wman
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag gillar velo orange granola styret, men det är för 31,8 mm och lika mycket bakåtsvep. Dock någonstans mellan ovanstående i bredd.Skogsorkestern var det ja.
Jag högg den för att jag i hastigheten misstog den för en 22.5:a som dock visade sig vara en 20.5:a. Men skicket verkade ok, så jag skred genast till verket och gav den mitt vanliga välkomnande till la casa, dvs en fullständig nedbrytning innan det utlovade och åtminstone ibland infriade återuppbyggandet, och då även med det gamla vanliga löftet om att återuppbyggas som Någonting Nytt och Bättre. Ibland blir det som när jänkarna var tvungna att bomba sönder den där byn för att kunna rädda den, man river en fungerande cykel och står sen med ett gäng glasslådor fyllda med delar och en ram med mosade kedjestag. Vad fan var det som hände?
Men ibland blir det verkligen Något Nytt och Bättre. Framtiden får utvisa, men med tanke på hur SportRunners var utrustade i original så ska det inte så mycket till för att kamma upp dem.
Såhär såg den i alla fall ut när den skrevs in:
Visa bilaga 707373
Sadelstolpen? Ja gissa:
Visa bilaga 707374
Jag hade just börjat förbereda mig på att koka upp luten men gav för säkerhets skull skräpet ett sista resolut juck. Och under över alla under, tror ni inte att stolpen lossnade?
Visa bilaga 707375
Lossnade gjorde även allt annat bult on-junk. Pakethållare, skärmar, flaskhållarfästeskruvar, allt. Förutom den ena m6:an på gaffelbenen. Fastän de är rostfria så är det klart att de sitter bra om ingen har tallat på dem på 30 år. Den ena gick bra, men den andra satt så väl att jag drog den klena 4mm insexskallen rund. Dags att börja använda huvudet och verka kreativ.
Först såga ett rakt spår med bågfil:
Visa bilaga 707380
Sen rigga upp mothåll för att jobba med slagmejsel:
Visa bilaga 707379
Även det gick åt fanken. Sista idén, en skruv från baksidan som mothåll, en kraftig bit som hölls på plats med en tving och så kalla in BA Hjorth & Co:
Visa bilaga 707381
Då klack det till och så släppte skruven.
Bortsett från ovanstående som det tack och lov visade sig lilla debacle så såg allt invändigt ut som om cykeln just hade lämnat monteringen.
Vevlagerhylsan:
Visa bilaga 707376
Styrröret, kolla in gängorna och betänk att jag inte har varit nära den med putsduk:
Visa bilaga 707377
Fettet på nedre styrlagret, lika ny-vitt som det i vevlagret:
Visa bilaga 707378
Såhär långt kom jag där och då:
Visa bilaga 707383
Styrlagret var i så gott skick att jag för första gången behöll originalkulorna i sina korgar. Vevlagret var lika fint det, men eftersom jag hade ett SKF-konverterat BB-UN300 som jag ville testa så satte jag i det.
Därefter fick den hänga och möras, avbruten endast av tidigare avhandlad nav-renovering. Så ikväll gjorde jag ett slappt ryck och DX/XT-bestyckade den med delar från k&s (vev, bakväxel, canti-bromsar samt växel- och bromsreglage DX, framväxel XT).
Nu behöver jag er hjälp. Styret…
Det smala originalstyret går bort. Jag har en M-logokrönt kröknackestam med 25,4 mm klämma liggande. Ett alternativ är att köra det säkra kortet Albatross, men jag skulle vilja testa något nytt och dessutom något med mer rajs och mindre svep, något mittemellan Albatross och Mothbar/Ortho-stuket. Om det inte kostar skjortan så gör det inte heller något. Däremot får det gärna vara lika snyggt och bra som om det kostade skjortan.
Det är väl inte för mycket begärt? Några tips?
Dimension Urban Cruiser 90 eller 70 ser intressanta ut, men jag vill helst slippa att handla utanför EU.
Namnet då, Skogsorkestern? Det är en vanvördig parafras på Muminpappans båt Havsorkestern. Muminpappan vimsig och onödig och med drömmar om att segla ut på de sju som kapten på egen skuta. Men om hans familj och omgivning någon gång följer med honom så är det som skämskuddebärande statister i en teaterföreställning som han tror är på riktigt.
Jag för min del åtnjuter vederbörligen fullständig aktning för mina velocipediska svärmerier. Men ett vackert namn är det minsta, om det så ock ska vara det enda, som en fattig daglönare kan ge sitt barn.