Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Miyatan som aldrig blev såld
Historien förtäljer att den förblev osåld och under årens gång avyttrades hjulen, sadelstolpen med sadel och stödet. Den samlade damm på lagret i dryga 30år innan en happyit med skarpa ögon befriade den. Eftersom han naturligtvis redan hade ett tvåsiffrigt antal cyklar så hamnade den här på k&s och jag kunde inte låta bli….
Rafsade fram en LX växel ur en låda då originalväxeln såg lite ledsen ut, en åttadelad kassett och ett par hjul, en Selle Corsair med stolpe åkte på innan en provtur skall göras lite senare. Nämnde jag att den obrukade originalkedjan följde med? IMG_2674.webpIMG_2684.webpIMG_2683.webpIMG_2682.webp

Visa din Miyata!
Miyatan som aldrig blev såld
Historien förtäljer att den förblev osåld och under årens gång avyttrades hjulen, sadelstolpen med sadel och stödet. Den samlade damm på lagret i dryga 30år innan en happyit med skarpa ögon befriade den. Eftersom han naturligtvis redan hade ett tvåsiffrigt antal cyklar så hamnade den här på k&s och jag kunde inte låta bli….
Rafsade fram en LX växel ur en låda då originalväxeln såg lite ledsen ut, en åttadelad kassett och ett par hjul, en Selle Corsair med stolpe åkte på innan en provtur skall göras lite senare. Nämnde jag att den obrukade originalkedjan följde med?Visa bilaga 792403Visa bilaga 792404Visa bilaga 792405Visa bilaga 792406
Uj så fin!

Det ser onekligen lovande ut vad gäller däcksutrymme också. Hur breda är däcken som är på nu?

Visa din Miyata!
Har du några bra tips för att såga loss stolpen?
Ett nytt Bahco bågfilsblad, börjar med en skåra i den synliga delen innan jag börjar luta bladet innåt och sågar längsmed röret. En bra handske, tålamod. Körde tills jag tröttnade och fortsatte sedan ett antal kvällar. Det känns/hörs tydligt när man kommit igenom aluminiumet och stöter på stålet. Jag behövde två skåror mot varandra innan det kunde släppa. Skitjobb.

Visa din Miyata!
Har du några bra tips för att såga loss stolpen?
Ett nytt Bahco bågfilsblad, börjar med en skåra i den synliga delen innan jag börjar luta bladet innåt och sågar längsmed röret. En bra handske, tålamod. Körde tills jag tröttnade och fortsatte sedan ett antal kvällar. Det känns/hörs tydligt när man kommit igenom aluminiumet och stöter på stålet. Jag behövde två skåror mot varandra innan det kunde släppa. Skitjobb.
med en stiletto-såg tar det kanske en timme om en inte slöar. mycket bättre än ett bågfilsblad i handen. finns begagnade stiletto-handtag billigt på tradera.

Visa din Miyata!
En timme är ju ingenting jämfört med vad jag lagt… jag har en sån hållare för bågfilsblad som fyller samma funktion som stiletton (dvs kan det som inte bågfilen kan). Är stiletton överlägsen den med?

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Lol efter två turer ut till tyresö fick jag äntligen tag på en sådan endast för att inse att min gaffel saknar utgångshål på baksidan för skruven....
Screenshot 2025-09-09 225048.webp

Screenshot 2025-09-09 225007.webp

Har endast ett gängat hål på framsidan som jag antar är infästningspunkt för lamphållare/skärmar.

Nu råkade det hålet vara samma dimension som skruven till brake cable hangern så kunde skruva fast den men känns sådär, vetifan om det klarar av kraften som uppstår när man bromsar hårt och vet inte heller om jag vågar borra igenom 6mm så skruven kan gå genom hela gaffeln.

Såååå då var vi tillbaks till cable hangern på styrlagret men behöver köpa nytt styrlager med lägre stack height då mitt dia compe inte passar med styrlagret som satt på. Jävla evighetsprojekt den här tripple crossen.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Lol efter två turer ut till tyresö fick jag äntligen tag på en sådan endast för att inse att min gaffel saknar utgångshål på baksidan för skruven....Visa bilaga 792607
Visa bilaga 792608
Har endast ett gängat hål på framsidan som jag antar är infästningspunkt för lamphållare/skärmar.

Nu råkade det hålet vara samma dimension som skruven till brake cable hangern så kunde skruva fast den men känns sådär, vetifan om det klarar av kraften som uppstår när man bromsar hårt och vet inte heller om jag vågar borra igenom 6mm så skruven kan gå genom hela gaffeln.

Såååå då var vi tillbaks till cable hangern på styrlagret men behöver köpa nytt styrlager med lägre stack height då mitt dia compe inte passar med styrlagret som satt på. Jävla evighetsprojekt den här tripple crossen.
Överskattar du inte "kraften" från cantibromsarna nu? ;)

Visa din Miyata!
Lol efter två turer ut till tyresö fick jag äntligen tag på en sådan endast för att inse att min gaffel saknar utgångshål på baksidan för skruven....Visa bilaga 792607
Visa bilaga 792608

Ska kolla hur det är på min, ifall hålet går igenom hela, eller om det är ett gängat hål. Ifall det sistnämnda så känner jag mig inte direkt orolig. Är ganska kralligt gods i gaffelkronan.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 792608

Fram med borrmaskinen bara. Finns ju hur mycket gods som helst där du ska borra.

Visa din Miyata!
Ska kolla hur det är på min, ifall hålet går igenom hela, eller om det är ett gängat hål. Ifall det sistnämnda så känner jag mig inte direkt orolig. Är ganska kralligt gods i gaffelkronan.
tack!

Fram med borrmaskinen bara. Finns ju hur mycket gods som helst där du ska borra.
Ja det kanske är säkrare?

Kraften på bromsokshållarna borde vara mycket större än kraften på det vajerstoppet va?
alltså jag vet inte, jag tänker att det blir en hel del repetetiv kraft uppåt varje gång man bromsar och tänker att gängorna som håller fast den nu inte riktigt är designade för det? Till slut borde ju gängorna nötas av kraften som uppstår då skruven rör på sig lite gran?

Visa din Miyata!
tack!

alltså jag vet inte, jag tänker att det blir en hel del repetetiv kraft uppåt varje gång man bromsar och tänker att gängorna som håller fast den nu inte riktigt är designade för det? Till slut borde ju gängorna nötas av kraften som uppstår då skruven rör på sig lite gran?
Jag kör den lösningen på min miyata och har inte märkt av några problem än. Apropå anekdotisk bevisföring...

Visa din Miyata!
Stod och vägde alternativen men landade i att fästa i det gängade hålet enbart.
Tack!
Borra. Stora krafter på hängaren. Man vill ha den så stum som det bara går.
Ja det var det jag var rädd för. Om jag borrar så går det ju att klämma fast hängaren med genomgående skruv och brickor på ett helt annat sätt än förlita sig på några mm gängor.

Visa din Miyata!
Är inte det att ha lite väl stor tilltro till sin egen nypkraft? Men, each to their own så att säga! Gör det som känns bäst för dig och som du känner dig mest trygg med skulle jag säga.
Det är bra med hävarm i ett bromshandtag.

Saxat från Sheldon

Mechanical Advantage

Three separate factors determine the mechanical advantage of any particular cantilever braking system. The total mechanical advantage of the system is the product of all three multiplied together:
  1. The first factor is the brake lever itself. The lever's mechanical advantage is determined by the distance from the lever's pivot to the cable end, and by the effective length of the brake lever from its pivot to where the rider's fingers grip it. Typical mountain-bike type brake levers give a mechanical advantage of around 3 1/2, old-style drop-bar levers around 4, and "æro" drop-bar levers around 4 1/2. Levers for direct-pull ("V-type") brakes are around 2.
Så 10 kg i nypan blir 35 kg på hängaren.

