Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hej!

Misstänker att Miyata tråden är det närmsta man kommer en Nishiki tråd så kidnappar den kort. Kom över en NOS continental ram och så här blev det. Lite gammalt och lite nytt, lite kvalite och lite Kina. 52/42 fram och 16-22 bak. Shimano 105 nav från 1988 och Mavic fälgar från 90-talet. Kanske skulle behöva ett par skärmar för att få ett praktiskt användande men kul var det att sätta ihop.
Visa bilaga 807493Visa bilaga 807494Visa bilaga 807496
Jag hänger på OT showoff:
En inte NOS Continental och inte heller så detaljrika bilder. Men nu när min Omnium är obrukbar så Går denna som pendlare, väldigt härligt! Ramväxlar och fälgbromsar är ju inte så bra eller smidigt men känslan är fin!
IMG_9459.webp

Visa din Miyata!
Lite fler brobilder. Skulle haft ett svart styre och en kortare stam.

Stödet har jag inte hjärta att operera bort. Ännu.

Visa bilaga 790314Visa bilaga 790315Visa bilaga 790316Visa bilaga 790317

Visa bilaga 790318
Sitter och är lite uttråkad på jobbet och fantiserar jag om cykelprojekt som har en tendens att aldrig blir av. Frågan lyder, hur tjocka däck kan man klämma in på en sån här pudding? RaceKing 2.2 är ju grymma men jag har ju alltid problem med att få dem att sätta sig bra på fälgarna.

Visa din Miyata!
Sitter och är lite uttråkad på jobbet och fantiserar jag om cykelprojekt som har en tendens att aldrig blir av. Frågan lyder, hur tjocka däck kan man klämma in på en sån här pudding? RaceKing 2.2 är ju grymma men jag har ju alltid problem med att få dem att sätta sig bra på fälgarna.
RaceKing är kung, men på kungars vis också lite skeva och vindögda. Jag gillar också Maxxis Ikon 2.20 riktigt skarpt. Det vore en fröjd att få se din fina RR med findojjerna på.

Visa din Miyata!
Högönskligen välmående Arne från saligen insomnade Öster Cykel fick en uppdatering. Jag ger mig fan på att minnena av ungdomens eviga rännande i butiken hos Arne är vad som nu kommer tillbaka som rad efter rad av Miyata här hemma.
Vilka minnen texten väckte. Arne och Öster cykel var ju en del av ungdomstiden. En liten och trång butik med mängder av exklusiva cyklar. Alltid trevligt och professionellt bemötande från Arne.

Visa din Miyata!
Plockade upp tråden på sida tre. Är Miyata-hypen över nu? Är det gamla Nishiki man ska ha istället? Tur att man inte är så trendkänslig att man vänder kappan efter vinden för några få bilder på cyklar av annat märke. Hade jag varit det hade jag haft ännu fler projekt i varierande stadier av "snart har jag allt för att skruva ihop den" och då hade jag nog fått flytta ut i garaget med cyklarna!

Har jag byggt mer cykel då? Ja, och konstaterat att X9-växeln jag hade sparat var krokigare än vägen hem från julbordet förra veckan. Och tur var väl kanske det, för visst är det inte helt okej med Sram på en Miyata om man ska dra det till sin spets?

Vad gör man då? Hänger på K&S tills det dyker upp något tillräckligt blankt från rätt tidsera förstås! Framväxelreglaget får ligga till sig i lådan med prylar till nästa projekt.
1000005689.webp

Här skulle man kunna tänka sig att det skulle komma en bild på delarna monterade på cykeln. Men tydligen är det inte strategiskt att både skaffa sig nytt jobb utan att bli av med det gamla och hundvalp samtidigt om man vill bygga cykel. Eventuellt möjligtvis kanske blir det något byggt under ledigheten.

Visa din Miyata!
Efter att ha gått och funderat vad det ska bli av tusingen har jag nu bestämt mig för en ram-transplantation. 100:an kommer helt enkelt få avvara sin 10-delade japanska Campagnolo-grupp. Blir intressant att se om det är någon skillnad i uppförande ramarna emellan. Helt klart rymmer hundringen 50 mm skärmar bättre och får helt enkelt gå och bli pendlarhojjen med albastyre, efter att nu i drygt två år ha tjänat som grusräser.
IMG_0482.webp

Visa din Miyata!
Något för någon kanske?
Jag räddade den. Bara 500 meter från hemmet. Kanske är det en kosmisk kraft som ville att det skulle bli så efter jag precis blivit klar med min 610 (Bilder kommer senare).
Superclean valleyrunner är det. Jag fattade inte att det va en carbon tills jag såg den på plats. Alla lager och andra rörliga delar är helt 100% inte ett glapp någonstans. På bilderna har jag bara tagit bort allt krims-krams och gått över den lite snabbt med en våt trasa.
IMG_20251220_142931237.webp

Bilagor

• IMG_20251220_142844335.webp
    IMG_20251220_142844335.webp
    1.7 MB · Besök: 82
  • IMG_20251220_142909626.webp
    IMG_20251220_142909626.webp
    520.9 KB · Besök: 70
  • IMG_20251220_142902048.webp
    IMG_20251220_142902048.webp
    663.2 KB · Besök: 70
Visa din Miyata!
Jag räddade den. Bara 500 meter från hemmet. Kanske är det en kosmisk kraft som ville att det skulle bli så efter jag precis blivit klar med min 610 (Bilder kommer senare).
Superclean valleyrunner är det. Jag fattade inte att det va en carbon tills jag såg den på plats. Alla lager och andra rörliga delar är helt 100% inte ett glapp någonstans. På bilderna har jag bara tagit bort allt krims-krams och gått över den lite snabbt med en våt trasa. Visa bilaga 808646
Wow vilket skick! Har inte sett någon utan lacksläpp tidigare.

