Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det är antagligen samma årsmodell som vi har (1988?).
Skulle du kunna vara snäll och se efter vilket frihjul det är? Märkningen på min är så sliten att jag inte kan tyda den. Tack på förhand.
Det är värt att uppgradera till 8-delat tycker jag, ett bra tätat Shimanonav kostar bara 200 kr på Rose och det finns Shimano ramväxlar som passar. Behöver inte bredda bakramen utan enda som behövs är att korta hjulaxeln några mm på vänstersidan, lätt gjort jag har så på min,
De här gamla 6-delade frihjulsnaven har en ful vana att låta axeln gå gå av lite då och då och det är inte så kul på långfärder plus att Shimano tillverkar fortfarande åttadelade kassetter.

Visa din Miyata!
Det är värt att uppgradera till 8-delat tycker jag, ett bra tätat Shimanonav kostar bara 200 kr på Rose och det finns Shimano ramväxlar som passar. Behöver inte bredda bakramen utan enda som behövs är att korta hjulaxeln några mm på vänstersidan, lätt gjort jag har så på min,
De här gamla 6-delade frihjulsnaven har en ful vana att låta axeln gå gå av lite då och då och det är inte så kul på långfärder plus att Shimano tillverkar fortfarande åttadelade kassetter.
Tack för tipsen! Det är en hel del att sätta sig in i, så jag uppskattar att det finns kunniga entusiaster här på forumet som delar med sig av sin kunskap.

Visa din Miyata!
Skulle du kunna vara snäll och se efter vilket frihjul det är? Märkningen på min är så sliten att jag inte kan tyda den. Tack på förhand.
Min är från 1986 och jag har ett nytt 6-delat frihjul från Shimano.

Originalet kan ligga i en låda ute i snickarboden, eller så har jag slängt det.

Visa din Miyata!
Är det original frihjulskrans eller från den tiden bör det också gå att vända dreven, jag gjorde så innan jag bytte nav och hjulet och kransen används fortfarande på cykeln jag har till trainern.

Tror det är en Shimano Z012 frihjulskrans som satt på min cykel från -88, dreven är inte hundra procent symmetriska men nästan och jag märker ingen skillnad vid användning.

Edit. Blev nyfiken om andra delade min erfarenhet av att vända dreven så jag sökte på internet och det verkar vara konsensus att UG-drev är vändbara och alltså ha nära dubbla livslängden. Kassettkonstruktionen är tekniskt betydligt bättre och värd att byta till för det men jag saknar att dreven inte är vändbara och UG växlar tillräckligt bra för mina behov.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
610-span på Gunnebo slott:
B1FB530E-72E8-4999-80B3-B85610600B74.jpeg

Visa din Miyata!
Putsat upp min gamla Terrarunner.
1x7 speed, lät det mesta av LX komponenterna sitta kvar. Mina gamla 26" dirtdäck fick agera semislick. Bytta plats på mellan och stor framdrevet o slipade ner de gamla slitna kungarna.
Billigt fix som visade sig bli riktigt grym att hoja väg o grus med.

Bilagor

• 20231006_161136.jpg
    20231006_161136.jpg
    802.4 KB · Besök: 136
  • 20231006_162657.jpg
    20231006_162657.jpg
    129.9 KB · Besök: 122
  • 20231006_162737.jpg
    20231006_162737.jpg
    253.4 KB · Besök: 122
  • 20231006_162433.jpg
    20231006_162433.jpg
    74.4 KB · Besök: 107
  • 20231006_162522.jpg
    20231006_162522.jpg
    124.3 KB · Besök: 116
Visa din Miyata!
1x7 speed, lät det mesta av LX komponenterna sitta kvar. Mina gamla 26" dirtdäck fick agera semislick. Bytta plats på mellan och stor framdrevet o slipade ner de gamla slitna kungarna.
Snyggt!

Den sadeln @Carl Edfeldt… ????????

Visa din Miyata!
Mycket fin cykel!

