Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det som är viktigt för cykeldäck i dåligt väder är främst bra gummiblandning. Man vattenplanar inte på cykel så du behöver inte mönster för att få bra grepp när det är blött.
Håller med om att gummiblandning är prio 1.

Men s.k. sajpningar och mönster kan i vissa fall göra anläggningsytan på däcket en aning mer följsamt mot underlaget, och hjälpa till att öka greppet mot ojämn blöt asfalt. Även nylagd modern asfalt har ju små ojämnheter även om man sällan märker det i fart.

Visa din Miyata!
Håller med om att gummiblandning är prio 1.

Men s.k. sajpningar och mönster kan i vissa fall göra anläggningsytan på däcket en aning mer följsamt mot underlaget, och hjälpa till att öka greppet mot ojämn blöt asfalt. Även nylagd modern asfalt har ju små ojämnheter även om man sällan märker det i fart.
Fast RH har ju ett fint mönster i däcken? De är ju inte optimerade för blöt lera men det brukar man ju inte pendla i :) tänker att om man vill ha fint mönster som greppar i asfalt är det inte ett problem . Läste något om tester på blöta landningsbanor med flygplanstyp och erfarenheter därifrån. Kan ta bild ikväll. Däremot slits deras däck ganska fort och då blir de ju släta :) Själv tänker jag att det är kontaktyta och gummiblandningen så hade inte haft något emot helt släta.

Visa din Miyata!
När vi är inne på däck: har nu cyklat några turer med Conti Contact Urban 37-622 och de är helt ok, rullar klart lättare än de tidigare Conti Contact Speed i samma dimension. Contact Speed däcken är dock mysko, cyklat mer än tusen mil på dem och det är fortfarande bra med gummi kvar (sparar dem för vinterbruk), verkar knappt slitas alls, gummit är mycket hårdare så antar att det ger livslängden men också att de rullar trögare än t.o.m. de Schwalbe Marathon jag har på nyttocykeln.

Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe
Snyggt. Vart fick du tag i dom 26 tum däcken med Tan wall? Schwalbe modell?

Visa din Miyata!
Tack ??
Jag tror inte att dom görs längre utan man får köra på Billy bonkers. Såg sist jag beställde att Schwalbe verkar gå över på lite brunare Wallls. Fick tag i ett par Nobby Nic i med den ljusare ”väggen”
Du får surfa sönder dig på alla tyska sidor så kanske du hittar ett par i rätt färg?

Visa din Miyata!
Finns ett par nästan nya Schwalbe Table Top här hemma om du är sugen. För en liten slant extra kan få med cykeln också, numer är den isärskruvad dock
869FAC7A-2FF2-4BF5-8AF5-AEC524B85443.jpeg

Visa din Miyata!
När vi är inne på däck: har nu cyklat några turer med Conti Contact Urban 37-622 och de är helt ok, rullar klart lättare än de tidigare Conti Contact Speed i samma dimension. Contact Speed däcken är dock mysko, cyklat mer än tusen mil på dem och det är fortfarande bra med gummi kvar (sparar dem för vinterbruk), verkar knappt slitas alls, gummit är mycket hårdare så antar att det ger livslängden men också att de rullar trögare än t.o.m. de Schwalbe Marathon jag har på nyttocykeln.

Har nu cyklat en del mil på Grand Bois och det är de bästa däck jag har testat hittills. Syns knappt att de är använda, rullar fantastiskt lätt och är mycket vettigt prissatta jfrt med bl a de hajpade René Herse.

Rekommenderas.

Visa din Miyata!
O
Har nu cyklat en del mil på Grand Bois och det är de bästa däck jag har testat hittills. Syns knappt att de är använda, rullar fantastiskt lätt och är mycket vettigt prissatta jfrt med bl a de hajpade René Herse.

Rekommenderas.
men de har inget i 26” va? Annars kan jag bara instämma! Jag har som nämnts tidigare ett av varje på en cykel. Kan för mitt liv inte märka någon skillnad när jag hanterar dem vid däckbyte mm.

Visa din Miyata!
Var det inte någon här inne som också köpte Conti Contact Urban? Mina är 37-622 men på de nya Sputnikfälgarna mäter de bara 36 mm och det känns för smalt, har mätt på min 610 och 41 mm fungerar men det är max. Så frågan är om skall beställa 40 eller 42-622 Contact Urban?

Visa din Miyata!
Var det inte någon här inne som också köpte Conti Contact Urban? Mina är 37-622 men på de nya Sputnikfälgarna mäter de bara 36 mm och det känns för smalt, har mätt på min 610 och 41 mm fungerar men det är max. Så frågan är om skall beställa 40 eller 42-622 Contact Urban?
Jodå jag har på min Elevation. Men då är det 26 tum och 55 mm bredd. Har inte kontrollmätt men kan göra ikväll om du vill?

Edit: inte för att du skulle kunna ha dem på din ändå, utan isåfall för att bedöma om de ofta är off i bredd.

Visa din Miyata!
Jodå jag har på min Elevation. Men då är det 26 tum och 55 mm bredd. Har inte kontrollmätt men kan göra ikväll om du vill?

Edit: inte för att du skulle kunna ha dem på din ändå, utan isåfall för att bedöma om de ofta är off i bredd.
Är de bra för pendelrull? Och får man in 2,2 under skärmar på en on/off roadrunner? Eller ska man köra 2,0?

Visa din Miyata!
Är de bra för pendelrull? Och får man in 2,2 under skärmar på en on/off roadrunner? Eller ska man köra 2,0?
Jag tycker att de rullar ganska bra. Lite tunga kanske men inte jättefarligt. Vet inte vad man får in i on/off men är det för pendling ser jag ingen anledning att gå större än 2,0.
2,2” i en On/off som din kan nog vara tajt med skärmar. De tar 2,2” utan skärmar men inte 2,3” utan (med reservation för att jag inte har mätt faktisk bredd). Kom förbi vid tillfälle så kan du testa med Maxxis Ikon 2.20 och/eller Continental RaceKing 2.20 och se vad du tror om plats för skärmar.

Eller så kör du Passrännar’n som pendlare med skärmar, den tar ju hur mycket däck som helst, och on/off:en med 2.20 och skärmlöst…?

Visa din Miyata!
2,2” i en On/off som din kan nog vara tajt med skärmar. De tar 2,2” utan skärmar men inte 2,3” utan (med reservation för att jag inte har mätt faktisk bredd). Kom förbi vid tillfälle så kan du testa med Maxxis Ikon 2.20 och/eller Continental RaceKing 2.20 och se vad du tror om plats för skärmar.

Eller så kör du Passrännar’n som pendlare med skärmar, den tar ju hur mycket däck som helst, och on/off:en med 2.20 och skärmlöst…?
Ja det är ju en tanke förstås. Passrännar’n verkar ju något krånglig att montera skärmar på dock? Iaf bak.

Visa din Miyata!

@aben mina som är märkta 55 mm mäter faktiskt bara 51 mm, visserligen på ganska smala fälgar (19 mm), men ändå.

Visa din Miyata!
Cyklar nu med "E-bike ready" Schwalbe Marathon. Stod till och med "Moped" instansat i gummit på ett ställe. :D

De rullar mjukare än förväntat, klart godkända tycker jag.

Mina senaste däck tog slut genom att fälgkanten nötte mot sidoväggen så att de nästan gick hål. Marathon ska ha förstärkta sidoväggar som jag hoppas ska motverka detta. Har även gått ner från 2,0 tum till 1,75 tum.

1687720345157.png

Visa din Miyata!
När vi ändå pratar pendlardäck så har jag 2 nya "Continental RIDE Tour Wire Bead Tire - 26x1.75" med bajsbruna däcksidor att skänka bort i hägersten. Det sitter ett rullbromsat framhjul på ena däcket också

Visa din Miyata!
Tro’t eller ej men de heter rullbroms och är en slags trumbroms.

Jag gissar att de delar vissa egenskaper med andra icke entusiast-cykelkomponenter: tål att användas i alla väder med sparsamt underhåll men svåra (konstruktivt omöjliga?) att få att funka riktigt bra.

Visa din Miyata!
Tro’t eller ej men de heter rullbroms och är en slags trumbroms.

Jag gissar att de delar vissa egenskaper med andra icke entusiast-cykelkomponenter: tål att användas i alla väder med sparsamt underhåll men svåra (konstruktivt omöjliga?) att få att funka riktigt bra.
Helt rätt, jag såg fel! Det är en rullbroms och inte en trumbroms, jag visste inte att sådana fanns. Den är annorlunda än en klassisk rullbroms för bakhjulet.

Man lär sig något varje dag. Det är tur, eftersom jag också, vid min ålder, tappar minst en faktakunskap varje dag.

Visa din Miyata!
Skåda min senaste Miyata:
D07DDEB9-C831-4B00-8641-1840AA19107E.jpeg

22” Hardrock Comp
3x6 Suntour XCE 4050
Ev. 1989 års modell.
DiaCompe cantis, snygga.
Tummisar.
Om jag har fattat - förmodligen inte - så är det CrMo men oreducerat.

Sadelstolpe i stål så den sitter inte fast. Frågan är om det verkligen är en Miyata?

Mock up:
3E84632A-B85F-470A-8CE8-C8331B9F3C97.jpeg

À la prochaine.

Visa din Miyata!
Vansinnigt effektiv den här tråden. Däcken är borta! (+ ett par bonus 26'tums däck jag hittade i carporten)

Inget annat skrot jag kan bli av med? Just nu har jag för mycket av:
  • Slanggurkor i växthuset
  • stolar
  • slöa smådatorer
  • projjar
  • 650B däck
  • handlödda stålräcers (okej, de vill jag ha betalt för)
Jag försökte sälja lite cyklar till han grabben som hämtade däcken men han sa nåt om att familjen redan hade jättemånga. kids alltså....

Visa din Miyata!
Vansinnigt effektiv den här tråden. Däcken är borta! (+ ett par bonus 26'tums däck jag hittade i carporten)

• stolar
  • slöa smådatorer
  • projjar
  • 650B däck
Jag försökte sälja lite cyklar till han grabben som hämtade däcken men han sa nåt om att familjen redan hade jättemånga. kids alltså....
Låter som att yardsale-tråden är din att utforska. Tror väl att det finns en till som inte begränsar sig till cykeldelar.

Visa din Miyata!

• stolar
  • slöa smådatorer
  • projjar
  • 650B däck

Jaha, vad är det för storlek på dina stålisar…?

Visa din Miyata!

• stolar
  • slöa smådatorer
  • projjar
  • 650B däck
Haha, ska uppfostra honom bättre! Han borde veta att gratiscyklar ska man alltid ta hem :)
Men en projje vill han gärna ha, jag kan skicka tillbaka honom ikväll! Skickar mer pm

Visa din Miyata!
Låter som att yardsale-tråden är din att utforska. Tror väl att det finns en till som inte begränsar sig till cykeldelar.
Den här tråden funkar av någon anledning bättre?

Brukar posta en del i yardsale och i skänkestråden men det går oftast inte så bra för mig där

Jaha, vad är det för storlek på dina stålisar…?
För stora för dig tror jag. Jag är 1.90 lång. Men jag hittade en sån blå flygstålsmonark i källaren nu. Storlek 58, rosting som fn. Den kan du få!

Visa din Miyata!

• stolar
  • slöa smådatorer
  • projjar
  • 650B däck

Vad menas med "slöa smådatorer"? Laptops som fungerar att surfa med?

Visa din Miyata!
Min special-Miyata fortsätter att förvåna.
Den har ett par bra corny men fina fyrfingers moto grips av märket Lee Chi.
På det ena av dessa var m6-skruven till klämman av och bara en rostig stump stack upp ur godset. Jag utgick ifrån att skruvstumpen skulle vara fastärgad och reglaget skulle vara kört men jag lånade ändå hem diverse exorcistverktyg från underhållsverkstan på jobbet. Men det enda verktyg som var litet nog att komma åt med var min egen lilla lilla polygrip, och tror ni inte att stumpdjävulen kom ut utan minsta motstånd? Jag ska köpa en lott.

35CD54E9-E2B3-4EB5-ABB8-C2A93F340900.jpeg

286D80D2-BA57-409D-B5B1-D5728A51ADBC.jpeg

Kampen går vidare!

Tillbaka
Topp