Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Skogsorkestern var det ja.

Jag högg den för att jag i hastigheten misstog den för en 22.5:a som dock visade sig vara en 20.5:a. Men skicket verkade ok, så jag skred genast till verket och gav den mitt vanliga välkomnande till la casa, dvs en fullständig nedbrytning innan det utlovade och åtminstone ibland infriade återuppbyggandet, och då även med det gamla vanliga löftet om att återuppbyggas som Någonting Nytt och Bättre. Ibland blir det som när jänkarna var tvungna att bomba sönder den där byn för att kunna rädda den, man river en fungerande cykel och står sen med ett gäng glasslådor fyllda med delar och en ram med mosade kedjestag. Vad fan var det som hände?

Men ibland blir det verkligen Något Nytt och Bättre. Framtiden får utvisa, men med tanke på hur SportRunners var utrustade i original så ska det inte så mycket till för att kamma upp dem.

Såhär såg den i alla fall ut när den skrevs in:
Visa bilaga 707373

Sadelstolpen? Ja gissa:
Visa bilaga 707374

Jag hade just börjat förbereda mig på att koka upp luten men gav för säkerhets skull skräpet ett sista resolut juck. Och under över alla under, tror ni inte att stolpen lossnade?
Visa bilaga 707375

Lossnade gjorde även allt annat bult on-junk. Pakethållare, skärmar, flaskhållarfästeskruvar, allt. Förutom den ena m6:an på gaffelbenen. Fastän de är rostfria så är det klart att de sitter bra om ingen har tallat på dem på 30 år. Den ena gick bra, men den andra satt så väl att jag drog den klena 4mm insexskallen rund. Dags att börja använda huvudet och verka kreativ.

Först såga ett rakt spår med bågfil:
Visa bilaga 707380

Sen rigga upp mothåll för att jobba med slagmejsel:
Visa bilaga 707379

Även det gick åt fanken. Sista idén, en skruv från baksidan som mothåll, en kraftig bit som hölls på plats med en tving och så kalla in BA Hjorth & Co:
Visa bilaga 707381

Då klack det till och så släppte skruven.

Bortsett från ovanstående som det tack och lov visade sig lilla debacle så såg allt invändigt ut som om cykeln just hade lämnat monteringen.

Vevlagerhylsan:
Visa bilaga 707376

Styrröret, kolla in gängorna och betänk att jag inte har varit nära den med putsduk:
Visa bilaga 707377

Fettet på nedre styrlagret, lika ny-vitt som det i vevlagret:
Visa bilaga 707378

Såhär långt kom jag där och då:
Visa bilaga 707383

Styrlagret var i så gott skick att jag för första gången behöll originalkulorna i sina korgar. Vevlagret var lika fint det, men eftersom jag hade ett SKF-konverterat BB-UN300 som jag ville testa så satte jag i det.

Därefter fick den hänga och möras, avbruten endast av tidigare avhandlad nav-renovering. Så ikväll gjorde jag ett slappt ryck och DX/XT-bestyckade den med delar från k&s (vev, bakväxel, canti-bromsar samt växel- och bromsreglage DX, framväxel XT).

Nu behöver jag er hjälp. Styret…
Det smala originalstyret går bort. Jag har en M-logokrönt kröknackestam med 25,4 mm klämma liggande. Ett alternativ är att köra det säkra kortet Albatross, men jag skulle vilja testa något nytt och dessutom något med mer rajs och mindre svep, något mittemellan Albatross och Mothbar/Ortho-stuket. Om det inte kostar skjortan så gör det inte heller något. Däremot får det gärna vara lika snyggt och bra som om det kostade skjortan.

Det är väl inte för mycket begärt? Några tips?

Dimension Urban Cruiser 90 eller 70 ser intressanta ut, men jag vill helst slippa att handla utanför EU.