Visa din Miyata!
Tack!

Ja det var det jag var rädd för. Om jag borrar så går det ju att klämma fast hängaren med genomgående skruv och brickor på ett helt annat sätt än förlita sig på några mm gängor.
Landsvägscyklarna har väl i princip samma gaffelkrona, bara något smalare, och de är genomborrade. Använder man utvändig mutter behöver inte hålet vara så stort heller.

Edit. Den Miyata 100 som är överst på sidan är också borrad rak genom.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
tack!

Jahaa, jag har läst slarvigt. Jag trodde det handlade om ifall du vågade borra eller inte. Jag hade 100% borrat, de små gängorna tror jag inte heller håller i längden! Borra rätt igenom, sätt bult med nylonmutter eller lockige på andra sidan. Kommer bli kanon, de flesta gafflarna från den tiden är ju konstruerade på det sättet!

Visa din Miyata!
Föremålet för de nu aktuella svärmerierna är en TripleCross i storlek 56 cm. Den gick för några månader sedan till den gode Slajsar'n, och när den gjorde sin stolta entré i hans stall så började de andra stutarna att rycka i sina grimmor och skrapa med sina hovar. Slajsar'n har på ett föredömligt sätt själv redogjort för dessa eskapader, men det bar sig i korthet inte sämre än att hans QC kom i rull igen och att 56 cm TripleCross:en återbördades till la Casa.

Här befinner den sig nu sedan ett par dagar. Planerna för både den och min andra 56:a, dvs Mustaschkryssar'n, är på intet vis huggna i sten. Men kanske, kanske att Mustaschkryssar'n äntligen ska få bli kvitt sitt hemska mustaschstyre och istället få en bock med styrändsreglage. Förhoppningsvis funkar en hederlig randobock bättre än mustaschstyret - snacka om knasstyre! - så att cykeln blir användbar. Mustaschstyret har redan bockstyrebromsreglage och styrändsväxlar så det blir ett enkelt byte.
Saknar du en randobock så har jag en till övers.
Handslag i skymningen. Kontraband som byter ägare.

Tankar och planer börjar klarna. Somligt läggs till och annat dras ifrån. Det kan bli bättre än vi anade, det här.
På samma sätt som en fjärils vingslag på ena sidan jorden utlöser en orkan på den andra så utlöste Slajsar’ns ansvarslösa återbördande av 56:a-trippeln till la Casa en händelsekedja vars sista länk vi ännu inte har sett smidas.

En av de starkaste länkarna hittills fogades dock till Det Stora Maskineriet idag i och med att Peth:s Nitto 132 randobock levererades. Den visade sig vara identisk med den som sitter på Trippelkryssar’n, och dess cockpit är i mångt och mycket vad som gör den cykeln så otroligt behaglig att cykla på. Planen nu, och en plan som har vuxit till något mycket, mycket större än både Mustaschkryssar’n och Slajsar-56:an, är därför att sätta 132:an på tusingen, vars styre jag har velat gilla men i ärlighetens namn aldrig riktigt kommit överens med. Utifrån hur väl 132:an passar på Trippelkryssar’n så hoppas och tror jag att den kommer att göra underverk även på tusingen.

Så skulle det bara på styrlinda också. Men Veloform hade slut på LWB-standarden Newbaum’s bruna, och inga av de övriga lindor som jag har testat har varit lika lätta att få hyfs på som Newbaum’s. Så vad göra, hålla fast vid färgen och gå Velox eller hålla fast vid Newbaum’s och mot Anders inrådan gå bananas?

Bananas såklart:
77921815674__9F5A619F-7A97-4F04-95A0-BE9087811EA6.webp

Veloform-Anders snygg-rando med nylackad vit linda som referens jämte fyra rullar grön Newbaum’s.

Det gröna kommer förhoppningsvis att bli något, just det, gröndjävulskt snyggt med några lager schellack. Tänk er något åt olivhållet, ihop med tusingens flejkgrå. Det kommer att bli som… som… som en schellackad bomullslinda i indiansommarens snyggaste solnedgång. Jag återkommer med bilder, men kom ihåg var ni läste det först.

Jag upprepar således, det kan bli bättre än vi anade, det här.

Visa din Miyata!

Saxat från Sheldon

Mechanical Advantage

Three separate factors determine the mechanical advantage of any particular cantilever braking system. The total mechanical advantage of the system is the product of all three multiplied together:
  1. The first factor is the brake lever itself. The lever's mechanical advantage is determined by the distance from the lever's pivot to the cable end, and by the effective length of the brake lever from its pivot to where the rider's fingers grip it. Typical mountain-bike type brake levers give a mechanical advantage of around 3 1/2, old-style drop-bar levers around 4, and "æro" drop-bar levers around 4 1/2. Levers for direct-pull ("V-type") brakes are around 2.
Landsvägscyklarna har väl i princip samma gaffelkrona, bara något smalare, och de är genomborrade. Använder man utvändig mutter behöver inte hålet vara så stort heller.

Edit. Den Miyata 100 som är överst på sidan är också borrad rak genom.
Jahaa, jag har läst slarvigt. Jag trodde det handlade om ifall du vågade borra eller inte. Jag hade 100% borrat, de små gängorna tror jag inte heller håller i längden! Borra rätt igenom, sätt bult med nylonmutter eller lockige på andra sidan. Kommer bli kanon, de flesta gafflarna från den tiden är ju konstruerade på det sättet!
Tack allesammans <3 då plockar vi fram borren ikväll, tror till och med jag har metallborrar i rätt storlek. Borde vara hyfsat lätt att få ett genomgående hål rakt med skruvstäd och gå genom det redan gängade hålet på framsidan.

Visa din Miyata!
Tack allesammans <3 då plockar vi fram borren ikväll, tror till och med jag har metallborrar i rätt storlek. Borde vara hyfsat lätt att få ett genomgående hål rakt med skruvstäd och gå genom det redan gängade hålet på framsidan.
Tog en jämförelsebild och gaffelkronorna verkar vara helt identiska i övrigt, även bredden är samma

20250911_161314.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
På samma sätt som en fjärils vingslag på ena sidan jorden utlöser en orkan på den andra…

En av de starkaste länkarna hittills…

…Peth:s Nitto 132 randobock…

…så hoppas och tror jag att den kommer att göra underverk även på tusingen.

…således, det kan bli bättre än vi anade, det här.
Uppdatering:
Den faktiskt riktigt snyggt lindade bomullslindan på tusingens gamla styre, med schellack och allt, fick bli ett offer för bekvämligheten. Igår blötte jag upp änden på lindan med t-sprit och rev med tungt hjärta men höga förväntningar av alltihop, dels för att få loss bromshandtagen, dels för att kunna trä styret genom stammen.

Med det gjort så åkte 132:a-bocken på och så tog jag en testtur på några mil med nya styret.

Redan från början kändes cykeln bättre än med det förra styret. Däremot var det ett fixande och ett trixande med bromshandtagens placering och styrets vridning i stammen för att få det så bra som möjligt. Vis av tidigare misstag erfarenhet körde jag därför styret utan linda, vilket kändes skönt 80-talspundigt.

Cykeln är med sina 60 cm i största laget, hur mycket jag än vill få det till något annat. Men det nya styret är ändå ett stort fall framåt. Tusingen kommer inte att konkurrera ut Trippelkryssar’n, men med nya cockpiten så spelar de ändå nästan i samma liga. Och att vara knivsudden mindre perfekt än Trippelkryssar’n säger mer om hur bekväm den är än om hur obekväm tusingen skulle vara.

Med styret grönlindat och bärnstensschellackat så kommer vi ha lika lite att skämmas över som att skylla på, tusingen och jag.

Socknens största Miyata 1000 invid landets maffigaste tall:
IMG_8276.webp

Jag matade in några fritt påhittade siffror, ett par bilder på min Miyata, mina ofullständiga grundskolebetyg - vem behöver kunskapssträvan när vi har AI? - och en bild på en stiliserad blåsippa i chatt HPV och fick på så vis, helt utan att behöva vare sig tänka eller kunna själv, fram det här, som jag stolt skickade till chefen som om det var något jag själv hade skrivit:
IMG_8278.webp

Visst är det skönt när man får vara precis så urbota dum som man är och istället bara får sörpla i sig en nocco till?

End of rant.

Ytterligare någon mil och så kom vi till den lilla stationskuren:
IMG_8281.webp

Där unnade vi oss en sista (?) justering av styret och en slurk nyponsoppa för jr, sedan anträddes klättringen hemåt.

En vis man sa en gång att det kan bli bättre än vi anade. Jag sätter min tusing i pant på att han hade rätt.

Visa din Miyata!

Saxat från Sheldon

Mechanical Advantage

Så med två fingrar och nypa väldigt hårt kanske man kommer upp i 20kg innan utväxlingen?
Så säg 700N kraft på vajern.

brottgränsen på en 10.9 M5 är ungefär 15kN.
Fullgod gängkontakt är väl ungefär 4.5mm i stål

Ifall man känner sig jätteorolig för kvaliten på gängorna i gaffeln kan man väl skruva på en extra mutter på insidan av gaffelkronan som att det var ett ogängat hål. Men jag vet inte ifall jag skulle vara orolig för att jag skulle slita ur gängorna ur gaffelkronan?

Visa din Miyata!
Jag har börjat pendla till jobbet och behöver nu ett riktigt vapen till hoj för att hålla farten med de bistra Schwalbe Marathon Plus männen. Notera de tunna Maxxis Dominatrix däcken, jag hatar looken men allt är värt att testa.

Dagen meck var dock vevlagret som tidigare definitivt inte ville ut men som nu glappade så mycket att jag inte kunde tåla det mer. Med rätt verktyg och blåslampan kunde jag äntligen knacka loss det. Lagerbanorna hade en hel del pitting, jag bytte till en marginellt bättre axel och rengjorde och fettade in kullagren. Lillklingan fram rykte också eftersom jag inte kommer att använda den på den flacka sträckan (22 km) till jobbet.

KogaMiyata-vevlager - 1.webp
KogaMiyata-vevlager - 1 (1).webp

Visa din Miyata!
Det går ju sådär med att hitta en Dia compe till 1 1/8" om man inte vill beställa från Japan...

Specialized Tricross Brake Hanger | 9890-6000 | TCMcykel.se som @Peth tipsade om han ta slut innan jag kom till skott.

Vad hindrar mig ifrån att köpa ett kit med V-bromsar för att komma ifrån problemet?

Visa din Miyata!
Det går ju sådär med att hitta en Dia compe till 1 1/8" om man inte vill beställa från Japan...

Specialized Tricross Brake Hanger | 9890-6000 | TCMcykel.se som @Peth tipsade om han ta slut innan jag kom till skott.

Vad hindrar mig ifrån att köpa ett kit med V-bromsar för att komma ifrån problemet?
Reglagen för v-bromsar drar mer (eller är det mindre?) wire än de för canti, så du kanske åker på att byta dem också. Men annars bör det fungera.

Visa din Miyata!

Är det styrstammen som är 25,4 mm eller styrröret? Ifall det är styrstammen och styrröret sålunda är 28,6 mm, så vill jag minnas att jag har en sådan kabelhängare liggandes. Problemet är bara att jag inte vet var.

Jag har en Tektro-hängare liggandes.
IMG_6900.webp

Visa din Miyata!
1000005215.webp

Det kom ett franskt paket. Komplett med hål och tillhörande spänning i vardagen! Ligger det ett spår av cykeldelar på en postterminal någonstans i Køge? Råkade en fransk brevbärare svinga sin lunchbaugette så oförsiktigt att skada uppstod?

1000005214.webp

Efter nervös uppackning och inräkning kunde jag konstatera att allt jag beställt fanns kvar! Det finns hopp om cykelbygge!

Den skarpsynte läsaren noterar att vissa delar åkte med av bara farten. Till exempel hade det blivit en väldigt lustig cykel med tre styren. Men så skulle jag egentligen bara beställa de rostfria skärmarna från första början.

Uppdatering kommer när jag lyckas smita ut i garaget nästa gång.

Visa din Miyata!
Kom hem från kvällens aktiviteter tidigare än förväntat. Gick ut i garaget och gjorde en Alfons Åberg. Jag ska bara...

Tyvärr blev kvällens mek-session vad som bäst går att beskriva som ett fall framåt.

Det började bra med nya fälgband och slangar.
1000005228.webp

Jag monterade på däcken på hjulen, och hjulen på cykeln med snabbkopplingarna jag köpt. Så här långt allt gott!
1000005230.webp

Men underbart är kort, och längre än så här kom jag inte idag. Självklart var det inte mitt fel, utan jag skyller det på den franska webbsidan jag beställde saker ifrån.

Styrstammen visade sig vara 22 mm, inte 25,4 mm som var planen. Så nu har jag två styrstammar med för liten diameter. Tredje gången gillt brukar man ju säga...

Men sadelstolpen passade i alla fall. Visst hade jag en passande skruv för att få fast den? Nej, så klart inte!

Nåja, jag kan ju passa på att justera styrlagret och dra åt det. Jag har saknat en tillräckligt stor skiftnyckel/blocknyckel, så det passade jag på att köpa när jag ändå var på Biltema. Hade varit bra om jag hade kollat vad jag köpte, det saknades en ynka millimeter. Här tröttnade jag och tog fram polygripen och en trasa. Sen packade jag ihop och gav upp.

Mer bygge någon gång i framtiden. Kanske lyckas jag hämta skruvar från Kashmirsocialist i helgen. Då kan jag montera bromsar i alla fall!

Visa din Miyata!
Kom hem från kvällens aktiviteter tidigare än förväntat. Gick ut i garaget och gjorde en Alfons Åberg. Jag ska bara...

Tyvärr blev kvällens mek-session vad som bäst går att beskriva som ett fall framåt.

Det började bra med nya fälgband och slangar.
Visa bilaga 794336

Jag monterade på däcken på hjulen, och hjulen på cykeln med snabbkopplingarna jag köpt. Så här långt allt gott!
Visa bilaga 794337

Men underbart är kort, och längre än så här kom jag inte idag. Självklart var det inte mitt fel, utan jag skyller det på den franska webbsidan jag beställde saker ifrån.

Styrstammen visade sig vara 22 mm, inte 25,4 mm som var planen. Så nu har jag två styrstammar med för liten diameter. Tredje gången gillt brukar man ju säga...

Men sadelstolpen passade i alla fall. Visst hade jag en passande skruv för att få fast den? Nej, så klart inte!

Nåja, jag kan ju passa på att justera styrlagret och dra åt det. Jag har saknat en tillräckligt stor skiftnyckel/blocknyckel, så det passade jag på att köpa när jag ändå var på Biltema. Hade varit bra om jag hade kollat vad jag köpte, det saknades en ynka millimeter. Här tröttnade jag och tog fram polygripen och en trasa. Sen packade jag ihop och gav upp.

Mer bygge någon gång i framtiden. Kanske lyckas jag hämta skruvar från Kashmirsocialist i helgen. Då kan jag montera bromsar i alla fall!

Mmmh. Det känns som att du måste köpa ett par cyklar till för att dels kunna ta delar av och även kunna hitta ett hem åt felköpen. Det är helt normalt i den cirkulära ekonomin i där ute i garaget.

Visa din Miyata!
Mmmh. Det känns som att du måste köpa ett par cyklar till för att dels kunna ta delar av och även kunna hitta ett hem åt felköpen. Det är helt normalt i den cirkulära ekonomin i där ute i garaget.
Hänvisar till dig när min fru undrar vad det är för konstiga paket som dyker upp! Eller... Det behövs egentligen inte. Senaste gångerna jag har kommit hem med paket har hon bara suckat lite lätt och frågat vad jag har beställt för cykeldelar den här gången. 😁

Fick faktiskt en cykel av grannen som hans barn växt ur, men det är alldeles för moderna standarder på den. Men sedan cykelmeken la ner här i byn har det å andra sidan varit ett nettoflöde åt andra hållet med delar för att hålla diverse cyklar rullades.

Visa din Miyata!
Äntligen fick tag Miyata tidning från 1987
Så helt oanvända han sa ligger i låda sen 1987 😳
Kul läser även fint bild Miyata 512 och 610
Läst specifikation förvånad 110 och 512 var inte samma ram storlek
110 65” och 512 66”
Haft tidning 1992 kastar 20 år sen ångar MAX

Bilagor

• IMG_2002.webp
    IMG_2002.webp
    308.2 KB · Besök: 45
  • IMG_2003.webp
    IMG_2003.webp
    366 KB · Besök: 47
  • IMG_2005.webp
    IMG_2005.webp
    331.3 KB · Besök: 57
  • IMG_2001.webp
    IMG_2001.webp
    393.4 KB · Besök: 47
  • IMG_1999.webp
    IMG_1999.webp
    342.8 KB · Besök: 44
  • IMG_1998.webp
    IMG_1998.webp
    275.6 KB · Besök: 41
Visa din Miyata!
Äntligen fick tag Miyata tidning från 1987
Så helt oanvända han sa ligger i låda sen 1987 😳
Kul läser även fint bild Miyata 512 och 610
Läst specifikation förvånad 110 och 512 var inte samma ram storlek
110 65” och 512 66”
Haft tidning 1992 kastar 20 år sen ångar MAX
Kul att det skrivs ut att 610 har ett diagonalrör som är 1,2/0,9/1,0, märkbart när man cyklar och visar på vilken fin ram det är, få ramar är så välbyggda som Miyata 610/1000. Sågade itu en upprostad Triple Cross från 1990 och mätte samma på den, första bilden visar diagonalröret uppe vid styrhuvudet och andra nere vid vevhylsan

photo_download.gne
photo_download.gne

Visa din Miyata!
Succéartad lördagskväll!

Som jag skrivit tidigare i tråden har jag haft en fast sadelstolpe sedan i vintras. Den har gått att rubba nedåt så egentligen har jag haft gott hopp att inte behöva använda lut eller såga, men jag har heller inte riktigt trott på det. Men ikväll cyklade jag till närmsta rejäla skruvstycke för att smyglåna och testa använda ramen som hävarm. Hade med mig verktyg för att demontera det mesta men det behövdes inte alls.
Först monterade jag cykeln åt andra hållet men det funkade inget vidare då bordet inte var fastsatt i något.. Men efter att ha vänt på den och använt bordet som mothåll knakade det till utan särskilt mycket kraft!
20250920_184603.webp

Nästan ute.. Som ni ser hade jag försökt dra i en skruv och annat för att få grepp för vanliga handverktyg utan att lyckas.

20250920_185604.webp

Och helt ute! Här ser man också hur långt ner korrosionen satt. Nu återstår bara att beställa ny stolpe i den klassiska storleken 26.8.

20250920_185727.webp

Tillbaka
Topp