Japp!
Skämt åsido så kör jag själv 10-delad SLX-grupp (snarlik Deore 10-delad förmodar jag) på min Omnium, och den har clutch osv (som jag alltid kör utan). Inget NW-drev fram pga landsvägsvevparti där minsta drevet är 33 vilket inte finns som NW.. Tappar den kedjan emellanåt, och det är tråkigt om än inte hela världen. 10-delad mtb-grupp är bombsäker, 100% funkis osv osv. Främsta anledningen att gå på nyare grupper om man ska köra singelklinga fram är för att bakväxlarna inte klarar så stort omfång på kassetten, vilka inte heller säljs med så stort omfång. Jag klarade mig på mtb 1x10 när största bak var 36, men toppfart på väg var lidande (men inget större problem pga biffiga däck), och klarar mig på samma grupp för lastcykeln i branta backar.
För grus- eller asfaltshoj är däremot 1x10, eller ännu värre 1x8 ingen hit. Funkis kan det säkert vara ändå, men man är väldigt begränsad till antingen för lätt högstaväxel eller för tung lägstaväxel imho. Många klarar sig såklart fint med det, men jag behöver framväxel för dessa grupper. Jag kan med lätthet se scenarion där jag gärna kört 1x-drivlina, men i samma scenarion hade jag då behövt clutch och NW-drev och hela kalaset, annars tappar man kedjan.
Efter lite eftertanke förstår jag att du syftar på den "nya" Deore-gruppen som är som en 12-delad drivlina fast mer basic, vilket innebär större omfång på kassetten, NW-drev osv? Den är säkert funkis för skogscykling, men lär med allra största sannolikhet ha tröga växlingar och annat tråkigt som dess 12-delade storasyskon. För "stadscykel", pendlarcykel eller annat dylikt som ofta byggs i denna tråden hade jag alla dagar i veckan istället satsat på 1x8 med begränsat omgång och en kedjestyrare, eller 2/3x8 och framväxel. Enda nackdelen är fler vajrar och inte lika slimmat bygge, annars bara fördelar!