Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
@Ottiii, is it a touring bike as in ”a bike to actually go touring with” that you are looking for? Or is it specifically a Miyata 1000 but not necessarily for touring?

If for actual touring then there is a plethora of alternatives, both current and old. If your touring may contain off road or double track, then, while bike tourers of old took whatever bike they had wherever they went, I would even go so far as to say that there are much better modern alternatives since a 1000 maxxes out at 35 mm tires (with fenders). Or for that matter a 90’s 26” ATB? Look at @IVI, who was last seen riding his On/Off Roadrunner (right?) off into the never-setting midnight sun weeks ago and who’s been busy bicycle touring ever since.

If you really just want a 1000 and nothing else I wouldn’t hold that against you one bit though. They are indeed very fine bikes and a notch or two above even other Miyatas, which are built to incredibly high standards to begin with.

As for components, I have a couple of bikes, both Miyata and regular-people’s-bikes (?), with fine or even exclusive components. And while I have not brought my bikes on long tours where a breakdown would be disastrous, and while very fine components really are a treat to use, I wouldn’t hesitate for a second bringing my stock 1000 or any of my ATB’s with lower-tier components on tour. They have been quite concsiously equipped and, more importantly, without exception they have been thoroughly overhauled. But once I lift my sorry affirmation-craving bum off of the forums and onto the saddle it doesn’t care if it rolls on Onyx or Exage hubs.

TLDR: If you really want a 1000 and nothing else, then get one. If however you want a capable bike for serious touring, and if the lack of that bike is what currently keeps you from going touring, then search with a broader scope than just a 1000. Whatever the situation, don’t look too hard into the sparkle of exclusive components.

Visa din Miyata!
@Ottiii, is it a touring bike as in ”a bike to actually go touring with” that you are looking for? Or is it specifically a Miyata 1000 but not necessarily for touring?

If for actual touring then there is a plethora of alternatives, both current and old. If your touring may contain off road or double track, then, while bike tourers of old took whatever bike they had wherever they went, I would even go so far as to say that there are much better modern alternatives since a 1000 maxxes out at 35 mm tires (with fenders). Or for that matter a 90’s 26” ATB? Look at @IVI, who was last seen riding his On/Off Roadrunner (right?) off into the never-setting midnight sun weeks ago and who’s been busy bicycle touring ever since.

If you really just want a 1000 and nothing else I wouldn’t hold that against you one bit though. They are indeed very fine bikes and a notch or two above even other Miyatas, which are built to incredibly high standards to begin with.

As for components, I have a couple of bikes, both Miyata and regular-people’s-bikes (?), with fine or even exclusive components. And while I have not brought my bikes on long tours where a breakdown would be disastrous, and while very fine components really are a treat to use, I wouldn’t hesitate for a second bringing my stock 1000 or any of my ATB’s with lower-tier components on tour. They have been quite concsiously equipped and, more importantly, without exception they have been thoroughly overhauled. But once I lift my sorry affirmation-craving bum off of the forums and onto the saddle it doesn’t care if it rolls on Onyx or Exage hubs.

TLDR: If you really want a 1000 and nothing else, then get one. If however you want a capable bike for serious touring, and if the lack of that bike is what currently keeps you from going touring, then search with a broader scope than just a 1000. Whatever the situation, don’t look too hard into the sparkle of exclusive components.
Thanks. Both actually. I love multiple day trips with camping gear but I adore the Miyata 1000. And if I build myself a bike up it will be one I still love in 10 years so i dont want to make any compromises with the frame.

Visa din Miyata!
God idé! Jag har en Kronan stående som inte gör någon människa glad (ens om man bortser från den skeva veven). Den kan gott få släppa ifrån sig styret.
Visa bilaga 708174

Disheartening news but that is bound to happen in the name of Progress. Anyways @Ottiii, the 610’s are worth to keep an eye out for. I agree with @IVI that 36h 610’s and Ryde Andra 40’s make a killer combination.
Hmm, nu gav du mig
God idé! Jag har en Kronan stående som inte gör någon människa glad (ens om man bortser från den skeva veven). Den kan gott få släppa ifrån sig styret.
Visa bilaga 708174

Disheartening news but that is bound to happen in the name of Progress. Anyways @Ottiii, the 610’s are worth to keep an eye out for. I agree with @IVI that 36h 610’s and Ryde Andra 40’s make a killer combination.

