Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nu återstår att bestämma hur jag ska bestycka cykeln. Det kan bli så dramatiskt att jag kannibaliserar HardRock:en på dess bromsar inkl. Moto-reglage, växlar inkl. Suntour-tummisar och vevar. Får man göra så?
År 49 f.kr. stod Julius Caesar på Rubicons norra flodbrink och kontemplerade hur han skulle bestycka sin nya Miyata.

Efter mycken vånda hade han bestämt sig. Han yttrade helt kort de sedermera bevingade orden ”tärningen är kastad” och så skred han till verket och plockade delar från sin HardRock och flyttade dem till sin SportRunner. Resten är, som det brukar heta, historia.

Ett av två Moto Grips polerat:
BB4FA677-6367-4CE6-8468-85CD1C64082D.jpeg

God afton.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
PXL_20230822_113143808.jpg

Så där, äntligen klar med min Miyata Skyrunner. Deore xt m730-m735 komponenter och såklart biopace klingor ?

Tyvärr så bokstavligen exploderade fram fälgen så fick bli billiga dt swiss fälgar gjorda för elcyklar då jag redan lagt alldeles för mycket pengar på den ?. Annars så tror jag den ska vara tidsenligt korrekt.

Nån som vet vad som skiljer en skyrunner med en valley runner carbon?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 648095
Så där, äntligen klar med min Miyata Skyrunner. Deore xt m730-m735 komponenter och såklart biopace klingor ?

Tyvärr så bokstavligen exploderade fram fälgen så fick bli billiga dt swiss fälgar gjorda för elcyklar då jag redan lagt alldeles för mycket pengar på den ?. Annars så tror jag den ska vara tidsenligt korrekt.

Nån som vet vad som skiljer en skyrunner med en valley runner carbon?
Snygg! Du får meddela om fälgarna är något att ha, funderar lite på sådana också. Vad får du in för däck under skärmarna förresten?

Kan det vara komponenter som skiljer måntro?

Visa din Miyata!
Snygg! Du får meddela om fälgarna är något att ha, funderar lite på sådana också. Vad får du in för däck under skärmarna förresten?

En äldre Skyrunner har samma ram som Valley Carbon. Komponenter skiljer???
Sen blev Skyrunner lillebror till elevation 10000 i gen 2 utförande och då skilde sig ramarna åt genom att Skyrunner hade stål i bakgaffel och E10000 hade alu…
Skyrunner hade deore dx rätt igenom och E10000 hade såklart Deore xt, året var 1992?

Visa din Miyata!

Fälgarna har funkat bra hittills, hade ett par Mavic 231 innan, så dem nya är ju lite tyngre än dem.

Är bara biltema skärmar 50mm breda, däcken är 48mm/1.9tum så det är väl max.

Funderar också om det kan vara komponenterna, dem ser snarlika varandra annars.

Visa din Miyata!
Fälgarna har funkat bra hittills, hade ett par Mavic 231 innan, så dem nya är ju lite tyngre än dem.

Är bara biltema skärmar 50mm breda, däcken är 48mm/1.9tum så det är väl max.

Funderar också om det kan vara komponenterna, dem ser snarlika varandra annars.
Har också några mavic som har spruckit på ett antal ställen. Funkade det med samma ekrar för dig?
Kan tänka mig att något sådant är max ja. Siktar nog på något liknande.

Visa din Miyata!
Har också några mavic som har spruckit på ett antal ställen. Funkade det med samma ekrar för dig?
Kan tänka mig att något sådant är max ja. Siktar nog på något liknande.
Mavic fälgarna hade något längre ekrar så fick ta från ett annat hjul. Var kanske 5mm för långa. Hade kanske funkar men ville inte ta den risken.

Mavic 231 till dt swiss 535 26' och deore xt m730 nav.

Visa din Miyata!
Har inte koll på specarna, men intressant nog hade den 170 mm vevar. Alla andra ATB:er som jag har gett mig på har haft 175 mm, såvida de inte har besudlats med (undantagslöst hemska) utbytesgrejer.

Projektet fortskred så vackert under eftermiddagen, med mera puts följd av vaxning och sen montering av styrlager med nya kulor.

Vackert nedkladdad I/III:
Visa bilaga 647625

Vackert nedkladdad II/III:
Visa bilaga 647629

Vackert nedkladdad III/III:
Visa bilaga 647626

Vaxningen och poleringen är tacksamt eftersom det ger både direkt och väldigt tydligt resultat. Den här cykeln verkar ha fått sig en och annan kyss, den har ganska många nicks runtom. Konstigt med så mycket skav och ändå så fräsch där det räknas. Som en norrlandskörd Duett med 50 000 mil i ryggen, eller nåt…

Montering av styrlagret. Fostran pågår:
Visa bilaga 647627

Mock up med nya bredstyret, finsadel och hjul:
Visa bilaga 647628

Kountry Kitsch med kusen i bakgrunden. Det bjuder jag på.