Namnet då, Skogsorkestern? Det är en vanvördig parafras på Muminpappans båt Havsorkestern. Muminpappan vimsig och onödig och med drömmar om att segla ut på de sju som kapten på egen skuta. Men om hans familj och omgivning någon gång följer med honom så är det som skämskuddebärande statister i en teaterföreställning som han tror är på riktigt.

Jag för min del åtnjuter vederbörligen fullständig aktning för mina velocipediska svärmerier. Men ett vackert namn är det minsta, om det så ock ska vara det enda, som en fattig daglönare kan ge sitt barn.
Jag gillar velo orange granola styret, men det är för 31,8 mm och lika mycket bakåtsvep. Dock någonstans mellan ovanstående i bredd.

Visa din Miyata!

- - -​

Så ikväll gjorde jag ett slappt ryck och DX/XT-bestyckade den med delar från k&s (vev, bakväxel, canti-bromsar samt växel- och bromsreglage DX, framväxel XT).

Mörkaste Småland…

IMG_4425.jpeg

…nu ännu mörkare.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Antar det är den som låg ute för 2500 komplett förra veckan
Tror ej?
Följer denna tråd noga sen början då jag hade fyra Miyator, numera endast en, en one thousand som tyvärr är lite stor för mig. Någon därute som sitter på en 54:a och som vill byta mot min 57:a? Jag finns runt Stockholm men brukar ta mig nedåt Växjö titt som tätt. / Erik

Visa din Miyata!
Hej!
I'm new to this forum and looking forward to build up a Miyata 1000 myself.
What kind of gearing do you guys have on yours? Especially if you wanna climb some hills with a heavy load on the bike?
Would anybody be so kind and sell me a frame/tell me where to get one?

Visa din Miyata!
Hej!
I'm new to this forum and looking forward to build up a Miyata 1000 myself.
What kind of gearing do you guys have on yours? Especially if you wanna climb some hills with a heavy load on the bike?
Would anybody be so kind and sell me a frame/tell me where to get one?
Welcome to the forum and most of all to the noblest of its many threads!

Let me start with the easiest question, the gearing. Depending on your intended use I would go with 3x for loaded touring and either 3x or 2x for all other purposes. If you luck out on a 1000 with its original components intact, by all means keep the original 3x. Anyone knows the tooth counts, 28-38-48?

As for cassettes, I run 9 speed 11-34 I believe. That offers plenty of range both top and bottom. I had a new wheel built for mine, but whatever is on your bike should be fine. As long as you run 3x, pretty much any gearing on the rear wheel should be fine.

I’m through converting 3x’s to 1x’s btw. 2x might pass but 1x, nawgh.

How and where to find them then? Well, they are indeed rare and highly sought-after, and sellers have an annoying habit of knowing what they have. Nice 1000’s therefore fetch pretty high, even ridiculous prices.

If I were in the market for one today I would prowl Blocket, fb marketplace and Happy köp & sälj, and prepare for the worst but hope for the best. Your very bike might show up tonight and it may be a year or two.

Once a suitable candidate appears, shoot first and ask questions later or you’ll see some other buyer snatch the bike.

However, as good a touring bike as the 1000 is, it is after all just a bike (forgive me Father for I think I just spake the truth). I’d much rather build up a regular 90’s ATB/MTB for touring and hit the trails while I was searching for my 1000, than abstain from touring while waiting for the perfect candidate to show up.

Good luck, and please keep us Miyata nerds informed on any progress.

Visa din Miyata!
Welcome to the forum and most of all to the noblest of its many threads!

Let me start with the easiest question, the gearing. Depending on your intended use I would go with 3x for loaded touring and either 3x or 2x for all other purposes. If you luck out on a 1000 with its original components intact, by all means keep the original 3x. Anyone know the tooth counts, 28-38-48?

As for cassettes, I run 9 speed 11-34 I believe. That offers plenty of range both top and bottom. I had a new wheel built for mine, but whatever is on your bike should be fine. As long as you run 3x, pretty much any gearing on the rear wheel should be fine.

I'm through converting 3x's to 1x's btw. 2x might pass but 1x, nawgh.

How and where to find them then? Well, they are indeed rare and highly sought-after, and sellers have an annoying habit of knowing what they have. Nice 1000's therefore fetch pretty high, even ridiculous prices.

If I were in the market for one today I would prowl Blocket, fb marketplace and Happy buy & sell, and prepare for the worst but hope for the best. Your very bike might show up tonight and it might be a year or two.

Once a suitable candidate appears, shoot first and ask questions later or you'll see some other buyer snatch the bike.

However, as good a touring bike as the 1000 is, it is after all just a bike (forgive me Father for I think I just spoke the truth). I'd much rather build up a regular 90's ATB/MTB for touring and hit the trails while I was searching for my 1000, than abstain from touring while waiting for the perfect candidate to show up.

Good luck, and please keep us Miyata nerds informed on any progress.
Thank you. That helped a lot.
Yeah I was touring with a single speed before and know I am ready for some comfort. Your gearing suggestion sounds great!
Both wheels will be bought new for this build as i really want to trust this bike if Im stranded in the middle of nowhere. Any suggestion regarding that?

Visa din Miyata!

Nu behöver jag er hjälp. Styret…
Det smala originalstyret går bort. Jag har en M-logokrönt kröknackestam med 25,4 mm klämma liggande. Ett alternativ är att köra det säkra kortet Albatross, men jag skulle vilja testa något nytt och dessutom något med mer rajs och mindre svep, något mittemellan Albatross och Mothbar/Ortho-stuket. Om det inte kostar skjortan så gör det inte heller något. Däremot får det gärna vara lika snyggt och bra som om det kostade skjortan.

Det är väl inte för mycket begärt? Några tips?

Dimension Urban Cruiser 90 eller 70 ser intressanta ut, men jag vill helst slippa att handla utanför EU.

De är kanske för fula med bike-discount har ett helt gäng från ergotec som typ inte kostar nått. Inte helt lätt att se hur de ser ut tyvärr.

Visa din Miyata!
Thank you. That helped a lot.
Yeah I was touring with a single speed before and know I am ready for some comfort. Your gearing suggestion sounds great!
Both wheels will be bought new for this build as i really want to trust this bike if Im stranded in the middle of nowhere. Any suggestion regarding that?
If there are wheels with Deore 610 hubs to be found those hubs seem like a good compromise between price and performance. I have only found 36h hubs in black and 32h in silver (would have wanted 36h silver). But once you leave the Internet and saddle up, black or silver doesn’t matter much.

40h rims are reportedly getting harder to find so I’d stay away from 40h alltogether. A well built 32 spoke wheel should be able to withstand the rigours of loaded touring. Not that do much in the way of touring, but for peace of mind I’ve chosen to live with black hubs in exchange for 36h durability (ie. if one spoke breaks the wheel will hopefully remain true enough not to leave you stranded in jungles, deserts and the-wrong-side-of-towns).

Visa din Miyata!
Jag tycker styre från första bästa Monark Karin funkar riktigt bra. Jag har haft turen att kunna få tag på skrotcyklar, så jag har inte behövt betala för mitt exemplar. Ingen aning om mått, men 630mm brett och någonstans mellan 31-45 grader back sweep.

Här är en kass bild på min Sportrunner när den var bestyckad med ett sådant och en SR Sakae styrstam från någon 80-tals racer:
4EB37E2F-0BB2-49DC-9471-D93AAA4E6EF1.jpeg

Både jag och cykel befinner sig i skrivande stund i Tromsø, även om cykeln nu är konverterad till ett gravelstyre med alla möjliga udda mått:
EB02C21A-DF42-4B55-B8BB-D22B6D511CFC.jpeg

@Ottiii The strongest wheels out there could very well be Ryde Andra 36 hole rims, laced to non disc Shimano Deore hubs with DT Competion double butted spokes. Completely overkill and weighs a ton, but they will never break. I have done over 8500km of loaded touring with my wheels and only had to fine tune the spoke tension on the rear wheel once.

Visa din Miyata!
If there are wheels with Deore 610 hubs to be found those hubs seem like a good compromise between price and performance. I have only found 36h hubs in black and 32h in silver (would have wanted 36h silver). But once you leave the Internet and saddle up, black or silver doesn’t matter much.

40h rims are reportedly getting harder to find so I’d stay away from 40h alltogether. A well built 32 spoke wheel should be able to withstand the rigours of loaded touring. Not that do much in the way of touring, but for peace of mind I’ve chosen to live with black hubs in exchange for 36h durability (ie. if one spoke breaks the wheel will hopefully remain true enough not to leave you stranded in jungles, deserts and the-wrong-side-of-towns).
Just a heads-up: I was recently looking for the 36h Deore 610 hubs, and couldn’t find them in any European shops. Might be out of production?

Unless you can settle for the 32h 610, I think the nearest equivalent is a Deore disc hub?

Visa din Miyata!
Jag tycker styre från första bästa Monark Karin funkar riktigt bra. Jag har haft turen att kunna få tag på skrotcyklar, så jag har inte behövt betala för mitt exemplar. Ingen aning om mått, men 630mm brett och någonstans mellan 31-45 grader back sweep.

Här är en kass bild på min Sportrunner när den var bestyckad med ett sådant och en SR Sakae styrstam från någon 80-tals racer:
Visa bilaga 708131
Både jag och cykel befinner sig i skrivande stund i Tromsø, även om cykeln nu är konverterad till ett gravelstyre med alla möjliga udda mått:
Visa bilaga 708132
@Ottiii The strongest wheels out there could very well be Ryde Andra 36 hole rims, laced to non disc Shimano Deore hubs with DT Competion double butted spokes. Completely overkill and weighs a ton, but they will never break. I have done over 8500km of loaded touring with my wheels and only had to fine tune the spoke tension on the rear wheel once.
God idé! Jag har en Kronan stående som inte gör någon människa glad (ens om man bortser från den skeva veven). Den kan gott få släppa ifrån sig styret.
IMG_4441.jpeg

Just a heads-up: I was recently looking for the 36h Deore 610 hubs, and couldn’t find them in any European shops. Might be out of production?

Unless you can settle for the 32h 610, I think the nearest equivalent is a Deore disc hub?
Disheartening news but that is bound to happen in the name of Progress. Anyways @Ottiii, the 610’s are worth to keep an eye out for. I agree with @IVI that 36h 610’s and Ryde Andra 40’s make a killer combination.

Visa din Miyata!
God idé! Jag har en Kronan stående som inte gör någon människa glad (ens om man bortser från den skeva veven). Den kan gott få släppa ifrån sig styret.
Visa bilaga 708174

Disheartening news but that is bound to happen in the name of Progress. Anyways @Ottiii, the 610’s are worth to keep an eye out for. I agree with @IVI that 36h 610’s and Ryde Andra 40’s make a killer combination.
Om det inte visar sig vara till behag så tycker jag Ergotec har rätt schyssta budgetalternativ, mycket att välja på är det sannerligen. Har ett NSU på min VR, som är ganska likt albatross, men deras Trekking eller Lady Town kanske kan passa?

Visa din Miyata!
I think I'm gonna get the frame from this site from some guy who is selling it. Sucks that its so expensive but it will be an amazing build and I will keep you guys updated along the way ;)
What do you prefer on your vintage Miyatas?
Regular shifters or shifting levers on the frame? I think I will go for the second one for the vintage look

Visa din Miyata!
Om det inte visar sig vara till behag så tycker jag Ergotec har rätt schyssta budgetalternativ, mycket att välja på är det sannerligen. Har ett NSU på min VR, som är ganska likt albatross, men deras Trekking eller Lady Town kanske kan passa?
Tack, det ska jag kolla.
Nu monterade jag styret från Kronvraket och det kan nog funka. Jag är lite nojig att samma misshandel som jag antar var vad som stukade veven också gav styret en knäck, det känns lite tjosan. Men jag ska känna på det ordentligt innan jag dömer ut det och inte bara torrbryta ihop med knotten.
IMG_4442.jpeg
IMG_4443.jpeg
IMG_4444.jpeg
IMG_4445.jpeg
IMG_4446.jpeg

Stammen kommer från 912:an som brorsan köpte för ett par år sedan och som visade sig både ha en spricka i överröret (intern kabeldragning, jävla märkvärdigheter) och vara front endad. 400 kr åt skogen. Men stammen är värd minst 401:50.

Visa din Miyata!
I think I'm gonna get the frame from this site from some guy who is selling it. Sucks that its so expensive but it will be an amazing build and I will keep you guys updated along the way ;)
Go for it!
What do you prefer on your vintage Miyatas?
Regular shifters or shifting levers on the frame? I think I will go for the second one for the vintage look
I’m not too impressed with all the modern - erh, post 1993 or so - doodads that litter bikes and all things biking these days, but downtube shifters really should have been left in the dark ages. They do work awright, and obviously more worthy cyclists than myself have gone farther and wider with downtube shifters than I ever will with any type shifter. I do however prefer barend shifters to downtube shifters by a country mile. I find them to be more easily maneuvered in rough terrain and they don’t get in the way of your frame bag, if you intend of using one of those.

I’ve never tried brifters though so I can’t say much about them.

Visa din Miyata!
Go for it!

I’m not too impressed with all the modern - erh, post 1993 or so - doodads that litter bikes and all things biking these days, but downtube shifters really should have been left in the dark ages. They do work awright, and obviously more worthy cyclists than myself have gone farther and wider with downtube shifters than I ever will with any type shifter. I do however prefer barend shifters to downtube shifters by a country mile. I find them to be more easily maneuvered in rough terrain and they don’t get in the way of your frame bag, if you intend of using one of those.

I’ve never tried brifters though so I can’t say much about them.
Yeah brifters are amazing. A friend of mine has them but definitely out of my price range.
If i were to not use downtube shifters which other shifter models would look good without being out of place or too modern on my miyata?

Visa din Miyata!
Yeah brifters are amazing. A friend of mine has them but definitely out of my price range.
If i were to not use downtube shifters which other shifter models would look good without being out of place or too modern on my miyata?
do you wish for answers in English or Swedish? (I Wonder if you maybe want to learn Swedish or if you find it nice to not have to use translating service?). Swedes tend to presume nobody wants to speak Swedish :)

However -
I do believe you’ll be able to find an old set of brifters for a lot less than wheels or frame. I bough 10 speed budget brifters (can’t remember what level but below Shimano 105) for 250 sek at the forum. Maybe a rare find but still - a lot less than a frame! Those brifters have worked flawlessly for 4-5 years and many miles (currently on my bike packing/commmuter.

However - if you like odd stuff - why not test the worst of both worlds? ;) (said with humor - many people swear by them). (NB - I think those don’t have shifting on the front)

Visa din Miyata!
Do you wish for answers in English or Swedish? (I wonder if you maybe want to learn Swedish or if you find it nice not to have to use translating service?). Swedes tend to presume nobody wants to speak Swedish :)

However -
I do believe you'll be able to find an old set of brifters for a lot less than wheels or frame. I bought 10 speed budget brifters (can't remember what level but below Shimano 105) for 250 sek at the forum. Maybe a rare find but still - a lot less than a frame! Those brifters have worked flawlessly for 4-5 years and many miles (currently on my bike packing/commuter.

However - if you like odd stuff - why not test the worst of both worlds? ;) (said with humor - many people swear by them). (NB - I think those don't have shifting on the front)

Just read about them. They look tempting ;)
But aren't they hard to install?
Unfortunately I dont speak swedish so answers in english are better. But I can translate swedish with google so its no problem at all

Visa din Miyata!
Just read about them. They look tempting ;)
But aren't they hard to install?
Unfortunately I dont speak swedish so answers in english are better. But I can translate swedish with google so its no problem at all
Never tried installing them but are they not just down tube shifters on the brake? Then they should be as hard as a down tube shifter. :) but I don’t know :)

Visa din Miyata!
Never tried installing them but are they not just down tube shifters on the brake? Then they should be as hard as a down tube shifter. :) but I don’t know :)
Indexed down tube shifters works very well. That said, brifters are so much better, but not at all as hardcore. I think I have done a total of five 200 k brevets with down tube shifter, a couple of them on gravel roads sporting a Miyata 1000 – hardcore AF!

Visa din Miyata!
Hallå gubbs. Long time no see. Vill bara säga att jag saknar min Miyata som bara den. Det var, efter några komponentbyten (som den lokala cykelbutiken gjorde narr av mig för och sa att ”såna cyklar brukar man skrota” och menade att jag skulle köpa en Bianchi för 76 000 kr istället) den absolut skönaste cykeln att cykla på man kan tänka sig. Och snabbt som fan gick det.

Håll hårt i era Miyator, det är allt jag säger till er.

Visa din Miyata!
Hallå gubbs. Long time no see. Vill bara säga att jag saknar min Miyata som bara den. Det var, efter några komponentbyten (som den lokala cykelbutiken gjorde narr av mig för och sa att ”såna cyklar brukar man skrota” och menade att jag skulle köpa en Bianchi för 76 000 kr istället) den absolut skönaste cykeln att cykla på man kan tänka sig. Och snabbt som fan gick det.

Håll hårt i era Miyator, det är allt jag säger till er.
Alltså, vilka dårar! Och sorgligt att cykeln är borta!

Visa din Miyata!
Fortsatt pyssel med Skogsorkestern i eftermiddags. Jag lyckades skrapa ihop det mesta om inte rentav allt som behövs för att få den i rull. Kablage, vajrar, finbromsklossar som egentligen skulle åkt på ett angelägnare befintligt bygge… Det enda som skavde lite var att jag var tvungen att skatta bikepacking-riggens reparationskit på dess extra växelvajer, men en sådan går förstås att komplettera med i efterhand.

Tête-à-tête med Skäggiga Damen ikväll:
IMG_4452.jpeg

De kan tyckas vara intill förväxling lika varandra. Men då kan jag meddela att… eller jo, det är de förstås.

Blir det som jag hoppas så kommer Skäggiga Damen att deponeras hos ena brorsonen och där få tjänstgöra som gymnasiependlare. Till dess får de här båda kusinerna samsas i båset.

Finishing touches som vi säger i Småland innefattade montering av Tubus Fly Evo pakethållare. Naturligtvis också pluggning av diverse gapande hål. Här m6:an i gaffelkronan:
IMG_4455.jpeg

En ny bottennotering i min motståndskraft mot manér och pretentioner blev detta, att sätta skruv även i de outnyttjade lampfästena i pakethållaren:
IMG_4457.jpeg

Jag får dessvärre erkänna att det kändes riktigt bra för att inte säga helt självklart att de skulle sitta där.

Styret känns lovande. Tack IVI för knuffen i rätt riktning!

Visa din Miyata!
Perhaps, but it is in Canada and it will cost quite a lot just to get it here. The other frameset is at least available right away. However, a full bike in good condition shouldn’t cost more than 4-5000kr, max.
they also got this bike as a complete one: https://www.kijiji.ca/v-road-bike/calgary/1988-miyata-1000-57cm/1696855748

yeah thats why I hope to find someone who would fly back to europe. Airline bicycle fees are very minimal and not expensive + no import fees. Sadly I dont know anybody from canada who wants to go to europe

Tillbaka
Topp