Hmm, råkar också ha ett styre samt stam från en gammal kronan jag körde till tippen förra året, hade inte varit dumt att sitta lite rakare i ryggen
IMG_2537.JPG

Visa din Miyata!
Hmm, nu gav du mig

Hmm, råkar också ha ett styre samt stam från en gammal kronan jag körde till tippen förra året, hade inte varit dumt att sitta lite rakare i ryggenVisa bilaga 708695
Följ ingivelsen, cykeluniversum talar till dig och det vore oklokt att hålla emot.

Det blev ännu en kort tur på Skogsorkestern igår och cykelskrället känns kanon, inte minst tack vare styret. Inget man vinner spurtar på och inget som man slår rekord i kraftig motvind med. Men för de där släpljussommareftermiddagsblommandemandelträdochböljandevallmofält-turerna till fiket som jag aldrig gör kommer den att vara the new kid in town. (Jag har inte en aning om hur blommande mandelträd ser ut och om de ens växer på samma platser som vallmo. Det bjuder jag på.)

Skogsorkestern, Jr och jag hade nöjet att ta en kaffe-i-farten ihop med en @slice me nice på genomresa igår. Det var trevligt.
IMG_4470.jpeg

Jr. tröttnade tyvärr ganska fort, och när bröderna the-older-I-get-the-faster-I-was bara fortsatte att prata, dricka kaffe och ljuga om cykeläventyr som varit och sådana som ännu inte varit så började böteslapparna att trilla in.

Den första var, ska vi säga rättfram:
IMG_4475.jpeg

Den andra var lite mildare:
IMG_4477.jpeg

Därefter kom en riktig dråpare:
IMG_4476.jpeg

Vid det här laget hade vi fattat vinken och börjat packa ihop koppar och termos. Då kom nådastöten:
IMG_4479.jpeg

Så om ni från och med nu inte kommer att få se något ytterligare avsnitt av ”LWB bygger ännu en likadan cykel som han redan har” så vet ni varför.

Visa din Miyata!
Finns det något värde i en gammal 7delad 300LX grupp med 200GS/M201 bromsar?

Jättefräsha, kedjemätaren sa mellan 0.2 och 0.25
Bakväxeln funkar som backup men har som du ser inte världens roligaste finish. Framväxeln däremot är helt ok.
Bromsarna är tyvärr i samma klass som bakväxeln, funkis men ganska tråkiga.

Men du…

BERÄTTA OM CYKEEEEEEELN!!!!!!!

Visa din Miyata!
Följ ingivelsen, cykeluniversum talar till dig och det vore oklokt att hålla emot.

Det blev ännu en kort tur på Skogsorkestern igår och cykelskrället känns kanon, inte minst tack vare styret. Inget man vinner spurtar på och inget som man slår rekord i kraftig motvind med. Men för de där släpljussommareftermiddagsblommandemandelträdochböljandevallmofält-turerna till fiket som jag aldrig gör kommer den att vara the new kid in town. (Jag har inte en aning om hur blommande mandelträd ser ut och om de ens växer på samma platser som vallmo. Det bjuder jag på.)

Skogsorkestern, Jr och jag hade nöjet att ta en kaffe-i-farten ihop med en @slice me nice på genomresa igår. Det var trevligt.
Visa bilaga 708705

Jr. tröttnade tyvärr ganska fort, och när bröderna the-older-I-get-the-faster-I-was bara fortsatte att prata, dricka kaffe och ljuga om cykeläventyr som varit och sådana som ännu inte varit så började böteslapparna att trilla in.

Den första var, ska vi säga rättfram:
Visa bilaga 708706

Den andra var lite mildare:
Visa bilaga 708708

Därefter kom en riktig dråpare:
Visa bilaga 708707

Vid det här laget hade vi fattat vinken och börjat packa ihop koppar och termos. Då kom nådastöten:
Visa bilaga 708709

Så om ni från och med nu inte kommer att få se något ytterligare avsnitt av ”LWB bygger ännu en likadan cykel som han redan har” så vet ni varför.
Haha du har nog rätt, får ta och byta asap! Ps hoppas du finansiellt kan återhämta dig från alla dom där böteslapparna!

------

Dagens miyatatips, bra pris och ser ut att vara i fint skick, hade klippt den men känner att två ridge runner team får räcka :)

Visa din Miyata!
Bakväxeln funkar som backup men har som du ser inte världens roligaste finish. Framväxeln däremot är helt ok.
Bromsarna är tyvärr i samma klass som bakväxeln, funkis men ganska tråkiga.

Men du…

BERÄTTA OM CYKEEEEEEELN!!!!!!!

Demonterat cykeln nu, bortsett från lite repor på överröret så är Allting rent och fint. Inget förutom sadelstolpen som @AnteL tog lös har suttit fast eller varit elakt mot mig.