Nu återstår att bestämma hur jag ska bestycka cykeln. Det kan bli så dramatiskt att jag kannibaliserar HardRock:en på dess bromsar inkl. Moto-reglage, växlar inkl. Suntour-tummisar och vevar. Får man göra så?
Vad är det för styre förresten? Ser lite gött ut!

Visa din Miyata!
Härligt, det gav ju lite habegär.Vart får man tag på ett sänt tro?
Ja det var ju just det… Enda stället där jag hittade styruschlingen var i England, så frakt och annan skit gjorde det till ännu en i raden av det-här-är-det-sämsta-köpet-jag-har-gjort. Så om någon frågar om jag gillar styret så kommer jag att säga att jag älskar det, oavsett vad jag egentligen tycker.

Tips 1: om du beställer från England, gör en sambeställning. 500 kr frakt ovanpå 1500 kr styre, jag är en idiot. ?

Tips 2: välj den förnicklade varianten. Den klarlackade råa är snygg(-ast) men lacken repas lätt.

När jag har fått ordning på den Stora Lila kan du komma förbi och testa styret. Men be forwarned, när @apan_ var här så var det Soma Dream Hi Rise som han föll pladask för.

På tal om den Stora Lilla så är det slow progress. Men ikväll flyttade jag bromsar, bromshandtag och växeltummisar från Hårdrockar’n till den lila.

Nu är frågan hur jag gör med växlar. Vad säger ni:
  • Rostiga Suntour XCE från Hårdrockar’n?
  • Sebbes XT bak och Sebbes LX fram?
  • Plundra Mustaschkryssar’n på dess DX bak och en 105:a från lådorna fram (och förstås ge Mustaschkryssar’n något annat i utbyte så att den förblir användbar)?
  • 600 Arabesque bak och IRD fram?
Planen är 2x9 friktion. Och njaäe, Sebbes LX får nog gå till Trippelkryssar’n och spela i lag med motsvarande LX bak på den.

Alla dessa beslut. Och vem sitter förresten och trycker på alla DX framväxlar för downpull?

Visa din Miyata!
Ja det var ju just det… Enda stället där jag hittade styruschlingen var i England, så frakt och annan skit gjorde det till ännu en i raden av det-här-är-det-sämsta-köpet-jag-har-gjort. Så om någon frågar om jag gillar styret så kommer jag att säga att jag älskar det, oavsett vad jag egentligen tycker.

Tips 1: om du beställer från England, gör en sambeställning. 500 kr frakt ovanpå 1500 kr styre, jag är en idiot. ?

Tips 2: välj den förnicklade varianten. Den klarlackade råa är snygg(-ast) men lacken repas lätt.

När jag har fått ordning på den Stora Lila kan du komma förbi och testa styret. Men be forwarned, när @apan_ var här så var det Soma Dream Hi Rise som han föll pladask för.

På tal om den Stora Lilla så är det slow progress. Men ikväll flyttade jag bromsar, bromshandtag och växeltummisar från Hårdrockar’n till den lila.

• Plundra Mustaschkryssar’n på dess DX bak och en 105:a från lådorna fram (och förstås ge Mustaschkryssar’n något annat i utbyte så att den förblir användbar)?
Planen är 2x9 friktion. Och njaäe, Sebbes LX får nog gå till Trippelkryssar’n och spela i lag med motsvarande LX bak på den.

Alla dessa beslut. Och vem sitter förresten och trycker på alla DX framväxlar för downpull?
Låter ju som ett rimligt köp ändå :) Testar gärna och jämför. Somat har jag ju testat väldigt kort och det var inte alls fel men ändå nyfiken på det nya. Också nyfiken på Magic components wormbar.

Går det inte avrosta Suntour XCE? Annars tycker XT bak låter bra och kanske 105 om det inte blir LX fram.

Visa din Miyata!
Jaha, på lördag skall jag åka mina modiga 52 mil för att hämta on/offen. Med Elbussen lär det bli ett gött laddstopp med inmundigande på någon halvdarrig vägkrog. På plus sidan så har jag fått fint resesällskap, mamma Edfeldt ??
Kanske gör en RR på hämtningen av cykeln till och med… känns som ett äventyr på pappret iaf ?

Såååå vad händer när jag får hem åbäket då? Mina tankar går åt att göra en större men förfinad version av den rödmetallica Terran jag sålde i våras. Gillade den skarpt och konceptet lätt och slicks tilltalar. Enkel, avskalad, XT/LX rätt igenom och nybyggda hjul känns tilldragande. Möjligt att jag småslaktar Super V1000 då ingen cyklar på den för att få lite komponenter jag behöver.

Många tankar och svåra val men jag slänger med en bild på den gamla influensern och så tänker ni Rosa metallic och 20,5….

IMG_8132.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Jag röstar på mycket Deore där Sebbes XT spelar en viktig roll???

Visa din Miyata!
Och i väntan på den verkliga expertisen, som heter @Carl Edfeldt, så säger jag Pathrunner (eftersom jag har lärt mig av honom att den hade LX bak, DX fram och 300 LX vevar). Men jag vet inte…

Den ser ut att längta ut i skogen. ?
Det går att lära en gammal hund att sitta??full pott @LWB
En valleyrunner alloy säger jag och lämnar sedan scenen för den verkliga expertisen...
Tack alla 3 för era svar! ?

Har provcyklat den lite och fungerar helt ok.
Sedan har jag upptäckt något (se bild nedan).
En jättetrevlig ram...ögongodis!!!! ...finns det någon chans att den ska rulla i skogen eller åtminstone i stan igen?
20230824_195141.jpg

Visa din Miyata!

En jättetrevlig ram...ögongodis!!!! ...finns det någon chans att den ska rulla i skogen eller åtminstone i stan igen?Visa bilaga 648585
Neeeeeeeeej!!!
Vad tråkigt. Men gråt inte, låt ramen vara ögongodis och använd osentimentalt de fina komponenterna när en ny ram dyker upp.

Visa din Miyata!

En jättetrevlig ram...ögongodis!!!! ...finns det någon chans att den ska rulla i skogen eller åtminstone i stan igen?Visa bilaga 648585
Rören är limmade i muffen men det är gjort med en speciell teknik under tryck och värme och jag tror det är svårt, närmast omöjligt, att limma själv och få det att hålla. Det är den dåiga nyheten.

Den goda är de ramarna inte är så svåra att hitta och kostar heller inte mycket. Så jag hade satsat på en ny ram :)

Visa din Miyata!

Sluta aldrig trampa - på så sätt kommer kedjestagen tryckas på plats automatiskt. Kanske...

Visa din Miyata!
Rengör och limma med epoxy av god kvalitet.

Modenrna shimanovevar, Pole DH mtbs, delar i flygplan etc är alla limmade. (Shimano vevar kanske inte är ett så gott exempel iof) Håll bara lite koll så ska det nog gå bra. Går det trots av/isär är det nog en av de mindre riskabel ställen för ett rambrott.

Till och med Janne limmar sina hojjar. Och på ett ställe av mycket högre risk.

Visa din Miyata!
Har hört att folk limmar om gamla Alan-ramar och gamla limmade komfiberramar så ska nog gå att limma. Annars kan jag köpa den och ha det som projekt nästa sommar typ :)

Visa din Miyata!
Jag röstar på mycket Deore där Sebbes XT spelar en viktig roll???
Igår testade jag olika kombinationer.
Det visade sig inte vara helt enkelt att få alla framväxlar på rätt plats utan att krocka med antingen däcket (cagen) eller fästen för flaskhållaren (klämman).

Och en kort 600 Arabesque bakväxel kan vara hur snygg den vill men för oss som bor i de Dimhöljda Bergen och har granny gear därefter så förslår den inte.

Just nu lutar det åt Sebbes XT bak och Sebbes LX (som egentligen är bound for glory på Trippelkryssar’n) fram…

…såvida ingen vill byta endera framväxeln med top pull (har bl.a. DX, äldre eller nyare XT, Deore liggande) mot något snyggt med smal klämma och down pull (LX, DX, XT… jag är inte så kräsen)?

Visa din Miyata!
Igår testade jag olika kombinationer.
Det visade sig inte vara helt enkelt att få alla framväxlar på rätt plats utan att krocka med antingen däcket (cagen) eller fästen för flaskhållaren (klämman).

Och en kort 600 Arabesque bakväxel kan vara hur snygg den vill men för oss som bor i de Dimhöljda Bergen och har granny gear därefter så förslår den inte.

Just nu lutar det åt Sebbes XT bak och Sebbes LX (som egentligen är bound for glory på Trippelkryssar’n) fram…

…såvida ingen vill byta endera framväxeln med top pull (har bl.a. DX, äldre eller nyare XT, Deore liggande) mot något snyggt med smal klämma och down pull (LX, DX, XT… jag är inte så kräsen)?
Jag har en fin LX tror jag. Downpull. Vill du ha den i s f?

Tillbaka
Topp