Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
På tal om 20,5”or så rastade jag en annan sådan idag för första gången på ett tag.
1759240452315.webp

Visa din Miyata!
Riktigt fin. Är den också med sadeln på 72 cm?
Om jag får fatt i den jag har på g så tänker jag att ha sadeln på ca 70 och använda en kortare stam.
Inte en Miyata, men jag byggde en lång och racig 20” mtb ram från mitten av 90-talet med sadelhöjd på ca 68cm. Körde 60mm stam och styre med backsweep. Riktigt skön cykel.

Så 20.5” med 70cm sadelhöjd borde funka bra. Säkert kortare reach på en Miyata också

Visa din Miyata!
Inte en Miyata, men jag byggde en lång och racig 20” mtb ram från mitten av 90-talet med sadelhöjd på ca 68cm. Körde 60mm stam och styre med backsweep. Riktigt skön cykel.

Så 20.5” med 70cm sadelhöjd borde funka bra. Säkert kortare reach på en Miyata också
Sadelhöjden är jag inte så rädd för nu när man ser bilder på andra 20.5:or. Det är väl standover som kanske blir den tuffa biten.
Har raka styren på mina små. Men kommer ju helt klart få tänka lite annorlunda med en ram som kanske egentligen är lite för stor.

Visa din Miyata!
Sadelhöjden är jag inte så rädd för nu när man ser bilder på andra 20.5:or. Det är väl standover som kanske blir den tuffa biten.
Har raka styren på mina små. Men kommer ju helt klart få tänka lite annorlunda med en ram som kanske egentligen är lite för stor.
Standover var aldrig ett problem på min cykel. Den kändes överlag aldrig så stor som den faktist var. Jag hade den som lekcykel, gjorde bunnyhops och cyklade på bakhjulet. Vanligt rakt styre ihop med en kort stam funkar säkert fint på den cykel du funderar på

Visa din Miyata!
Riktigt fin. Är den också med sadeln på 72 cm?
Om jag får fatt i den jag har på g så tänker jag att ha sadeln på ca 70 och använda en kortare stam.
Tack :)
Ja, ca 72 cm.
Det borde ju funka fint med en kort stam. Med mitt styre på bilden behövs dock ganska lång stam som synes så det beror ju lite på vilken modell styre det blir på din.

Visa din Miyata!
Nu har jag kommit någonstans på vägen.
Min cykel Dalspringaren är ju i ett riktigt tråkigt skick just nu. Uppochner, ensam och nästan övergiven.
2780.webp

Jag fick idag både reglage från Danmark och bakväxel här ifrån happy, det gjorde ju mig minst sagt happy.

Men steg ett var ju nu att få av ESI-greppet. Det var ju lättare sagt än gjort. Men efter att visat vem det är som verkligen är kungen och inte bortsprungen så fick jag slutligen av det.
2786.webp

Så snabbare än vad du kan läsa det här inlägget drog jag på ett 9-delat tumreglage.
2792.webp

Och sen bytte jag ut min 11-delade bakväxel och satte dit mitt nya 9 delade xtr m952a.

2828.webp

På med nya höljen och sen nu var det bara att vänta och se ifall @iionasson kan bära svaret på mina böner, så jag kan återgå till att shredda lite feta trails och pendla till jobbet i stil.

Grymt att läsa om alla här i tråden hjälpa varandra på olika sätt. Mycket kul!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu är ju lacken på Miyata så förbannat bra att det sällan blir några fula skav. Men om det skulle ske så var detta jäklarimej fint:

Verkar även finnas på Panduro mfl ställen.

Visa din Miyata!
Nu är ju lacken på Miyata så förbannat bra att det sällan blir några fula skav. Men om det skulle ske så var detta jäklarimej fint:

Verkar även finnas på Panduro mfl ställen.

Verkligen coolt, men skyddar det nåt. Eller är det bara coolt?

Visa din Miyata!
Skrot - 1.webp

Dagens fynd från cykelåtervinningen där jag idag lämnade in en cykel...ute stod en skrotlåda övervuxen med brännässlor, för intressant för att låta bli att rota igenom. Jag fann en massa riktigt skrot men också stammar från Sakae Ringyo, Marin Lite, CODA och sen en CNC-fräst skönhet från Point Racing. Svarta M650 cantisar med DX-reglage låg i en sladdrig plastkasse, ett par STX RC bromshandtag såg jag glimra under vatten på botten av en tunna och lyckades fiska upp. Vilken är din favorit?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 797348

Dagens fynd från cykelåtervinningen där jag idag lämnade in en cykel...ute stod en skrotlåda övervuxen med brännässlor, för intressant för att låta bli att rota igenom. Jag fann en massa riktigt skrot men också stammar från Sakae Ringyo, Marin Lite, CODA och sen en CNC-fräst skönhet från Point Racing. Svarta M650 cantisar med DX-reglage låg i en sladdrig plastkasse, ett par STX RC bromshandtag såg jag glimra under vatten på botten av en tunna och lyckades fiska upp. Vilken är din favorit?
Bara den där Coda stammen är ju riktigt godis om man ska bygga en gammal fin Cannondale.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 797348

Om du inte behöver STX RC så köper jag dom mer än gärna av dig! Har ett projekt som bara saknar handtagen!

Visa din Miyata!
Om du inte behöver STX RC så köper jag dom mer än gärna av dig! Har ett projekt som bara saknar handtagen!
De sitter redan på mitt Marin Rocky Ridge bygge som av 2-3 anledningar behöver ha canti bak och V-broms fram...ska testa om H/L inställningen på STX RC:n kan ge acceptabel feeling och bromsverkan i denna setup. Hellre det än att ha 2 olika handtag.

Visa din Miyata!
Fin modell till hyfsat pris i Umeå:

(…även om jag alltid blir misstänksam mot dolda men kända skavanker när det sägs ”säljes i befintligt skick”.)
IMG_8454.webp
IMG_8455.webp

Visa din Miyata!
[SKÄMT]
Tror mycket på den här jag köpt, tänker att det kommer öka säkerheten betydligt att inte behöva visa med handen vid sväng utan kunna ha båda händerna på styret plus att den syns i mörker. Vad säger ni, den borde väl göra sig på en röd Runner?

20251004_213016.webp

Visa din Miyata!
Monterat och klart!

20251006_141458.webp

Såklart bara på skoj, fast man skulle ju förstås kunna montera den bak med varningsblink på båda för att få bilister att hålla avstånd när de kör om. Hittade detta ting i en låda jag fick för länge sedan med blandat överblivet från en cykelbutik. Gissar att den är från tidigt 80-tal men kanske kul för någon liten cyklist även idag?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Monterat och klart!

Visa bilaga 797604

Såklart bara på skoj, fast man skulle ju förstås kunna montera den bak med varningsblink på båda för att få bilister att hålla avstånd när de kör om. Hittade detta ting i en låda jag fick för länge sedan med blandat överblivet från en cykelbutik. Gissar att den är från tidigt 80-tal men kanske kul för någon liten cyklist även idag?
Jag har tänkt tanken ofta att stigpinne är lösningen på bilar som inte håller avstånd :) Det där borde vara ungefär samma?. Rapportera gärna hur det faller ut!

Visa din Miyata!
Jag har tänkt tanken ofta att stigpinne är lösningen på bilar som inte håller avstånd :) Det där borde vara ungefär samma?. Rapportera gärna hur det faller ut!
Haha, de är redan avmonterade, Men kanske jag testar ändå någon gång, har funderat på att köpa en blinkande röd dagsljuslampa att ha bak, ganska många landsvägscyklister har sådana men tror inte jag sett det hos någon av de jag mött som cyklat långt och de kostar en hel del så det har inte blivit av än och den här skulle kunna fylla samma funktion, synd bara att den inte är led.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Haha, de är redan avmonterade, Men kanske jag testar ändå någon gång, har funderat på att köpa en blinkande röd dagsljuslampa att ha bak, ganska många landsvägscyklister har sådana men tror inte jag sett det hos någon av de jag mött som cyklat långt och de kostar en hel del så det har inte blivit av än och den här skulle kunna fylla samma funktion, synd bara att den inte är led.
Aha, förstår! Borde gå att konvertera till LED men kanske stort projekt?

Jag kör alltid blinkande led bak när det är lite glåmigare väder. (Bontragers Drl). Känns väldigt tryggt när det är skymning, regnigt etc. De kostar en del men jag tänker att hjälmar och annan säkerhet får vara dyrt.

Visa din Miyata!
Mycket skit som går nu. Smittsamt.
Jag har gått hemma dryga veckan med covid, och fastän jag inte mår fullt så illa som jag förtjänar så är det inte läge att sätta sig i sadeln. Svårt underbecyklad således. Och som lönnfet västerlänning, vad gör man när känslolivet börjar stöka? Jo, shoppar såklart.

Som jag skrev för några veckor sedan så fick tusingen nytt styre och första testerna var mycket positiva. Därefter blev det limegrön Newbaum’s-linda från Veloform.

I eftermiddags när jag fick nog av att ligga i soffan och knapra Alvedon och tycka synd om mig själv så stövlade jag resolut ut i verkstan för att linda styret, bara för att påminnas om att jag först behöver ha styrändsreglagen i ordning. Om tusingen någon gång ska kunna jämföra sig med Trippelkryssar’n så inte fan kan man vika sig dubbel ner till diagonalröret varenda gång man ska växla?

Efter att ha snålat i åratal så bestämde jag mig, fort som vinden innan omdömet hann ikapp, för att beställa ett par likadana Dia Compe ENE styrändsreglage som sitter på Trippelkryssar’n och som funkar så otroligt bra. Så nu jävlar.
Visa bilaga 796457
Jag får ge mig till tåls några dagar, men sedan blir det tusingens Second Coming of Age, med styrändsreglage, bra vajrar och höljen, dels till växlarna, dels till bromsarna som hittills har varit tämligen värdelösa. Skulle jag rentav unna mig en 7x till 9x conversion? Tänk er ovanpå det limegrön styrlinda med några lager bärnstensschellack. Låt hösten komma!
Några dagar hette det. I lager hette det också. Och de fanns kanske i lager, men vad i hela fridens namn hjälper det när det är dhl som ska ombesörja frakten?

Paketet med styrändsreglagen lyste med sin frånvaro ända tills jag ringde och frågade vart det tagit vägen.

Vill ni gissa?

En jävla snorjärs på dhl med hyfs som den millennial han säkert var berättade att jo, paketet ligger här på terminalen. Ville jag komma förbi och hämta det själv eller skulle dhl köra ut det?
Tack, jag kommer och hämtar det själv. Man kunde annars tro att dhl skulle klara av paketleveranser, men nej, ge mig bara adressen så kommer jag till er och räddar mitt paket.

Så kom det sig att jag ägnade grabbens parkourträning ikväll åt unboxing:
IMG_8464.webp

Nu är det spännande va?

Här är de, de små gottebakelserna:
IMG_8465.webp

Gör de sig bara hälften så bra på tusingen som de likadana gör sig på Trippelkryssar’n så kommer tusingen att snäppa upp sig både ett och två pinnhål.

Nu är det bara tid och tålamod som saknas, så åker reglagen och den gröna lindan på styret och tusingen vaknar upp efter sin ansiktslyftning som en veritabel bomb, all 39 years of her.

Visa din Miyata!
Några dagar hette det. I lager hette det också. Och de fanns kanske i lager, men vad i hela fridens namn hjälper det när det är dhl som ska ombesörja frakten?

Paketet med styrändsreglagen lyste med sin frånvaro ända tills jag ringde och frågade vart det tagit vägen.

Vill ni gissa?

En jävla snorjärs på dhl med hyfs som den millennial han säkert var berättade att jo, paketet ligger här på terminalen. Ville jag komma förbi och hämta det själv eller skulle dhl köra ut det?
Tack, jag kommer och hämtar det själv. Man kunde annars tro att dhl skulle klara av paketleveranser, men nej, ge mig bara adressen så kommer jag till er och räddar mitt paket.

Så kom det sig att jag ägnade grabbens parkourträning ikväll åt unboxing:
Visa bilaga 797948

Nu är det spännande va?

Här är de, de små gottebakelserna:
Visa bilaga 797949

Gör de sig bara hälften så bra på tusingen som de likadana gör sig på Trippelkryssar’n så kommer tusingen att snäppa upp sig både ett och två pinnhål.

Nu är det bara tid och tålamod som saknas, så åker reglagen och den gröna lindan på styret och tusingen vaknar upp efter sin ansiktslyftning som en veritabel bomb, all 39 years of her.
Tjusigt! 39 år är den ultimata åldern har jag hört.😊

Notering kring DHL: Jag bad dem förklara sitt uppdrag för mig förra veckan, när jag ytterst ovagt antydde att de visade tydliga tecken på att inte kunna uppfylla det på ett bra sätt.

Jag hade en stark känsla av att vara som en mygga på en blåval i mina försök att framföra kritiken. Dels kommer man förmodligen inte igenom huden, men framförallt kommer man inte ens åt valjäveln för den gömmer sig i ett helt annat element än det man själv befinner sig i. En gång för något år sedan lyckades jag tillslut få tag i en engelsktalande människa med tydlig indisk brytning som var mycket medlidsam, men oklart om jätteföretaget infört några nya rutiner sedan dess..

Som körsbäret på toppen fick jag till slut ut ett paket som var mosat från alla håll, precis sådär lagom mycket att de två uppsättningarna bromsbelägg som var paketets mest akuta innehåll inte längre befann sig i paketet... Tur att man är en människa som tar saker med ro.(?)😇

Visa din Miyata!
Kan man shimsa en sadelstolpe 25,4 till 26,8? Helst med DIY-lösningar typ aluminum från en läskburk. Är det realistiskt? Någon här som gjort? 25,4 verkar vara en vanlig dimension?

Visa din Miyata!
Jag är lågintensivt på jakt efter en touringhoj, typ en Miyata 1000, triple cross, Nishiki motsvarande med cantibossar. Är det nån som sitter på nåt, ram eller cykel? Jag är 1.80, vet inte om jag har konstig längd på armar eller ben.
Undrar också vilka fälgar ni bygger hjul på om ni kör 650B?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp