det är mindre viktigt på presta. Jag antar att det är för mig med ventilhatt som det är för dig med skruvhål: Finns det gängor ska de användas. ??

Visa din Miyata!
Jag tänker att den sitter där av en anledning - som skydd liksom. Man slipper ju smuts och skit, men det är förstås ett mindre problem på presta. Har du dunlopventil SKA hatten vara på (ser för jäkligt ut utan, dessutom), men håller med om att det är mindre viktigt på presta. Jag antar att det är för mig med ventilhatt som det är för dig med skruvhål: Finns det gängor ska de användas. ??
Haha, helt rätt!?

Btw! Jag har ett par gröna ventilhattar i aluminium om någon vill ha! De är så fina att jag själv nästan vill använda dem (men står såklart över pga respekt för sporten?). Säg till om någon vill ha dem så postar jag!

Visa din Miyata!
Köpte en Miyata förra året som jag gjort ordning för att passa mig, t ex kortat reach med 7-8cm trots att cykeln vad jag förstår har rätt storlek för mig.

Mycket olika cykling som ska göras så det blev först idag jag körde en längre tur på den här. I stort sett fungerar det bra, men vad som måste förbättras är bromsförmågan.

Det första jag gjorde med cykeln var att byta ut original-bromshandtagen mot ett par shimano:

2023-06-10 15_50_04-Foto - Google Foto — Mozilla Firefox.png

Men ergonomin är ju långt ifrån vad jag är van vid jämfört med moderna sti-reglage av hög kvalitet.

Även bromsförmågan måste förbättras. Cykeln har stålfälgar om jag tolkat det rätt, kör nu med nya bromsbelägg i gammal stil men de tar inte så bra på mina fälgar.

Har också en uppsättning Koolstop belägg som greppar bättre men skriker så mycket att jag inte vill använda de i närheten av andra människor. Har endast provrullat dessa, blir de bättre när de blir "inkörda"?
2023-06-10 15_54_52-Foto - Google Foto — Mozilla Firefox.png

Vad göra?

Visa din Miyata!
Köpte en Miyata förra året som jag gjort ordning för att passa mig, t ex kortat reach med 7-8cm trots att cykeln vad jag förstår har rätt storlek för mig.

Mycket olika cykling som ska göras så det blev först idag jag körde en längre tur på den här. I stort sett fungerar det bra, men vad som måste förbättras är bromsförmågan.

Det första jag gjorde med cykeln var att byta ut original-bromshandtagen mot ett par shimano:

Visa bilaga 631264

Men ergonomin är ju långt ifrån vad jag är van vid jämfört med moderna sti-reglage av hög kvalitet.

Även bromsförmågan måste förbättras. Cykeln har stålfälgar om jag tolkat det rätt, kör nu med nya bromsbelägg i gammal stil men de tar inte så bra på mina fälgar.

Har också en uppsättning Koolstop belägg som greppar bättre men skriker så mycket att jag inte vill använda de i närheten av andra människor. Har endast provrullat dessa, blir de bättre när de blir "inkörda"?
Visa bilaga 631267

Vad göra?

Stålfälg? Låter märkligt - brukar sitta Araya alufälg på de flesta Miyator. Ställ beläggen med lite toe-in så kommer du bli av med det värsta skrikandet (det är ett slags resonansljud).

Har själv noll problem med ergonomin på äldre bromsreglage, det är nog en vanesak.

Visa din Miyata!
Stålfälg? Låter märkligt - brukar sitta Araya alufälg på de flesta Miyator. Ställ beläggen med lite toe-in så kommer du bli av med det värsta skrikandet (det är ett slags resonansljud).

Har själv noll problem med ergonomin på äldre bromsreglage, det är nog en vanesak.
Reglagen på cyklarna i ditt inlägg ovan ser ju schyssta jämfört med mina.. Att man vänjer sig betyder inte alltid att det fungerar bra. Så frågan är ju om t ex dessa SRAM-reglage skulle fungera bättre?

Eller dessa:

Ok jag har nog missuppfattat att det är stålfälg, verkar stämma med Araya, dock är de ju "blankare" och mer polerad än en modern alu-fälg...därav min missuppfattning. Men då kan jag ju testa med några andra belägg jag har hemma också.

Toe-in är ganska svårt att justera då de här beläggen inte har brickorna för riktning som finns på mer moderna belägg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp