Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ujuj, riktigt fin! Snyggt med pakethållare också!Restaurerade en Miyata 100 som jag ska ha att pendla på.
före:
Visa bilaga 802276
Efter:
Visa bilaga 802277
Ett helsike med gamla cyklar och fastrostade saker. Fick själv en bristning i armen efter att ha hamrat på en gammal Miyata i somras.Rätt verktyg, brickor från Biltema, skruva fast med skruven för vevarmarna, vrida, kamske slå lite med hammare.Visa bilaga 802238
Otäckt, men också rörande att se vad man är beredd att utstå för att hålla cyklarna rullande.Ett helsike med gamla cyklar och fastrostade saker. Fick själv en bristning i armen efter att ha hamrat på en gammal Miyata i somras.
Varning för starka bilder
Visa bilaga 802285Visa bilaga 802286
And You Will Know Me by the Trail of Schellack-skvätt.Efter några längre turer med tusingen och dess nya styre så känner jag mig hemma med var reglagen ska sitta. Puritanerna kommer att hitta fler detaljer att anmärka på än det finns loppor på en byracka, men han som ska köra cykeln, för honom passar det så som det ser ut nu.
Visa bilaga 802255
Styrändsreglagen monterade och lindan lindad. Återstår att montera nya vajrar och höljen till både bromsar och växlar och sedan gå loss med schellack på lindan och se vilken väg det limegröna tar av det. Låt det roliga börja.
Det där med höljen ja. Jag snålar alltför ofta på dem och bromsverkan blir kanske därefter. Vilka kör du med, vilka är någorlunda rimligt prissatta men ändå klart bättre än billiga shimano?And You Will Know Me by the Trail of Schellack-skvätt.
Idag snodde jag hampgarn runt början och slutet på styrlindan, dels uppe vid stammen, dels nere vid styrändsreglagen…
Visa bilaga 802343
…och gav sedan det hela en första strykning med schellack:
Visa bilaga 802346
Det kommer att bli många fler lager och förhoppningsvis både mer djup och mer spännande färgskiftningar. Men redan nu går det åt rätt håll. Innan jag släpper alla hämningar och dränker alltihop i schellack så ska jag få höljena till växelreglagen på plats. När sedan även bromsarna får nya, vassa höljen så hoppas jag att de återfår lite användbart bett. I dagsläget, med några billiga shimano standardhöljen, så är bromsarna rent bedrövliga.
Till slut kanske trimningen lyfter den gamle trotjänaren till sådana höjder att den har förtjänat sitt eget par Pasela-35:or?
Nu var det inte mig du frågade men enligt uppgift ska shimano sp51 vara bäst, det är egentligen för växelvajer men är kompressionslös med samma mått som för bromsvajer. De är gjorda på samma sätt som växelhölje, dvs längsgående stål istället för tvinnat, fast biffigare. Har inte hunnit prova själv än. Jagwires pro, cgx sl är bra enligt mig själv...Det där med höljen ja. Jag snålar alltför ofta på dem och bromsverkan blir kanske därefter. Vilka kör du med, vilka är någorlunda rimligt prissatta men ändå klart bättre än billiga shimano?
Nu var det inte mig du frågade men enligt uppgift ska shimano sp51 vara bäst, det är egentligen för växelvajer men är kompressionslös med samma mått som för bromsvajer. De är gjorda på samma sätt som växelhölje, dvs längsgående stål istället för tvinnat, fast biffigare. Har inte hunnit prova själv än. Jagwires pro, cgx sl är bra enligt mig själv...
Lite längre norrut, cyklade en tur upp till fjällen, men nu tillbaka. Vandrade bl.a. en bit på södra delen av Kungsleden. Sov ute utan tält de flesta nätter men hade vinterutrustning med (kängor, dubbla dunjackor, vintersäck mm) så jag frös inte. Dubbdäcket jag släpade på kom också till användning några dagar. Kameran fick inte plats så det blev bara några få foton med min gamla mobil, de jag visar nedan :)Ser bistert ut med snötäckt väg, det där är väl inte Österlen, eller?
nytt projekt, snart klar,...
Jag har 110 bcd och nu har jag 42 tänder på framklingan.Fin hoj, kul att du kom vidare med den trots grubblerier!
Vad är det för storlek du vill byta till och bcd på klingan? Ibland ligger det som bekant saker i bra att ha-lådor häromkring som kan komma till användning.
Att gå ner från 42 till 40 gör nog för lite skillnad om du nu tycker att det är klart för tungt. 38 kanske vore mer lagom då.Jag har 110 bcd och nu har jag 42 tänder på framklingan.
Vad kan göra skillnad typ, 40? Eller finns 38?
Den behöver också vara narrow wide. Hade varit guld om du hade kunnat kika upp det där![]()
Är med på din linje.Att gå ner från 42 till 40 gör nog för lite skillnad om du nu tycker att det är klart för tungt. 38 kanske vore mer lagom då.
Jag får rota i lådorna i helgen, men narrow wide är jag ganska säker på att jag inte har tyvärr![]()
Såhär ser det ut efter kanske tio tunna lager schellack:And You Will Know Me by the Trail of Schellack-skvätt.
Idag snodde jag hampgarn runt början och slutet på styrlindan, dels uppe vid stammen, dels nere vid styrändsreglagen…
Visa bilaga 802343
Visa bilaga 802346
Det kommer att bli många fler lager och förhoppningsvis både mer djup och mer spännande färgskiftningar. Men redan nu går det åt rätt håll. Innan jag släpper alla hämningar och dränker alltihop i schellack så ska jag få höljena till växelreglagen på plats. När sedan även bromsarna får nya, vassa höljen så hoppas jag att de återfår lite användbart bett. I dagsläget, med några billiga shimano standardhöljen, så är bromsarna rent bedrövliga.
Till slut kanske trimningen lyfter den gamle trotjänaren till sådana höjder att den har förtjänat sitt eget par Pasela-35:or?
Neeeeej! Vad har du gjort, vad hände med den gröna fina?Såhär ser det ut efter kanske tio tunna lager schellack:
Visa bilaga 802597Visa bilaga 802598
Som vi kom överens om, en gammal Happy-profil och jag, så är det mer granskog än Haight Ashbury, mer piptobak än gräs och mer Jethro Tull än Jefferson Airplane. Precis som det ska vara.
Jösses vilken fin färg det blev då! Jag får erkänna att jag var skeptisk när jag såg den olackad, men detta blev finfint ju!Såhär ser det ut efter kanske tio tunna lager schellack:
Som vi kom överens om, en gammal Happy-profil och jag, så är det mer granskog än Haight Ashbury, mer piptobak än gräs och mer Jethro Tull än Jefferson Airplane. Precis som det ska vara.
Kollat nu och tyvärr inget som stämmer med kravspecenÄr med på din linje.
Kika gärna iallafalltack!
Snyggt alltså.Såhär ser det ut efter kanske tio tunna lager schellack:
Rackarns! Men skyldig dig stora tack som kolladeKollat nu och tyvärr inget som stämmer med kravspecen![]()
Under askan glimmar ännu glöden, under det mossiga poppar ännu det ärtiga och bakom amorteringar och uppsträckning av impotenta inkompetenta korpulenta impertinenta rektorer bor ännu en förvisso förkrympt men ändock rest av en bråkig jävel från förr. Kort sagt, det gröna och fina bor ännu där nere på djupet.Neeeeej! Vad har du gjort, vad hände med den gröna fina?
Haha, det är fler än du som diagnostiserade det gröna som Early Onset Dementia. Kul att du gillar det à la mode Bengt Öste.Jösses vilken fin färg det blev då! Jag får erkänna att jag var skeptisk när jag såg den olackad, men detta blev finfint ju!
Tack! Jag köper schellack-flingor som jag blandar upp i t-sprit. Lite blaskigt och inget man ska göra i nya ljusa linnekostymen, men på det stora hela oförskämt enkelt och nära på idiotsäkert. Se bara, tom. jag löste det.Snyggt alltså.
Gör du egen lack?
Bah, Du löser väl allt LWB?!Under askan glimmar ännu glöden, under det mossiga poppar ännu det ärtiga och bakom amorteringar och uppsträckning av impotenta inkompetenta korpulenta impertinenta rektorer bor ännu en förvisso förkrympt men ändock rest av en bråkig jävel från förr. Kort sagt, det gröna och fina bor ännu där nere på djupet.
Haha, det är fler än du som diagnostiserade det gröna som Early Onset Dementia. Kul att du gillar det à la mode Bengt Öste.
Tack! Jag köper schellack-flingor som jag blandar upp i t-sprit. Lite blaskigt och inget man ska göra i nya ljusa linnekostymen, men på det stora hela oförskämt enkelt och nära på idiotsäkert. Se bara, tom. jag löste det.
Han är lösningsorienterad den herren, det må jag säga.Bah, Du löser väl allt LWB?!
Lös ut, eller L.ut, som det förkortas.Han är lösningsorienterad den herren, det må jag säga.
Eller som Bo Holmström hade uttryckt det: Lös ut! Lös ut!
Riktigt snyggt! Inte helt oväntat såklart men kanske ännu snyggare än vad man kunde troSåhär ser det ut efter kanske tio tunna lager schellack:
Bah, Du löser väl allt LWB?!
Han är lösningsorienterad den herren, det må jag säga.
Eller som Bo Holmström hade uttryckt det: Lös ut! Lös ut!
Keep ’em comin’ folks!Lös ut, eller L.ut, som det förkortas.
Visst var det de som gjorde Dilution Row och Lye to me? Vilka låtar… Och Whipping Seatpost, wow. Tråkigt att bandet löstes upp, men det blev väl för mycket pulver och skit till slut.The lut-jesus and Mary chains.
Förlåt, till hittar ut själv
SnyggtAnd You Will Know Me by the Trail of Schellack-skvätt.
Visa bilaga 802343
Visa bilaga 802346
Härligt! Ser ut exakt som min, även sadel och Deer head-växlarna.Efter en lång frånvaro med inlägg i denna tråd kommer här just ett sådant. Med lite vemod.
Efter fjorton år som pendlarhoj fick min Cross Check möta mitt nya fynd (gömd i cykelrummet på jobbet för avsvalning (N+1)).
Denna tusing dök upp i närområdet och mot alla odds var den plötsligt min. Den har en hel del skarp i lacken men är en riktig lågmilare.
Nu väntar lite pendling där jag ska utvärdera vad som ska byggas. Tänker att CC:n åtminstone får donera albatross-styre, Berthoud-skärmar och Blackburn lowriders. Ett par Terra Speed-däck har jag liggande sedan tidigare. Tror det kan bli bra.
Till sist, jag har aldrig tidigare hoppat på en hoj som varit en sådan fullträff komfortmässigt, om än med en sjuhelsikes lång styrstam.
Trevlig helg
Ah, kul, jag har inte ens kollat årsmodell på undersidan, kan det vara en 86:a tro? Det är en hel del som talar för att hålla den original, men den är rätt frasig på sina ställen.Härligt! Ser ut exakt som min, även sadel och Deer head-växlarna.
Ny sadel, styrlinda, kablar och däck så är du hemma. Skippa albatrosstyret och kör med det supersköna Sakae Randnner som sitter på. Nya bromsklossar och kedja också.Ah, kul, jag har inte ens kollat årsmodell på undersidan, kan det vara en 86:a tro? Det är en hel del som talar för att hålla den original, men den är rätt frasig på sina ställen.
Läste ovan att du pendlar in på Skanstullsbron. Tänk att vi ändå är några tappra Miyata-ryttare i stan.
86 låter rimligt men minns inte vad jag kom fram till. Min är ganska original, har tillochmed miyatadäck som jag fick av en snäll forumperson. Än så länge håller dom för fincykling:Ah, kul, jag har inte ens kollat årsmodell på undersidan, kan det vara en 86:a tro? Det är en hel del som talar för att hålla den original, men den är rätt frasig på sina ställen.
Läste ovan att du pendlar in på Skanstullsbron. Tänk att vi ändå är några tappra Miyata-ryttare i stan.

Inte dum!Efter en lång frånvaro med inlägg i denna tråd kommer här just ett sådant. Med lite vemod.
Efter fjorton år som pendlarhoj fick min Cross Check möta mitt nya fynd (gömd i cykelrummet på jobbet för avsvalning (N+1)).
Denna tusing dök upp i närområdet och mot alla odds var den plötsligt min. Den har en hel del skarp i lacken men är en riktig lågmilare.
Nu väntar lite pendling där jag ska utvärdera vad som ska byggas. Tänker att CC:n åtminstone får donera albatross-styre, Berthoud-skärmar och Blackburn lowriders. Ett par Terra Speed-däck har jag liggande sedan tidigare. Tror det kan bli bra.
Till sist, jag har aldrig tidigare hoppat på en hoj som varit en sådan fullträff komfortmässigt, om än med en sjuhelsikes lång styrstam.
Trevlig helg
(gömd i cykelrummet på jobbet för avsvalning (N+1)).
Jag håller med @wman. Jag kör Albatross på en kämpastor 63 cm TripleCross. Den hade varit ohjälpligt för lång med bock men är som en dröm med Alba.Inte dum!Med albatross-styret kanske stammen är lagom ändå? Tycker min 610a med albatross är klockren. Men skulle ev kunna ha en något längre stam.
Fin som tusan, din cykel! Jag kommer in till stan norrifrån och jag önskar att jag såg fler Miyator på mina turer.86 låter rimligt men minns inte vad jag kom fram till. Min är ganska original, har tillochmed miyatadäck som jag fick av en snäll forumperson. Än så länge håller dom för fincykling:
Visa bilaga 803768
Man ser en hel del miyator på pendlingen!
Jag pendlar dock inte på Tusingen utan på en remdriven Omnium pga pallar inte hålla på och jiddra med underhåll. Anywho, snart går jag nog över till vinterhästen, en On/off Roadrunner, så då blir det en till miyata på stan.
Vad jag förstår så har även de stora ramarna, +60, samma längd på överröret som de mindre. Vilket gör att man med just Miyator kan ha en stor ram men fortfarande nå fram i bocken. Dock är ett kort överrör en baksida när det kommer till Albatross. Blir spännande att prova.
Jag håller med @wman. Jag kör Albatross på en kämpastor 63 cm TripleCross. Den hade varit ohjälpligt för lång med bock men är som en dröm med Alba.
Testa dig fram så känner du säkert vad som funkar bäst. Fin cykel hur som helst!