Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Grattis, vad roligt!
Men du… var är bilderna? 😉

Hur ser planerna och drömmarna för bygget ut?
Här har du en liten mörk bild

IMG_1175.jpeg

Visa din Miyata!
Lovade för något år sedan att visa bild, på min Miyata Brico! Har sökt info om denna hoj, men inte hittat någon info. Hojen direktimporterades ifrån Frankrike, runt 1986 och har inte rullat på över 20år. Ramstrl 52cm, beroende på hur man mäter. BRIKO, var eller/är ett Japanskt företag, som tillverkade cyutrustn.
Grävde nu fram hojen efter att ha plockat ut 1 gammal Cresent. Borde tvättat av hojen innan foto. Men var för lat igår. Nåväl här kommer bilden! Som ursäkt kan tilläggas att jag helrenoverade hojen för 20 år sedan!
DSCF2697.JPG

Bilagor

• DSCF2699.JPG
    DSCF2699.JPG
    967.7 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har ytterligare en gammal Miyata, stående någonstans! Skall leta upp den och fota. Med dom begränsade ytor en äldre stålracer har med bromsarnas placering, gick det ändå att få plats med 32mm däck på hojen. Tanken var att ha cykeln som "Gravelbike", anno år 2000. Men detta projekt rann ut i sanden. Så nu har hojen stått sedan dess.
Ramstrl 58cm och shimanoutrustad. Har i skrivande stund ingen aning om utrustn.
Tragiskt: Men dessvärre sant! Återkommer med bilder...

Visa din Miyata!
Hallå Luters of the world!
Är det någon i Gbg området som i en närtid ska lut'a grejer och har lust har hjälpa en vän av ordning? (Obs inte saker till en miyata).
Luters i alla länder, upplösen eder!

Inget på g just nu, men kom förbi Veloform lörd 5 oktober så finns norra Europas samlade kunskap om lut på ett och samma ställe.

Vårt credo: Upplösningstillståndet är vår fasta punkt i tillvaron!

Visa din Miyata!
Nu har jag tagit första steget mot målet, nya däck, det blev ett par fina racekings men jag behöver ge dom en omgång såpavatten för nu gungar det 😅

Jag behöver ett par stänkskärmar för kommande månader, gärna i ”silver” vad har ni för tips, vill helst inte betala skjortan men snygga och bra montage kan vara värt en liten extra slant.

Ursäkta det oerhört realistiska fotot

Bilagor

• IMG_3986.jpeg
    IMG_3986.jpeg
    1.5 MB · Besök: 72
Visa din Miyata!
Nu har jag tagit första steget mot målet, nya däck, det blev ett par fina racekings men jag behöver ge dom en omgång såpavatten för nu gungar det 😅

Jag behöver ett par stänkskärmar för kommande månader, gärna i ”silver” vad har ni för tips, vill helst inte betala skjortan men snygga och bra montage kan vara värt en liten extra slant.
Inte budget, men snyggversionen är väl Gilles Berthoud känns det som. Ni som vet, finns ex. Honjo eller Velo Orange i 559-sajs?

Ursäkta det oerhört realistiska fotot
Jag har hört att det kan bli så när man faktiskt använder sin Miyata. Stilpoäng för det.

Visa din Miyata!
Hej!
Har köpt en gammal miyata som jag tänkte fixa i ordning.
Insåg idag att jag inte har något verktyg för att få bort ena sidan av vevlagret.
Om någon kan tipsa vad man behöver utifrån denna bild vore det toppen!Visa bilaga 729126

Tack på förhand :)Visa bilaga 729146
Grattis, och välkommen hit ned!
Berätta mer, vad är det för cykel, vad har du för planer och hur ser dina innersta drömmar ut?

Verktyget är ett… tja, tror att det heter vevlagerverktyg helt enkelt. Om du har (eller lånar) ex. Park Tool HCW-4 och HCW-5 så är du rustad för alla eventualiteter.

Om du bor i någorlunda närhet av Jönköping så finns de att låna här.