Synd på däcken bara…

Visa din Miyata!
Brorsan på besök och klarblå himmel och solsken. Då blev det en tur med Tuppgöken, den Stora Lila och LWB Jr på påhängsmojängen.

58684B7C-7E46-487A-8500-A8F3D4A8EE03.jpeg

Det var först och främst trevligt att cykla tillsammans en fin höstdag. Men det var också roligt att, sittande i sadeln på ett av mina byggen, betrakta ett annat av byggena i händerna på brorsan. Med utgångspunkt i att vi är lika långa så såg passformen tämligen klockren ut. Inte för att jag behöver se det för att få bekräftat att byggena passar mig, men ni fattar…

Jag är förstås part i målet, men så märkligt flaggstångshöga som 571,5-millimetarna (22.5”) är så tycker jag att de är förbannat fina. Trickar man sen ut dem med knasstyre och lite annat pynt så…

B5582F22-F4DB-4E74-B4A7-76BCD58F3CEA.jpeg

Ett bra tips för att uppleva en Miyata ATB som lätt och rapp är för övrigt att köra med påhängsmojäng och lillcykeln påkopplad och sedan byta till en likadan cykel utan påhäng. Jäklar vad pigg den röda kändes igår.

Visa din Miyata!
Brorsan på besök och klarblå himmel och solsken. Då blev det en tur med Tuppgöken, den Stora Lila och LWB Jr på påhängsmojängen.

Visa bilaga 658697

Det var först och främst trevligt att cykla tillsammans en fin höstdag. Men det var också roligt att, sittande i sadeln på ett av mina byggen, betrakta ett annat av byggena i händerna på brorsan. Med utgångspunkt i att vi är lika långa så såg passformen tämligen klockren ut. Inte för att jag behöver se det för att få bekräftat att byggena passar mig, men ni fattar…

Jag är förstås part i målet, men så märkligt flaggstångshöga som 571,5-millimetarna (22.5”) är så tycker jag att de är förbannat fina. Trickar man sen ut dem med knasstyre och lite annat pynt så…

Visa bilaga 658698

Ett bra tips för att uppleva en Miyata ATB som lätt och rapp är för övrigt att köra med påhängsmojäng och lillcykeln påkopplad och sedan byta till en likadan cykel utan påhäng. Jäklar vad pigg den röda kändes igår.
Väldigt fina cyklar. Även den lilla (ej att förväxla med den lila), men den kanske mest är söt.

Du är grym på att bygga snyggt, Axel!

Visa din Miyata!
Ifall stänkskärmarnas skyddshelgon @n3wton har känt obehag under dagen så är det för att jag monterat ett par skärmar på pendlaren.

Längden på medföljande skruv. Hoppas du kan sova inatt
IMG_5848.jpeg

Hur monteringen ser ut och hur väl jag följer mina "fender lines" tänker jag inte visa. För jag vill faktiskt ha kvar herrn på forumet.

Visa din Miyata!
Ifall stänkskärmarnas skyddshelgon @n3wton har känt obehag under dagen så är det för att jag monterat ett par skärmar på pendlaren.

Längden på medföljande skruv. Hoppas du kan sova inatt
Visa bilaga 658802

Hur monteringen ser ut och hur väl jag följer mina "fender lines" tänker jag inte visa. För jag vill faktiskt ha kvar herrn på forumet.
Kände tydligt att cirklarna rubbades idag!

Att du är sofistikerad nog att förstå att en duglig cykel behöver skärmar väger upp att du monterat dem som en hedning en gnutta.

?

Visa din Miyata!
Kände tydligt att cirklarna rubbades idag!

Att du är sofistikerad nog att förstå att en duglig cykel behöver skärmar väger upp att du monterat dem som en hedning en gnutta.

?
Kommer bli en sväng förbi sifvert för skruv och classe för ett bågfilsblad imorrn, idag var jag mest tvungen att bli klar innan sambon kom hem och hittade mig på köksgolvet mekandes ?

Projekt sub 3000kr cykel rullar på!

