Visa din Miyata!
Underbart med en 22,5:a som sladdar in från babord i inlägg nr 14 309. Berätta mer!Hallå i stugan! Ett stycke Miyata Sportrunner! Visa bilaga 630056
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Underbart med en 22,5:a som sladdar in från babord i inlägg nr 14 309. Berätta mer!Hallå i stugan! Ett stycke Miyata Sportrunner! Visa bilaga 630056
Den där ser ju ut att vara i närmast nyskick och med stor ram, fina Karrimoreväskor också :)Hallå i stugan! Ett stycke Miyata Sportrunner! Visa bilaga 630056
För 33år sen köpte min far en Miyata Triple Cross, en arbetshäst och trotjänare som bevisade sig under min uppväxt. Jag köpte min Miyata Sportrunner för ett par veckor sen på en cykelloppis, mycket fint skick! Bara lite smärre uppdateringar som ska göras!Underbart med en 22,5:a som sladdar in från babord i inlägg nr 14 309. Berätta mer!
Mycket trevligt!För 33år sen köpte min far en Miyata Triple Cross, en arbetshäst och trotjänare som bevisade sig under min uppväxt. Jag köpte min Miyata Sportrunner för ett par veckor sen på en cykelloppis, mycket fint skick! Bara lite smärre uppdateringar som ska göras!
Fars kvitto från 1990-05-15 :)
Ja, de hade helt klart vart något! Nej, TripleCrossen vart stulen för ett par år sen... Ny cykel, nya tag! nu blir de röjsommar på SportRunnern! Fler bilder kommer!Mycket trevligt!
Den ser ut att vara broms- och växelreglage-trimmad dessutom, ännu bättre!
Kör farsan ännu sin 3X? Det vore en syn för gudar med farsan på 63 cm 3X och du på 22,5” SportRunner. Nu är vi ju alla redan granne med gud bara genom det faktum att vi cyklar Miyata. Men på de stora storlekarna kommer man liksom ännu lite högre upp även andligen. Jojomen.
Det där var ju världens klipp! Komplett uppsättning komponenter av (nästan) finaste sort för mindre än hälften av vad ett Rene Herse-däck kostar :)Att cykla damtralla är ju så totalt själadödande. Måhända att mina Miyator, min militärcykel och alla andra gamla cyklar jag har varken är så driftsäkra, välfungerande eller estetiskt tilltalande. Men de är mina, det finns inga andra cyklar som är sig lika. De har ett uttryck, de har karaktär. Jag känner något när jag cyklar på de, de är mer levande.
Lite småroligt, för jag blev Crescentägare i helgen jag med. Det var inte uttänkt så, men jag märker nu i efterhand att jag gjort precis som @n3wton och köpt mig en blå Crescent Freke. Antagligen är den av samma årsmodell också som Newtons var av dessutom. Köpte den för 399kr på Tradera, jag vet inget mer om cykeln än det som syns på bilderna och hämtning sker någon gång nästa helg. En Crescent med aluminiumram är inte så häftig och den här kommer bli slaktad på delar. Speciellt sugen på v-bromsarna och handtagen. LX är rätt lagom nivå på komponenterna, de funkar bra, är snygga och är lite stryktåligare än XT och XTR skulle jag vilja tro.
Visa bilaga 630137Visa bilaga 630139Visa bilaga 630141
Delarna från n3wtons Freke hamnade på en Specialized, delarna från den jag köpt kommer hamna på min röda Sportrunner som jag lagt upp någon bild på här. Den röde Sportrunnern kommer ersätta min rosa On/Off Roadrunner. On/Offen byggde jag ihop på 8 timmar under en dag av det som fanns hemma, Sportrunnern är ett mer långdraget bygge där jag vill bygga ihop den så som jag vill ha den från första början.
Blir kul att nästa helg få se vad för härke man gjort misstaget att köpa nu då, och förstås att få bygga ihop Sportrunnern med delarna ifrån Freken.
Känns som en rätt bra affär. Jag missade när budgivningen gick ut, vilket jag var lite ledsen över, tills dagen efter då jag letade jag rätt på den bland avslutade annonser. Då visade det sig till min förvåning att ingen hade budat på den, så då tog jag och köpte den för utropspriset.Det där var ju världens klipp! Komplett uppsättning komponenter av (nästan) finaste sort för mindre än hälften av vad ett Rene Herse-däck kostar :)
Grymt ekipage ?Visa bilaga 630199
Undrar om Lisebergskaninerna kan identifiera en sleeper ?
Blev ju grymt ju!Righty dighty, nu var den klar. Tack @Peth för DA-bromsarna. Obs: Har färgmatchat beläggen med cykeln, helt medvetet.. inte.
Visa bilaga 630665
Visa bilaga 630666
Visa bilaga 630667Visa bilaga 630668
Hur känns den?Righty dighty, nu var den klar. Tack @Peth för DA-bromsarna. Obs: Har färgmatchat beläggen med cykeln, helt medvetet.. inte.