Drivsidan är vänstergängad och icke drivsidan är högergängad, men det har du säkert koll på.

Edit: Det finns andra än Park Tool som säkert känns mer gedigna och mindre plåtiga. Men så länge du undviker Biltemas haknyckel så kommer allt att gå dig väl.

Visa din Miyata!
Hej!
Insåg idag att jag inte har något verktyg för att få bort ena sidan av vevlagret.
Om någon kan tipsa vad man behöver utifrån denna bild vore det toppen!Visa bilaga 729126

Du kan även använda ett dorn och knacka försiktigt med hammare på den yttre låsringen motsols. Därefter får du isär vevlagret.
La ett par timmar på detta i helgen, gjorde rent och smörjde upp allt med SKF kullagerfett. Blev som nytt!🙌

Visa din Miyata!
Grattis, och välkommen hit ned!
Berätta mer, vad är det för cykel, vad har du för planer och hur ser dina innersta drömmar ut?

Verktyget är ett… tja, tror att det heter vevlagerverktyg helt enkelt. Om du har (eller lånar) ex. Park Tool HCW-4 och HCW-5 så är du rustad för alla eventualiteter.

Om du bor i någorlunda närhet av Jönköping så finns de att låna här.

Drivsidan är vänstergängad och icke drivsidan är högergängad, men det har du säkert koll på.

Edit: Det finns andra än Park Tool som säkert känns mer gedigna och mindre plåtiga. Men så länge du undviker Biltemas haknyckel så kommer allt att gå dig väl.
Tack!
Vet inte riktigt ärligt talat haha, ska börja med att få av allt, sadelstolpen kommer nog behöva frätas bort känns det som. Detta är mitt första cykelprojekt sedan jag var 10 år och det var över 30 år sedan men kommer inte göra en renovering iaf, kommer bli något mer personligt tror jag. Vill ha en bekväm cykel som är rolig att titta på.
Ja jag började kolla på Park Tools instruktionsfilm för äldre vevlager (cup and cone) och verkar som det finns en del tillverkare att välja på.

Vad sjysst! Tyvärr bor jag i stockholm så det blir lite knepigt.

Ok, så inte Biltema, vad sägs om denna då?

Visa din Miyata!
Tack!
Vet inte riktigt ärligt talat haha, ska börja med att få av allt, sadelstolpen kommer nog behöva frätas bort känns det som. Detta är mitt första cykelprojekt sedan jag var 10 år och det var över 30 år sedan men kommer inte göra en renovering iaf, kommer bli något mer personligt tror jag. Vill ha en bekväm cykel som är rolig att titta på.
Ja jag började kolla på Park Tools instruktionsfilm för äldre vevlager (cup and cone) och verkar som det finns en del tillverkare att välja på.

Vad sjysst! Tyvärr bor jag i stockholm så det blir lite knepigt.

Ok, så inte Biltema, vad sägs om denna då?
Spännande, håll oss uppdaterade!

Bekväm cykel som det är roligt att titta på? Välkommen till en helt vanlig dag i en Miyata-hoarders liv!

Oftast går det att rengöra, smörja och återmontera befintligt vevlager. Om du vill vara riktigt flott så köper du 22 nya kvarttums kullagerkulor, 11 per sida utan ”korgen”. Annars återanvänder du befintliga kulor.

Om vevaxeln eller endera koppen däremot ser gropiga ut så är det läge att byta lager. På temat ”det här är bra grejer att inte köpa” så ligger isf Shimano BB-UN300 på delad förstaplats ihop med Biltemas haknyckel. BB-UN300 är förrädiskt billiga, men de är så erbarmligt dåliga att de brukar ge sig på nolltid.

Att nuka en sadelstolpe med lut är ett skitgöra, men jag har tyvärr mer erfarenhet än jag hade önskat av det och kan med den i ryggen intyga att det trots allt går alldeles utmärkt. Lättnaden när stolpen släpper… Whoa!

Jag gissar att BBB är ok grejer. Kolla annars med närmsta cykelkök så kan de alldeles säkert hjälpa dig.