Jag saknar rätt verktyg för att lossa högra vevlagerkoppen, så det är det enda som är kvar att fixa. Allt annat är demonterat och lagt i en låda. Tänkte att man kanske kan få någon hundralapp för det hela ifall någon är mer peppad på retrogrejer än jag är. Tror inte det är något som kommer få användning hos mig.

Skulle vilja hitta en mtb-quill stam med lite minus-lut och sen pyssla ihop något.

Appropå lut!
Ska rensa två drev på färg imorrn. Finns det något förutom skyddsgrejer jag ska tänka på?

Visa din Miyata!
Demonterat cykeln nu, bortsett från lite repor på överröret så är Allting rent och fint. Inget förutom sadelstolpen som @AnteL tog lös har suttit fast eller varit elakt mot mig.

Jag saknar rätt verktyg för att lossa högra vevlagerkoppen, så det är det enda som är kvar att fixa. Allt annat är demonterat och lagt i en låda. Tänkte att man kanske kan få någon hundralapp för det hela ifall någon är mer peppad på retrogrejer än jag är. Tror inte det är något som kommer få användning hos mig.

Skulle vilja hitta en mtb-quill stam med lite minus-lut och sen pyssla ihop något.
Det låter mycket lovande!

Ett kopp och kona-vevlager i gott skick borde tilltala andra glada retrobyggare här i tråden.
Appropå lut!
Ska rensa två drev på färg imorrn. Finns det något förutom skyddsgrejer jag ska tänka på?
Använd rostfri behållare och något rostfritt att röra runt med. En eker böjd som en krok är bra att fiska upp grejerna med ur bunken.
Att få lut på huden är kanske inte nyttigt men iaf inte akut farligt. Det känns lite tvåligt men skölj med mycket vatten så är farbror Bosse din farbror snart igen.

Jobba utomhus men se till att inga barn eller husdjur är i närheten, luten ser ut precis som vatten.

Ofta blir det en tunn hinna av ytbehandlingen kvar runt godset fastän eloxeringen redan är borta och det ser inte färdigt och alu-rent ut. Plocka upp grejerna ur luten då och skölj och gnugga under vatten så brukar hinnan lossna och det rena aluminiet syns. Annars är risken att man ser den dassiga hinnan och tror att processen inte är färdig och därför låter grejerna ligga kvar i onödan.

När du är klar, blanda ut alltihop med mycket vatten för att späda ut det innan du häller det i avloppet.

Spännande!

Visa din Miyata!

Appropå lut!
Tänk på LWB?

Visa din Miyata!
LWB...

Lut i kombination med utvalda delar av människokroppen...
1981, Eftersom jag själv tillbringat timmar på Sahlgrenska efter att fått lut i ögon och i munnen, rekommenderar jag alla att använda riktig skyddsutrustning.
2023, lasersvetsat vänster öga 4 ggr.
Gamla skador har en förmåga att ge sig tillkänna decennier efter det att de tillfogats.

Ytterligare en lärdom förutom att jag som sagt, "var snabbare förr" är att:

Cheap and fast won't be reliable.
Reliable and cheap won't be fast.
Fast and reliable won't be cheap.

Nu gällde det i första hand när jag tävlade i C-klassen med min Norton Commando 750,
I mitt fall nådde jag en modifierad slutsats:
Won't be neither reliable, fast or cheap.

Men efter att plöjt sida efter sida på forumet infaller det en känsla av att ovanstående även kan anses gälla cyklar.

Du LWB kanske undrar hur verksamheten med den Miyata som står uppställd i det mäktiga garaget Biscaya fortlöper?
Du LWB är inte utan skuld till att jag nu tvingas kämpa mot ytterligare ett kaninhål!
Hitintills har jag klarat av att motstå excesserna men fallet ned i det bottenlösa djupet är nära.

Bilagor

• B1A67905-EB52-49FD-A619-188B12D8ED84.jpeg
    B1A67905-EB52-49FD-A619-188B12D8ED84.jpeg
    33.3 KB · Besök: 66
Visa din Miyata!
…mot ytterligare ett kaninhål!
Hitintills har jag klarat av att motstå excesserna men fallet ned i det bottenlösa djupet är nära.
Ge efter. Det kommer att bespara både dig, din familj och dina vänner mycket onödigt lidande. Släpp taget och låt det ske som ska ske. Kom över till den Mörka Sidan där allt är rosa. Det är bara ett litet kliv…

Visa din Miyata!
LWB...