Visa din Miyata!
Superclean valleyrunner är det. Jag fattade inte att det va en carbon tills jag såg den på plats. Alla lager och andra rörliga delar är helt 100% inte ett glapp någonstans. På bilderna har jag bara tagit bort allt krims-krams och gått över den lite snabbt med en våt trasa. Visa bilaga 808646
Härligt, ser ju kanonfin ut!

Visa din Miyata!
Grattis till en riktigt fin miyata⭐

Visa din Miyata!
Jag har också kommit över en som är i helt ok skick. Inga lacksläpp eller större grejer.
Bara dekaler som är lite slitna. Räknar med att den blir riktigt fin när jag putsat upp den.
Visa bilaga 808941
jag försöker få tag på dekaler till min CT3000 men där jag köpte tidigare har slagit igen butiken. Någon som har tips? (behöver framförallt vita till ramen likt på den här ovan)

Visa din Miyata!
jag försöker få tag på dekaler till min CT3000 men där jag köpte tidigare har slagit igen butiken. Någon som har tips? (behöver framförallt vita till ramen likt på den här ovan)
Det finns en gubbe i lackeringstråden som hjälpte mig skaffa lackstenciler, kanske han kan göra dekaler åt dig. Mig veterligen är det samma sak fast den delen man slängde i mitt fall! 🤷

Visa din Miyata!
Efter många års träget arbete med fundamenten så fullbordades idag brobygget mellan Norrbotten och Småland i det att far och son LWB fick träffa @AnteL och @jolov hemma i Luleå.

Bevis:
IMG_9127.webp

Tv. LWB jr, i mitten AnteL och th. jolov.

Efter att ha gett AnteL:s Voodoo-bygge vederbörlig uppmärksamhet, se bara detaljerna, så blev det cykelsnack med påtår på ett närliggande fik. Vilken kick att på andra sidan jordklotet hitta två själsfränder som bygger, köper/säljer, cyklar och wheelar och dealar lika hjärtans glatt och galet som en själv!

IMG_9128.webp

Stackars Jr tappade tålamodet efter bara några timmars cykelsnack och somnade i soffan:

IMG_9129.webp

Efter ytterligare några timmar förstod tom. jag vinken, och så tog vi ett tårfyllt farväl av varandra under idoga ömhetsbetygelser och löften om snart återseende.

På vägen hem sprang jr och jag på detta läckra ekipage, en Stooge Speedball Ti.

IMG_9131.webp
IMG_9132.webp
IMG_9134.webp
IMG_9135.webp
IMG_9133.webp

Onekligen viss igenkänning för en Jones-ägare, blink blink, med eller utan fackverksgaffeln. Oavsett vilket en hugsvalande påminnelse, Stoogen såväl som herrar jolov och AnteL, om de små gnistor av civilisation som trots det synbart fåfänga i uppsåtet försöker att bryta det annars så kompakta mörker i vilket vi för tillfället dväljes.

God kväll, god jul och god bättring kära vänner.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Efter många års träget arbete med fundamenten så fullbordades idag brobygget mellan Norrbotten och Småland i det att far och son LWB fick träffa @AnteL och @jolov hemma i Luleå.

Bevis:
Visa bilaga 809035

Th LWB jr, i mitten AnteL och th jolov.

Efter att ha gett AnteL:s Voodoo-bygge vederbörlig uppmärksamhet, se bara detaljerna, så blev det cykelsnack med påtår på ett närliggande fik. Vilken kick att på andra sidan jordklotet hitta två själsfränder som bygger, köper/säljer, cyklar och wheelar och dealar lika hjärtans glatt och galet som en själv!

Visa bilaga 809036

Stackars Jr tappade tålamodet efter bara några timmars cykelsnack och somnade i soffan:

Visa bilaga 809037

Efter ytterligare några timmar förstod tom. jag vinken, och så tog vi ett tårfyllt farväl av varandra under idoga ömhetsbetygelser och löften om snart återseende.

Visa bilaga 809038Visa bilaga 809039Visa bilaga 809040Visa bilaga 809042Visa bilaga 809043

Onekligen viss igenkänning för en Jones-ägare, blink blink, med eller utan fackverksgaffeln. Oavsett vilket en hugsvalande påminnelse, Stoogen såväl som herrar jolov och AnteL, om de små gnistor av civilisation som trots det synbart fåfänga i uppsåtet försöker att bryta det annars så kompakta mörker i vilket vi för tillfället dväljes.

Det är ju bara lite olyckligt att bron byggts över Stockholm...
Edit: är det detta man menar med "förbifart Stockholm"?

Visa din Miyata!

Bevis:
Visa bilaga 809035

Th LWB jr, i mitten AnteL och th jolov.

Visa bilaga 809036

Visa bilaga 809037

Visa bilaga 809038Visa bilaga 809039Visa bilaga 809040Visa bilaga 809042Visa bilaga 809043

Hemskt trevligt, det gör vi om!

Edit: miyatatråden är stark tvåa på listan av gäng man tillhöra.
IMG_7872.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det är ju bara lite olyckligt att bron byggts över Stockholm...
Edit: är det detta man menar med "förbifart Stockholm"?
Brorsan var ett kort tag på det projektet med kärnborrning gick åt pipan för högt varvtal och matning gick inte för borr huvude protesterade 15 meter slut och ut ett huvud med rätt varvtal och matning håller 300 meter var jäkt hinna med blev fel tjancha.🙄

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp