Ottiii
Medlem
Visa din Miyata!
if the flight alone would not cost over 11.000 SEK :(buy, fly over, bring parts, build up, cycle across the country, fly home :D
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
if the flight alone would not cost over 11.000 SEK :(buy, fly over, bring parts, build up, cycle across the country, fly home :D
Thanks. Both actually. I love multiple day trips with camping gear but I adore the Miyata 1000. And if I build myself a bike up it will be one I still love in 10 years so i dont want to make any compromises with the frame.@Ottiii, is it a touring bike as in ”a bike to actually go touring with” that you are looking for? Or is it specifically a Miyata 1000 but not necessarily for touring?
If for actual touring then there is a plethora of alternatives, both current and old. If your touring may contain off road or double track, then, while bike tourers of old took whatever bike they had wherever they went, I would even go so far as to say that there are much better modern alternatives since a 1000 maxxes out at 35 mm tires (with fenders). Or for that matter a 90’s 26” ATB? Look at @IVI, who was last seen riding his On/Off Roadrunner (right?) off into the never-setting midnight sun weeks ago and who’s been busy bicycle touring ever since.
If you really just want a 1000 and nothing else I wouldn’t hold that against you one bit though. They are indeed very fine bikes and a notch or two above even other Miyatas, which are built to incredibly high standards to begin with.
As for components, I have a couple of bikes, both Miyata and regular-people’s-bikes (?), with fine or even exclusive components. And while I have not brought my bikes on long tours where a breakdown would be disastrous, and while very fine components really are a treat to use, I wouldn’t hesitate for a second bringing my stock 1000 or any of my ATB’s with lower-tier components on tour. They have been quite concsiously equipped and, more importantly, without exception they have been thoroughly overhauled. But once I lift my sorry affirmation-craving bum off of the forums and onto the saddle it doesn’t care if it rolls on Onyx or Exage hubs.
TLDR: If you really want a 1000 and nothing else, then get one. If however you want a capable bike for serious touring, and if the lack of that bike is what currently keeps you from going touring, then search with a broader scope than just a 1000. Whatever the situation, don’t look too hard into the sparkle of exclusive components.
Hmm, nu gav du migGod idé! Jag har en Kronan stående som inte gör någon människa glad (ens om man bortser från den skeva veven). Den kan gott få släppa ifrån sig styret.
Visa bilaga 708174
Disheartening news but that is bound to happen in the name of Progress. Anyways @Ottiii, the 610’s are worth to keep an eye out for. I agree with @IVI that 36h 610’s and Ryde Andra 40’s make a killer combination.
God idé! Jag har en Kronan stående som inte gör någon människa glad (ens om man bortser från den skeva veven). Den kan gott få släppa ifrån sig styret.
Visa bilaga 708174
Disheartening news but that is bound to happen in the name of Progress. Anyways @Ottiii, the 610’s are worth to keep an eye out for. I agree with @IVI that 36h 610’s and Ryde Andra 40’s make a killer combination.
Följ ingivelsen, cykeluniversum talar till dig och det vore oklokt att hålla emot.Hmm, nu gav du mig
Hmm, råkar också ha ett styre samt stam från en gammal kronan jag körde till tippen förra året, hade inte varit dumt att sitta lite rakare i ryggenVisa bilaga 708695
Bakväxeln funkar som backup men har som du ser inte världens roligaste finish. Framväxeln däremot är helt ok.Finns det något värde i en gammal 7delad 300LX grupp med 200GS/M201 bromsar?
Jättefräsha, kedjemätaren sa mellan 0.2 och 0.25
Haha du har nog rätt, får ta och byta asap! Ps hoppas du finansiellt kan återhämta dig från alla dom där böteslapparna!Följ ingivelsen, cykeluniversum talar till dig och det vore oklokt att hålla emot.
Det blev ännu en kort tur på Skogsorkestern igår och cykelskrället känns kanon, inte minst tack vare styret. Inget man vinner spurtar på och inget som man slår rekord i kraftig motvind med. Men för de där släpljussommareftermiddagsblommandemandelträdochböljandevallmofält-turerna till fiket som jag aldrig gör kommer den att vara the new kid in town. (Jag har inte en aning om hur blommande mandelträd ser ut och om de ens växer på samma platser som vallmo. Det bjuder jag på.)
Skogsorkestern, Jr och jag hade nöjet att ta en kaffe-i-farten ihop med en @slice me nice på genomresa igår. Det var trevligt.
Visa bilaga 708705
Jr. tröttnade tyvärr ganska fort, och när bröderna the-older-I-get-the-faster-I-was bara fortsatte att prata, dricka kaffe och ljuga om cykeläventyr som varit och sådana som ännu inte varit så började böteslapparna att trilla in.
Den första var, ska vi säga rättfram:
Visa bilaga 708706
Den andra var lite mildare:
Visa bilaga 708708
Därefter kom en riktig dråpare:
Visa bilaga 708707
Vid det här laget hade vi fattat vinken och börjat packa ihop koppar och termos. Då kom nådastöten:
Visa bilaga 708709
Så om ni från och med nu inte kommer att få se något ytterligare avsnitt av ”LWB bygger ännu en likadan cykel som han redan har” så vet ni varför.
Bakväxeln funkar som backup men har som du ser inte världens roligaste finish. Framväxeln däremot är helt ok.
Bromsarna är tyvärr i samma klass som bakväxeln, funkis men ganska tråkiga.
Men du…
BERÄTTA OM CYKEEEEEEELN!!!!!!!
Det låter mycket lovande!Demonterat cykeln nu, bortsett från lite repor på överröret så är Allting rent och fint. Inget förutom sadelstolpen som @AnteL tog lös har suttit fast eller varit elakt mot mig.
Jag saknar rätt verktyg för att lossa högra vevlagerkoppen, så det är det enda som är kvar att fixa. Allt annat är demonterat och lagt i en låda. Tänkte att man kanske kan få någon hundralapp för det hela ifall någon är mer peppad på retrogrejer än jag är. Tror inte det är något som kommer få användning hos mig.
Skulle vilja hitta en mtb-quill stam med lite minus-lut och sen pyssla ihop något.
Använd rostfri behållare och något rostfritt att röra runt med. En eker böjd som en krok är bra att fiska upp grejerna med ur bunken.Appropå lut!
Ska rensa två drev på färg imorrn. Finns det något förutom skyddsgrejer jag ska tänka på?
Tänk på LWB?Demonterat cykeln nu, bortsett från lite repor på överröret så är Allting rent och fint. Inget förutom sadelstolpen som @AnteL tog lös har suttit fast eller varit elakt mot mig.
Jag saknar rätt verktyg för att lossa högra vevlagerkoppen, så det är det enda som är kvar att fixa. Allt annat är demonterat och lagt i en låda. Tänkte att man kanske kan få någon hundralapp för det hela ifall någon är mer peppad på retrogrejer än jag är. Tror inte det är något som kommer få användning hos mig.
Skulle vilja hitta en mtb-quill stam med lite minus-lut och sen pyssla ihop något.
Appropå lut!
Ska rensa två drev på färg imorrn. Finns det något förutom skyddsgrejer jag ska tänka på?
Du glömde sista steget; att posta resultatet i tråden :)När du är klar, blanda ut alltihop med mycket vatten för att späda ut det innan du häller det i avloppet.
Spännande!
Jag vet inte vad som for i mig. Försumligt…Du glömde sista steget; att posta resultatet i tråden :)
Du glömde sista steget; att posta resultatet i tråden :)
Oklart varför det blev så råttigt och svart? Men matchar byggetDu glömde sista steget; att posta resultatet i tråden :)
Hmm, kan det vara eloxering som sitter kvar, dvs att du kan låta den pinas en stund till? Grejerna får förvisso en matt yta av lutet, men den brukar ändå vara jämn och snygg.
Åh, den går att polera upp!Hmm, kan det vara eloxering som sitter kvar, dvs att du kan låta den pinas en stund till? Grejerna får förvisso en matt yta av lutet, men den brukar ändå vara jämn och snygg.
Ge efter. Det kommer att bespara både dig, din familj och dina vänner mycket onödigt lidande. Släpp taget och låt det ske som ska ske. Kom över till den Mörka Sidan där allt är rosa. Det är bara ett litet kliv……mot ytterligare ett kaninhål!
Hitintills har jag klarat av att motstå excesserna men fallet ned i det bottenlösa djupet är nära.
Ang. skyddsutrustning så trodde jag att jag skrev det här i hemmatråden men det var i ståltråden här om dagen:LWB...
Lut i kombination med utvalda delar av människokroppen...
1981, Eftersom jag själv tillbringat timmar på Sahlgrenska efter att fått lut i ögon och i munnen, rekommenderar jag alla att använda riktig skyddsutrustning.
2023, lasersvetsat vänster öga 4 ggr.
Gamla skador har en förmåga att ge sig tillkänna decennier efter det att de tillfogats.
Jag har sett ganska allvarliga brännskador när folk fått för skarp koncentration på sig (de hade blandat ihop burkar) så håll borta från barn och tankspridda gubbar. Sedan genererar det ju giftigas så kan bara understryka :)Ang. skyddsutrustning så trodde jag att jag skrev det här i hemmatråden men det var i ståltråden här om dagen:
https://happyride.se/forum/threads/stal.1227029/post-4498182
Jag är fullständigt allvarlig för en gångs skull. Ha heltäckande glasögon och vatten tillhands så att du kan skölja vid ev. stänk i ögonen. Inte en vattenkran inne på muggen tre trappor upp utan en slang med munstycke eller liknande som är påkopplad och redo.
Är det en vanlig insex tro? Till min 610 köpte jag på Clas Ohlsson.Halllojj. Var köper man en "sadelstolpsklämmeskruv" till en on/off ?
Är det bara skicka fax till veloform?
Det är en sån här, men jag är inte beredd att betala 200kr för en stålskruvÄr det en vanlig insex tro? Till min 610 köpte jag på Clas Ohlsson.
Halloj!Halllojj. Var köper man en "sadelstolpsklämmeskruv" till en on/off ?
Är det bara skicka fax till veloform?
Är du säker på att det är den modellen? Jag gissar att din ram har de lite bitigare lödda ”öronen” …Det är en sån här, men jag är inte beredd att betala 200kr för en stålskruv
Visa bilaga 709339
Ser inte kedjestaget aningen sunkigt ut?Inga vidare bilder men nog lurar en hundrakronorsmiyata i Uppsala?www.facebook.com
Visa bilaga 709350
"7 gears on both sides" Bara det kan ju vara värt en hundring. ?Inga vidare bilder men nog lurar en hundrakronorsmiyata i Uppsala?
”Storebror ser dig” känns SÅ 2023.Vem här är det som kör en blå Miyata, vit på bakre stolpen, med tan hjul? Spottad efter Västerbron på Kungsholmen. Såg riktigt snygg och välbehållen ut!
Satt på bussen och dagdrömde lite. Sen såg jag den glida förbi bredvid och fick nästan nackspärr, fan det var ju en MIYATA! ?”Storebror ser dig” känns SÅ 2023.
2024 är det FARFAR som ser dig.
Spännande observation, det låter som ett fint bygge (RidgeRunner Team?) så jag hoppas på svar här i tråden från den det vederbör.
Kära Waikato, var det möjligen du eller någon som köpte din pärla som jag såg vara ute och lyxglida på bron? Du får gärna lägga upp en bild på bygget om så var fallet!![]()
Säljes: Miyata Ridgerunner Team -91
Kommer säkert ångra detta vid något tillfälle men man kan inte spara på allt :). Mycket fhappyride.se
Oj, det inlägget gjorde jag bara för att tipsa trådens besökare. Jag har aldrig ägt en Ridgerunner och känner inte säljaren i den annonsen heller. Men tack för tanken.Kära Waikato, var det möjligen du eller någon som köpte din pärla som jag såg vara ute och lyxglida på bron? Du får gärna lägga upp en bild på bygget om så var fallet!
Jag kan plocka upp och härbärgera cykeln på obestämd tid om någon är intresserad.Med allt snack om RidgeRunner Team vill jag tipsa våra småländska bröder och systrar om detta fynd på blocket:
Jag hade..
Om inte Google är fel så är den ca 46 cm? Vad är det i människostorlek ungefär? Är bara van racermåttJag kan plocka upp och härbärgera cykeln på obestämd tid om någon är intresserad.
Jag är inte bekant med just RR Team-ramarna och ex. det sänkta överröret så jag vet inte om angivna 19 tum (gissar på 18,5…?) är från centrum bb till översida överrör eller om det är till översida sadelrör. Normalt passar en 18.5” stålis ca 165-175 cm kroppslängd, 20.5” ca 170-180 cm och 22.5” från 180 cm och uppåt.Om inte Google är fel så är den ca 46 cm? Vad är det i människostorlek ungefär? Är bara van racermått