Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Min pippip On/off Road Runner är lite som gravel med tjocka däck 42 fast är ju stål cykel på ca17 kg och styret typ och stam går ju ändra på sen väl fungerande Shimano är kolla sick och slitage min stod nästan i 25 år blev lite rost invändigt i rör så vax skyddade invändigt och lite enklare komponenter bytt för behagligt cyklade.

En Skeppshult elit med 37 däck är jämförbar i vikt 17 kg och 18 växlar 2x9 en sådan skulle de bli i dag ny då när myiata fanns 90 talet köptes den ju ny skick.

Var cykla i går till byns coop affär träffade på lågstadiet pojkar och flickor och hundar utanför affären med sin teräng cyklar och en hade monterat ljud gas handtag vrom vrom ja skratta för kommer i håg ja ni har sånt hade vi också för 55 år sedan när vi var i den ålder ni är i.
1000000303.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Tog ut Titanen på en provrunda igår. Vågade inte ta hjulen med tuberna på där slitbanan lossnat från resten, så det blev ett annat par Mavic Cosmic (som satt på min CT3000).
Alltså... Den är lika snabb som den ser ut!

Bilagor

• 20250526_190855.webp
    20250526_190855.webp
    745.7 KB · Besök: 99
  • 20250526_191913.webp
    20250526_191913.webp
    174.7 KB · Besök: 98
Visa din Miyata!
Rensat bort lite fler tillbehör. Hur tjocka däck får jag plats med tro? Har ett par fina OnOne Smörgåsbord liggandes 😎

Visa bilaga 771347
Jag har beställt ett par schwalbe 26x2,35 till min trailrunner från -91 och som jag har mätt så borde det få plats utan problem. Din ram ser dock mer ut som dom äldre ramarna med brygga till bakbromsen och muffar på styrröret trots att det är samma årsmodell och är då kanske är tightare mellan kedjestagen, men mät så ser du vad som får plats. Framgaffeln ser ut att vara samma fat max gaffel som sitter på min.

Visa din Miyata!
hur funkar det här, har du gått omkring och känt att något är fel, eller funkar det bara så med 22.5" miyator? @LWB
Du menar en Miyata som jag inte har köpt?
Nej, den är för liten, och tro det eller ej men de 12 stålisar som är mina egna får räcka för tillfället. På tal om det så tror jag att en 18.5” On/Off ram/styrlager/gaffel i rött är up for grabs om någon är hugad. Likaså en 54 cm 3X ram/styrlager/gaffel i svart, och kanske till och med en 20.5” stål-Valley, också det ram/styrlager/gaffel. För det är som den gode Antoine de Saint-Exupéry så klokt skaldade, Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.

Visa din Miyata!
Nej, den är för liten, och tro det eller ej men de 12 stålisar som är mina egna får räcka för tillfället. På tal om det så tror jag att en 18.5” On/Off ram/styrlager/gaffel i rött är up for grabs om någon är hugad. Likaså en 54 cm 3X ram/styrlager/gaffel i svart, och kanske till och med en 20.5” stål-Valley, också det ram/styrlager/gaffel. För det är som den gode Antoine de Saint-Exupéry så klokt skaldade, Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Den där kanske 20,5”an kanske kunde vara något för min bror i väntan på en stor. 🙂

Visa din Miyata!
Låter klokt.
Jag är sugen på en 20.5 med ordentligt riserstyre, men ska försöka hålla mig

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Har tittat lite på fälg googlade finsk webbplats i Sverige har Alex fälgar dubbel i aluminium sen annan webbplats annat märke fanns enkelt fälgar i aluminium inte så dyra lite mera på dubbel fälg i pris.
Finns inte så många fälgar för fälgbroms som är bredare än 17-18 mm och hyfsat lätta. Pacenti Forza är i alla fall 20 mm breda och väger runt 450 gram.

Visa din Miyata!
Har framväxelsproblem. Får inte växeln att växla alla tre klingor åt bägge hållen. Kan få den att växla upp eller växla ner. Inte bägge.

Växeln är Deore LX FD-M567 och reglagen är tredelade Claris R2000. Det ska lira, i alla fall i teorin.

Vad ska man göra?

Visa din Miyata!
Edit: 3x:en är en 56:a och inte en 54:a.

För övrigt har jag pumpat upp och kört ut stor-3X:en i majsolen i kväll. Jäklar vad fin den är, Albatross, DX n’ all.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 771788
Vinkla ner styre, på med styrlinda, fixa frambromsen sen är den, om inte helt färdig så i alla fall cyklingsbar. Bytte den fina blanka framväxeln till en rostig LX 300.

Nån som har en något bättre framväxel till övers?
Jag köpte på moped delar punkt se framväxel 300LX för 99 kr kollade nyss har 23 stycken i lager.
Själv blev lite bocka till plåt på gammla 300 LX så fick lyft verkan studerade med orginal vad som ändrat sig var inre plåt rättat några my millimeter av tryck används och nya kedja hjälpte till.
Har för vana när hojen inte används på längre släppa ner på vajer växel på fram och bak vilket gör att fjädrarna slappa under oanvända tiden behåller spänst i användning.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har framväxelsproblem. Får inte växeln att växla alla tre klingor åt bägge hållen. Kan få den att växla upp eller växla ner. Inte bägge.

Växeln är Deore LX FD-M567 och reglagen är tredelade Claris R2000. Det ska lira, i alla fall i teorin.

Vad ska man göra?
Är det kedja kläm mot klinga upp och ner orkar inte fjäder trycka ner från drev.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det är sant. Undrens tid är verkligen inte förbi. Vetenskapen har länge anat det, men först idag har det ovedersägligen kunnat beläggas. Och belägget, mina dam… eller ja, mest herrar antar jag, belägget är att LWB har sålt inte en utan två av sina Miyata.

Den ena en 56 cm TripleCross ram och gaffel. Den andra är självaste Enpetaren, som tyvärr inte har kommit till användning här hemma lika mycket som den har förtjänat och som nu ska få bestå brorsans lila 22,5:a med sina komponenter.

Dags således att ge ram och gaffel nytt liv i en trygg och kärleksfull familj som förmår lyfta Enpetaren till samma höjd som den ändå har i sig längst där inne.

Cyklarnas respektive nya förvaltare får träda fram när tiden och de själva är mogna och berätta för Världen vilka planer de ruvar på. Men håll med om att vi ändå går en ljusnande framtid till mötes kamrater.

Visa din Miyata!
Det är sant. Undrens tid är verkligen inte förbi. Vetenskapen har länge anat det, men först idag har det ovedersägligen kunnat beläggas. Och belägget, mina dam… eller ja, mest herrar antar jag, belägget är att LWB har sålt inte en utan två av sina Miyata.

Den ena en 56 cm TripleCross ram och gaffel. Den andra är självaste Enpetaren, som tyvärr inte har kommit till användning här hemma lika mycket som den har förtjänat och som nu ska få bestå brorsans lila 22,5:a med sina komponenter.

Dags således att ge ram och gaffel nytt liv i en trygg och kärleksfull familj som förmår lyfta Enpetaren till samma höjd som den ändå har i sig längst där inne.

Cyklarnas respektive nya förvaltare får träda fram när tiden och de själva är mogna och berätta för Världen vilka planer de ruvar på. Men håll med om att vi ändå går en ljusnande framtid till mötes kamrater.
Jag ser vad du gör här, först köpa upp allt för att minska utbudet och trissa upp priserna för att sedan sälja av allt när kursen är som högst!

Tillbaka
Topp