Lut i kombination med utvalda delar av människokroppen...
1981, Eftersom jag själv tillbringat timmar på Sahlgrenska efter att fått lut i ögon och i munnen, rekommenderar jag alla att använda riktig skyddsutrustning.
2023, lasersvetsat vänster öga 4 ggr.
Gamla skador har en förmåga att ge sig tillkänna decennier efter det att de tillfogats.
Ang. skyddsutrustning så trodde jag att jag skrev det här i hemmatråden men det var i ståltråden här om dagen:

https://happyride.se/forum/threads/stal.1227029/post-4498182

Jag är fullständigt allvarlig för en gångs skull. Ha heltäckande glasögon och vatten tillhands så att du kan skölja vid ev. stänk i ögonen. Inte en vattenkran inne på muggen tre trappor upp utan en slang med munstycke eller liknande som är påkopplad och redo.

Visa din Miyata!
Ang. skyddsutrustning så trodde jag att jag skrev det här i hemmatråden men det var i ståltråden här om dagen:

https://happyride.se/forum/threads/stal.1227029/post-4498182

Jag är fullständigt allvarlig för en gångs skull. Ha heltäckande glasögon och vatten tillhands så att du kan skölja vid ev. stänk i ögonen. Inte en vattenkran inne på muggen tre trappor upp utan en slang med munstycke eller liknande som är påkopplad och redo.
Jag har sett ganska allvarliga brännskador när folk fått för skarp koncentration på sig (de hade blandat ihop burkar) så håll borta från barn och tankspridda gubbar. Sedan genererar det ju giftigas så kan bara understryka :)

Visa din Miyata!
Halllojj. Var köper man en "sadelstolpsklämmeskruv" till en on/off ?

Är det bara skicka fax till veloform?
Halloj!
Gör ett försök där. Original snabbfästen är onödigt pilliga utan att vara särskilt bra så kolla efter en vanlig klassisk qr-historia.

Det är en sån här, men jag är inte beredd att betala 200kr för en stålskruv
Visa bilaga 709339
Är du säker på att det är den modellen? Jag gissar att din ram har de lite bitigare lödda ”öronen” …
IMG_4531.jpeg

…snarare än de tunnare plåtiga som sitter på de rosa On/Off:erna:
IMG_4530.jpeg

Lustigt. Man skulle kunna tro att jag hade en av varje stående nere i vardagsrummet. Men vem har det?!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
b668e80a-d611-4a81-bfec-4bfb0429df36.jpeg

Ingenjörskonst: att hitta lösningar då man saknar avbitare men har silvertejp.

Den här dök upp idag på en av mina kranar...för modern alu-era med förmodligen noll Miyata-blod för att vara intressant för mig.

Visa din Miyata!
Vem här är det som kör en blå Miyata, vit på bakre stolpen, med tan hjul? Spottad efter Västerbron på Kungsholmen. Såg riktigt snygg och välbehållen ut!
”Storebror ser dig” känns SÅ 2023.
2024 är det FARFAR som ser dig.

Spännande observation, det låter som ett fint bygge (RidgeRunner Team?) så jag hoppas på svar här i tråden från den det vederbör.

Visa din Miyata!
”Storebror ser dig” känns SÅ 2023.
2024 är det FARFAR som ser dig.

Spännande observation, det låter som ett fint bygge (RidgeRunner Team?) så jag hoppas på svar här i tråden från den det vederbör.
Satt på bussen och dagdrömde lite. Sen såg jag den glida förbi bredvid och fick nästan nackspärr, fan det var ju en MIYATA! ?

Och ja, det var en RidgeRunner Team!

Visa din Miyata!
Kära Waikato, var det möjligen du eller någon som köpte din pärla som jag såg vara ute och lyxglida på bron? Du får gärna lägga upp en bild på bygget om så var fallet!
Oj, det inlägget gjorde jag bara för att tipsa trådens besökare. Jag har aldrig ägt en Ridgerunner och känner inte säljaren i den annonsen heller. Men tack för tanken.

Visa din Miyata!
Om inte Google är fel så är den ca 46 cm? Vad är det i människostorlek ungefär? Är bara van racermått
Jag är inte bekant med just RR Team-ramarna och ex. det sänkta överröret så jag vet inte om angivna 19 tum (gissar på 18,5…?) är från centrum bb till översida överrör eller om det är till översida sadelrör. Normalt passar en 18.5” stålis ca 165-175 cm kroppslängd, 20.5” ca 170-180 cm och 22.5” från 180 cm och uppåt.

Det ligger också en 20.5” rrt ram och gaffel ute för en tusenlapp… ?

Tillbaka
Topp