Att mecka vevlager med dorn går (det dröjde alldeles för länge innan jag själv köpte rätt verktyg), men det är lätt att skada lagret och ramen och det är både enklare och roligare att jobba med rätt verktyg. Kom igen nu Miyatatråden, vem i Sthlm kliver fram och flashar vevlagernycklarna för @Oskarmimaya?

Visa din Miyata!

Bekväm cykel som det är roligt att titta på? Välkommen till en helt vanlig dag i en Miyata-hoarders liv!

Oftast går det att rengöra, smörja och återmontera befintligt vevlager. Om du vill vara riktigt flott så köper du 22 nya kvarttums kullagerkulor, 11 per sida utan ”korgen”. Annars återanvänder du befintliga kulor.

Om vevaxeln eller endera koppen däremot ser gropiga ut så är det läge att byta lager. På temat ”det här är bra grejer att inte köpa” så ligger isf Shimano BB-UN300 på delad förstaplats ihop med Biltemas haknyckel. BB-UN300 är förrädiskt billiga, men de är så erbarmligt dåliga att de brukar ge sig på nolltid.

Att nuka en sadelstolpe med lut är ett skitgöra, men jag har tyvärr mer erfarenhet än jag hade önskat av det och kan med den i ryggen intyga att det trots allt går alldeles utmärkt. Lättnaden när stolpen släpper… Whoa!

Jag gissar att BBB är ok grejer. Kolla annars med närmsta cykelkök så kan de alldeles säkert hjälpa dig.

Att mecka vevlager med dorn går (det dröjde alldeles för länge innan jag själv köpte rätt verktyg), men det är lätt att skada lagret och ramen och det är både enklare och roligare att jobba med rätt verktyg. Kom igen nu Miyatatråden, vem i Sthlm kliver fram och flashar vevlagernycklarna för @Oskarmimaya?
Vill kliva fram och varna för den haknyckel som länkades. Ja, faktiskt för alla haknycklar utom de från franska VAR. Om man inte har just dessa, är det lögn att dra loss låsringar som suttit länge. (Dra fast låsringar är billigare haknycklar däremot bra på.)

Satsa på ett dorn. Eller ruinera dig på franska nycklar.

Visa din Miyata!
Enkelt och roligt att operera ut ett vevlager? Nu tror jag tråden är på väg åt hel felt håll, det ska vara en ångestfylld aktivitet där man med blodiga knogar vrider lös låsringen med krampaktigt tag om polygripen för att sedan med fröken näbbtångs hjälp förvånas hur lätt den där NDS-koppen faktiskt ger med sig.

Men skämt åsido, sätt igång och köp riktiga verktyg, sen för att få ihop investeringen så kommer du att inse att du behöver mer hojar för att slå ut kostnaden på. This is the way. Välkommen.

Visa din Miyata!
Kom igen nu Miyatatråden, vem i Sthlm kliver fram och flashar vevlagernycklarna för @Oskarmimaya?

Jag har Parktool-verktygen som @Peth länkar till och kan låna ut. Kan även bjuda på 22 st nya 1/4 tums-kulor om jag lyckas gräva fram dem. Hör av dig via PM @Oskarmimaya, så kan vi säkert styra upp nåt. Har fullt upp hela helgen men kan mötas upp nånstans i stan nästa vecka t.ex.

På samma tema: Jag har troligen råkat sabba originalfälgen bak på mitt projekt. Nån i Stockholm som har nån schysst 700c kanttrådsfälg i dugligt skick liggandes? Måste vara krom/silverfärgad (inte svart eller askgrå). Gärna från 80-talet. Japanska fabrikat som Araya och Ukai vore en dröm. 😀

Färdigbyggda hjul går naturligtvis också bra. Eventuellt kan jag erbjuda nåt cykelrelaterat i utbyte. Annars kanske kul öl eller tråkiga pengar? Är öppen för det mesta...

Visa din Miyata!
Jag har Parktool-verktygen som @Peth länkar till och kan låna ut. Kan även bjuda på 22 st nya 1/4 tums-kulor om jag lyckas gräva fram dem. Hör av dig via PM @Oskarmimaya, så kan vi säkert styra upp nåt. Har fullt upp hela helgen men kan mötas upp nånstans i stan nästa vecka t.ex.

På samma tema: Jag har troligen råkat sabba originalfälgen bak på mitt projekt. Nån i Stockholm som har nån schysst 700c kanttrådsfälg i dugligt skick liggandes? Måste vara krom/silverfärgad (inte svart eller askgrå). Gärna från 80-talet. Japanska fabrikat som Araya och Ukai vore en dröm. 😀

Färdigbyggda hjul går naturligtvis också bra. Eventuellt kan jag erbjuda nåt cykelrelaterat i utbyte. Annars kanske kul öl eller tråkiga pengar? Är öppen för det mesta...
Ska kolla vad som finns i vebon, återkommer!

Visa din Miyata!

Har 2 st Araya 700C med 36 hål liggandes som kan hämtas i Mörby på tisdag eller onsdag nästa vecka.
IMG_4714.jpeg

Visa din Miyata!

Wow, tack för alla tips om vevlager!

Jag har bara hört talas om att fräta bort sadelstolpen med caustic soda, det här med lut låter intressant, är det bättre?

Ja jag har hittat en cykelmek-klubb relativt nära, har tänkt ta mig dit och kolla in vad de har :)

Vill kliva fram och varna för den haknyckel som länkades. Ja, faktiskt för alla haknycklar utom de från franska VAR. Om man inte har just dessa, är det lögn att dra loss låsringar som suttit länge. (Dra fast låsringar är billigare haknycklar däremot bra på.)

Satsa på ett dorn. Eller ruinera dig på franska nycklar.
Ok, en sådan kan jag inte ens hitta när jag googlar men deras andra verktyg ser inte jättedyra ut iaf...
Men vad sjysst!😀
Lånar gärna, får hoppas jag kan hålla mig hela helgen bara haha.
@Oskarmimaya Jag har en sådan HCW-5 för mycket. Säg ett pris så säljer jag den med glädje.

Fråga inte varför jag har två stycken. Jag kommer faktiskt inte ihåg...
Sjysst! Återkommer om jag får panik innan jag hunnit låna av vinnik :)

Visa din Miyata!
Wow, tack för alla tips om vevlager!
Bare hyggelig, jag gör allt för att störta fler själar i fördärvet.
Jag har bara hört talas om att fräta bort sadelstolpen med caustic soda, det här med lut låter intressant, är det bättre?
Olika namn på samma sak. Natriumhydroxid (i vattenlösning) är väl egentligen den korrekta benämningen.
Se ex. Biltema artikelnr. 36-0120.

Visa din Miyata!
Hej!

Om det inte är så att du redan nu kan känna att lagret är i god kondition hade jag lossat ringen med en rörtång med skydd för käftarna, de allra flesta av dessa lager är tyvärr förstörda för att de varit för hårt justerade och det är dyra verktyg att köpa i onödan om lagret sen ändå behöver bytas.

Visa din Miyata!
Kamrater,
I casa LWB hänger det sedan alltför länge en 58 cm TripleCross-ram med misshandlade kedjestag och ger mig dåligt samvete.

Jag tror att cykeln har många år och många mil kvar att ge men jag har skrivit av den.

Detta oemotståndliga objekt skänkes om någon känner sig manad. Det är endast ramen, strippad på allt löstagbart inkl. gaffel, lager, sadelklämma mm.

Hämtas i Jkpg alt. kan på lite sikt lämnas någonstans längs sträckan Jkpg-Gbg.

Om överlämningen sker i Gbg så är priset att jag bjuder på en espresso på Veloform.
Hej alla Miyata hoarders!
Har liite svårt att få ihop livspusslet just nu, känner mig därför nödgad att tacka nej till Don LWBs fina triple ram! Hoppas att någon annan är villig att adoptera..

Tillbaka
Topp