Visa din Miyata!
Kommer bli en sväng förbi sifvert för skruv och classe för ett bågfilsblad imorrn, idag var jag mest tvungen att bli klar innan sambon kom hem och hittade mig på köksgolvet mekandes ?

Projekt sub 3000kr cykel rullar på!
Jag hör och godkänner ursäkten!

Men det där ser inte ut som en Miyata. Och var har bromsen tagit vägen??

Komplett cykel under 3000 kr utan kostnaden av att behöva köra fälgbromsar låter som något av en utopi!?

För säkerhets skull: fälgbromsar är jättejättebra och peak teknologi, allt annat är fluff och överflöd och konsumtionssamhälle och livsfarligt och nu slutar jag skriva!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 658697

Visa bilaga 658698

Såna jädra smycken till cyklar blir helt pirrig i låren här..är det mothbar på ena och albatross på andra? Hur står de sig mot varandra?

Visa din Miyata!
Såna jädra smycken till cyklar blir helt pirrig i låren här..är det mothbar på ena och albatross på andra? Hur står de sig mot varandra?
Fördelen med att bygga av 300-kronorsramar är att man kan kosta på sig flera varianter med små skillnader och därmed för varje bygge nå lite närmare himlen, vilket i mitt fall ofta har inneburit att byggena har gjorts enklare och enklare. Högst personligen tycker jag också att de därmed har blivit mer och mer smyckessnygga och lårpirrande.

Jag säger som en norsk kapten som jag seglade med på de sju innanhaven en gång i min gröna ungdom innan mor fick Nils och far och jag ännu var pojkar, ”du har gode unge øyne”. Det är Mothbar och Albatross.

Styrena är bra vart och ett för sig, men just nu känns Mothbar:et som en favorit. Allra bäst hade en hybrid varit, med både svep och bredd mittemellan Mothbar och Albatross, alt. ett Mothbar som inte var fullt så knasigt-förlåt-jag-menar-brett.

Albatrossen är skönt för den farbroderliga landsbygdscykling som jag mest gör, men om man tvunget ska nit picka och i all synnerhet om man sida-sidar det mot ett Mothbar så så blir det i smalaste laget och för mycket rakt bakåt-svep.

Men det är detaljer, allt som allt är båda modellerna underbart sköna.

Visa din Miyata!
Fördelen med att bygga av 300-kronorsramar är att man kan kosta på sig flera varianter med små skillnader och därmed för varje bygge nå lite närmare himlen, vilket i mitt fall ofta har inneburit att byggena har gjorts enklare och enklare. Högst personligen tycker jag också att de därmed har blivit mer och mer smyckessnygga och lårpirrande.

Jag säger som en norsk kapten som jag seglade med på de sju innanhaven en gång i min gröna ungdom innan mor fick Nils och far och jag ännu var pojkar, ”du har gode unge øyne”. Det är Mothbar och Albatross.

Styrena är bra vart och ett för sig, men just nu känns Mothbar:et som en favorit. Allra bäst hade en hybrid varit, med både svep och bredd mittemellan Mothbar och Albatross, alt. ett Mothbar som inte var fullt så knasigt-förlåt-jag-menar-brett.

Albatrossen är skönt för den farbroderliga landsbygdscykling som jag mest gör, men om man tvunget ska nit picka och i all synnerhet om man sida-sidar det mot ett Mothbar så så blir det i smalaste laget och för mycket rakt bakåt-svep.

Men det är detaljer, allt som allt är båda modellerna underbart sköna.
Det är nog bara du som kan få ett svar om vilket styre som sitter på en cykel att låta som ren och skär poesi. Det om något får det att pirra i mina lår!

Mer sakligt; kan man medelst bågfil alternativ rör-plus-skruvstycke-våld åtgärda styrena till perfektion? Friskt vågat, hälften försvunnet (syftandes på tandraden efter att det våldsutsatta styret gett upp i brantaste stenkistebacken..)

Tillbaka
Topp