Visa bilaga 630665
Visa bilaga 630666
Hur känns den?
Bara att skruva av och kasta bort ventilhattarna, låta livskamraten dra en repa och sen återkomma med ett utlåtande som du återger här.Righty dighty, nu var den klar. Tack @Peth för DA-bromsarna. Obs: Har färgmatchat beläggen med cykeln, helt medvetet.. inte.
Visa bilaga 630665
Visa bilaga 630666
Bara att skruva av och kasta bort ventilhattarna, låta livskamraten dra en repa och sen återkomma med ett utlåtande som du återger här.
Det blir så hattigt bara.Älskar ventilhattar. Känns rövigt utan.
Ja, de som skyddar ventilen när man förflyttar sig med cykeln. ?Är det transportskyddet vi pratar om....?
Man sparar flera gram roterande vikt, vet la du.Aldrig riktigt fattat det där med att inte ha ventilhatt, särskilt inte på presta som är så himla känsliga. Why, oh why?
Man sparar flera gram roterande vikt, vet la du.
Right back at you - varför ska man ha den monterad? Känsliga har jag aldrig märkt, trots ganska många år och ganska många mil cyklade på alla underlag inklusive lera och gegga upp till naven i kombination med is och snö.Aldrig riktigt fattat det där med att inte ha ventilhatt, särskilt inte på presta som är så himla känsliga. Why, oh why?
Right back at you - varför ska man ha den monterad? Känsliga har jag aldrig märkt, trots ganska många år och ganska många mil cyklade på alla underlag inklusive lera och gegga upp till naven i kombination med is och snö.
En gång har jag sett en ventil med krokigt "skaft" eller vad man ska kalla själva tätningen, men det skrev jag av som pumpfadäs någon gång under den standardcykelns livstid.
Men man gör såklart som man vill! Vissa har ju kvar skyddsplasten som sitter på mobiltelefonskärmar osv också..?
Bling är också en funktion.Spela roll om ventilhatten har en funktion eller inte, den ger ju en möjlighet till mer bling.
Haha, helt rätt!?Jag tänker att den sitter där av en anledning - som skydd liksom. Man slipper ju smuts och skit, men det är förstås ett mindre problem på presta. Har du dunlopventil SKA hatten vara på (ser för jäkligt ut utan, dessutom), men håller med om att det är mindre viktigt på presta. Jag antar att det är för mig med ventilhatt som det är för dig med skruvhål: Finns det gängor ska de användas. ??
Som med rejäla polisonger. Kan man så ska man.Jag antar att det är för mig med ventilhatt som det är för dig med skruvhål: Finns det gängor ska de användas. ??
Finns inget att förstå. Det är inte rationellt.Aldrig riktigt fattat det där med att inte ha ventilhatt, särskilt inte på presta som är så himla känsliga. Why, oh why?
"Sadelstolpen sitter fast...." gammal god Miyataram alltså :) Tyvärr har det varits på och sågats invändigt på den :(
Onoff roadrunner ramkit för 300kr i gbg
Kan någon förbarma sig?
Köpte en Miyata förra året som jag gjort ordning för att passa mig, t ex kortat reach med 7-8cm trots att cykeln vad jag förstår har rätt storlek för mig.
Mycket olika cykling som ska göras så det blev först idag jag körde en längre tur på den här. I stort sett fungerar det bra, men vad som måste förbättras är bromsförmågan.
Det första jag gjorde med cykeln var att byta ut original-bromshandtagen mot ett par shimano:
Visa bilaga 631264
Men ergonomin är ju långt ifrån vad jag är van vid jämfört med moderna sti-reglage av hög kvalitet.
Även bromsförmågan måste förbättras. Cykeln har stålfälgar om jag tolkat det rätt, kör nu med nya bromsbelägg i gammal stil men de tar inte så bra på mina fälgar.
Har också en uppsättning Koolstop belägg som greppar bättre men skriker så mycket att jag inte vill använda de i närheten av andra människor. Har endast provrullat dessa, blir de bättre när de blir "inkörda"?
Visa bilaga 631267
Vad göra?
och frun är med ser jag??Första testet utföll till belåtenhet. Här parkerad vid badhytt nummer 26 i Orsnäs badförening - saltstänkt glädje sedan 1937.
Visa bilaga 631270
Reglagen på cyklarna i ditt inlägg ovan ser ju schyssta jämfört med mina.. Att man vänjer sig betyder inte alltid att det fungerar bra. Så frågan är ju om t ex dessa SRAM-reglage skulle fungera bättre?Stålfälg? Låter märkligt - brukar sitta Araya alufälg på de flesta Miyator. Ställ beläggen med lite toe-in så kommer du bli av med det värsta skrikandet (det är ett slags resonansljud).
Har själv noll problem med ergonomin på äldre bromsreglage, det är nog en vanesak.